Viola Mark's V6

852 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

maartenh zegt:

Werkt dat poorboys spray and wipe net zo als dat meguiars quick detailler?
Bij welke winkels is dat tekoop?
(dat glimt zo mooi en voelt zo lekker glad) :lol:

Ik (dat is natuurlijk persoonlijk) vind het fijner werken dan de Meg quick. Het is wat dikker/vettiger lijkt het wel maar poetst heel makkelijk uit, en verdunt kun je er erg goed mee kleien. Ik doe er zelfs mijn ruiten mee, werkt beter dan glassex of soortgelijk spul. http://www.carclean.nl

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

shoot gisteren moest ik nog even naar Dibert om een stang voor de CX rukhaak te halen. Onderweg na het optrekken bij het stoplicht begon madam weer te stotteren...... daarna maar eens de ECU uitgelezen, storing in de 'anti knock sensor' de 'klopsensor' dus....... waar zit dat ding?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Staat dat niet in jou Citroën XM bijbel?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Mijn bijbel is van het ouwe testament :D

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Maar het blok wat u heeft zat er toen ook al in!?

Lucas Unger
afbeelding van Lucas Unger

Volgens mij zitten de klopsensoren tussen de cilinderbanken. Om die te vervangen zul je de inlaat er dan af moeten halen. Ik zal even kijken of ik het in een boekje kan vinden, maar ik ben vrij zeker.

Lucas Unger
afbeelding van Lucas Unger

De inlaat zal inderdaad los moeten als het aan de sensoren zelf ligt. Je kunt dan meteen de waterpijpen tussen de banken controleren op lekkages. De o-ringen harden uit en dan krijg je van die bloemkolenaanslag.

IMAGE(http://www.xmv6.nl/files/klopsensoren.jpg)

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Ik zie daar twee stekkers zitten van de klop sensoren, ik zou die eerst even checken.

Lucas Unger
afbeelding van Lucas Unger

Absoluut, die zijn ook wel goed te bereiken zonder al te veel te demonteren.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

En wat doet dit ding dan? ik heb vanmiddag even gekeken en er zit een scheurtje in het slangetje op het pilaartje aan het blok.........

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RWWVRXAV.jpg)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Lucas Unger
afbeelding van Lucas Unger

Dat is de MAP-sensor. Die meet de luchtdruk in de inlaat. Begin maar eens met vervangen van dat slangetje dan. Kort eventueel als tijdelijke oplossing het slangetje wat in.

Lampje_6671
afbeelding van Lampje_6671
  • Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz

Dat is je MAP-sensor. Onmiddelijk vervangen dat slangetje, als ie doorscheurt loopt je auto ontzettend beroerd.

Edit: Lucas was me voor :P voor zover ik weet is dat slangetje al erg kort, dus inkorten gaat niet.

Groetjes Erik

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Ik heb geen slang liggen wie ik erop kon zetten maar wel isolatietape, dat heb ik er nu maar even verrekes strak omheen gedraait.
Samen met een flexmantelbuisje weer terug geplaatst.

Volgende week de 7e gaat ze naar Dibert voor een beurt en APK.
Misschien kijken of ze donderdag of woensdag al terrecht kan, als het toch blijkt dat de klopsensor weer terug komt dan lijt me dat een beter plan, hebben ze iets meer tijd.

Van de week maar eens aanzien of er nog weer gestotter komt, vreemde is wel dat het niet elke keer komt, soms op een korte rit en soms pas na een hele lange rit.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Mark, dat onderdeel ken je toch??? Was van mijn prijsvraag: Welk onderdeel van je XM komt van General Motors!!!!

Hopelijk is het dat slangetje, is nl zo gemaakt!!!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Misschien is het toeval dat er zowel een gescheurd vacuüm slangetje van de MAP sensor en een kapotte klopsensor is.

Beide signalen worden gebruikt om het ontstekingstijdstip en de hoeveelheid injectie te bepalen.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Vanavond eens met de 'seesnake' in de donkere spelonken van mijn blok zitten kijken naar o.a. de klopsensoren. Kon er met het koppie precies doorheen wurmen zonder demontage van de inlaat of wat dan ook. Ik zag geen onregelmatigheden zoals lekkende koelbuizen e.d. maar alles mooi droog en schoon 8)

Nu ben ik wel heel benieuwd waar nu die onregelmatige loop van het blok zo af en toe vandaan komt. Ben er nog niet helemaal achter wanneer het nou precies optreed maar vanmiddag zat ik langere tijd (min of 10) achter een stoet met langzaamrijdende auto's (10-30 km/h) en toen het spul uit de weg was en ik wilde doortrekken kwam er dus geen sjoege.
De auto wil wel maar tegelijkertijd ook weer niet. De auto even laten begaan, beetje met het gas spelen en een 20 meter verder ging het weer normaal.

