Ja.merci Maarten, morgen ophalen. Alleen de beloofde APK is niet gelukt, waren ze vergeten zeiden ze....Daar laat je m dan al die dagen voor staan.... :(
5 juni moet ik werken en ik denk niet dat ik vrij genomen heb......eens kijken of dat alsnog kan, maar ik ben niet zo'n puzzelrittert...Ik heb al moeite met ANWB routes volgen.....
Heb er al 70 heerlijke kilometers mee rongetoerd, man dat wil echt wel.
Maar er zijn al wat zorgen, de startmotor gaf geen kick enkele malen kort na motor uitzetten, ik moet nog bedenken of dat door de startmotor zelf komt of door de selctiepook die niet in P registreert of zo....
Start moeizaam warm, afstellingkje, bougies, ontsteking....?
Airco wordt niet koud, ik hoop dat dat een kwestie van koelmiddel is.....
Dat is genieten he zo'n lekkere V6 in het vooronder 8)
Probeer anders het starten eens in de N
Slechte warme start zijn bijna zeker druppelende injectoren, funkadelly heeft ze ultrasone gereinigd en dat heeft goed geholpen.
Slaat je airco pomp wel aan?
Ik ga er van uit dattie wel aan sloeg Mark, maar ik weet dat niet 101% zeker. Ik zie borrelen in de droger, is dat goed ? Of een teken dat íe (te) leeg is ? Hij mag natuurlijk niet aan slaan als íe leeg is. Ik ben bang dat ik naar alles nog diepgaand onderzoek moet doen, alleen eerste indrukken vandaag.....
Jawel, maar ik heb er niet op gelet of de compressor daadwerkelijk gekoppeld werd, maar ik denk het wel, aangezien het wel borrelde in het kijkglaasje. Laat ik niet teveel op de zaken vooruit lopen, morgen maar eens op m'n gemak wat zaken bekijken, daar was het te hectisch voor vandaag..... :D
Misschien stond ze ook al lange tijd stil wat nu ook niet echt bevoordelijk is. En als Wes zegt dat goed komt, dan is dat al een hele geruststelling...
Twee problemen kan ik inmiddels al schrappen van het lijstje: het bleek toch een slechte accu te zijn die het niet cq slecht starten veroorzaakte bij warme motor. Kennelijk werd deze niet voldoende opgeladen tijdens bedrijf, waardoor bij een startpoging na een rit óf de startmotor alle dienst weigerde of deze zo traag werd aangeslingerd dat de motor blijkbaar verzoop.
De accu van de Ambiance omgeruild, tot dusver geen enkel probleem gehad, de slechte accu in de Ambiance gezet, en ook deze is nu niet te starten, ook niet na 5 uur laden.
Accu rot dus. Toch vreemd, was een, naar mijn idee, niet al te oude Bosch Silver onderhoudsvrij, (maar ik kon geen datum vinden)
Nu dus nog een knappe accu vinden voor de Ambiance.
:?
Meet voor de zekerheid ff de laadspanning van je Exclusiefje na: als deze te hoog is kan hij de accu om zeep helpen.
De kans is niet zo groot, maar stel dát; dan heb je over enige tijd 2 rotte acu's. Ook zonde, en laadspanning meten is een kleine moeite toch.
wishful thinking: Heeft een airco een beetje aanlooptijd nodig ? We vonden het allebei niet erg heet worden in de auto vanmiddag, maar ik kon ook niet zeggen dat er nu ijskoude lucht uit de roostertjes kwam.....
Voel eens aan de airco-leiding in de motorruimte, degene die door het schutbord naar binnen gaat. Daar moet er 1 van de 2 goed koud zijn.
(na een paar minuten afkoeltijd)
Als die leiding goed koud is, zou ik eerst de servo-klepjes controlleren.
De warm-koud servo zit ~10 cm boven het gaspadaal tegen de middentunnel. Bij een type 2 kan je hem voelen/zien zonder wat te demonteren.
Net wat JP zegt, ik heb hetzelfde probleem :cry: Mijn magneetkoppeling draait ook niet mee. De Dame staat weer bij de garage voor de airco en dat voor de tweede keer. :cry: :cry:
Magneetkoppeling draait mee, maar het is een gebubbel van jewelste in het kijkglaasje, wat op mij overkomt als veel "lucht", dus ik hoop dat een bijvulbeurtje het euvel oplost.
