3.5 mm knelkoppeling 3 vragen

6 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
jabaar
afbeelding van jabaar
3.5 mm knelkoppeling 3 vragen

Ik heb wat problemen met de LHM-leidingen. :(

Er zit een zwakke plek (roest) in een leiding. Heb via Citrotech deze knelkoppeling besteld. Idee is doorzagen en zwak stuk eruit halen en door de knelkoppeling het zaakje (voor nood) te kunnen repareren.

- Heeft iemand ervaringen met het gebruik van die knelkopplingen. Er staat bij: "Hydrauliek (snel) koppeling voor 3,5mm leiding. Handig voor (spoed) reparaties. Leidingen hoeven niet geflaird te worden, maar kunnen d.m.v. “kneltonnetje” afdichten op de leiding." Wel erg handig als het werkt. :D
- In hoeverre voldoet het alleen voor spoedreparaties of kan het zo zijn dat het ook voor een langere tijd werkt. Dus handig voor reparaties.
- Moet ik voor montage eerst het zaakje opschuren (de coating) of is het gewoon doorzagen en monteren.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: 3.5 mm knelkoppeling 3 vragen

Je zult de leiding van buiten goed schoon moeten maken om een goede afdichting te krijgen. Kies dan ook een goed stuk uit waar je hem doorzaagt of beter doe het met een kleine pijpensnijder dit i.v.m. zaagsel want dat wil je niet in je systeem. Anders na het zagen goed ontbramen en alle zooi er eerst uithalen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb
Re: 3.5 mm knelkoppeling 3 vragen

Ik ben heel erg nieuwsgierig naar je evaring omdat ik geen goede verhalen over die kleine knelkoppeling lees op CiFo. Maar het zou wel de makkelijkste reparatiemethode zijn. :roll:

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: 3.5 mm knelkoppeling 3 vragen

Dat had ik ook gelezen.

Vandaag de (nood)reparatie gedaan. Bij Chyparse een stuk leiding laten maken van ongeveer 1 meter met van die tonnetjes aan beide kanten. Leiding bij ABS-blok losgehaald en met pijpensnijder een stuk eraf en dat stuk vervanger door nieuw stukje en met knelkoppeling aan elkaar gemaakt.
Meeste tijd was ik kwijt om de bestaande leiding te ontbramen en op te schuren zodat de knelring erop te schuiven was. Het lekt niet, maar weet niet voor hoelang het lekvrij blijft.
Het was volgens mij wel een leiding die gaat naar een verdeelblok gaat. Dus nummer 3 of 4. Of daar nu zoveel druk op staat betwijfel ik, want het spoot er niet uit.

IMAGE(https://lh3.googleusercontent.com/-goVyietjfHM/T3k8sKdewJI/AAAAAAAABB0/t6hgVlAZuJE/s500/remslang.png)

Vandaag weer een rondje kunnen rijden. Motor loopt nog steeds niet goed, maar dat wist ik al. :wink: Denk toch dat ik deze XM weg doe.
Dus hoe het zich op de lange termijn houdt zal ik waarschijnlijk niet weten. Toch is het handig om die knelkoppelingen (3.5 en 4.5 mm) in de auto te hebben liggen vind ik.

wimb
afbeelding van wimb
Re: 3.5 mm knelkoppeling 3 vragen

In principe staat in het gehele systeem dezelfde druk, dus dat het bij jou niet lekt klinkt toch wel degelijk hoopgevend.

jabaar
afbeelding van jabaar
Re: 3.5 mm knelkoppeling 3 vragen

Overigens hoeven ze niet uit Denemarken te komen.
Heb ze bij Citrotech besteld. Eerst hadden ze alleen maar die van 4.5 mm en ineens van de week ook voor 3.5 mm. Misschien hebben zij wel meegedaan met de groupbuy.

Ik snap de bedenkingen wel van het CiFo, want de knelringen van de 3.5 mm zijn wel erg fragiel. De montage op de koperen leidingen van Chyparse ging vlotter dan op de originele leidingen. Denk toch dat de coating er heel voorzichtig afgeschuurd moet worden.

Heb ook wel de tip gezien van JanSr om op de bestaande leiding een wartel te solderen en het gewone koppelstuk te gebruiken. Ben een beetje huiverig voor hardsolderen onder de auto in combinatie met LHM. Voor je het weet staat de boel in de fik. Hoewel het voor de langere duur een betere oplossing is denk ik.