Ook de ECU er nog uitgehad en van binnen bekeken, daaraan in iedergeval geen onregelmatigheden. Spul in de vaseline en dichtgebouwt daarna met de 'frankendoos' de ECU uitgelezen en geen storingen meer, ook geen klopsensor of lambdasensor.

Voor de noobs onder ons, dit is een seesnake
IMAGE(http://toolmonger.com/wp-content/uploads/2007/07/post-seesnake.jpg)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Is de bobine uit te lezen, is misschien en stomme vraag, maar heb deze vage klachten ook eens met een Jaguar gehad en daar was de bobine de schuldige , vandaar mijn vraag.

wimb
afbeelding van wimb

En de gasklep? Ik heb iets soortgelijks met de Xant gehad. Bleek dat er olieachtige aanslag op de rand van de klep zat die daardoor wat kleefde.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Bobine is niet uit te lezen, ik heb er meende ik nog wel eentje liggen.

Gasklep, ik zal eens kijken vanavond, maar het gekke is dat de storing zich niet elke keer voordoet maar zo opeens optreed.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

is het rubber slangetje van de MAP sensor al vervangen?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Mark zegt:

Ik heb geen slang liggen wie ik erop kon zetten maar wel isolatietape, dat heb ik er nu maar even verrekes strak omheen gedraait.
Samen met een flexmantelbuisje weer terug geplaatst.

Volgende week de 7e gaat ze naar Dibert voor een beurt en APK.

Moeilijk hoor lezen.........

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Het had toch gekund dat je het al eerder had vervangen, of zijn mijn verwachtingen weer te hoog :mrgreen:.

Ik vermoed dat het slangetje van de MAP sensor deze storingen geeft.

Lampje_6671
afbeelding van Lampje_6671
  • Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz

Ik heb dit fenomeen een keer gehad met een oude 2.0i.
Stationair deed hij het altijd goed, maar zodra er gas bijkwam begon dat ding te bokken en te doen - eerst af en toe, later was het slangetje helemaal doorgescheurd en kon ik alleen nog maar stapvoets rijden.

Bij de V6 zit het slangetje van de MAP-sensor vrij strak dacht ik, het zou misschien ook kunnen dat het tuitje gescheurd is? Vergeet niet dat je blok voorover kantelt als je remt...

Groetjes Erik

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Volgens mij zijn de klachten van Mark voorbij als het slangetje is vervangen. Tenzij het tuitje is gescheurd, dan moet er een goede MAP sensor voor in de plaats komen. Die dingen kun je door een gebruikte sensor vervangen.

Het klopt dat het slangetje vrij kort is, het nieuwe slangetje heb ik ook veel langer gemaakt.
Het motorblok kantelt idd, al helemaal als de motorsteunen niet meer nieuw zijn.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Zojuist stukkie gereden, na een korte stop om een broodje op te pikken bij het wegrijden weer bokken, bij terugkomst de ECU uitgelezen, lambda sensor storing. Ik denk toch echt dat ding de boosdoener is.

Slangetje kan geen valse lucht aanzuigen nu hij strak in de isolatietape zit.
Volgende week komt er een langere nieuwe op.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Vergis je niet dat er bij het minste of geringste vacuümverlies door scheurtjes in het slangetje de MAP sensor er heftig op reageert.

Een slangetje is goedkoper dan een lambda sensor en zelf te vervangen.

Ook kan de storing van de MAP sensor de lambda sensor beinvloeden, doordat er niet de juiste hoeveelheid benzine wordt ingespoten of dat de ontstekingstijdstip niet juist is en buiten het regelbereik van de lambdasensor zich bevindt.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Waarom krijg ik dan geen foutmelding van de ´map sensor´ maar wel van de lambda?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

De kans is groot dat het met lambda sensor te maken kan hebben. Dat wil niet automatisch zeggen dat de lambda sensor stuk is.

Een lambda sensor storing kan ook komen doordat de bougiekabels niet goed vastzitten/contact maken of de werking van de bobine zoals eerder is aangegeven.

De uitlaat(aansluiting) vóór de lambdasensor kan een beetje lekken en de meting van de lambdasensor beïnvloeden.

Als laatste zou nog eventueel het slangetje van de MAP sensor kunnen zijn, maar dan zou je inderdaad ook zo`n storing MAP sensor (Sensor Absolute druk in inlaatspruitstuk) moeten krijgen

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Aha!!, en die 'Sensor Absolute pressure' krijg ik dus niet!

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

admin
afbeelding van admin

Mark, ik ben volkomen bang dat je gelijk hebt, MAAR ik zou toch eerst dat slangetje vervangen.

Want dat kost gewoon veel minder dus als je nou heel veel geluk hebt hoef je dan verder niks uit te geven!

Pagina's