Okee, maar nu had ik altijd begrepen dat het rubber in de carrosserie zit geperst, maar dat is dus niet zo. Het rubber zit om de schotel zelf geperst en de schotel zelf wordt welliswaar met het rubber door het gat geduwd maar gewoon met bouten aangetrokken.
Waarom is zo'n schotel sec dan zo duur? Of worden er elke keer prijzen genoemd van INCL de veerpoot??
Jup, het is een vrij bewerkelijk onderdeel, met een aantal kanaaltjes wat waarschijnlijk nauw luistert, en rubber vulcaniseren is ook niet goedkoop, hoewel ik denk dat ze er mallen voor hebben om het met het vulcaniseren allemaal netjes op z'n plek te krijgen.
Dat rubber wat je aan de bovenkant ziet zitten is geen dragend gedeelte, dat is slechts een dun laagje rubber over de schotel heen.
Het gaat om het gedeelte wat ik in dat ene plaatje rood gearceerd heb, ik vermoed dat ze die bovenlaag berubberd hebben om het staal tegen roest te beschermen.
Ik kom op het werk ook wel eens onderdelen tegen die ontzettend duur zijn, laatst nog een messing blokje van 3x3x5 cm met een paar gaten, wat schroefdraad en een sleuf erin. Mocht zomaar € 230 kosten.
Laat ik het zo zeggen, als ik zo'n veerschotel na laat maken (ik ken een bedrijf die rubber op staal kan vulcaniseren) wordt het waarschijnlijk nog duurder dan waar we ze voor kunnen kopen.
Waarschijnlijk zijn die veerschotels ook niet meer in serieproductie, dat scheelt ook een hoop.
Bedankt Erik, ook voor je plaatje nog. Theoretisch kan ze idd door de schotel heen schieten, psast psesies. Ik ga zaterdag naar Citromobile en zal eens rondneuzen... anders die deutsche bestellen van 295,=
Ahm Mike, wat dacht je van een sloper op de kop tikken en daar beide poten + schotels onder weg halen, A weet je meteen hoe het mot en B is wellicht prijstechnisch nog intressanter ook.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik begrijp heel goed je probleem. Dit is een onverwachte tegenvaller. En die komen altijd op momenten dat het niet uitkomt. :?
Heeft te maken met de Wet van Behoud van Ellende. ;-)
Hier bij autosloperij Rutte in Velserbroek mag je zelf je onderdelen eraf slopen, misschien is dat een idee? Niet echt in de buurt, maar er zijn vast meer sloperijen die zo werken.
En als die schotel dan verrot blijkt te zijn gooi je 'm lekker terug. :P
Wel zonde van je tijd natuurlijk ... :roll:
Nou het demonteren op een sloperij terrein lijkt me nou niet een van mijn favoriete klusjes...zit ook nog aan een donor te denken onderhand...maar moet dan nog een plekje vinden... :wink:
Mike, als je aan het slopen wilt gaan, stuur tzi_break van het CiFo dan 'ns een pb'tje. Die is bezig met deze advertentie. Ik heb in principe al met 'm afgesproken dat ik voor de grille en voorbumper ga.
De veerschotels van serie1 en serie2 verschillen van elkaar, volgens Marco zou de diameter van het schroefdraad van de veerpoten net iets verschillen. Ook de onderdeelnummers van serie 1&2 veschillen van elkaar.
Tenzij je ook de veerpoten meevervangt, dan is het geen probleem lijkt mij. De diameter van de veerpoten verschillen ook nog een van elkaar per motortype, dus eerst goed meten :!:.
Persoonlijk zou ik ze van een sloper trekken, a: je leert er van en b: het kost een stuk minder. Je kunt er lang over door blijven praten maar iets moet er gebeuren.
Ja dat ervan leren ben ik wel met je eens hoor Wes, maar idd heb geen zeeën van tijd. Dwz, ik ben de hele dag thuis natuurlijk want thuis is ook de zaak, maar ik kan niet in mijn kloffie vlug de winkel binnen gaan en mensen een roomwitte 3 zitter presenteren :lol: :lol:
Maar de DS maakt de dagelijkse kilometertjes nu en met dit weer is dat puur genieten natuurlijk. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn post ik ze wel! Iig bedankt voor jullie tips en adviezen :!:
Ja, die is op zoek naar de juiste schotel, de dagschotel wellicht... :lol:
Er schijnen idd verschillen te zijn, heb wel het Citroën nr doorgegeven, but hey, i'm not the expert!
Omdat ik de afdekplaat nog niet terug geplaatst heb, vanochtend alle blote bedradingweggewerkt waarvan later pix''s.
De afdekplaat zelf had ik zondag al schoongemakt en in de blanke lak gezet.
Goed te zien is dat de bescherming van de kabelboom over de kop van het blok na 20 jaar volledig vergaan is. Leek me een gevaarlijke situatie.
