Je hebt daar een punt Jaap. Als je je LHM ververst, wil je inderdaad zoveel mogelijk in het vat hebben zitten. Dus laagste stand. En dan is die ontlastschroef lastig te bereiken.
Maar niet getreurd: Vat legen, vat vullen, motor starten, omhoog laten komen en je kunt bij de ontlastschroef.
Gewoon verversen Mark, mijn vraag is of die bout alleen van onder te bereiken is, in dat geval moet de auto op bokken voordat íe in de laagste stand gaat neem ik aan.
De ontlastbout dient ervoor om het systeem drukloos te maken en zoveel mogelijk lucht uit het systeem te halen.
Het klopt wel om zoveel mogelijk oude LHM in het vat te krijgen, daarbij zou je ook de xm op een brug moeten hebben. De brug op en neer bedienen om de veerpoten maximaal oude LHM weg te pompen en het stuur een aantal keren volledig heen en weer draaien zodat daar ook geen oude LHM aanwezig is :wink:.
Ik neem aan dat je het verversen thuis doet zonder een brug, dan volstaat het om de xm in de laagste stand de LHM te verversen.
In de hoogste stand via de remnippels extra oude LHM eruit te laten lopen. Uiteindelijk extra ontluchten via de ontlastbout.
Citrophile (sorry ik weet je echte naam nog ff niet). Bedankt. Maar toch even wat opmerkingen/vragen, omdat je me het idee geeft dat het ontlastschroefje alleen wat lucht(druk) aflaat. In de haynes staat dat de fluit-toon die je hierbij hoort het geluid van snel terugstromende LHM onder druk is. Dus nodig om zoveel mogelijk LHM terug naar het vat te krijgen.
Het truukje van het stuur heen en weer heb ik vaker gelezen (en toegepast), maar ik zie nu in de Haynes, vetgedrukt staan: Do not move the steering wheel.
Sja, zal wel met de gedachte zijn: geen LHM=geen smering=extra slijtage..
Ik zou het zelf ook niet doen.. Liever een keer extra verversen en flink doorspoelen via de remnippels.
Verversen, flink gymen, stuur heen en weer, remnippels laten doorspoelen tot je verse LHM ziet en dan nog een keer je vat verversen lijkt me veel beter..
Jaap voor het verversen van de lhm hoeft de ontlastschroefje niet beroerd te worden, lekker in de laagste stand laten staan en de motor even laten lopen en verversen die boel. Het ontlastschroefje daar kunt je van boven af bij, al is het even zoeken.
En je stuur bewegen bij stilstand is inderdaad: Do not do. Da's namelijk een zeer zware mechanische belasting van je stuurinrichting. Vandaar ook dat je bij rijles leert om je stuur te draaien als je langzaam rijdt. ;-)
De opmerking over het stuurwiel heen en weer draaien met de motor uit geldt alleen als de xm op een brug staat met de wielen vrij :wink:. Dan is het ook een stuk makkelijker om aan het stuur te draaien :D.
Ff off-topic:
Voor het vervangen van de diravibol, moet de hydraulische stuurinrichting wel op deze manier van druk ontlast worden. Anders draai je de wartels kapot of zal een brakke leiding door de druk kapot springen. De diravibol zal ook niet los gaan door de opgesloten druk in de hydrauliek van de stuurinrichting.
weer on-topic:
Ik zou zeggen gebruik de ontlastbout om de druk eraf te halen en na de verversing het systeem te ontluchten.
Als je per sé de ontlastbout wilt gebruiken, doe de xm eerst in de hoogste stand, draai de ontlastbout een klein stukje los en dan in de laagste rijstand zetten. Maar daarna is het weer moeilijk bij de ontlastbout erbij te komen als de xm in de laagste stand staat.
Maar is eigenlijk niet echt nodig als je zoveel mogelijk wilt verversen :wink: , dan kun je beter een aantal keren LHM verversen en spoelen via de remnippels zoals ook Xsara coupe het aangeeft :wink: .
