La Noir Verni werd XM V6 24V

3785 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Ja, goed bezig Mike, ga zo door. (Je zal nog wel ff moeten :mrgreen: )

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Gisterenavond stoel 2 schoon gemaakt. Vanvond de nieuwe spoiler en de nieuwe motorkap met de DAB500 te lijf gegaan 8) De spoiler had allemaal ingevreten vlekken maar blinkt gelijk unne spiegel.

De motorkap is een ander verhaal. Zit met een dillema :roll: denk denk; de kap die er op ligt heeft veel steenslag, en dus witte puntjes ed, De "nieuwe"kap heeft niet veel steenslag maar wel weer ingevroten vogelpoep krakelee's ed. Welke kap gebruik ik nu?

Ben daar nog niet uit. Laten spuiten zou het mooiste zijn. Nu de DAB500 in bezit is gelijk het dak en zijkanten nogmaals gedaan. Oei, wat wordt ze mooi. Binnenkort de velgen opnieuw spuiten in dezelfde antracietige kleur als nu.

Had nog een vraagje over de stoelen, misschien voorbarrig want ik kom er miscchien zelf nog achter, maar; ik vind de hoogte aande voorzijde te laag. Zou graag wat meer steun in de knieholtes hebben. Kan ik met busjes de bevestiging voor vrij eenvoudig ophogen? Er zitten voor nl pinnen met schroefdraad aan de stoel....

Oh ja, En Wes heeft beige leder panelen voor me opgehaald, die er "vreemd"uit zien, lees afschuwelijk. Ben benieuwd. Wes nogmaals dank!!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

La Noir Verni zegt:

Had nog een vraagje over de stoelen, misschien voorbarrig want ik kom er miscchien zelf nog achter, maar; ik vind de hoogte aande voorzijde te laag. Zou graag wat meer steun in de knieholtes hebben. Kan ik met busjes de bevestiging voor vrij eenvoudig ophogen? Er zitten voor nl pinnen met schroefdraad aan de stoel....

Het kan wel, maar ik zou het persoonlijk niet doen. Dit i.v.m. veiligheid bij een eventuele botsing. Ik weet, de kans is misschien klein, maar je weet maar nooit.

V.w.b. je motrkap: ik zou zelf eens kijken wat je met de DAB + al je middeltjes nog kan maken van die kap met weinig steenslag. Ik sta er zelf telkens weer versteld van hoe netjes je lak kunt opkalefateren die totaal verweerd leek. Let wel: ik kan vanaf hier natuurlijk ook niet zien hoe erg de craquelé is. Maar ingebrande vogelpoep krijg je meestal nog wel netjes toch?

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

DAP mensen ;-)

Dual Action Polisher..

En dat werkt top zo'n ding.. HEb je een 500 of 900? Ingevroten vogelpoep in zwart is meestal een enkeltje spuiter. Zeker als er sprake is van craquele..

Stoelen ophogen voor? Die bevestiging zit aan de voorkant toch horizontaal?? Hoe kun je die dan met busjes ophogen?
Of beter gezegd: waar wil je die busjes aanbrengen? Je gaat alleen in de diepte spelen dan.. Of zie ik dat verkeerd?

Ik zou altijd voor steenslag boven vogelpoep gaan. Kijk eens op het carclean forum onder reviews naar de lanka set...
Die is om zelf steenslag weg te werken, kun je heel ver mee komen!

Marco

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Vwb de hoek van de stoel, die zou je iets kunnen aanpassen d.m.v. je rijhoogte. Op een rijplatenbrug kun je de rijhoogte aanpassen door bijv. de achterkant ietsje lager te zetten.

Dit had ik onlangs gedaan met mijn XM om iets meer beeld in mijn binnenspiegel te creeëren. Die stond eerst iets te veel op de weg c.q. direct achterligger gericht en keek net tegend e dakrand aan. Nu kan ik veel verder naar achteren kijken zoals in de buitenspiegels :wink:.

Check eerst of de rijhoogte correct staat volgens Citroën :wink:

wimb
afbeelding van wimb

JP, je zit teveel in de studieboeken. :lol: Mike wil z'n knieën ondersteunen. Al zet 'ie de XM verticaal, lukt 'm dat nog niet met jouw methode. :lol:
Maar zere neus, Mike, heb je geen verticale verstelling bij je bestuurdersstoel?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Het enige wat je zou kunnen doen is de huidige draadeinden eraf slijpen dan er twee nieuwe onder lassen die een grotere sprong hebben.

