Goedenmiddag Allen,
Ik heb een probleem waar iemand hopelijk het antwoord op weet.
Ik heb een 1e type XM V6. Waarbij de luchtstroomknop alle standen doet behalve de directe luchstroom ( op de bestuurder gericht)
Op de foto gaat het op de middelste draaiknop. Als ik deze naar linksonder wilt plaatsen gaat dat wel, maar veert hij terug naar ventilatiestand richting de voeten... Heb het dashboardkastje er al uit gehaald om het mechaniek te bekijken.
De kabel die de knop regelt kan eigenlijk de mechaniek erachter niet meer verder duwen. Het armpje staat volledig naar boven... dus ik dacht even dat de kabel op een verkeerd punt stond gemonteerd maar het gekke is dat wanneer ik hem op ontwaseming draai, het armpje ook volledig onder staat.... Iemand dit al eens meegemaakt?


De uitblaas-stand wordt in het kachelhuis door 2 sets kleppen bediend. Elke set heeft z'n eigen as.
Beide assen worden verdraait door die ene externe hendel waar je kabel aan zit.
Om de stand te bereiken die jij wilt, maar die niet lukt, moet een set kleppen dicht vallen en de andere set open gaan staan.
Ik zou zeggen dat die assen niet meer correct ten opzichte van elkaar staan afgesteld. Dat zou dan moeten komen doordat iemand met de tandwielen buitenop het kacjelhuis heeft zitten rommelen. Of in het ergste geval, intern op een of andere manier de kleppen verkeerd op de as zijn gaan zitten. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Dat de handel terugveert zou dan komen doordat je een van de kleppensets verder duwt dan de aanslag. Er zit namelijk een vrij brede rubberen flap rondom de kleppen.
Dus je krijgt wel de klep dóór de opening gedrukt die hij moet afsluiten, maar de rubberen flap niet. Deze buigt dus enkel om en zodra jij de knop loslaat veert de kleppenset weer terug en neemt ook de rest van het mechaniek weer mee.
disclaimer: Ik beschrijf dit even vanuit mijn geheugen omdat ik hier geen overzicht van een kachelhuis heb liggen. Dus geen garantie dat ik nu helemaal goed zit met de oorzaak. Ik ga er vanuit dat het probleem blijft met de kabel uitgehaakt. In het magazijn ligt er wel een die je kan komen bekijken mocht je willen beter willen zijn in welke stand de assen, kleppen en tandwielen staan ten opzichte van elkaar.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Goedemiddag Blaueboot,
Dat vermoed ik ook kwa assen. Als ik hem op "voeten " zet krijg ik lucht in mijn gezicht.
Op ontwaseming komt er wel lucht bij de ruit uit. Maar ook wat bij mij gezicht. Lijkt er dus op dat het standje enkel ontwaseming niet goed staat ingesteld met die asjes. Zal de kabel een loshalen en kijken wat ik kan vinden.
Bedankt voor je hulp :)
Ik wil hier even op inhaken als dat mag; ik heb ook een probleem gerelateerd tot dit systeem, en ik hoopte nog dat iemand mij daarover kan adviseren.
Bij mij ging het draaien van de knop te zwaar. Daardoor is het tandwiel aan de achterkant van het bedieningspaneel gebroken.
Nu heb ik de boel uit elkaar gehaald, dashboardkastje eruit, en daar voor zover dat gaat de tandwielen schoongemaakt en gesmeerd. Het lijkt nu al wat lichter te gaan.
Voordat ik alles weer terugbouw vroeg ik mij nog af;
- Heeft iemand hetzelfde probleem eerder gehad?
- Kan ik de tandwielen er ook af krijgen, om het beter schoon te maken?
- Gaat dit voldoende zijn, of moet ik het kachelhuis volledig demonteren om dit echt goed op te lossen?