Jongens. het is gelukt, zoals Wes al zei is de ontlastschroef van boven af te benaderen met een steeksleuteltje 12, dus dat was de minste van mijn zorgen.
Die klote franse slangeklemmetjes waren een ander verhaal, wat een ondingen. En ik wou die slangen er persé af hebben, want het hele circus eruit tillen met slangen vast is geen doen, was mijn ervaring. Dus alle klemmetjes gesloopt, gewone klemmen gehaald bij de Gamma, maar daar is amper genoeg ruimte voor, kwam ik tot mijn verdriet achter.
Enfin, toch gelukt, er schoot nog een beschermhoesje weg, onder de V6 kap, dus die ook nog moeten demonteren. Leuk middagje klussen.
Het was wel nodig, zoals Wes al had opgemerkt, filters waren flink zwart, dus fijn dat ik niet voor Jan met de korte achternaam bezig was. LHM was nog wel gifgroen, dus waarschijnlijk wel vaak genoeg bijgevuld, maar waarschijnlijk al een tijdje niet schoongemaakt. Is de aanwezigheid van franse slangeklemmen een signaal van de mate van onderhoud ?
Na bijvullen LHM en starten motor duurde het maar heel even voordat de auto weer in de steigers kwam, ik denk dat mijn HD pomp in puike conditie is....
Ik zie eigenlijk altijd originele slangklemmen zitten, omdat je t vat er prima uit kunt halen zonder de slangen los te halen. De dealerinstrumenten zijn hier zelfs op afgestemd..
Heel mooi Jaap dat het gelukt is. Zelf doen geeft toch meer voldoening, zeker als het lukt. :D
Persoonlijk vind ik het niet heel erg makkelijk als je per sé niet wilt morsen. Maar moeilijk is het zeker niet.
Heb je ontlucht via de remnippels zoals JP voorstelde? Je zult verbaasd staan van de zwarte bagger die daar nog uitkomt. :shock:
Ik heb niks met de remmen gedaan, da's een moois klussie voor eens een sleutelmeet of zo, ik heb morgen de auto nodig, ik ga het risico niet lopen een ontluchtingsnippeltje of zo af te breken.
Bovendienw as ik in m'n eentje, en remmen spoelen is wel zo handig met z'n tweeen als ik me goed herinner...
En je stuur bewegen bij stilstand is inderdaad: Do not do. Da's namelijk een zeer zware mechanische belasting van je stuurinrichting. Vandaar ook dat je bij rijles leert om je stuur te draaien als je langzaam rijdt. ;-)
Daar zeg je wat Wim, maar ik geloof niet dat dat de achterliggende gedachte is. Trouwens, Diravi doet niks anders dan de wielen weer recht breien als je onverhoopt scheef eindigt :)
Morgen bij het krieken van de dag sta ik bij de Kwikfit die mijn olie gaat verversen, ze hebben mij een prijsopgaaf van 70-75 euro gedaan voor Mobil 5-40. Ik zie net dat er 7 liter in gaat, dus die Kwikfit gaat niet veel op me verdienen morgen.... :lol:
Waarom met z'n 2en ontluchten? :shock: Je hebt een hydraulische Troen!
Zelf gebruik ik de hefboom van de hydraulische krik, die zet ik onder het koppelings- en gaspedaal om zo het rempedaal in te drukken met draaiende motor. De HD-pomp doet de rest. 8)
Remmen ontluchten kun je ook doen door de auto in de hoogste stand en dan remmen, de motor hoeft niet te draaien, hij haalt zijn druk uit de voorraadbol.
edit:
En een goeie plasticzak in de buurt als je het fliterdeel eruit trekt is altijd handig tegen lekken van LHM
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mooi Jaap dat het gelukt is, bel mij anders de volgende keer, ben met een half uurtje zweven bij je, ik moet toch nog naar je toe voor het stuur. :wink:
Jaap, ik zit net je KwikFit verhaal te lezen: er gaat echt geen 7 liter in. Mijn TCT zit met zo'n 4,5 liter wel vol.
