Wie weet wat mijn XM type SX van 1996 2.0 16 v benzine mankeert: bij koude start wil zij pas aanslaan na veel startpogingen en dan nog bij teveel gas geven slaat ze af, dus voorzichtigheid met het gaspedaal is geboden, na 2 minuten van instabiel draaien kan pas echt gas gegeven worden en kan ik rijden, dan doet ze het als vanouds en accelereert ook prima.
Starten bij warme motor doet ze ook zoals het hoort, geen enkel probleem
Ik heb inmiddels de stappenmotor vervangen omdat het toerental erg fluktueerde , de benzineleiding gereinigd met reinigingsspul dat de garage adviseerde, benzinepomp doorgemeten, deed het goed. de blauwe sensor koelwatertemp. vervangen.
ten einde raad ook eens bij een off. citroendealer langsgereden met de vraag of ze m even konden uitlezen, die gaven me weinig kans dat er een storing uit zou komen en dat t zonde van de 90 euro zou zijn (bemoedigend, dank garage v Oord De Meern ) volgens hen was het waarschijnlijk noodzakelijk de klepspeling bij te stellen, was volgens hen altijd nodig bij zo'n 200.000 km. !!
kortom wie weet raad ?
groeten Hans Donker Utrecht
Ik had bij mijn 16v vergelijkbare klachten en dat bleek door de brakke stekker van de MAP-sensor te komen.
Dat kwam aan licht trouwens door het uit te lezen...
__________
Crepuscule
Waar zit die ?
Hans Donker 06-41176131
Hmmmm bij een 2 liter, volgens mij tegen het schutbord aan, achter/boven het blok?,
loopt een klein zwart slangetje naar toe, daar zou een breukje in kunnen zitten op de aansluiting op het blok.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dank voor de tip Mark, ik ga kijken of het daarin zit,je hoort het !
groet Hans
Hans Donker 06-41176131
Ook de sensor / stekker kun je ff controleren en goed schoonmaken.
Kleppen stellen is bij een 16v bijna nooit nodig.
__________
Crepuscule
Ik moest even zoeken maar dat zwarte stukje met die twee boutjes, daaraan hangt de mapsensor
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hoi Mark kan het zijn dat dat bij mij op een andere plek zit, ik zie t nl. Niet
groet Hans
Hans Donker 06-41176131
Al sla je me dood, maar je kan me beter een priveberichtje sturen dan mail ik je wel de nodige stukken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Foto door Mark geplaatst is van een V6 (met diravi) !!! Zo te zien zit die MAP sensor bij een 2.0 16V onder het inlaatkanaal gemonteerd.
http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=12849&start=90
Gewoon de Eifeltoren volgen, dan vind je hem wel.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Door de jaren heb ik voor dit soort klachten een standaardroutine gekregen om de dader te vinden.
Altijd eerst even controleren of alle vacuumaansluitingen en slangen goed dicht zijn en er dus geen sprake is van valse lucht. Daarna ontsteking checken met stroboscoop op timing regelmaat en of de vervroeging werkt. Daarna bobine checken, reden daarvoor: Zodra je gasgeeft krijg je meer cilindervulling en dus hogere compressie einddruk. Meer druk is meer spanning nodig om een vonk te laten overspringen tussen de bougie electroden. Is je bobine gaar dan haal je die spanning niet. Je kunt het zichtbaar maken door nog een bobinekabel te gebruiken zodat je een vonkbrug krijgt. Bobine kabel uit de verdeler trekken 2e kabel er in en de einden van de kabels zo tegen elkaar aan tapen dat je een ruimte de eindstukjes krijgt van een paar mm. Motor starten en kijken of vonken zichbaar blijven tijdens gasgeven. Vooral even kortstondig volgas geven, de motor hoeft daarbij niet op toeren te komen.
Als je dan nog geen dader hebt verder graven en druk op brandstofrail controleren. Daarvoor weet ik ff niet of daar een voorziening voor is bij XM's. Bij de Volvo's zit er een ventieltje op de rail waar je een druktester op aan kunt sluiten. Het kan namelijk zijn dat je benzinepomp of de drukregelaar roet in het eten gooit de eerste paar minuten.
Heb je dan nog steeds geen dader, dan wordt zet het onderzoek zich voort naar de diverse sensoren (map, lambda, lmm (indien aanwezig), temp, etc) en zul je die moeten meten.
Hopelijk kun je hier wat mee, succes met zoeken. Wees vooral niet te gemakzuchtig met deze stappen. Kritische grondigheid is noodzakelijk. Heb door de jaren heen genoeg "Duh, dombo" tegen mezelf geroepen omdat ik uit gauwigheid wat oversloeg en veel werk voor niks gedaan had.
Ben je al wat verder gekomen met het oplossen?