Trekken met automaat.

12 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
heumen
afbeelding van heumen
Trekken met automaat.

Na 10 jaar in 'n 2.0i 16v. 5 bak 300.000 km gereden te hebben (ook met 1300 kg zware caravan), heb ik nu een 2.0i 16v. automaat.
Wel wennen : zonder linker voet en rechterhand rijden en de automaat 't schakelmoment laten kiezen! Probleem en dus de vraag: Ik heb laatst 'n aanhanger van zo'n 500 kg getrokken en de waarschuwingslampjes van de koelvloeistof begonnen op te lichten. Ik reed toen in de "D".
De temperatuurmeter bleef gewoon onder de 90 graden. Koelvloeistof gecontroleerd en in het instructieboekje gelezen over 'n modificatie aan de koeling bij 't slepen van lasten over 1000 kg.
Nu zitten er wel 2 ventilatoren,waarvan 1 voor de airco???
Ligt 't aan de keuze van "D" of aan die modificatie? Maar bij nog geen 500 kg en een tempmeter, die netjes 90 aanwijst?
Perfecte limo, maar ik hou m'n hart vast alss we straks met de caravan van 1300 kg + bagage gaan rijden.
Als je 'n idee hebt, reageer dan even.
Bij voorbaat dank. Groet, Rob.

admin
afbeelding van admin

Het koelvloeistoflampje controleert voorzover mij bekend uitsluitend het niveua van de koelvloeistof in het reservpir. Dit is dat blokje met aansluitdraden dat bovenop het reservoir zit.

Misschien zijn de aansluitingen niet meer goed, meestal is bedrading controleren of eventueel de sensor vervangen voldoende.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Draaien de ventilatoren? Ik ken de 2 liter niet precies maar zoek op het koelsysteem naar een bruin of groen geringde sensor, bij draaiende motor bij één van de 2 de stekker er aftrekken als dan de 2e fan gaat lopen is daar niks mis mee.

Stekkers nazien op oxidatie en preventief reinigen en inspuiten met vaseline kan zeker geen kwaad.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Hallo Rob,
In aanvulling op wat Mark schrijft: de bruine sensor wordt gebruikt door de Bitron module die de ventilatoren aanstuurt. Het kan inderdaad geen kwaad om de stekerverbindingen én de relais na te lopen. De relais zitten boven de linker koplamp (bestuurderszijde). De 2 ventilatoren kennen 3 standen: uit, langzaam draaien en snel draaien. Steeds allebei tegelijk.
De meter in het dashboard wordt door de blauwe sensor aangestuurd. En die sensor kan best gammel zijn.
Het is mij niet duidelijk welke melding je krijgt: koelvloeistofniveau of temperatuur?
Overigens, als je motortemperatuur te ver oploopt zal de Bitron eerst je airco uitschakelen. Koeling van de motor is belangrijker dan die van de inzittenden. ;-)

heumen
afbeelding van heumen
Trekken automaat.

Helemaal top, deze snelle reactie. Bedankt Detlev, Mark, Wimb.
Ik heb tegenwoordig links op 't dashboard een display wat zegt temperatuur hoog, minder snelheid (terwijl ik voor 't stoplicht stond). Geel thermometertje. Daarna STOP en rood riadiatorlampje.
Na die ene rit met aanhanger geen probleem meer gehad, maar voor de toekomst (meerdere en zwaardere aanhangsels) ben ik wel nerveus. Ik zat dan ook te de3nken, dat 't aan mijn rijstijl met automaat (d, 3, 2, 1) ligt. Ik ga in ieder geval jullie adviezen uitvoeren en de stekkers controleren en, waar ik helemaal blind van ben, WD 40-en
Bij voorbaat dank, Rob.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Hm, die lampjes zijn van je olietemp, zo uit mn hoofd. DUs niet de standaard watersensor storing. Je zou eens verse olie kunnen gebruiken en meer met de 1,2,3 gebruiken om de motor op toeren te houden ipv laag in toeren te belasten.
Of als je vaker wil gaan slepen met gewicht een oliekoeler plaatsen. (ipv de warmtewisselaar? heeft de 16v deze?)

wimb
afbeelding van wimb

Ik heb het effe opgezocht (voor een type II):
Geel lampje met een thermometersymbool en een pijltje omhoog: 'Waarschuwingslampje watertemperatuur.' Als deze lamp brandt, dient u snelheid te minderen.
Rood lampje met 3 van die golflijntjes:
'Waarschuwingslampje motoroliedruk.' Als deze lamp gaat branden tijdens het rijden, zet dan de motor af. Controleer het oliepeil.

Ik zou bijna denken dat er iets mis is met de olie: te weinig en te weinig smering. En als dat zo is, zou ik de olie (laten) verversen.

En inderdaad wat Matthijs zegt: motor hoog in de toeren houden.

heumen
afbeelding van heumen
Trekken met automaat.

Ik heb 't instructeboekje erbij gehaald en inderdaad:het gele thermometersymbool met pijl lichtte op. Daarna het rode koelwatertemperatuur-lampje ernaast gelijk met STOP-lamp. Deze zitten links van de stuurkolom. In het instructieboekje is het rode lampje met de drie golflijntjes voor het koelwaterniveau. Het rode oliekan-lampje en gele thermometersymbool me druppel-lampje bleven uit. deze zitten allen aan de rechterzijde van het stuurkolom. Bougies, luchtfilter, oliefilter, olie zijn 1000km geleden vernieuwd. Olie is goudkleurig aan peilstok. Ik heb de stekker en de relais gecontroleerd en 'geWD 40".
Vanaf donderdag, 300 km geleden, geen last meer gehad zonder aanhanger. Ik denk, dat ik in zijn "3" moet rijden met aanhanger i.v.m. door jullie geadviseerde hogere toeren. Voor zover bedankt voor de snelle reacties en jullie psychische steun tijdens deze 'automaat rijden" les. Deze week moet ik nog een motor ophalen en laat ik het jullie nog weten.

Groeten Rob.

wimb
afbeelding van wimb

Suc6!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Pas als de motor moet trekken, berg op of met zware last vanuit stilstand e.d. dan adviseer ik je de juiste versnelling te kiezen, zolang je 'vlakke' snelweg rijd zal terugschakelen niet nodig zijn, indien toch, ietsje vlotter je gas intrappen dan schakelt de bak zelf al terug (kick down)

Je voelt het snel genoeg aan als de motor onder toeren gaat.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Marcel
afbeelding van Marcel

Ikzelf heb een type I , 2.0 8V automaat en trek regelmatig een aanhanger met bromfietsen erop ,ik laat de automaat gewoon zelf z'n werk doen zonder handmatige bediening zonder problemen,zeker bij lichte tot middelzware aanhangers moet het geen probleem zijn om in de stand D te blijven rijden.

heumen
afbeelding van heumen

Jongens, na jullie tips, adviezen en raad ben ik de Ardennen ingetrokken met m'n 2.0l.automaatje en caravanie. Het liep als 'n trein!!! Na het WD 40en geen problemen meer in vlak NL met lichte aanhang. En door op gevoel te schakelen in de heuveltjes (zowel met als zonder aanhang) zo'n 2000 km (waarvan zo'n 1000 km met caravan) vlekkeloos rond gezoefd.
Bij nabaat (t/o gestelde van voorbaat) dank voor jullie praktische en vooral psychische steun.
Groet R.[/i]