Ik moest bij Wes er ook een nieuwe onderlassen omdat de draad brak bij het demonteren. Is best te doen, wel even het elastiek uit de geleider halen, en het kunstofwieltje vooraan, anders verbrand je het geheid.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

gomp
afbeelding van gomp

De peugeot 605 en de Xm hebben toch eea gemeen met elkaar? Is het niet mogelijk om het stoel onderstel van die 605 onder een XM stoel te krijgen?

Wat ik aan die 605 stoel altijd heerlijk vond was dat de stoel te kantelen was. Je zitting bij de rugleuning bleef dan op de zelfde hoogte maar de hoogte bij de kniene was omhoog te halen.

De volvo S60 heeft dat ook. Je gaat dan wat meer "liggen"in de stoel. Op lange ritten is dat lekker hoor.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Juist, dat bedoel ik precies Gompy! En zeker met een automaat is dat heerlijk toeren. Mmm die tapeinden er afslijpen en verhogen is misschien een idee. Waarom zou dat onveilg zijn? Ik heb zelfs niet eens een airbag als het ware, reeeeeedssss!!!!

gomp
afbeelding van gomp

ik zou me als ik jou was eens verdiepen in de 605 stoelen.

Ik heb het, zeker dus op de snelweg stukken, altijd een genot dat je de totale hoek van de stoel kunt verstellen.

Nu moet je de leuning naar achter zetten maar dan blijft het zitvlak gelijk en dat is het toch niet. Ga je na een tijdje toch weer verzitten want je duwt dan eigelijk je kont naar voren en echt ontspannen is het nu ook weer niet want je rugspieren blijven een tikje onder spanning staan.
Door het kantelen word je gewicht verdeeld over je kont EN je rug waardoor je je spieren helemaal "los" kunt laten.

Is het misschein wat vloeken in de kerk, maar op le bon coin staat als ik em niet vergis een 605 set , leer en electrisch.... kan me niet voorstellen dat die stoelen niet zouden passen.....

De XM stoelen vind ik echt heerlijk zitten en ik zit er echt heel wat uurtjes per dag op, maar DIE ENE OPTIE.... die heb ik steeds gemist en steeds moest ik daardoor aan die 605 stoelen denken...

Jou idee om te gaan slijpen etc is niet echt verstandig. Het ontbrken van die plofzak is niet van belang.
Stel dat je die aanpassing hebt gedaan. je krijgt een aanrijding.. de krachten die dan op die stoel worden uitgeoefend moet je niet onderschatten. Leg je hand maar eens vlak op tafel en duw deze naar voren. Dat geeft voldoende weerstand.
Doe nu het zelfde maar leg j evingertoppen op een blokje hout dat op de smalle kant staat. Dat blokje hout klapt om door de kracht die je erop uitoefend.
Overdreven loop je dan het risico dat je stoel van de bodem loskomt en je met stoel en al onderuit schiet, onder je gordel door... dan licht er meer in kreukels dan alleen je xm...

Overigens, een gokje, maar is een stoel die niet degelijk bevestigds is, geen apk afkeur?

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Draadeinden afslijpen en vastlassen (mits deugdelijk gedaan) is niets onveiligs aan!
Let alleen op dat je het niet te veel doet.. Achteraan moeten de boutgaten ook nog juist uitkomen;-) Wellicht dat je daar dan ook moet gaan bijbuigen of lassen, want als ik het goed heb liggen die 2 platen waar de bouten in gaan precies aan op de bodemplaat...

Ik zou het eerder in een andere hoek zoeken. Je hebt het kussen van de stoel al los gehad... Kun je niet aan de voorkant een stukje tussen kussen en buis leggen?
Zodat allleen je zitkussen iets gekanteld wordt?
Vaak hoeft het niet veel te zijn om comfortabel te zijn!

Zou je alleen het kussen op een andere manier om die buis moeten klemmen, of de klemmen iets uitbuigen..

Die optie lijkt mij veiliger dan de hele stoel kantelen, mede doordat als je de voorkant verlast, de achterkant ook niet lekker meer uit zal komen ;-)

Marco

gomp
afbeelding van gomp

De optie die je geeft Marco, is op zich geen slechte. Alleen... je wilt die stand niet altijd hebben.

In stads verkeer wil je wat rechterop zitten terwijl je op de lange snelweg stukken juist weer wilt kantelen terwijl de hoek tussen zitting en rugleuning gelijk blijft.
Een stoel die die 605 optie heeft geeft je mogelijkheid. Het ophogen van de zitting aan de voorkant niet.