Maar dan toch wel vreemd, er ligt een sticker op dat er in 2008 contrastvloeistof bijgevuld is, wat zou inhouden dat het systeem in 2 jaar tijd leeg is gelopen, dat klinkt ook weer niet te OK.
@Maarten: de servokleppen doen miz wat ze moeten doen, want alle luchtstromen blazen waar ze moeten blazen.
@ Sarinora: de magneetkoppeling wordt geschakeld door de switch bovenop de droger. Als de droger verstopt zit en/of het systeem leeg is zal deze niet schakelen. Om uit te sluiten dat je compressor stuk is kun je de stekker van die switch eventjes kortsluiten.
Ik heb aircoproblemen in de Ambiance gehad, waarbij ook de compressor niet wou aanslaan. Op goed geluk heb ik een nieuw (sloop) printje achter de kachelknoppen geregeld, alle problemen opgelost. (dit n.a.v. doormeten bij de garage). Voordat het zover was had ik al wel droger en switch vernieuwd.
Betreffende accu's: de Bosch die mijn startproblemen veroorzaakte staat nu bij grofvuil. De Wilco meet mooi 14 V op de dynamo, en 13 V van zichzelf, de Bosch maar 12,1 V en weigerde ook vandaag de Ambiance te starten.
Het is hem dus toch geworden. Gefeliciteerd Jaap! 8)
Ja.merci Maarten, morgen ophalen. Alleen de beloofde APK is niet gelukt, waren ze vergeten zeiden ze....Daar laat je m dan al die dagen voor staan.... :(
Nou dan hopen we maar op betere tijden.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Geen man overboord, gewoon morgen lekker ophalen, er zit nog tot sept APK op. :D
Jaap? Heb je nog interesse in het lederen stuurwiel en bij behorend kapje?
Anders ga ik iemand anders er blij me maken. :wink:
Ja Wes !!, sorry ik wist niet dat je OOK een stuur had....
Zeg me of mail me wat je ervoor wilt hebben....
Wordt ie helemaaaaal "AF" van !!!! 8)
Ben je 'r ook 5 juni? Kunnen we haar dan live zien?
zekers, in een serie1 hoort een 1spakig stuurwiel 8) zoals ieder voorgaande Citroëns die dat hadden.
De Groene Draeck is thuis.... :wink:
5 juni moet ik werken en ik denk niet dat ik vrij genomen heb......eens kijken of dat alsnog kan, maar ik ben niet zo'n puzzelrittert...Ik heb al moeite met ANWB routes volgen.....
Heb er al 70 heerlijke kilometers mee rongetoerd, man dat wil echt wel.
Maar er zijn al wat zorgen, de startmotor gaf geen kick enkele malen kort na motor uitzetten, ik moet nog bedenken of dat door de startmotor zelf komt of door de selctiepook die niet in P registreert of zo....
Start moeizaam warm, afstellingkje, bougies, ontsteking....?
Airco wordt niet koud, ik hoop dat dat een kwestie van koelmiddel is.....
Dat is genieten he zo'n lekkere V6 in het vooronder 8)
Probeer anders het starten eens in de N
Slechte warme start zijn bijna zeker druppelende injectoren, funkadelly heeft ze ultrasone gereinigd en dat heeft goed geholpen.
Slaat je airco pomp wel aan?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik ga er van uit dattie wel aan sloeg Mark, maar ik weet dat niet 101% zeker. Ik zie borrelen in de droger, is dat goed ? Of een teken dat íe (te) leeg is ? Hij mag natuurlijk niet aan slaan als íe leeg is. Ik ben bang dat ik naar alles nog diepgaand onderzoek moet doen, alleen eerste indrukken vandaag.....
Wat een mooooooie verschijning zeg! De pomp kan toch handmatig dmv een drukknopje onder de BC scherm uit en aangezet worden?
Jawel, maar ik heb er niet op gelet of de compressor daadwerkelijk gekoppeld werd, maar ik denk het wel, aangezien het wel borrelde in het kijkglaasje. Laat ik niet teveel op de zaken vooruit lopen, morgen maar eens op m'n gemak wat zaken bekijken, daar was het te hectisch voor vandaag..... :D
Nog maar ff wat plaatjes om het gezellig te houden..............
Och wat is ze mooi hè................................................................doekje!!
De problemen die je opsomt komen wel goed, het zijn de bekende V6 kwaaltjes. :wink:
Misschien stond ze ook al lange tijd stil wat nu ook niet echt bevoordelijk is. En als Wes zegt dat goed komt, dan is dat al een hele geruststelling...
