La Noir Verni werd XM V6 24V

3785 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citrophile
afbeelding van Citrophile

Vervang beide veerpootschotels als je het toch gaat doen...Balen dat het toch eraan zit te komen bij je :cry:.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

eXpelliarMus zegt:

Ik heb het je toch gezegd in Hedel. :wink:

Ja klopt Wes. Ik heb EJ toen ze 2 weken geleden daar naar toe is gegaan daarom ook nogmaals gevraagd de veerpoot te controleren, en ze was wel oud maar niet kapot. Maar ik snap eigenlijk niet wat er nu aan de hand is. Toen ze met de neus los was kon ik de poot dus heel gemakkelijk op en neer bewegen. Waarom zakt ze nu dan niet meteen er doorheen???

Omhoog - omlaag..ze doet het allemaal goed en er gebeurt niets. Je kunt je vinger er tussen duwen tijden hoogtewisseling en dan voel je niets. Really weird!

Edit...zit net te denken. Zolang er druk op het syteem staat kan de XM dan ook op 3 wielen rijden, netzoals de GS en de CX?? In dat geval kan het dus idd zo zijn dat als het systeem na een nacht drukloos is de poot doordrukt. Zolang er iets druk op staat "dragen"de andere wielen meer gewicht en heffen ze de draagkracht over van het wiel wat geen gewicht kan dragen...
Dat zou dan de reden kunnen zijn van het verhaal dat het altijd bij stilstaand gebeurd. Ergo, ik moet als de sodebillen naar buiten om de kap open te zetten en een blok eronder...

Lampje_6671
afbeelding van Lampje_6671
  • Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz

Tja, het rubber zal nog niet helemaal doorgescheurd zijn, maar dat valt niet te controleren. Maar ja, als je het mij vraagt kan het nu heel snel gaan.

Wat een absoluut pluspunt is, is dat je het op tijd gezien hebt. Heb je de auto nu ondersteund staan?

Groetjes Erik

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Ik denk dat ie aan de onderkant begint te scheuren en de boven kant nog niet bereikt heeft, die schotel vervangen kan je ook zelf doen, is echt niet moeilijk.

Als jij de onderdelen besteld kom ik het wel fixen. :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Toen je XM met de neus los was, stond de wagenhoogte in de rijstand of in de laagste stand?

Zoals Wes zegt, is het rubber van onderaf aan het scheuren en steunt het nog op het restant rubber. Het is inderdaad zelf te doen om het te vervangen.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

In de hoogste stand, maar ik ga nu effe naar buiten....

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

BLokken staan eronder. Volgens mij was ze nog niet maximaal in slaapstand. Aardig Wes, je aanbod om ze te vervangen. We zullen eerst eens kijken wat ik nu ga doen.

Een schop geven bijvoorbeeld :evil:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik kan je reactie wel begrijpen :(.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Een schop geven kan altijd nog, misschien heeft EJ nog een goede gebruikte set liggen, haal ik die op en neem ze mee naar jou??

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Je bent een toppertje Wes! Ik wacht idd EJ even af dan kijken we verder!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Dat is een goed idee :D , hopelijk komt het betaalbaar goed met de veerpoothouders :wink:.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Oké...

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Tjeetje Mike, dat moet schrikken zijn. Je moet er toch niet aan denken op weg naar Parijs met de kindertjes. Ik hoop dat je tot een goede betaalbare oplossing komt en met Wes ben je in goede handen :wink: :wink:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Nog maar even ter attentie, want volgens mij heeft niemand dit gelezen.

Mark zegt:

En om je duits op te halen lees dit topic dan ook maar eens door http://forum.andre-citroen-club.de/showthread.php?t=60060

Ik hoorde gisteren van Tim (van de duitse xm club) dat de veerpoten in Duitsland verkocht worden door http://www.mobil-service-chemnitz.de/ voor € 295,= incl BTW excl verzendkosten. Ik meende dat ze in NL rond de 450 zitten.

Edit:
Hier nog een beetje leesvoer http://www.xm-ig.de/ kijken onder Thema Domlager Links in het scherm.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Jawel hoor Mark, heb ik gelezen, dankjewel. Keep it in mind!

admin
afbeelding van admin

Even mijn centjes bijdragen:

Als het wiel op de grond staat wordt door de constuctie al het rubber de kom IN geperst. Dat betekent dat de druk nog steeds naar de kom toe wordt geleid, dus is er geen beweging in te krijgen.

Is het wiel VAN DE GROND, dan 'hangt' het gewicht naar beneden. Het rubber moet dan in plaats van drukkracht trekkracht opvangen. En ja, dat gaat een stuk minder, zeker als het rubber gescheurd is. Dus klinkt het mij allemaal vrij logisch, en zou het me zelfs niet verbazen als een nieuw rubber OOK enige speling laat zien in deze situatie.

Want, net als bij beton, is rubber véél sterker in de druk- dan in de trekbelasting...

Dus vervangen, ja, maar écht zorgen maken zou ik me nog niet eens. Er moet een heleboel rubber weg zijn voordat je dat dóór dat gat van de kom geperst krijgt.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Je verhaal klopt Detlev, maar het is moeilijk te beoordelen in hoeverre het rubber gescheurd is. Het best zomaar zijn dat de situatie erger is dan je van onderaf kunt zien.