Ook alle T-wraps en de kunstof geleidings ring waren gebroken en hard geworden. Heb een ijzeren beugel gemaakt en gemonteerd zodat deze kabelboom mooi "los" van het blok komt te liggen:
De gele lijn volgt alle nieuwe beschermleidingen. De rest zat er al. In het groene rondje de nieuwe beugel:
Als laatste de kap er weer over die schoon is gemaakt en in de blanke lak is gezet. Ook de bougiekabels helemaal schoon. Verder een practisch nieuwe dop op kvs-reservoir en nieuwe behuizing relais en de afdekplaat van o.a. de VC. Deze waren bij mij gescheurd en kon ik van de slopert meenemen. Links boven de kwaaie veerschotel :evil: Beneden ligt een aanbieding van Praxis. Een verdomd handig reis-setje in een klein opklapbaar hardplastic etui. Nu: 8,95. Heb alleen 2 andere torx maten erbij gedaan en nu kun je er veel mee!!! Misschien zijn ze er nog, gisteren gekocht!
Ik zal het ook nog eens herhalen :mrgreen:, alleen de veerschotel nr.2 vervangen.
De veerpoot nr.1 kunnen inwendig slijten maar ik zie ze bijna nooit vervangen worden tenzij de HD-pomp telkens de voorkant moet oppompen :wink:.
Okee, maar nu had ik altijd begrepen dat het rubber in de carrosserie zit geperst, maar dat is dus niet zo. Het rubber zit om de schotel zelf geperst en de schotel zelf wordt welliswaar met het rubber door het gat geduwd maar gewoon met bouten aangetrokken.
Waarom is zo'n schotel sec dan zo duur? Of worden er elke keer prijzen genoemd van INCL de veerpoot??
Het rubber zit niet geperst, de metalen schotels zitten in het rubber gevulcaniseerd. Het rubber is het dragend deel.
Het onderdeel is zo duur door het type rubber en de veerbolaansluiting erbovenop vermoed ik.
Check de dwarsdoorsnede:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Doorgeschoten%20XM%20veerpoten/veerpootschotel.jpg
Jup, het is een vrij bewerkelijk onderdeel, met een aantal kanaaltjes wat waarschijnlijk nauw luistert, en rubber vulcaniseren is ook niet goedkoop, hoewel ik denk dat ze er mallen voor hebben om het met het vulcaniseren allemaal netjes op z'n plek te krijgen.
Dat rubber wat je aan de bovenkant ziet zitten is geen dragend gedeelte, dat is slechts een dun laagje rubber over de schotel heen.
Het gaat om het gedeelte wat ik in dat ene plaatje rood gearceerd heb, ik vermoed dat ze die bovenlaag berubberd hebben om het staal tegen roest te beschermen.
Ik kom op het werk ook wel eens onderdelen tegen die ontzettend duur zijn, laatst nog een messing blokje van 3x3x5 cm met een paar gaten, wat schroefdraad en een sleuf erin. Mocht zomaar € 230 kosten.
Laat ik het zo zeggen, als ik zo'n veerschotel na laat maken (ik ken een bedrijf die rubber op staal kan vulcaniseren) wordt het waarschijnlijk nog duurder dan waar we ze voor kunnen kopen.
Waarschijnlijk zijn die veerschotels ook niet meer in serieproductie, dat scheelt ook een hoop.
Groetjes Erik
Ben het met Erik eens :wink:.
Bedankt Erik, ook voor je plaatje nog. Theoretisch kan ze idd door de schotel heen schieten, psast psesies. Ik ga zaterdag naar Citromobile en zal eens rondneuzen... anders die deutsche bestellen van 295,=
wees er zeker van dat het om de "Domlager" gaat ipv een veerpoot als je die via Duitsland koopt :wink:
Ja ja..dees:
Domlager Citroen XM Y3 rechts
Leitungsanschluss Durchmesser 16x150
Vergleichs-Nr.: 527191
Is dat nr een officieel Citroën nummer?
Wanneer komt ie binnen, ik sta op scherp!!
Mark kom nou eens met een zinnige bijdrage, als je niks te melden hebt, meld dan ook niks!!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ahm Mike, wat dacht je van een sloper op de kop tikken en daar beide poten + schotels onder weg halen, A weet je meteen hoe het mot en B is wellicht prijstechnisch nog intressanter ook.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ja, maar als je nieuw bestelt weet je in ieder geval 1 ding zeker: geen roest en goed rubber. (Okay, dat zijn 2 dingen -) ).
Allebei waar, Mark en Wim. Maar het risico dat ik sloper koop en dat die ook slecht blijke te zijn na demontage...
Aan de andere kant wil ik ook het zogenaamde geinvesteerde vermogen in deze XM een beetje bewaken. Tis nl bepaald geen Soixante.
Ik begrijp heel goed je probleem. Dit is een onverwachte tegenvaller. En die komen altijd op momenten dat het niet uitkomt. :?
