Hoi!
Zoals de titel het zegt: tijdens het rijden durft ze dr kont laten vallen om dan stilaan terug omhoog te pompen, voorkant blijft mooi op hoogte. Niet onbelangerijk: het gebeurt eerder als er mensen meerijden of er veel in de bagageruimte ligt dan wanneer ik alleen ben. Ook 's ochtends als ik start valt ze achteraan even naar beneden en komt dan mooi op niveau. En wanneer ik stilsta (verkeerslicht of zo) gaat ze achter wat oppompen (hou ze niet op de rem en rem ook geleidelijk aan)
Nog niet zo lang geleden heeft ze een rondje bollen gehad, niveau is nog mooi op peil. Heb me laten vertellen dat t een of andere elektrische klep zou zijn?
Belangrijke info om een diagnose te stellen: wat voor XM heb je en van welk bouwjaar?
Het maakt namelijk nogal uit of je al anti-zink bollen hebt of niet.
Kan zijn dat de druk niet optimaal is door vervuiling in het hydraulisch systeem. Ik zou eens 2000-3000 km met hydraurincage gaan rijden en daarna verse LHM erin en kijken of ze het dan niet meer doet.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Het is er eentje van '99, met de 2,5 turbodiesel. Met antizink dus :)
Dag Steven,
"Nog niet zo lang geleden heeft ze een rondje bollen gehad, niveau is nog mooi op peil. Heb me laten vertellen dat t een of andere elektrische klep zou zijn?"
Ben je erbij geweest tijdens het rondje bollen, want ik denk dat het rondje niet helemaal is afgemaakt.
Het is een ongemak, maar ook geen hoofdzaak. Als je deze mooie XM pas hebt rijdt er gewoon een tijdje in en onthoudt dat je dit nog moet gaan verhelpen in de toekomst.
Misschien help goed gymnastieken (zegt een oud gym-leraar :D ) wat. Gewoon heel vaak van de hoogste stand naar de laagste stand gaan.
Nee, erbij niet. Maar ben er eens onder gaan liggen en zag er 3 mooie groene bollen +2 onder de motorkap. Ben wel het type dat altijd eens gaat nakijken als de wagen net uit de garage komt.
Gymmen probeer ik regelmatig wel ns te doen, had hier al gelezen dat t wel beter is.
Een poetsdoekje is er zo over die bollen heen gehaald :wink:
True, maar het lijkt me wel een duidelijk verschil tov bollen die er jarenlang onder hebben gezeten :wink:
Vervuilde/vastzittende hoogteregelaar wellicht?
Dit lijkt op een typische lege SCMAC bol=anti inzak bol beschrijving na het starten en wegrijden. Het inzakken tijdens het rijden lijkt inderdaad op een niet goed aangestuurde achterste hydractive elektroklep i.c.m. vervuilde hoogteregelaars.
Is dat iets waar ik nog even mee kan blijven rijden of best asap vervangen?
Je kunt er nog wel even mee doorrijden, maar probeer wel alvast een afspraak te maken bij een garage om de SCMAC bol te vullen/vervangen.
De niet goed aangestuurde elektroklep ligt waarschijnlijk aan een mosfet in de veercomputer die aan het overlijden is. Er zijn al clubleden die dat al eens vervangen hebben, misschien kan één van hun jou hiermee helpen :wink:.
Tja, ze gaat toch binnen om de d-riem en evt koppakking te vervangen, die bol kan er dan wel effe bij :)
En t ding in de veercomputer klinkt duur of vergis ik me :P
5 euro... In verhouding tot de d-riem... tsja, wat zal ik zeggen :lol:
En een handtekening!!!!
Hmjah :D Als ik dingen lees als "computer" dan zie ik al 3 tot 4 cijferige getallen verschijnen...
Maar indd, als iemand me hiermee kan/wil helpen, graag zelfs :D Heb wel wat sleutel ervaring, maar niet wat XM's betreft :oops:
Btw, wat is een mosfet? :?
Een metal oxide semiconductor field effect transistor (http://nl.wikipedia.org/wiki/MOSFET). Maar daar schiet jij nog niks mee op. :meneus: Het zijn 2 computerchips op de printplaat van de computer. Hier staat de how-to hoe je die moet vervangen: http://xmclub.nl/forum/topic?f=9&t=262
Haha, ik en elektronica gaan niet goed samen :mrgreen: Heb ooit mn range rover bijna in brand gestoken toen ik n nieuwe radio had geplaatst :lol: (bleek dat een van de 2 antennekabels onder stroom stond)
Maar terug on topic: ga de antizink laten vervangen en ns informeren achter die dingetjes :P
een mosfet is een elektronische schakelaar gebaseerd op halfgeleider materiaal.
Hm, heb het wiki ding en de how-to ns gelezen en bestudeerd... Snap er nog steeds geen moer van :oops: Anti zink wordt gelijk volgende week vervangen want moet met een aanhanger op pad :?
How-to is gewoon een kwestie van doen. En de wiki is voor de leuk. :lol:
Zal mss ns lief lachen naar iemand die er wat ervaring mee heeft :angel:
Maakte net even een bedenking: kan zo'n veercomputer worden gereset? Zoja, zou het de moeite waard zijn om eens te proberen of het verschil maakt?
Resetten kan wel, maar kapot blijft kapot.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kan het maar vragen :mrgreen: Zoveel mogelijk bijleren over mn XM :D
Bij mij hetzelfde probleem: achterkant zakt na starten en komt vervolgens weer langzaam omhoog. Vorige week op de brug bekeken. Antizinkbol zit verborgen achter uitlaat. Met zaklantaarn gekeken: LHM olie op schroefnaad. Zit nog in de garantie, wordt probleemloos verholpen door garage Lijzenga uit Damwoude, tegelijk met vervangen lekke dwarsdemper. Perfecte service!