:lol: Ik sta op het moment van het nemen van de foto in een greppel, dus kijk je van een laag standpunt. Maar het blijven idd sullige wieltjes die 15" ers. Alleen is het comfort wel beter
Ik ben helemaal niet zo "Patjepee"als jullie miscchien denken hoor 8)
Net naar de sloop geweest, toch niet zo'n klein bedrijfje, Voor de wielbout. Nee mijnheer, die hebben we niet :roll:
Schijnen zeldzaam te worden, de bouten voor af fabriek lm velgen... Dus Mark, als je er 6 wil meenemen zaterdag, zou dat heel fijn zijn!!!
Er stond zegge en schrijven EEN XM. Gelukkig wel een serie1. Best wel een aardige om te zien, een 2.0 injection 1991.
Helaas stond er een japans geval boven op, waardoor de achterklep en 13e ruit niet meer toegankelijk was. Deze auto had denk ik veel binnen gestaan want bekleding en met name de raamrubbers op de deuren waren in goede staat (niet gekrompen).
Mocht er voor 30,= euri's vanaf snoepen:
Mooie Dashboard kastje, middenarmsteun. (mijnus is gebroken)
VC afdekplaatje Relais afdekplaatje. Klemmen voor de wielsleutel op de veerpoot. Mooie koelwater dop. Rubbers en rooster in de deuren die verwarming naar achter geleiden. Spiegelglas rechts. Raamschakelaars, leeslampjes achter. En ik kreeg de motorruimte Total sticker er netjes af! :P
xenon in t1 lampen is de bom!
Montecarlo's zijn in mijn oogjes de lelijkste LM velgen geleverd op de Xm :oops: dus ook niet, of misschien wel zeker niet, mooi op een t1.
Als je nog teruggaat, kun je dan aub ook de A stylen eruit rauzen, en de koffferbakmat?
Ik zal even het antwoord van de sloper afwachten Jeroen.
Nu valt de regen met bakken uit de lucht maar vandaag was het een mooie klus dag. Eerst klus: de stootstrips rechterzijde spuiten zodat ze rondom weer hetzelfde toont. Heel veel afplakken. Gelijk ook de difuser meegenomen. Klusje van zo'n 5 uur toch wel... :roll:
Daarna de motorruimte verder schoongemaakt. Bougiekabeltjes weer mooi rood en eens goed naar de bedrading op het blok gekeken. Deze heeft geen bescherming meer. De isolatie is vergaan en alles ligt nogal open en bloot...(Zie gele kader)
Kan ik om de open liggende bedrading het beste zo'n zwart kunstof mantel leggen, zoals bij de oranje pijl???
Toen La XM voor op bokken gezet. Dit had ik nog niet eerder gedaan. Nu kon ik haar eens in alle rust bekijken. Wat onmiddelijk opvalt is de hoeveelheid roest op de balk waarboven de radiateur hangt. Er zit een plaat opgelast met een aantal "ribbeltjes" die bij mij gewoon rot is. Ik heb dit allemaal weg gestoke. Achter de plaat kom ik op de balk zelf en die is gewoon hard. Weet iemand de functie van die plaat?? (Zie gele rondje) Is dit bij iemand van jullie ook een roestplaats?
Vervolgens zit er ijzeren profiel achter waar een klein rubber spoilertje op gepopt zit. Deze heb ik gedemonteerd. Ontroest, grondverf en daarna matzwarte lak en met nieuwe bouten terug gezet.
Bij de carterpan trof ik een leiding die met een t-wrap was dichtgesnoerd. Volgens mij is dit niet door de fabriek bedacht :roll: Er loopt een elctrische draad uit naar boven. Heeft dit te maken met carterventilatie??
Na het eten de blokjes velgen voor eraf, want heb nog steeds een bout te weinig... Dus 18inch er weer onder...
En toen schrok ik toch wel even.....
