tijdens werkzaamheden moest de abs sensor losgemaakt worden. Na 15 nooit gedemonteerd te zijn geweest zat ie muurvast en heb ik hem stukgetrokken. Mijn eerste idee was dat het niet moeilijk kan zijn deze te vervangen maar...... Aan de sensor zelf zie ik niet hoe je hem kan losmaken van de kabel. In de ganse zie ik ook geen stekker of koppelpuntje. Ik heb zo de indruk dat sensor en kabel 1 geheel zijn en best wel ver doorloopt. Weet iemand hoe je deze moet vervangen en tot waar je het moet vervangen?
ABS sonsor vervangen rechts vooraan.
zo, 02/12/2012 - 22:50
#1
- 2.0 Turbo C.T. '97
- 2.1 Turbo automaat 97
ABS sonsor vervangen rechts vooraan.
Ik vermoed dat je enigste optie uitboren is.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
uitboren is miss niet nodig. De sensor is uit de "klok" geraakt waar ie inzit. Alleen is de isolatie van de sensor er ook mee afgekomen. Ik zie alleen geen mogelijkheid om de sensor los te maken van de kabel. De kabel die aan de sensor zit loopt mijns inziens al zeker tot achter de wielkast.
Doe even een plaatje dat praat wat makkelijker.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De stekkerverbinding zit inderdaad in de wielkast achter de kunststof afdekking.
Je moet deze bekleding/afdekking lostrekken, te beginnen onderaan bij het voorportier.
Deze afdekking zit verder nergens aan vast, maar zit geklemd tussen de spatbordrand en bumper
Als je eenvoudigweg het draadje volgt kom je uit bij de stekkers, simple as that. Die zitten nét niet achter de wielkuip, je kunt ze mooi zien zitten. Trek ze iets naar je toe en duw ze vervolgens naar boven, dan klikken ze van hun bevestiging af. De rest wijst zich vanzelf. Ik denk overigens ook dat je toe bent aan een andere sensor, maar da's punt twee. Ik wacht je fotootje ff af voor ik verdere adviezen geef.
De sensor zal allicht ook vervangen moeten worden want die hebben we stukgetrokken. Ik heb de wagen hier niet in de buurt maar als ik er in de loop van deze week ben zal ik een een fotootje maken en hier posten.
Net een nieuwe batterij gaan halen en ineens gevraagd naar zo'n sensor. Is idd één geheel met de kabel van 1,3 meter lang. Het was 120 euro voor het geheel :thumbdown:. Zal ééntje van goud zijn denk ik :D
Van zo gauw ik bij de wagen nekeer op de gevoelige plaat vastleggen
Shoppen voor ABS sensoren loont de moeite! Kan 10tallen euros'schelen..
Luceo non uro....
Of een tweedehandsje scoren via het Forum?
Die sensors gaan niet zo vaak kapot. Ook simpel door te meten, ze moeten ongeveer een kOhm weerstand hebben.
Meestal zit het boutje waarmee ze vastzitten zo vast dat het afbreekt. Gat uitboren en boutje-moertje erin gaat vlugger. Doe ik standaard.
Als je het gat inwendig goed schoonmaakt en er dan van dat kopervet in doet krijg je hem er de volgende keer weer makkelijker uit.
Overigens: Naar mijn ervaring zijn storingen in 95% van de gevallen de stekkerverbindingen. Goed schoonmaken en met overvloedig vaseline weer in elkaar. WD 40 helpt echt niet.
Bij mij steeds standaardprocedure bij de aanschaf van een XM. Wat voorkomt is dat het lampje na een rondje stekkers toch aan blijft. Na een kilometertje gaat het dan toch netjes uit.
Met een Lexia resetten voorkomt dat probleem.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Ik had ook goedkope abs sensoren gezien op mister-auto.nl, ik dacht voor 30 tot 50 euro.. Is misschien de moeite waard om te proberen.
inderdaad, het kabeltje zit verstopt achter het binnenspatbord, daar bevindt zich een klem-(metje) wat makkelijk los te maken is