Maar dan nog is het een prijs waar je niet zelf voor gaat knoeien. ;-)
Nu was het natuurlijk al te mooi om waar te zijn. Ze hadden niet met een V6 gerekend, de prijs viel wat hoger uit, 90 euro. Ik heb daar nog een beetje vervelend over gedaan, gevraagd of ze voortaaan een goeie prijsopgaaf wilden doen.
"Had u gezegd dat een V6 was ?"
"Nee, had ie niet naar gevraagd, maar hij heeft het kenteken opgenomen"
"Ja daar kunnen we niet op zien dat een V6 is.."
"Oh, raar, er staat toch Citroen XM V6 op de offerte/rekening.."
Ach, is vervelend maar ik had er al een beetje rekening mee gehouden.
Ong. 6 x 13 euro = 78, + filtertje @ 10 = 88 euro. Toch bijna voor niks gewerkt de Kwikfittert ....
Er ging inderdaad een flinke sloot olie in, ik heb niet precies kunnen zien hoeveel, maar toch wel dik anderhalf x 4 liter dacht ik.
Weet je dat echt niet? :shock:
Da's een olietoevoeging waardoor de wrijving vermindert. Met alle bijbehorende goede eigenschappen.
Vorig jaar stonden ze nog met een demo op Citromobile (dit jaar niet gezien). Dat spul is al zo oud als de weg naar Metusalem. ;-)
Je hebt daar een punt Jaap. Als je je LHM ververst, wil je inderdaad zoveel mogelijk in het vat hebben zitten. Dus laagste stand. En dan is die ontlastschroef lastig te bereiken.
Maar niet getreurd: Vat legen, vat vullen, motor starten, omhoog laten komen en je kunt bij de ontlastschroef.
Gewoon verversen Mark, mijn vraag is of die bout alleen van onder te bereiken is, in dat geval moet de auto op bokken voordat íe in de laagste stand gaat neem ik aan.
Neem dit eerst even door:
http://www.xmclub.nl/forum/viewtopic.php?t=358
De ontlastbout dient ervoor om het systeem drukloos te maken en zoveel mogelijk lucht uit het systeem te halen.
Het klopt wel om zoveel mogelijk oude LHM in het vat te krijgen, daarbij zou je ook de xm op een brug moeten hebben. De brug op en neer bedienen om de veerpoten maximaal oude LHM weg te pompen en het stuur een aantal keren volledig heen en weer draaien zodat daar ook geen oude LHM aanwezig is :wink:.
Ik neem aan dat je het verversen thuis doet zonder een brug, dan volstaat het om de xm in de laagste stand de LHM te verversen.
In de hoogste stand via de remnippels extra oude LHM eruit te laten lopen. Uiteindelijk extra ontluchten via de ontlastbout.
Citrophile (sorry ik weet je echte naam nog ff niet). Bedankt. Maar toch even wat opmerkingen/vragen, omdat je me het idee geeft dat het ontlastschroefje alleen wat lucht(druk) aflaat. In de haynes staat dat de fluit-toon die je hierbij hoort het geluid van snel terugstromende LHM onder druk is. Dus nodig om zoveel mogelijk LHM terug naar het vat te krijgen.
Het truukje van het stuur heen en weer heb ik vaker gelezen (en toegepast), maar ik zie nu in de Haynes, vetgedrukt staan: Do not move the steering wheel.
Gek hé... :?
Sja, zal wel met de gedachte zijn: geen LHM=geen smering=extra slijtage..
Ik zou het zelf ook niet doen.. Liever een keer extra verversen en flink doorspoelen via de remnippels.
Verversen, flink gymen, stuur heen en weer, remnippels laten doorspoelen tot je verse LHM ziet en dan nog een keer je vat verversen lijkt me veel beter..
Marco
Jaap voor het verversen van de lhm hoeft de ontlastschroefje niet beroerd te worden, lekker in de laagste stand laten staan en de motor even laten lopen en verversen die boel. Het ontlastschroefje daar kunt je van boven af bij, al is het even zoeken.