Heeft te maken met de Wet van Behoud van Ellende. ;-)
Ja, dit is het officiële Citroën nummer :wink:.
Hier bij autosloperij Rutte in Velserbroek mag je zelf je onderdelen eraf slopen, misschien is dat een idee? Niet echt in de buurt, maar er zijn vast meer sloperijen die zo werken.
En als die schotel dan verrot blijkt te zijn gooi je 'm lekker terug. :P
Wel zonde van je tijd natuurlijk ... :roll:
Groetjes Erik
Is best wel en klusje denk ik. Ik wacht even EJ vd Laan af, die zou ook even kijken of ie wat heeft liggen...
Het vervangen is toch niet moeilijk zoals je hebt gezien in de handleiding van Arjan Bosman :wink:.
Nou het demonteren op een sloperij terrein lijkt me nou niet een van mijn favoriete klusjes...zit ook nog aan een donor te denken onderhand...maar moet dan nog een plekje vinden... :wink:
Ik zou het ook niet op een sloperij de veerschotels demonteren. Check vooraf of er geen scheuren inzitten :wink: .
:shock: Da's minder. Al te vaak plaatjes gezien van doorgezakte (hoofdzakelijk serie 1) XM's.
De DSuper doet nu de dagelijkse kilometers?
Mike, als je aan het slopen wilt gaan, stuur tzi_break van het CiFo dan 'ns een pb'tje. Die is bezig met deze advertentie. Ik heb in principe al met 'm afgesproken dat ik voor de grille en voorbumper ga.
De veerschotels van serie1 en serie2 verschillen van elkaar, volgens Marco zou de diameter van het schroefdraad van de veerpoten net iets verschillen. Ook de onderdeelnummers van serie 1&2 veschillen van elkaar.
Tenzij je ook de veerpoten meevervangt, dan is het geen probleem lijkt mij. De diameter van de veerpoten verschillen ook nog een van elkaar per motortype, dus eerst goed meten :!:.
Persoonlijk zou ik ze van een sloper trekken, a: je leert er van en b: het kost een stuk minder. Je kunt er lang over door blijven praten maar iets moet er gebeuren.
Dan moeten de veerschotels in goede staat zijn en van het goede type Anders schiet Mike alsnog niks mee op, hij heeft ook geen zeeën van tijd.
Ja dat ervan leren ben ik wel met je eens hoor Wes, maar idd heb geen zeeën van tijd. Dwz, ik ben de hele dag thuis natuurlijk want thuis is ook de zaak, maar ik kan niet in mijn kloffie vlug de winkel binnen gaan en mensen een roomwitte 3 zitter presenteren :lol: :lol:
Maar de DS maakt de dagelijkse kilometertjes nu en met dit weer is dat puur genieten natuurlijk. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn post ik ze wel! Iig bedankt voor jullie tips en adviezen :!:
Succes in ieder geval, al wat van Vd Laan gehoord?
Ja, die is op zoek naar de juiste schotel, de dagschotel wellicht... :lol:
Er schijnen idd verschillen te zijn, heb wel het Citroën nr doorgegeven, but hey, i'm not the expert!
Omdat ik de afdekplaat nog niet terug geplaatst heb, vanochtend alle blote bedradingweggewerkt waarvan later pix''s.
De afdekplaat zelf had ik zondag al schoongemakt en in de blanke lak gezet.
Nu al de pix's
Goed te zien is dat de bescherming van de kabelboom over de kop van het blok na 20 jaar volledig vergaan is. Leek me een gevaarlijke situatie.
Ook alle T-wraps en de kunstof geleidings ring waren gebroken en hard geworden. Heb een ijzeren beugel gemaakt en gemonteerd zodat deze kabelboom mooi "los" van het blok komt te liggen:
De gele lijn volgt alle nieuwe beschermleidingen. De rest zat er al. In het groene rondje de nieuwe beugel:
Als laatste de kap er weer over die schoon is gemaakt en in de blanke lak is gezet. Ook de bougiekabels helemaal schoon. Verder een practisch nieuwe dop op kvs-reservoir en nieuwe behuizing relais en de afdekplaat van o.a. de VC. Deze waren bij mij gescheurd en kon ik van de slopert meenemen. Links boven de kwaaie veerschotel :evil: Beneden ligt een aanbieding van Praxis. Een verdomd handig reis-setje in een klein opklapbaar hardplastic etui. Nu: 8,95. Heb alleen 2 andere torx maten erbij gedaan en nu kun je er veel mee!!! Misschien zijn ze er nog, gisteren gekocht!
Erg netjes gedaan, petje af 8). Heel goed dat je de bekabeling hebt aangepakt, zo voorkom je storing zoeken op de meest gekke plekken in de auto.
De afdekplaat en computerbak met relais behuizing zien er goed uit 8).
Pagina's