Merk eerlijk gezegd weinig Wes, er zat al geen verkeerde olie in (Valvoline veel kilometer olie, maar wel 10-40, en ik wou nu eens over op vol-synth). Volgens mij loopt ie wel wat koeler, ik heb de meter een hele tijd op maar 80 graden zien staan op de provinciale wegen.
Mooi Jaap dat het gelukt is, bel mij anders de volgende keer, ben met een half uurtje zweven bij je, ik moet toch nog naar je toe voor het stuur. :wink:
Oh ja dat stuur moet ook nog natuurlijk. Die remmen doe'k wel een keer op een sleutelmeet Wes.
Ik zit alleen te twijfelen over die automaatbak. Ik heb een bedrijf gevonden die voor 120 euro de bak ververst, incl filter, (en volgens mij ook de koeler leegspoelt) maar da's toch weer 120 euro, en het e.e.a. begint zo lekker in de papieren te lopen. Misschien dat ik hem toch eerst zelf een (paar) keer onderhanden neem. Ik heb gezien dat die plug en filter van onder prima bereikbaar is.
Moet je zo'n filter schoonmaken en nieuwe pakkingen plaatsen of is het beter zo'n filter bij de dealer te bestellen ?
120 euro is veel geld voor iets wat makkeijk zelf te doen is.
Je hoeft geen nieuwe pakkingen (alhoewel; misschien zit er wel een koperen ringetje onder de plug, maar dat weet ik niet want zelf haal ik alleen maar het dop van filter los) te plaatsen en het filter moet je gewoon schoonmaken met remmenreiniger, wasbenzine o.i.d. :wink:
Jaap, als je jezelf toevertrouwt dat je exact dezelfde hoeveelheid ATF in je bak terugkiepert als dat je eruit haalt, doe het dan vooral zelf.
Geeft je een voldaan gevoel en je houdt flink wat knaakjes in de zak.
Net als basisBIX adviseert zou ik ook gewoon het oude filter hergebruiken: het is van RVS, en is eenmaal schoongemaakt weer als nieuw. Ik reinig zelf altijd met remmenreiniger. Fantastisch spul waar iedere sleutelaar 3 bussen van op voorraad zou moeten hebben.
Qua olie gebruik ik zelf altijd de ATF van Valvoline, naar volle tevredenheid. Overigens lijkt je bak direct na de wissel wat 'rauw' te lopen, maar dit komt binnen enkele tientallen kilometers méér dan goed, geloof me. Oliewissels enkele malen achter elkaar doen, met paar 100 kilometers ertussen.
Tap af d.m.v. de aftapplug op het differentieelhuis, en laat na aftappen de motor nog 5 seconden draaien in stand "p". Dan komt er nog een extra half litertje uit je omvormer zetten. Meer olie krijg je er niet uit in 1 keer, zonder de bak te demonteren.
Ik heb juist het idee dat er teveel ATF inzit, en da's nogal een kwalijke zaak heb ik begrepen. Ik weet niet of je met draaiende motor moet peilen of stilstaande eigenlijk. Haynes nog even nakijken.
Doe je zowel via aftapplug als filterdeksel aftappen ??
Ok: tussen de buitjes door vandaag geprobeerd de koplampen te vervangen voor serie 2's. Alles ging voorspoedig totdat ik dat 3e boutje wou vinden die acherin aan de onderkant van de unit zit. Ik heb al 2 dopjes 10 verspeeld door gevoelsmatig dat boutje te proberen te vinden, en op de tast vindt ik 'm ook niet. De dopjes 10 liggen ergens in de onbenaderbare dieptes...
Iemand ervaring ?
(zelf vermoed ik dat er geen 3e boutje zit op n V6 omdat zelfs de fabriek daar niet bij kon ??? :D )
- Grille demonteren
- 2 bouten bovenaan losdraaien
- even met de hand onder de koplamp voelen. Als je vanuit het midden van de auto onder de koplamp voelt, dan voel je een 2 3-hoekige verstevigings stukjes zitten. Daartussen zit het stalen stripje waar je claxon op vast zit.
Dezelfde bout die de claxon vasthoudt, houdt ook je lamp op zijn plek.
- Deze losdraaien. Vaak werkt een kort verlengstukje het beste..
- Dan bovenop de koplamp de slotkabel van de motorkap loswippen en achterop de stekker van de lamp los maken. Nu kan die er zo uit.
Monteren uiteraard in omgekeerde volgorde. Let wel op dat je de motorkapontgrendeling weer terug klikt, anders is t lekker hengelen om de boel weer open te krijgen :lol:
Ik heb destijds een stukje uit het kunstofdeel gezaagd zodat je rechtstreeks bij die bout kan. Ziet geen hond en altijd makkelijk voor een volgende keer :wink:
Derde boutje doe je op de tast, maar gaat verrassend makkelijk; sprak de ervaringsdeskundige. ;-) Inderdaad moet de grille er af:
Stadslichten er uit (ja, ook daarachter zit een boutje 'verborgen'). En dan wijst de rest vanzelf.