En je stuur bewegen bij stilstand is inderdaad: Do not do. Da's namelijk een zeer zware mechanische belasting van je stuurinrichting. Vandaar ook dat je bij rijles leert om je stuur te draaien als je langzaam rijdt. ;-)
De opmerking over het stuurwiel heen en weer draaien met de motor uit geldt alleen als de xm op een brug staat met de wielen vrij :wink:. Dan is het ook een stuk makkelijker om aan het stuur te draaien :D.
Ff off-topic:
Voor het vervangen van de diravibol, moet de hydraulische stuurinrichting wel op deze manier van druk ontlast worden. Anders draai je de wartels kapot of zal een brakke leiding door de druk kapot springen. De diravibol zal ook niet los gaan door de opgesloten druk in de hydrauliek van de stuurinrichting.
weer on-topic:
Ik zou zeggen gebruik de ontlastbout om de druk eraf te halen en na de verversing het systeem te ontluchten.
Als je per sé de ontlastbout wilt gebruiken, doe de xm eerst in de hoogste stand, draai de ontlastbout een klein stukje los en dan in de laagste rijstand zetten. Maar daarna is het weer moeilijk bij de ontlastbout erbij te komen als de xm in de laagste stand staat.
Maar is eigenlijk niet echt nodig als je zoveel mogelijk wilt verversen :wink: , dan kun je beter een aantal keren LHM verversen en spoelen via de remnippels zoals ook Xsara coupe het aangeeft :wink: .
Jongens. het is gelukt, zoals Wes al zei is de ontlastschroef van boven af te benaderen met een steeksleuteltje 12, dus dat was de minste van mijn zorgen.
Die klote franse slangeklemmetjes waren een ander verhaal, wat een ondingen. En ik wou die slangen er persé af hebben, want het hele circus eruit tillen met slangen vast is geen doen, was mijn ervaring. Dus alle klemmetjes gesloopt, gewone klemmen gehaald bij de Gamma, maar daar is amper genoeg ruimte voor, kwam ik tot mijn verdriet achter.
Enfin, toch gelukt, er schoot nog een beschermhoesje weg, onder de V6 kap, dus die ook nog moeten demonteren. Leuk middagje klussen.
Het was wel nodig, zoals Wes al had opgemerkt, filters waren flink zwart, dus fijn dat ik niet voor Jan met de korte achternaam bezig was. LHM was nog wel gifgroen, dus waarschijnlijk wel vaak genoeg bijgevuld, maar waarschijnlijk al een tijdje niet schoongemaakt. Is de aanwezigheid van franse slangeklemmen een signaal van de mate van onderhoud ?
Na bijvullen LHM en starten motor duurde het maar heel even voordat de auto weer in de steigers kwam, ik denk dat mijn HD pomp in puike conditie is....
Bedankt voor alle hulp in deze......
Ik zie eigenlijk altijd originele slangklemmen zitten, omdat je t vat er prima uit kunt halen zonder de slangen los te halen. De dealerinstrumenten zijn hier zelfs op afgestemd..
Marco
Het zal wel, ik vond het altijd een gehannes. Het slangenspel is in ieder geval niet ontworpen voor "onze" slangeklemmen....
Heel mooi Jaap dat het gelukt is. Zelf doen geeft toch meer voldoening, zeker als het lukt. :D
Persoonlijk vind ik het niet heel erg makkelijk als je per sé niet wilt morsen. Maar moeilijk is het zeker niet.
Heb je ontlucht via de remnippels zoals JP voorstelde? Je zult verbaasd staan van de zwarte bagger die daar nog uitkomt. :shock:
Ik heb niks met de remmen gedaan, da's een moois klussie voor eens een sleutelmeet of zo, ik heb morgen de auto nodig, ik ga het risico niet lopen een ontluchtingsnippeltje of zo af te breken.
Bovendienw as ik in m'n eentje, en remmen spoelen is wel zo handig met z'n tweeen als ik me goed herinner...