LV geen probleem. Velg terug gezet. RV wilde ik de blokjes er afhalen maar was vergeten de bouten al iets los te draaien aan die zijde. Geen probleem met een kruissluitel, alleen toen ik wat kracht zette merkte ik dat de hele voorpoot bewoog (verticaal dus) :shock: Daarom het wiel vast gepakt en bewogen. Tot mjn grote schrik zie ik dat de poot boven in de motorruimte ook op en neer gaat, met bol en al dus!!! :shock: :shock: LV nog eens geprobeerd maar daar zit het vast!
Moest meteen aan mijn ritje Parijs denken...heb ik nu gewoon geluk gehad??
Besloten om toch het LM wiel te monteren en de auto te laten zakken, heel voorzichtig uiteraard. Er gebeurd niets. De auto staat nog in zijn hoogste stand en blijft ook zo staan. Auto gestart. In eerste instantie duikt de neus naar benenden op het moment dat ik van hoog naar normale rijhoogte instel. Daarna pomp ze zich weer op en staat keurig op hoogte stationair te draaien.
Auto ingeduwd en veerpoot boven gevoeld maar deze beweegt niet. Toch maar even rijden. Eerst met de kap open, maar er gebeurt niets. Kap dicht en de weg op. Het lichte gebonk, wat JP ook hoorde maar wat de meeste XM's hebben weit ik nu toch aan die voorpoot.
Heb EJ al gemaild en heb er een filmpje van gemaakt. Ben er wel een beetje ziek van want weet niet hoe betrouwbaar ze nu is...
Als laatste 2 foto's van de poot aan de binnenzijde wielkast. Veel verschil met links zie ik niet. De foto's zijn gemaakt met het wiel onbelast.
Oeioei... Totdat bevestigd is door een ander forumlid of dit wel/niet de voorbode is van een doorschietende veerpoot is zou ik nu naar je auto gaan en een krik eronder zetten voordat die veerpoot door je motorkap heen schiet ... misschien een beetje voorbarig maar in het ergste geval is dit inderdaad een doorgerotte veerschotel.
Dat sokje om die electriciteitskabel heb ik ook eens bij mij gezien, weet niet meer of het bij deze (V6.24) was of m'n vorige wagen (V6.12 aut).
Mike, ik wil je niet ongerust maken maar volgens mij moet rechtsvoor echt vervangen worden. Ik adviseer je de dame op een krik of blokken te laten rusten. Voor zover ik ken, zakken ze door het rubber bij stilstand en niet tijdens het rijden.
Ik hoorde gisteren van Tim (van de duitse xm club) dat de veerpoten in Duitsland verkocht worden door http://www.mobil-service-chemnitz.de/ voor € 295,= incl BTW excl verzendkosten. Ik meende dat ze in NL rond de 450 zitten.
Edit:
Hier nog een beetje leesvoer http://www.xm-ig.de/ kijken onder Thema Domlager Links in het scherm.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik heb voor de duidelijkheid het gescheurde gedeelte gearceerd.
Als je nu dat gearceerde gedeelte wegdenkt, is er niets wat voorkomt dat de veerpoot door de schotel (het buitenste gedeelte naast de arcering) heenschiet. Echt weer een kl***-constructie van de PSA heren, ik snap niet dat ze bij zo'n belangrijk onderdeel volledig op rubber vertrouwen. Het is zelfs zo gemaakt dat de veerpoot precies door de schotel heen past, absoluut een bewuste keuze dus.
Erger nog, voor zover ik weet hebben ze dit probleem aangepakt bij de serie II XM, op zich zelfde constructie maar de poot kan dan niet door de schotel schieten, dus je zou denken dat ze er lering uit trekken maar een bepaalde serie C4 schijnt ook door z'n poten te zakken, en zo zijn er nog meer maar ik weet ze niet te noemen.
Laat maar ik kan geen passende smily voor je vinden.........
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Deze?
:lol: Ik sta op het moment van het nemen van de foto in een greppel, dus kijk je van een laag standpunt. Maar het blijven idd sullige wieltjes die 15" ers. Alleen is het comfort wel beter
Als ik een lijntje zet zit er toch nog genoeg "dorpel" onder de streep, zowel bij Mark als bij mij:
Kon dat nou niet in 'Rouge Griott'? :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Waarom niet de Monte Carlo velgen zwart poedercoten, lijkt mij wel wat voor jou dame Mike.
Nee Wes, daar zijn ze te klein voor. Is niet mooi.
Daar zegt Wes wat. Helemaal geen gek idee. En de velgrand verchroomd laten. 8)
Mike en Mark, als jullie de rijhoogte goed vinden laten jullie dat toch zo :wink:.
Wim's en mijn rijhoogte staat in ieder geval zowel voor als achter goed 8).
@Mike, ik vind de keuze voor 15inch onder XM V6en ook veel te klein. Vooral de remgrootte werd erdoor beperkt :arrow: te kleine remmen.
Peugeot monteerde 16inch onder 605 SV24.
Ik ben helemaal niet zo "Patjepee"als jullie miscchien denken hoor 8)
Net naar de sloop geweest, toch niet zo'n klein bedrijfje, Voor de wielbout. Nee mijnheer, die hebben we niet :roll:
Schijnen zeldzaam te worden, de bouten voor af fabriek lm velgen...
Dus Mark, als je er 6 wil meenemen zaterdag, zou dat heel fijn zijn!!!
Er stond zegge en schrijven EEN XM. Gelukkig wel een serie1. Best wel een aardige om te zien, een 2.0 injection 1991.
Helaas stond er een japans geval boven op, waardoor de achterklep en 13e ruit niet meer toegankelijk was. Deze auto had denk ik veel binnen gestaan want bekleding en met name de raamrubbers op de deuren waren in goede staat (niet gekrompen).
Mocht er voor 30,= euri's vanaf snoepen:
Mooie Dashboard kastje, middenarmsteun. (mijnus is gebroken)
VC afdekplaatje Relais afdekplaatje. Klemmen voor de wielsleutel op de veerpoot. Mooie koelwater dop. Rubbers en rooster in de deuren die verwarming naar achter geleiden. Spiegelglas rechts. Raamschakelaars, leeslampjes achter. En ik kreeg de motorruimte Total sticker er netjes af! :P
Morgen lekker aan de kloot!
Met nog van die mooie wieldoppen. 8)
Dat doe je goed met die sticker!
Had je een fohn op batterijen bij je ofzo? :lol:
:lol: Ha nee, ik had de kap open gezet en de zon was dermate warm dat ik na een half uurtje m heelvoorzichtig los kreeg!
Goed bezig Mike, zonde van die XM.
Gelukkig komen de onderdelen weer bij een liefhebber terecht :wink:.
Mike, zou je die XM a.u.b. nog ff willen melden in mijn 'sloop' topic in "de Auto"?
En goed werk! Met zoveel onderdelen voor zo'n zacht prijsje is het leuk sleutelen.
Ik zit eigenlijk de hele tijd met die koplampen in mijn hoofd. Het zijn nog mooie serie 1's....qua modellering hoort het wel bij mijn XM...
Misschien nog eens terug gaan maandag ofzo :roll:
Ik ben ook weer overgestapt naar serie1 koplampen, maar dat komt omdat ik xenon heb. Xenon compenseert een hele hoop van de serie1&2 koplampen.
Bij Gert de Jong heb ik nieuwe, originele dimlicht glaasjes kunnen bestellen :wink: , terwijl ze NFP (Non Fabrique Plus) zijn in het Citroën systeem.
Serie1 koplampen vind ik mooi door het helder glas 8) dat aan de buitenzijde zich bevind.
Dat is misschien wel een optie ja, Xenon erin zoals jij hebt. :roll: Kom je dan weer eens gezellig langs :roll:
Heb in ieder geval al een mailtje naar de slopert gestuurd.