Ik heb destijds een stukje uit het kunstofdeel gezaagd zodat je rechtstreeks bij die bout kan. Ziet geen hond en altijd makkelijk voor een volgende keer :wink:
Volgens mij hebben serie 2 lampen dat stuk kunststof niet, ze zien er toch net ff anders uit. Tís misschien een idee, wel veel gedoe. Maar een pijpsleuteltje gaat uitkomst bieden denk ik / hoop ik. Later meer...
Derde boutje doe je op de tast, maar gaat verrassend makkelijk; sprak de ervaringsdeskundige. ;-) Inderdaad moet de grille er af:
Stadslichten er uit (ja, ook daarachter zit een boutje 'verborgen'). En dan wijst de rest vanzelf.
Wim, zover was ik al, alleen dat 3e boutje nog. :lol:
3e boutje gevonden, deze sukkel ging er van uit dat dat boutje van binnenuit most zitten, dus naast de radiator, en opeens (ahum) ging er een lichtje branden. Fluitje van een cent dus. :roll:
Nu zit ik ff met de bevestiging van de grille, die anders is. Serie 1 is prima, serie 2 sucks, vooral als het plastic busje waar je een parker in moet draaien mist. Ik moet even een moertje in de holte zien te plakken zodat ik de serie 1 bout erin kan draaien.
Merk eerlijk gezegd weinig Wes, er zat al geen verkeerde olie in (Valvoline veel kilometer olie, maar wel 10-40, en ik wou nu eens over op vol-synth). Volgens mij loopt ie wel wat koeler, ik heb de meter een hele tijd op maar 80 graden zien staan op de provinciale wegen.
Dit gaat over TSL, het schijnt wel goed te zijn.
http://www.lare.nl/
Eerste bekeuring is ook boinnen.... :(
dat doe je snel.... moet je maar niet zo zuinig rijden :lol:
Oh ja dat stuur moet ook nog natuurlijk. Die remmen doe'k wel een keer op een sleutelmeet Wes.
Ik zit alleen te twijfelen over die automaatbak. Ik heb een bedrijf gevonden die voor 120 euro de bak ververst, incl filter, (en volgens mij ook de koeler leegspoelt) maar da's toch weer 120 euro, en het e.e.a. begint zo lekker in de papieren te lopen. Misschien dat ik hem toch eerst zelf een (paar) keer onderhanden neem. Ik heb gezien dat die plug en filter van onder prima bereikbaar is.
Moet je zo'n filter schoonmaken en nieuwe pakkingen plaatsen of is het beter zo'n filter bij de dealer te bestellen ?
Gelukkig maar 25 euro, maar toch.......Sign of the times ?? :lol:
25 euro voor een boete? Dat zijn intussen prijzen uit grootmoeders tijd.
120 euro is veel geld voor iets wat makkeijk zelf te doen is.
Je hoeft geen nieuwe pakkingen (alhoewel; misschien zit er wel een koperen ringetje onder de plug, maar dat weet ik niet want zelf haal ik alleen maar het dop van filter los) te plaatsen en het filter moet je gewoon schoonmaken met remmenreiniger, wasbenzine o.i.d. :wink:
Het was ook de eerste keer dat ik blij verrast werd dat ik een boete openmaakte. Het blijven spannende enveloppen... :?
Jaap, als je jezelf toevertrouwt dat je exact dezelfde hoeveelheid ATF in je bak terugkiepert als dat je eruit haalt, doe het dan vooral zelf.
Geeft je een voldaan gevoel en je houdt flink wat knaakjes in de zak.
Net als basisBIX adviseert zou ik ook gewoon het oude filter hergebruiken: het is van RVS, en is eenmaal schoongemaakt weer als nieuw. Ik reinig zelf altijd met remmenreiniger. Fantastisch spul waar iedere sleutelaar 3 bussen van op voorraad zou moeten hebben.
Qua olie gebruik ik zelf altijd de ATF van Valvoline, naar volle tevredenheid. Overigens lijkt je bak direct na de wissel wat 'rauw' te lopen, maar dit komt binnen enkele tientallen kilometers méér dan goed, geloof me. Oliewissels enkele malen achter elkaar doen, met paar 100 kilometers ertussen.
Tap af d.m.v. de aftapplug op het differentieelhuis, en laat na aftappen de motor nog 5 seconden draaien in stand "p". Dan komt er nog een extra half litertje uit je omvormer zetten. Meer olie krijg je er niet uit in 1 keer, zonder de bak te demonteren.
Succes!