BTW, het is wel een "echte" hoor! Men-oh-men...
erg mooi idd!
Mooi kleurtje ook :wink:
Twee problemen kan ik inmiddels al schrappen van het lijstje: het bleek toch een slechte accu te zijn die het niet cq slecht starten veroorzaakte bij warme motor. Kennelijk werd deze niet voldoende opgeladen tijdens bedrijf, waardoor bij een startpoging na een rit óf de startmotor alle dienst weigerde of deze zo traag werd aangeslingerd dat de motor blijkbaar verzoop.
De accu van de Ambiance omgeruild, tot dusver geen enkel probleem gehad, de slechte accu in de Ambiance gezet, en ook deze is nu niet te starten, ook niet na 5 uur laden.
Accu rot dus. Toch vreemd, was een, naar mijn idee, niet al te oude Bosch Silver onderhoudsvrij, (maar ik kon geen datum vinden)
Nu dus nog een knappe accu vinden voor de Ambiance.
:?
Dat is inderdaad mooi Jaap, 2 vliegen in één klap!
Nu de airco nog.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Meet voor de zekerheid ff de laadspanning van je Exclusiefje na: als deze te hoog is kan hij de accu om zeep helpen.
De kans is niet zo groot, maar stel dát; dan heb je over enige tijd 2 rotte acu's. Ook zonde, en laadspanning meten is een kleine moeite toch.
wishful thinking: Heeft een airco een beetje aanlooptijd nodig ? We vonden het allebei niet erg heet worden in de auto vanmiddag, maar ik kon ook niet zeggen dat er nu ijskoude lucht uit de roostertjes kwam.....
@ Citroen da's pas fijn: Ga ik doen, bedankt voor de tip. :idea:
Douw gewoon een (koorts) thermometer in een van de uitblaas roosters.
Dat zegt meer dan het gevoel :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik vond de airco bij de proefrit ook niet echt overtuigend koud, misschien toch even langs de aircoboer?
Voel eens aan de airco-leiding in de motorruimte, degene die door het schutbord naar binnen gaat. Daar moet er 1 van de 2 goed koud zijn.
(na een paar minuten afkoeltijd)
Als die leiding goed koud is, zou ik eerst de servo-klepjes controlleren.
De warm-koud servo zit ~10 cm boven het gaspadaal tegen de middentunnel. Bij een type 2 kan je hem voelen/zien zonder wat te demonteren.
Prachtige serie1 XM V6 Exclusive Jaap, veel succes ermee.
Check ook de magneetkoppeling van de aircopomp of die wordt ingeschakeld wanneer de airco aanstaat en de motor loopt.
en veel bubbeltjes is niet goed. Dus wat leeg kan goed.
Net wat JP zegt, ik heb hetzelfde probleem :cry: Mijn magneetkoppeling draait ook niet mee. De Dame staat weer bij de garage voor de airco en dat voor de tweede keer. :cry: :cry:
Magneetkoppeling draait mee, maar het is een gebubbel van jewelste in het kijkglaasje, wat op mij overkomt als veel "lucht", dus ik hoop dat een bijvulbeurtje het euvel oplost.
Maar dan toch wel vreemd, er ligt een sticker op dat er in 2008 contrastvloeistof bijgevuld is, wat zou inhouden dat het systeem in 2 jaar tijd leeg is gelopen, dat klinkt ook weer niet te OK.
@Maarten: de servokleppen doen miz wat ze moeten doen, want alle luchtstromen blazen waar ze moeten blazen.
@ Sarinora: de magneetkoppeling wordt geschakeld door de switch bovenop de droger. Als de droger verstopt zit en/of het systeem leeg is zal deze niet schakelen. Om uit te sluiten dat je compressor stuk is kun je de stekker van die switch eventjes kortsluiten.
Ik heb aircoproblemen in de Ambiance gehad, waarbij ook de compressor niet wou aanslaan. Op goed geluk heb ik een nieuw (sloop) printje achter de kachelknoppen geregeld, alle problemen opgelost. (dit n.a.v. doormeten bij de garage). Voordat het zover was had ik al wel droger en switch vernieuwd.
Betreffende accu's: de Bosch die mijn startproblemen veroorzaakte staat nu bij grofvuil. De Wilco meet mooi 14 V op de dynamo, en 13 V van zichzelf, de Bosch maar 12,1 V en weigerde ook vandaag de Ambiance te starten.
Pagina's