Het ontwerp

Het ontwerp

Prototypen... Kon de XM mooier?

In het artikel “Van biervilt tot blik” van Gies Aalbers (AE 2 juni 1999) wordt de ontwikkeling beschreven van de XM, vanaf de eerste schermutselingen (Cahier des Charges) tot aan de introductie in Parijs in 1989. De volgende zinsnede valt wel bijzonder in het oog: ”Dat een auto de mens dient te behagen was al langer bekend bij Citroën, maar de XM is duidelijk ontsproten aan de gedachte dat een auto zoveel mogelijk mensen moet behagen".

Werden we tijdens de introductie geconfronteerd met “het beste van het beste” van wat ontwerpers hadden bedacht, of werden er dusdanige concessies gedaan ten behoeve van de commercie dat we veel mooiere ontwerpen zijn misgelopen? Werden we destijds verwend met het ultieme ontwerp, of zijn er auto’s aan" onze neus voorbij gegaan" die de huidige XM in de schaduw zouden hebben gesteld?

Het was 1984 en de verkoopcijfers van de CX lieten al enige tijd te wensen over, sterker nog de grafieken toonden, zonder uitzondering, neerwaartse lijnen. De beslissing werd genomen om een vervanger te ontwikkelen. In samenwerking met Peugeots topmodel de 605. Dit betekende werken aan een gemeenschappelijk bodemplaat, motoren en transmissie, net zoals dat was gebeurd bij de Citroën BX en de Peugeot 405. Er was één duidelijke opdracht; Het uiterlijk en de ophanging moesten wel echt overduidelijk Citroën zijn.

Eind 1984 werd aan drie ontwerpstudio’s gevraagd een voorstel te ontwikkelen voor de opvolger van de CX. Twee van hen kwamen uit de eigen PSA familie (Velizy en Carrieres sous-Poissy), de derde was Bertone uit Turijn. De ontwerper van de XM zou uiteindelijk de -bij Bertone werkzame- Franse ontwerper Marc Deschamps worden. Hij tekende de eerste schetsen van het nieuwe project. Een heleboel ontwerpen werden gemaakt maar uiteindelijk werd gekozen voor het ontwerp van Bertone.

Het opvallende uiterlijk van de XM in een periode dat de meeste auto’s op elkaar gingen lijken, werd voor een belangrijk deel bereikt door het creëren van een enorme lichtstrook rondom de auto door een glasrand van niet minder dan 12 ruiten. "Uiteindelijk bleef de XM de traditie van de grote Citroëns trouw" Een lange overhang aan de voorkant en een korte overhang aan de achterkant. De XM lijn is niet alleen elegant en praktisch, maar ook extreem aërodynamisch met een Cd waarde van slechts 0,28.

 

Arjen Gerritsen
Bron: Citroënet