Mocht een 605 stoel geen optie zijn, dan kan je eens contact opnemen met die speciale stoelen op maat jongens. Wellicht dat zij je kunnen helpen want het is puur het onderstel mechanisme dat jij nodig hebt.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Dat gaat Mike helemaal niet doen, die heeft net zijn beige leder helemaal in orden staan poetsen. Hij is niet gek!! :wink:

gomp
afbeelding van gomp

nee, maar een vraag stellen bij de stoelen op maat boys kan geen kwaad en levert hem wellicht precies dat op wat hij wil. Ik ga het iegenlijk bedenk ik me nu ook maar es ff doen.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ik vind die van Marco ook niet slecht. Het is nl maar cenitmeter en mm werk. Kussen wat hoger plaatsen, hmmmm. Ga er iig wel mee klooien. Thanx guys.

Leuke vraag trouwens hè? Denk je dat alles al eens besproken is wat betreft een XM..... :roll: :wink:

stooftaker
afbeelding van stooftaker

ben wederom benieuwd.
Heb je overigens een plaatje van de deurpanelen in aparte staat????

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Idd een goed idee van Marco!! Ik ga er ook maar eens over meedenken.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Nee,krijg ze zaterdag a.s. pas voor het eerst in Heusden te zien! Ben you d'r ook Jeroen?

stooftaker
afbeelding van stooftaker

helaas monsigneur... zat er niet in en komt er dus niet uit :(

wimb
afbeelding van wimb

Ook een beetje meegedacht. Als je het verhoogt met een reep van dat harde foam dat ze ook als verpakkingsmateriaal gebruiken? Het verwerkt in ieder geval makkelijk.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

\Het onderstel van een complete stoel is toch te demonteren van de zetel zelf? (een vriend van moi heeft xm fauteuils in zijn zx gebouwd!) dus waarom in die regionen niet naar believen wat ringetjes steken??

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

En als je dat complete onderstel nou eens kan vervangen voor een 605 onderstel? Best of both worlds: je eigen XM leer, maar wél de kanteloptie.
Ik rij regelmatig in een C5 type 2 met leer, en die heeft ook de kanteloptie. Rijdt inderdaad heel ontspannen als je knieholtes optimaal ondersteund worden, vooral met een automaat.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Eerst maar eens het zitkussen voor verhogen in het frame zelf. Dan misschien opzoek naar een luxe 605 dus..het standaardmodel zal het wel niet gehad hebben. JE ziet ze trouwens bijna niet meer die grote Peug's. IS volgens mij ook geen club van, toch?

gomp
afbeelding van gomp

La Noir Verni zegt:

Eerst maar eens het zitkussen voor verhogen in het frame zelf. Dan misschien opzoek naar een luxe 605 dus..het standaardmodel zal het wel niet gehad hebben. JE ziet ze trouwens bijna niet meer die grote Peug's. IS volgens mij ook geen club van, toch?

Ze hadden het allemaal.....

Wij hadden destijds een gewone 605 SLi met een 2.0 8v blok erin. Enige verschil was de bekleding en elektriek of handbediend. Die kantel optie was volgens mij altijd handbediend.

Kwalitatief was de 605 overigens niet de beste auto die ze in elkaar geschroef hebben. Das een van de redenen dat je ze bijna niet meer ziet.

je bleef bezig met dat ding.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Ook met busjes tussen het frame zou ik uitkijken.. Ten eerste komen je bouten er dan scheef in, krijg je rare puntbelastingen en door de afstandsbusjes krijgen je bouten ook andere belastingen dan normaal bij een botsing. Ik denk echt dat het kussen iets ophogen het beste gaat werken.

Eventueel nog een mogelijkheid: van dat bekledingsschuim een wigvorm maken. Deze onder het kussen. Hoeft niet erg hoog te zijn, maar zo wordt de zitting nog wel over de hele lengte door de veren ondersteund!

Marco

gomp
afbeelding van gomp

dat van die belasting gaf ik idd ook al aan. Je loopt dan bij een botsing de kans dat je stoel loskomt. Dat wil je niet hoor...

Tis idd of schuim of stoel frame. Als je schuim gaat doen, ff checken hoeveel extra materiaal je nog hebt van de bekleding op de punten waar het is vastgezet.

Heel veel is dat ws niet en te dicht op de rand gaan zitten met bevestiging is ook niet wenselijk.

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Mike!

http://link.marktplaats.nl/352584648

wimb
afbeelding van wimb

En Mark! Er zitten immers blokjesvelgen op. ;-)

Houtinleg vind ik op zich mooi. Maar zoals dat dash met die luchtroosters, da's wel heel erg kitsch. :x

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

:? Dju... Zit ook alles op en aan zeg, thanx Coen

Matthijs, hier is je volgende!!!

(Ze worden nu echt lekker zeldaam die Noir Verni's van 1990 :wink: )

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Dat hout op die deuren en rondom de matrix en bc, is dat een origineel accessoire? Een soort Pre-Exclusive pakket? Anyone a clue?

Pagina's