Sinds een paar weken hoor ik steeds rechts achter een nooit eerder gehoord "gebonk". Het houdt het midden tussen een gekraak en een bonk geluid. ( Eerder bonken dan kraken) Bij iedere oneffenheid hoor ik dat geluid, het maakt niet uit of het een flinke drempel is of een onbenullig putdekseltje waar ik dan overheen rijdt. Qua vering voelt het niet anders daarom denk ik dat het misschien in de silentblocks zou kunnen liggen of is er misschien toch iets (anders)aan de hand met de ophanging? Wie kan mij verder helpen om tot een juiste diagnose te komen en vooral een oplossing?
Misschien een silent block, ADAL (Achter Draag Arm Lager), een rubberen eindslagstop of een stabilisator stang die wat los zit aan de ra draagarm?
Zou je een foto van de ra wielophanging kunnen maken, deze klachtomschrijving herken ik niet zo.
Klinkt misschien stom, maar zitten de wielbouten goed vast?
Groetjes Erik
Ik heb nog geen tijd gehad om een foto te maken, maar waar wil je een foto van hebben en vooral wat zou je willen zien, ik bedoel waar moet ik me ongeveer op focussen? Ik ben niet zo erg bekend met de onderkant van de auto :oops:
En mijn wielbouten zitten goed vast, anders was het geluid wel heel erg anders geweest en continue en zou het rijgedrag ook anders zijn.
Ik vermoed een lekke of lege veer bol.
Als dat zo mocht zijn is de vering toch zeer slecht rechts-achter maar die voelt verder goed aan, behalve het geluid dan.
Klopt dat voel idd niet bij gewoon in veren, het kan ook aan je veer cylinder liggen, is de cylinder droog?
Bedoel je dat hij aan de buitenkant droog is of aan de binnenkant droog staat... :oops: :)
Maak maar een foto van de rechter draagarm achter. Als de vering normaal aanvoelt zou het misschien zo`n rubber bumpstop die weg is. Die moet "het" doorslaan van de draagarm stoppen wanneer de demping de wieluitslag niet kan verminderen.
Als zo`n rubberen bumpstop weg is zou het wiel in de wielkast kunnen komen en de draagarm tegen het chassis. Misschien zie je sporen in de wielkast.
Ja. maar dat merk je niet met kleine hobbels... Klinkt meer als een grote speling ergens, bijvoorbeeld die rubbers tussen poot en chassis...
daarom moet hij een foto ervan maken, zo kunnen we van alles roepen maar dat helpt niet :wink:. Het zal waarschijnlijk iets simpels zijn.
Ik zei ook niet dat hij géén foto moest maken :)
Alleen leek me de diagnose die je stelde erg onwaarschijnlijk
:wink: een foto zegt meer dan duizend woorden. Om al die rampscenario mogelijkheden te voorkomen, is het beter om van een foto te zien.
Ik beloof niks, omdat ik niet veel tijd "over" heb om foto's te maken. Maar hoe deze te maken, van voor naar achter of juist andersom, hoe heb je het beste beeld dus. En in de hoogste stand of juist normale stand of maakt het niet uit. Ik heb dus bovendien geen idee waar ik de lens op moet richten.
Als je alsnog foto`s ervan gaat maken, doe in de hoogste stand en maak foto`s van en rondom het ophangpunt van de r.a. draagarm. Ook in de wielkuip van r.a. wiel kun je foto`s maken :wink:.
Ik zou je adviseren om te beginnen met de hoogste stand want dan heb je de meeste ruimte. Kijk vervolgens wat je interessant lijkt en leg dat vast.
Voor het maken van foto's heb ik nog geen tijd gehad, maar ik ben gister bij mijn garage langs geweest en daar hebben ze de auto op de brug gezet en daar bleek al heel snel dat het probleem niet RA maar RV zit. Er zit speling op de stabilisatorstang bij het rechter voorwiel.
Normaal zit ik nooit in de bijrijdersstoel, maar toen ik met de monteur meereed hoorde ik het geluid duidelijk aan de voorkant :shock:
Ohhhh, stab.stangetjes versleten: meer regel dan uitzondering.
Zo ongeveer het makkelijkste onderdeel om zelf te vervangen.
Als het geluid klapperend is met een redelijk hoge toon, dan zijn het de reactiestangetjes.
Bij een wat doffer geluid dan zouden de rubbers om de stabilisatorstang versleten kunnen zijn.
je bedoeld een soort doffe roffel?
dat merk je volgens mij overigens dan ook een beetje in je stuur/wielen dmv een kleine fibratie toch ?
Ja dat moet idd te merken zijn.
Ik ben benieuwd wat de topicstarter eigenlijk bedoeld met de oorzaak van zijn rammel.
De oorzaak is hoogstwaarschijnlijk slijtage.. :lol:
Het stuurgedrag is verder niet anders en als je aan de stang trekt en duwt zit er een paar mm speling op en heb je hetzelfde bonkende geluid.
Ik bedoelde meer of het probleem in de reactiestang zat of in een rubber om de stabilisatorstang.
Het probleem zit in het rubber, daar zit nu de speling op.
ok :wink: