4,1 Volt op complete dashboard & meer sinds reparatie

8 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
DannyTax
afbeelding van DannyTax
  • SX-HF-95 (XM Break V6 3.0 24v)
4,1 Volt op complete dashboard & meer sinds reparatie

Beste mede XM kenners,

Mijn XM is afgelopen week terug gekomen van reparatie echter dit weekend voor het eerst gestart radio werkt niet dus nieuwe radio erin.. ook die werkt niet. Toch maar gaan meten wat blijkt continu stroom voor de klokken en dashboard meters is maar 4.0V-4,1V

Kortom veel ellende. Verlichting voor werkt niet gewoon niet, enkel de mistlampen en na een klein tikje op de relais in eens wel weer? maar binnen kan ik niet zien of deze aan staan. Boardcomputer dash die geeft alle metingen blanco aan en soms zelfs helemaal niks en na het starten valt alles gewoon weer op 1:00 PM.  Dashboardmeters vallen gewoon tijdens het rijden op nul. Binnen verlichting werkt niet meer juist cruise control niet meer...

Ze hebben enkel de voor gevormde koelvloeistof slang vervangen. oh ja en de accu weg gebouwd maar dat is het probleem niet. De garage loopt weg van mijn klacht ik twijfel wat ik moet doen rechtsbijstand kan niks omdat dit bedrijf zich echt sinds een maand heeft uitgeschreven bij de bovag... 

Een filmpje van alle gekkigheid vind je hier besloten op youtube: https://youtu.be/eQwkGV-2Pvw 

De naam van dit garage bedrijf wil ik niet schaden dus noem ik het bedrijf in kwestie niet.

Ik twijfel sterk wat ik moet doen ik wil eigenlijk naar mijn vaste Citroën garage/dealer (Westerink Harderwijk) maar daar zitten dikke kosten aan die ik dus niet kan verhalen zonder mee werkende partij... hij krijgt mijn auto sowieso nooit meer te zien... of hij het nu wilt oplossen of niet... deze beste man maakt meer stuk dan je lief is.. Maat van mij kwam met een soort gelijk verhaal aan zetten bij hem daar had hij een deur verkeerd vervangen en daar was zoveel mis in de kabelboom door zijn actie dat ze dat ding hebben weg gegooid... we praten hier over 2005 geloof ik.

Mijn vertrouwen in hem is zoek jullie wellicht ideen wat het kan zijn?

Excuses voor mijn Nederlands ik heb dyslexie en moeite met interpunctie..

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: 4,1 Volt op dashboard constante stroomkabel

He Danny, heel veel van deze klachten zijn typische XM-kwaaltjes.  

- Die koplamprelais moet je er gewoon even uithalen en schoonmaken. (zitten achter je rechter koplamp)  
  Waarschijnlijk is het controlelampje op je dashboard gewoon kapot.

- Dat de snelheidsmeter op nul valt komt ook vaker voor en is met een soldeerpuntje meestal ook verholpen.

- Cruisecontrol kan een zekering zijn. Of de mat zit onder je rempedaal o.i.d. 

Deze auto is toch nog vrij nieuw voor jou? Misschien moet je er nog even rustig aan wennen en 1 voor 1 deze puntjes controleren en verbeteren. Dat schept ook een goede band met je auto ;-)

 

 

__________
Crepuscule

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: 4,1 Volt op complete dashboard & meer sinds reparatie

Wat bedoel je met de accu weggebouwd? Het zich weer resetten van de boordcomputer wijst naar een loszittende accupool. Na een losse accu moet die trouwens altijd even een reset krijgen (de knop van de boordcomputer op de ruitenwisserhendel even 3 of 5 seconden indrukken).

En als de garage echt niet mee wil werken... gewoon noemen. Je geeft ze netjes anoniem de kans om het op te pakken. Doen ze dat niet, dan ben ik graag voor ze gewaarschuwd.

Veen heeft gelijk met zijn mogelijke oorzaken. Maar dat is denk ik alleen voor individuele issues. Als alles na "een accu wegbouwen" tegelijk problemen geeft, denk ik toch dat daar het probleem in zit. En de garagist daar nog eens naar te kijken heeft, Bovag of geen Bovag. 

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Mica
afbeelding van Mica
RE: 4,1 Volt op complete dashboard & meer sinds reparatie

Als je op het relais tikt, en de verlichting doet het dan opeens wel weer, dan is het dus dat relais.  Die moet je dan inderdaad gewoon even schoonmaken. 

Verder alles even rustig nalopen. Accuklem wel goed vast? Zekeringen ff bekijken.  Relais opschuren.

En iets minder driftig op die knoppen raggen 

xxxxxxm

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: 4,1 Volt op complete dashboard & meer sinds reparatie

Ik denk dat je als eerste eens de massakabels moet gaan controleren. En daarbij heel sneu en simpel de aansluiting op de accu-polen. Zeker als je zo'n min-pool hebt met schroefdop  zou ik controleren of deze strak aangedraait zit en of het schroefdraad gedeelte überhaupt nog op de pool zit.

Voor de rest zit er voor de accubak een zekering kast en wat connectoren. Controleer daar ook even of alles wel netjes vast zit. Zelfde geld voor onder het front. Daar zitten ook wat relais die half uit hun socket geduwd kunnen worden zonder het te merken.

Al met al denk ik niet dat er echt iets gesloopt is. Maar wel geprutst. Dat zeker.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Zit je in de regio Harderwijk? Wil later deze week wel even helpen met meten/onderzoeken wat het euvel is.  PM mij even. 

DannyTax
afbeelding van DannyTax
  • SX-HF-95 (XM Break V6 3.0 24v)
RE: 4,1 Volt op complete dashboard & meer sinds reparatie

Heren & Dames (wellicht),

Bedankt voor deze info! Hier kan ik verder mee! de auto is voor mij vrij nieuw ik werk hoofdzakelijk met de BX meer mechanisch ;-)

Ik doe Chris even een PB en houd jullie op de hoogte!

Ps mocht ik iets fout doen kwa forum regels ben niet zo'n keyboard warrior dus zeg het me dan leer ik ook hoe een forum werkt ;-)

Gegroet blijven zwaaien blijven lachen 

XM Break V6 24v 3.0 (SX-HF-95) - BX 1.4 (GV-JJ-54) - Berlingo 1.9D (57-VJ-NX)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: 4,1 Volt op complete dashboard & meer sinds reparatie

Lijkt verrekte veel op een slechte massa. Als je bij Chris langsgaat komt het zeker in orde.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.