Je wilt niet het risico nemen om ergens met doorgeschoten veerpoten te staan :roll:.

Bij mijn XM zie ik ook al wat scheurtjes in het rubber zitten, nog niet zo erg als bij Mike maar ik ga ook op zoek naar goede veerpootsteunen.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

dju!
succes.....

admin
afbeelding van admin

Ik bedoel ook niet dat hij nu naar Spanje moet rijden ;)

Ja, natuurlijk zsm vervangen. Maar niet gelijk paniek!

wimb
afbeelding van wimb

Waar ik nu heel nieuwsgierig naar ben, is hoe je op een relatief eenvoudige manier kunt controleren of je op zoek moet naar vervangende veerpoten. Na jaren van lezen heb ik daar nog geen verhaal over gevonden dat mij vertrouwen geeft.
Kijk, de simpelste manier lijkt mij om bij 'nieuwe' veerpoten de afstand frame <-> onderkant schotel te meten. En dan bv elke 3 maanden te herhalen. Maar dan ga je uit van een zogenaamde nulsituatie, die de meeste van ons niet hebben.

Ik weet wel dat ik me het apekoolzuur schrok toen ik voor het eerst serieus naar de poten van mijn XM keek: vergeleken met de Xant zitten ze heel hoog en erg dicht tegen de motorkap. :roll:

stooftaker
afbeelding van stooftaker

Maar maar maar moeten dan vanwege het rotte rubber de hele veerpoten worden vervangen? die rubbers kun je niet los vervangen??
In geval van hele veerpoot vervangen zul je er 2 moeten doen neem ik aan? Bij mijn (E)Xantia was er na een aanrijding met een heftruck ook 1 gaar daar is toen een gebruikte voor genomen omdat een nieuwe geheel andere veerkarakteristieken zou vertonen in vergelijk met de gebruikte.

wimb
afbeelding van wimb

JP (who else? :lol: ) heeft hier een handleiding met tekst en uitleg gezet.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

jaja had ik reeds gelezen, echter daar gaat het om de veerschotel, niet de veerpoot.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Ik weet er geen flikker van :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Nou even opnieuw jongens!

We hebben een wiel. Dat zit vast aan de veerpoot. De veerpoot zit vast aan stabilisator ed maar met name aan de carrosserie. Het punt waar de veerpoot door de carrossrie gaat zit bij de veerschotel. De veerschotel is essentieel voor de verbinding met de carrosserie.
Maar het gaat bij mij over het versleten rubber. Dit zit dan toch om de veerschotel heen?? Ik heb nl helemaal geen roest, zover waarneembaar natuurlijk, maar op de foto's van Arjan zie je dat wel.

De reparatie/vervanging van alleen de schotel lijkt idd niet zo'n hele tour. Maar is dan het probleem weg? M.a.w. zoals Jeroen aangeeft, waarom ook een hele veerpoot vervangen? Of wordt dat niet los van elkaar verkocht?

Overigens klopt het verhaal van Detlev ook, en is er niet een accuut gevaar. Ik ben er nu ook vrij zeker van dat het gerommel wat ik al lang hoor van de poot komt. Is me veel waard als dat weg is want het is zo'n cheapy geluid.

Overigens bedankt allemaal voor jullie reacties! Enne: Correct me if I'm wrong! BV als ik hierboven een aanname heb die niet klopt!

wimb
afbeelding van wimb

En om alle spraakverwarring te voorkomen heb ik hier een afbeelding van service.citroen.com:
IMAGE(http://lh5.ggpht.com/_x-QY8VJX8Gw/S9Xv9q_hy-I/AAAAAAAAA5g/QYtCFei1wFk/s512/p4345100.jpg)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mike heeft gelijk, het gaat alleen om de veerschotel zonder veerpoot.

Zoals in de handleiding van Arjan Bosman te zien is heeft hij een nieuwe losse veerschotel gekocht en vervangen.

In service.citroen.com staan de veerschotel en veerpoot als losse onderdelen van elkaar en niet als combinatie :wink:. Het valt me nog mee dat er geen NFP erbij staat :D.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

wimb zegt:

En om alle spraakverwarring te voorkomen heb ik hier een afbeelding van service.citroen.com:
IMAGE(http://lh5.ggpht.com/_x-QY8VJX8Gw/S9Xv9q_hy-I/AAAAAAAAA5g/QYtCFei1wFk/s512/p4345100.jpg)

OK! WIM, top!

1 = de poot zelf. Hier zit een telescoopdemper in. IS die vaak aan vervanging toe? Net zoals bij schokdempers...

2 = de schotel, iid inclusief vers rubber.

6 = zuiver een stofhoes.

Lijkt me dus idd dat alleen de schotel met rubber vernieuwd moet worden.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Mark zegt:

Ik weet er geen flikker van :mrgreen:

Ik qoute mezelf wel een keer :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Ja Mike, volgens mij volstaat het inderdaad om die veerschotel te vervangen.

Pagina's