Maar eh...JP..hoe is het met de air-suckers????
Ik wil je best helpen met de xenon inbouw :wink: .
Check mijn topic voor de air-suckers :lol: .
xenon in t1 lampen is de bom!
Montecarlo's zijn in mijn oogjes de lelijkste LM velgen geleverd op de Xm :oops: dus ook niet, of misschien wel zeker niet, mooi op een t1.
Als je nog teruggaat, kun je dan aub ook de A stylen eruit rauzen, en de koffferbakmat?
Ik zal even het antwoord van de sloper afwachten Jeroen.
Nu valt de regen met bakken uit de lucht maar vandaag was het een mooie klus dag. Eerst klus: de stootstrips rechterzijde spuiten zodat ze rondom weer hetzelfde toont. Heel veel afplakken. Gelijk ook de difuser meegenomen. Klusje van zo'n 5 uur toch wel... :roll:
Daarna de motorruimte verder schoongemaakt. Bougiekabeltjes weer mooi rood en eens goed naar de bedrading op het blok gekeken. Deze heeft geen bescherming meer. De isolatie is vergaan en alles ligt nogal open en bloot...(Zie gele kader)
Kan ik om de open liggende bedrading het beste zo'n zwart kunstof mantel leggen, zoals bij de oranje pijl???
Toen La XM voor op bokken gezet. Dit had ik nog niet eerder gedaan. Nu kon ik haar eens in alle rust bekijken. Wat onmiddelijk opvalt is de hoeveelheid roest op de balk waarboven de radiateur hangt. Er zit een plaat opgelast met een aantal "ribbeltjes" die bij mij gewoon rot is. Ik heb dit allemaal weg gestoke. Achter de plaat kom ik op de balk zelf en die is gewoon hard. Weet iemand de functie van die plaat?? (Zie gele rondje) Is dit bij iemand van jullie ook een roestplaats?
Vervolgens zit er ijzeren profiel achter waar een klein rubber spoilertje op gepopt zit. Deze heb ik gedemonteerd. Ontroest, grondverf en daarna matzwarte lak en met nieuwe bouten terug gezet.
Bij de carterpan trof ik een leiding die met een t-wrap was dichtgesnoerd. Volgens mij is dit niet door de fabriek bedacht :roll: Er loopt een elctrische draad uit naar boven. Heeft dit te maken met carterventilatie??
Na het eten de blokjes velgen voor eraf, want heb nog steeds een bout te weinig... Dus 18inch er weer onder...
En toen schrok ik toch wel even.....
LV geen probleem. Velg terug gezet. RV wilde ik de blokjes er afhalen maar was vergeten de bouten al iets los te draaien aan die zijde. Geen probleem met een kruissluitel, alleen toen ik wat kracht zette merkte ik dat de hele voorpoot bewoog (verticaal dus) :shock: Daarom het wiel vast gepakt en bewogen. Tot mjn grote schrik zie ik dat de poot boven in de motorruimte ook op en neer gaat, met bol en al dus!!! :shock: :shock: LV nog eens geprobeerd maar daar zit het vast!
Moest meteen aan mijn ritje Parijs denken...heb ik nu gewoon geluk gehad??
Besloten om toch het LM wiel te monteren en de auto te laten zakken, heel voorzichtig uiteraard. Er gebeurd niets. De auto staat nog in zijn hoogste stand en blijft ook zo staan. Auto gestart. In eerste instantie duikt de neus naar benenden op het moment dat ik van hoog naar normale rijhoogte instel. Daarna pomp ze zich weer op en staat keurig op hoogte stationair te draaien.
Auto ingeduwd en veerpoot boven gevoeld maar deze beweegt niet. Toch maar even rijden. Eerst met de kap open, maar er gebeurt niets. Kap dicht en de weg op. Het lichte gebonk, wat JP ook hoorde maar wat de meeste XM's hebben weit ik nu toch aan die voorpoot.
