In mijn XM 2.0. 16 V 1996 zit een automatische klimaatregeling met draaiknoppen.
Blower op "auto " en alles gaat vanzelf je wilt kouder dan gaat de blower b.v. harder blazen.
Nu draait soms de fan in het plafond soms hoorbaar en ik heb het idee dat de aanjager daar op reageert alleen niet zoals het hoort.
Hij draait niet meer. Nu weet ik iets van een relais welke is het waar zit hij bij dit exemplaar?
Wat kan het nog anders zijn?
Na b.v. 10 minuten rijden doet hij het wel weer ineens zoals het hoort en soms stopt hij weer plots.
Moet ik ergens een relais / zekering checken / vervangen?
Overigens heb ik een jaar gelden de aanjager voorzien van nieuwe koolborstels en draaide hij tot nu toe weer als vanouds.
Groet,
Mark
De sensor int plafond demonteren en schoonmaken zou kunnen helpen, anders zit het waarschijnlijk in de bedrading!?
Anders even de beruchte 40A zekeringshouder controleren.
Maarten ,
Waar zit de zekering precies?
Onder de kap of onder het dashboard?
Groet,
Mark
Onder de motorkap rechts (nabij accu). Zie instructieboekje......
Nou mensen idd de zekering.
Hij zag zo zwart als roet zal ik maar zeggen.
Zat erg vast en met tangetje los getrokken en toen was een pootje van de zekering achter gebleven in de zekering kast.
Deze verwijderd en een nieuwe met wat vaseline erin gezet.
Hoe kun je dit nu definitief oplossen?
Waardoor wordt dit nu veroorzaakt?
Ik kan me zo voorstellen dat na verloop van tijd het weer gaat optreden , of valt dat mee?
Groet,
Mark
Hoe het precies komt weet ik niet , maar een zwevende zekering kan uitkomst bieden.
brengt uitkomst. Die zekeringenhouderkast is gewoonweg niet opgewassen tegen die hoge stromen.
Vervang hem maar snel voor een zwevende Mark, anders zou je wel eens een keer fik kunnen krijgen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Van de 2 draden onderaan het zekeringenkastje aan de koplampzijde is het de meest rechtse die je moet doorkippen.
De zwevende zekeringhouder aan de afgeknipte draad die de auto ingaat verbinden en andere uiteinde aan de plus naast het zekeringenkastje.
Of nog iets fraaier:
De zekeringen in het kastje worden gevoed via een schroefverbinding aan de linkerzijkant van het kastje als je er voor staat. Plaat de draad onder de moer en je hebt minder overgangsweerstand, en een potentiële storingsbron minder. ;-)
Citrophile,
Als je het zekeringenkastje ziet dan zit daar links onderin ( als je ervoor staat ) de zekering van 30 A voor de aanjager/airco. Daarboven zit er nog een van 10 A en daarboven nog een van 30 A voor andere zaken.
Moet ik dan de draad doorknippen die op die hoogte het dichtst bij de koplamp zit zal ik maar zeggen.
Waar zit de plus precies, links of rechts van het kastje.
Alvast dank.
Groet,
Mark
Hoi Mark,
Als je voor het zekeringenkastje staat, dan zie en voel je aan de kant van de koplamp 2 draden aan de onderkant uitkomen. Van de 2 draden de rechtse draad pakken en zit idd het meest aan de kant van de koplamp (bestuurderszijde).
De plus zit aan de linkerkant van het zekeringenkastje, als je het linker klepje omhoog kantelt zie je 2 dikke plusdraden met moeren vast aan het zekeringenkastje.
De zwevende zekeringhouder aan 1 kant met de plus verbinden en de andere kant van de zwevende zekeringhouder met de afgeknipte draad verbinden die de auto ingaat.
Het afgeknipte stukje dat onderaan het zekeringenkastje zit kun je zo laten als je maar wel de zekering uit de originele aanjager/airco plek haalt.
Zelf plaatste ik daar een 40A zekeringhouder en zekering. Nog minder kans op ellende.
Als je daar toch zit te wroeten is het ook verstandig het groene relais dat er naast zit los te nemen en de verbindingen goed schoon te maken. Dat relais stuurt de ABS aan en daar gaat ook 30A doorheen.
Bij al die verbindingen smeer ik de boel steeds vol met vaseline. Dat houd het vocht weg.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.