Ik ben al een tijdje bezig de koeltemperatuur naar beneden te krijgen, maar de garage (Civer) krijgt het niet zomaar voor elkaar.
De temperatuur blijft tussen de 90 en 100 graden, terwijl normaal tussen de 80 en 90 graden hoort te zijn. Vreemd genoeg verliest ze geen koelvloeistof. Ook geen lampjes e.d.
De termostaat en een lekkende koelslang zijn vervangen, na het slangetje heeft de temperatuur ca 100 km de juiste waarde aangegeven. Het metertje heeft wel wat de neiging om te slingeren met pakweg 5 graden variabel. De temperatuur wordt niet lager als ik de kachel volop open zet (30 graden) of op de snelweg rijd (wind koelt dus niet af). Radiateur is nog niet zo oud.
Wat kan dit zijn? Foute meterweergave of toch iets met het koelcircuit? Ik wil er eigenlijk weinig meer in investeren.
Ik behoor niet tot het handige soort...
Bedankt!
Mijn eerste gok zou zijn dat de sensor van je metertje niet helemaal fris meer is. Gebeurt vaker, en is vrij makkelijk te vervangen (helaas wel weer koelvloeistof aftappen + weer vullen). Kost ook niet zoveel, zo'n sensor.
Als je een goede thermometer hebt, zou ik ook even meten wat je echte koelvloeistoftemperatuur is t.o.v. je meter. Niet de dop van je systeem af draaien bij hete motor!! Motor op laten warmen met dop eraf.
Overigens doet het fluctueren van je metertje me sterken in het vermoeden dat de sensor naar z'n grootje is. Of de stekkerverbinding is slecht/vuil. Ik zou het iig dáár zoeken.
Klinkt mij in de oren als een foutief wijzertje...
net als CDPF, vermoed ik de temperatuursensor zelf en/of de aansluiting ervan voor de meter.
Civer is niet echt geweldig met XM's, zoek eens Garage Ewijk (is in de buurt). Die gast weet echt wel wat van XM's en is reëel wat kosten betreft...
Ik ondersteun de andere meningen, had niet echt goed gelezen en dacht dat de sensor al vervangen was. Maar mijn vraag aan de andere heren: Heeft 'ie 2 sensoren, 1 voor de ECU en 1 voor de wijzer? Zo ja, dan zal 1 van de 2 wel een foute waarde aangeven. Eigenlijk zou je onafhankelijk de temperatuur eens moeten meten, dan weet je welke fout is.
Het zijn 2 verschillende watertemperatuur sensoren :wink: , idd 1 voor de injectie (groen) en de ander voor de meter (kleur weet ik niet bij serie2).
Anders even meespieken met een lexia, kijken of het dashboard wijzertje hetzelfde aangeeft.
Dat kan eventueel bij mij ;-) Ypenburg is ook Den Haag... Alleen vrijdag voor een weekje op vakantie. PB me maar.
De andere sensor is grijs IIRC. Hoe dan ook, als je wijzertje ettert is het sowieso de groene sensor.
Of het wijzertje zelf, of het water is echt te heet, eerst even meekijken met een lexia wat de watertemp volgens de ECU is.
Die sensoren, dat zijn toch die relaisblokjes die links van de radiateur zitten? Het barst er van de kabels en aansluitingen. Daarachter zit een doos, waarbinnen ook vanalles zit, waaronder kabels aan aansluitingen. Desondanks zou ik de koelvloeistoftemperatuur willen meten (om er maar zeker van te zijn dat de temperatuur overdreven wordt). De meter slingert wel wat, maar dan wel tussen de 95 en 105 graden, en dat is beide te heet.
De tempsensoren zitten in het thermostaathuis geschroeft, de relais sturen o.a. de ventilatoren aan.
Dat wordt dus een crime, want ik heb gehoord dat de thermostaat op een vervelende plek zit. Of geldt dat niet voor de sensoren? Kan ik er gemakkelijk bij? Iemand die er een foto van heeft?
Je hebt mail + pdf :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De groene sensor is makkelijk te vervangen (die is voor de ECU?) waar de bruine zit? Geen idee. :lol:
Je ziet in het midden van de foto de groene sensor. Dit is de rechterkant (als je er voor staat, dus bestuurderskant) van het motorblok.
Bedankt. Ik heb hem gevonden en losgehaald. Ziet er op zich nog goed uit en ook de draadjes zitten stevig. Ik ga morgen eens naar mijn werk met de wagen, kijken wat die doet. Het maakt nu wat teveel lawaai in de straat om een motor te laten draaien.