Mijn (nieuwe) XM veert nogal hard. Het betreft een Turbo CT uit 1995 met maar 5 bollen.
Is er hier iemand die mij iets over de 5e bol boven de uitlaat kan vertellen? Wat doet die eigenlijk?
Het is dacht ik geen anti-inzakbol, of toch wel?
Groet Frank
Als de auto geen anti-inzak heeft heeft hij die bol ook niet. Ik neem aan dat hij wel hydractive heeft, dus even tellen:
Alle hoekbollen: 4
Voorraadbol: 1
Hydractivebollen: 2
Ik kom uit op 7 bollen.
Als de auto geen anti-inzak heeft maar wel hydractive is de bol boven de uitlaat voor de hydractive. Hoe deze geschakeld wordt kunnen andere mensen je beter vertellen dan ik!
Als je niet hydractief hebt, heb je er 2 minder. Dus 5. Dan is er dus ook geen anti-inzakbol. Hoe dik zijn de leidingen naar de voorbollen? En is er een schakelaar sport/normaal of sport/auto naast de pook. Dikke leidingen en schakelaar duiden op hydractief. Dunne leidingen en geen schakelaar betekent alleen hydropneumatisch, maar niet actief.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik lees hier dat die anti zink bol vanaf 1996 is ingevoerd.
Rondje bollen vullen (laten) doen en LHM verversen, filters schoonmaken zou moeten helpen. Denk dat dit al heel lang niet gebeurd is. Kun je dat nog achterhalen uit de onderhoudshistorie?
Ja hallo dat ding heeft minimaal 10 jaar stil gestaan.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik was in de veronderstelling dat een vroege TCT type 2 altijd hydractive had, mis dus!
Ik las ergens dat ze sinds organummer 6750 allemaal een anti-inzakbol hebben. Weet echter niet of dat waar is. De mijne heeft organummer 6762. Er is wel iets gebeurd sinds donderdag want de XM staat nu laag aan de achterzijde. Dat heb ik nog niet eerder gezien bij deze XM.
__________
Crepuscule
Het valt me op dat er met enige regelmaat discussie ontstaat over de (techische) uitvoering van de dames,
Maar bijna alle info is terug te vinden op onze mooie website onder het hoofdje l'évolution.
Succes.