Daar zeg je wat Wim, maar ik geloof niet dat dat de achterliggende gedachte is. Trouwens, Diravi doet niks anders dan de wielen weer recht breien als je onverhoopt scheef eindigt :)
Morgen bij het krieken van de dag sta ik bij de Kwikfit die mijn olie gaat verversen, ze hebben mij een prijsopgaaf van 70-75 euro gedaan voor Mobil 5-40. Ik zie net dat er 7 liter in gaat, dus die Kwikfit gaat niet veel op me verdienen morgen.... :lol:
Waarom met z'n 2en ontluchten? :shock: Je hebt een hydraulische Troen!
Zelf gebruik ik de hefboom van de hydraulische krik, die zet ik onder het koppelings- en gaspedaal om zo het rempedaal in te drukken met draaiende motor. De HD-pomp doet de rest. 8)
dat is een goede mogelijkheid :wink:, ik gebruik iets van een staaf die tussen het rempedaal en het stuur klemt.
Remmen ontluchten kun je ook doen door de auto in de hoogste stand en dan remmen, de motor hoeft niet te draaien, hij haalt zijn druk uit de voorraadbol.
edit:
En een goeie plasticzak in de buurt als je het fliterdeel eruit trekt is altijd handig tegen lekken van LHM
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Of een conservenblikje doet het ook goed.
Mooi Jaap dat het gelukt is, bel mij anders de volgende keer, ben met een half uurtje zweven bij je, ik moet toch nog naar je toe voor het stuur. :wink:
Jaap, ik zit net je KwikFit verhaal te lezen: er gaat echt geen 7 liter in. Mijn TCT zit met zo'n 4,5 liter wel vol.
Maar dan nog is het een prijs waar je niet zelf voor gaat knoeien. ;-)
De Haynes heeft het echt over 7 liter, maar zelfs 5 liter x 13 euro, + filter, dan doen ze het zowat gratis toch ? :D
Op pad, doei.
succes en tot laterder!
Indeed. ;-)
De 7 liter geldt voor een splinternieuwe PRV motor, er gaat 6,5iter motorolie in incl filter :wink:.
Nu was het natuurlijk al te mooi om waar te zijn. Ze hadden niet met een V6 gerekend, de prijs viel wat hoger uit, 90 euro. Ik heb daar nog een beetje vervelend over gedaan, gevraagd of ze voortaaan een goeie prijsopgaaf wilden doen.
"Had u gezegd dat een V6 was ?"
"Nee, had ie niet naar gevraagd, maar hij heeft het kenteken opgenomen"
"Ja daar kunnen we niet op zien dat een V6 is.."
"Oh, raar, er staat toch Citroen XM V6 op de offerte/rekening.."
Ach, is vervelend maar ik had er al een beetje rekening mee gehouden.
Ong. 6 x 13 euro = 78, + filtertje @ 10 = 88 euro. Toch bijna voor niks gewerkt de Kwikfittert ....
Er ging inderdaad een flinke sloot olie in, ik heb niet precies kunnen zien hoeveel, maar toch wel dik anderhalf x 4 liter dacht ik.
en ffkes napeilen he?!
flauw van de KF, ik ga daar overigens nimmer nach zu
Ik vond het een goeie prijs, en ik heb nu gezien hoe klote dat oliefilter zit, ben al blij dat ik dat niet op de oprit heb hoeven doen....
Ook een beetje TSL in gedaan, dus Groene Draeck is goed verwend.....
PS ik ben ook geen fan van Kwikfit, maar een oliewissel vertrouw ik ze wel toe, ik ben er ook bij blijven staan.....
En hoe mooi draait de motor nu?
wat is TSL?
Weet je dat echt niet? :shock:
Da's een olietoevoeging waardoor de wrijving vermindert. Met alle bijbehorende goede eigenschappen.
Vorig jaar stonden ze nog met een demo op Citromobile (dit jaar niet gezien). Dat spul is al zo oud als de weg naar Metusalem. ;-)
Pagina's