Ik heb juist het idee dat er teveel ATF inzit, en da's nogal een kwalijke zaak heb ik begrepen. Ik weet niet of je met draaiende motor moet peilen of stilstaande eigenlijk. Haynes nog even nakijken.
Doe je zowel via aftapplug als filterdeksel aftappen ??
Pijlen doe je met een draaiende motor en volgens mij ook een warme automaatbak..
Of zat er nou een koud en een warm niveau op.. Nja, zo ver was ik nog niet met mijn automaat..
Marco
Bij mijn weten staat er 80 graden op de peilstok, dat is de maat bij de temperatuur.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Op de andere kant staat 40 graden. :wink:
Ok: tussen de buitjes door vandaag geprobeerd de koplampen te vervangen voor serie 2's. Alles ging voorspoedig totdat ik dat 3e boutje wou vinden die acherin aan de onderkant van de unit zit. Ik heb al 2 dopjes 10 verspeeld door gevoelsmatig dat boutje te proberen te vinden, en op de tast vindt ik 'm ook niet. De dopjes 10 liggen ergens in de onbenaderbare dieptes...
Iemand ervaring ?
(zelf vermoed ik dat er geen 3e boutje zit op n V6 omdat zelfs de fabriek daar niet bij kon ??? :D )
Als je de bumper eraf hebt zie je dat 3e boutje zo zitten. :wink:
huh? moet je de bumpert verwijderen voordat je de lichtpitten eraf kunt halen ?? :?
Was ook niet echt het antwoord waar ik op zat te wachten...... :?
Maar volgens mij moet het wel mogelijk zijn om het met bumper erop te doen.
Met een kleine ratel en lang verlengstuk lukt het misschien wel.
Maar dat zal Marco vast wel weten. :wink:
Haha, ook hier werd ik al geroepen :lol:
Hier even een kopietje van t cifo:
Voor de koplampen:
- Grille demonteren
- 2 bouten bovenaan losdraaien
- even met de hand onder de koplamp voelen. Als je vanuit het midden van de auto onder de koplamp voelt, dan voel je een 2 3-hoekige verstevigings stukjes zitten. Daartussen zit het stalen stripje waar je claxon op vast zit.
Dezelfde bout die de claxon vasthoudt, houdt ook je lamp op zijn plek.
- Deze losdraaien. Vaak werkt een kort verlengstukje het beste..
- Dan bovenop de koplamp de slotkabel van de motorkap loswippen en achterop de stekker van de lamp los maken. Nu kan die er zo uit.
Monteren uiteraard in omgekeerde volgorde. Let wel op dat je de motorkapontgrendeling weer terug klikt, anders is t lekker hengelen om de boel weer open te krijgen :lol:
Marco je bijna naamgenoot :lol:
Ik heb destijds een stukje uit het kunstofdeel gezaagd zodat je rechtstreeks bij die bout kan. Ziet geen hond en altijd makkelijk voor een volgende keer :wink:
Hoe laat moet ik er zijn Jaap, das echt niet moeilijk hoor. :wink:
En met een magneet pen kun je proberen de dopjes weer naar boven te vissen.
Derde boutje doe je op de tast, maar gaat verrassend makkelijk; sprak de ervaringsdeskundige. ;-) Inderdaad moet de grille er af:
Stadslichten er uit (ja, ook daarachter zit een boutje 'verborgen'). En dan wijst de rest vanzelf.
Volgens mij hebben serie 2 lampen dat stuk kunststof niet, ze zien er toch net ff anders uit. Tís misschien een idee, wel veel gedoe. Maar een pijpsleuteltje gaat uitkomst bieden denk ik / hoop ik. Later meer...
Wim, zover was ik al, alleen dat 3e boutje nog. :lol:
Ik heb nog gezocht naar een foto, maar die is verdwenen in mijn vorige pc :cry: . Heb je al serieuze reacties op je Sable Dore XM gehad Jaap?
En? 3e boutje al gevonden?
Je kan toch op de nieuwe lampen kijken waar het 3e boutje hoort te zitten ;)
3e boutje gevonden, deze sukkel ging er van uit dat dat boutje van binnenuit most zitten, dus naast de radiator, en opeens (ahum) ging er een lichtje branden. Fluitje van een cent dus. :roll:
Nu zit ik ff met de bevestiging van de grille, die anders is. Serie 1 is prima, serie 2 sucks, vooral als het plastic busje waar je een parker in moet draaien mist. Ik moet even een moertje in de holte zien te plakken zodat ik de serie 1 bout erin kan draaien.
Serie 2 koplampen hoor je geen moertje in te lijmen..
Bij de dealer verkopen ze pluggen waarmee je je grille zo vastduwt!
Marco
Die je er vervolgens niet meer uitkrijgt zonder krassen op je grille :twisted:
Nee doe mij ook maar een boutje.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's