Heb EJ al gemaild en heb er een filmpje van gemaakt. Ben er wel een beetje ziek van want weet niet hoe betrouwbaar ze nu is...
Als laatste 2 foto's van de poot aan de binnenzijde wielkast. Veel verschil met links zie ik niet. De foto's zijn gemaakt met het wiel onbelast.
Oeioei... Totdat bevestigd is door een ander forumlid of dit wel/niet de voorbode is van een doorschietende veerpoot is zou ik nu naar je auto gaan en een krik eronder zetten voordat die veerpoot door je motorkap heen schiet ... misschien een beetje voorbarig maar in het ergste geval is dit inderdaad een doorgerotte veerschotel.
Dat sokje om die electriciteitskabel heb ik ook eens bij mij gezien, weet niet meer of het bij deze (V6.24) was of m'n vorige wagen (V6.12 aut).
Groetjes Erik
:shock:
Ik moet gelijk hier aan denken:
http://farm2.static.flickr.com/1325/544227504_2dbf545303.jpg
http://farm2.static.flickr.com/1054/544227514_96e275302f.jpg
http://www.aussiefrogs.com/forum/showthread.php?t=370
Dat wil je niet meemaken denk ik. :roll:
Mike, ik wil je niet ongerust maken maar volgens mij moet rechtsvoor echt vervangen worden. Ik adviseer je de dame op een krik of blokken te laten rusten. Voor zover ik ken, zakken ze door het rubber bij stilstand en niet tijdens het rijden.
Klopt, maar je wilt niet degene zijn die bewijst dat de veerpoot tijdens het rijden ook kan doorschieten. Niet mee rijden dus. :!:
Groetjes Erik
Mee eens.
En om je duits op te halen lees dit topic dan ook maar eens door http://forum.andre-citroen-club.de/showthread.php?t=60060
Ik hoorde gisteren van Tim (van de duitse xm club) dat de veerpoten in Duitsland verkocht worden door http://www.mobil-service-chemnitz.de/ voor € 295,= incl BTW excl verzendkosten. Ik meende dat ze in NL rond de 450 zitten.
Edit:
Hier nog een beetje leesvoer http://www.xm-ig.de/ kijken onder Thema Domlager Links in het scherm.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mooi plaatje van het rubber blok staat daar.
Ik zou er niet meer mee rijden.
Mike, idd niet meer ermee rijden. Het rubber is gescheurd :!:, heel duidelijk op de foto`s te zien :shock:.
Zo`n steuntje kost 420 euro per stuk.....maar je kunt ook niet zonder dat steuntje verder rijden :roll:.
Dat is zeker een mooi plaatje.
Ik heb voor de duidelijkheid het gescheurde gedeelte gearceerd.
Als je nu dat gearceerde gedeelte wegdenkt, is er niets wat voorkomt dat de veerpoot door de schotel (het buitenste gedeelte naast de arcering) heenschiet. Echt weer een kl***-constructie van de PSA heren, ik snap niet dat ze bij zo'n belangrijk onderdeel volledig op rubber vertrouwen. Het is zelfs zo gemaakt dat de veerpoot precies door de schotel heen past, absoluut een bewuste keuze dus.
Erger nog, voor zover ik weet hebben ze dit probleem aangepakt bij de serie II XM, op zich zelfde constructie maar de poot kan dan niet door de schotel schieten, dus je zou denken dat ze er lering uit trekken maar een bepaalde serie C4 schijnt ook door z'n poten te zakken, en zo zijn er nog meer maar ik weet ze niet te noemen.
Groetjes Erik
Ik heb het je toch gezegd in Hedel. :wink:
Dat zakje op het motorblok waar die draad uit komt is je oliepeil sensor.
Nou dat klinkt allemaal niet bemoedigend. Volgens mij rijdt ik er al veel langer mee rond. En toch is het gek dat ze nu muurvast zit. :?
Hoe dan ook, ik kan hetzelf niet oplossen. Wacht maar even EJ af.
Pagina's