Advies hulp gevraagd XM verder repareren of verkopen

16 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
XMcorberg
afbeelding van XMcorberg
  • Citroen XM 3.0V6 break lpg-g3(vgi) 1999
Advies hulp gevraagd XM verder repareren of verkopen

Beste allemaal,

een vervelende rotvraag eigenlijk, waarvoor ik eigenlijk niet wil weten dat ik hem stel.

Sinds 2 jaar zit ik in de WW en help mijn vrouw af en toe met wat Marktplaats verkopen met onze VW Caravelle 1.9TD bus, van 2002 en helemaal uptodate met onderhoud. Gekocht oktober 2013.

Sinds december 2013 heb ik voor mijn verjaardag een paar honderd euro gekregen voor een leuke station uit te zoeken, als hobby en uitbreiding van ons wagenpark, om bijvoorbeeld chique mensen mee te rijden e.d. Tevens op zoek naar trekhaak en diesel of lpg, want ik rijd nu ongeveer 40.000 km per jaar, waarvan 7.000 met de bus sinds oktober 2013 en 4.000 met de Citroen XM sinds december 2013.

Er zijn verschillende problemen, deels opgelost. Opgelost: sluiting in de achterrklep draden, sluiting in deurschakelaar, alle binnenverlichting weer aangesloten incl dorpels, zelf zwevende zekering voor airco aangelegd (formum hulp), zekeringen vervangen, nu van het weekend dimlicht relair schoongemaakt (forum item). Opgelost veerregelaar achter gangbaar gemaakt , e.e.a. door garage, zelf de makkelijke dingen gedaan. Ook 2 keer naar Magazijn: voor achterbaklichtje, XM club plaat en 2e keer ,andere voorkoplamp, stukje (Paravon) blauw vernieuwd, brak af bij mijn schoonmaak actie van dorre bladeren onder ruitewissers, omdat airco problemen gaf, ventilatie ook.

Maar km stand is 370.000, gekocht met 366.000 km is een V6 break van 1999, uiterlijk mooi en van binnen, zie fotos die ik vanavond heb geupload. Maar mijn wagen moet voor 1 april 2014 worden APK gekeurd, maar is nog niet klaar, zeker toch wel nog eur 500 tot eur 1000 nodig hiervoor, want:

1 motorolie lekkage, af en toe brandlucht van olie in cabine
2 koelvloeitstof lekkage
​3 LHM lekkage, vering klonkt nog bij wegrijden en hobbelen zweven gaat nu veel beter , achterkant blijft niet meer hangen hoog of laag.
4 niet werken: achterruitewisser, mistachterlicht, sproeier motor achter werkt, maar sproeit niet.

Voor de rest mooi gepoetst, begonnen met velgen schuren (etoiles).\
We moeten nu leven  van een IOAW/Bijstandsuitkering en betalen nu eur  120 voor wegenbelasting  ( lpg3, VGI installatie van Vogels van 2011). Loopt mooi, schakelt perfect, start altijd in 1 keer, maar slaat soms af bij stoplicht.

Vorige week zelf vervangen luchtfilter en drooggasfilter (voor het eerst voor mij). Was nu van plan een beurt met olie en -filter en brandstof filter maar hij komt niet door de APK op deze manier.
Ik ben met gemeente bezig voor een baan, waar voor ik een auto nodig heb, zou daarom willen houden, en vanwege hobby, en de reeds besteede dagen, ik vind het een prachtig verende en zittende wagen, wel erg lang, maar voor mij geen probleem, de VW bus is zelfs 50cm langer. (hoger natuurlijk ook)

 

Vandaag Citroen Autoweert in Utrecht gebeld, zag dit op nummerplaats en in de motorruimte , want op 300.000 is de distributieketting vervangen. De auto is daar in 2004 afgeleverd tweedehands en heeft tot 2011 regelmatig onderhoud gehad, alleen vanaf nov 2011 ontbreekt elk spoor, wel is toen in dat jaar een lpg-g3 installatie ingbouwd. Vanwege de combinatie station, trekhaak voor aanhanger en mooie reiswagen heb en goedkoop in aanschaf heb ik deze gekocht, Eur 500 bij een handelsonderneming, zonder garantie, zonder BOVAG, geen onderhoudsboekje. IK was bij een garage met de proefrit om 17:00 maar niemand had meer tijd, slecht gepland van mij, had een monteur mee moeten nemen of aankoopkeuring, maar daar werden we het thuis niet overeens vanwege de kosten.

In 2012, 50.000 km geleden had er nieuwe olie in gemoeten........

\Maar eerst met de garage voorzichting diagnoses gesteld en electra onder handen genomen . TOen nog een derde keer naar garage  bestaande sluting te herstelleen de hoogte regelaar achter te  herstell. . We zijn nu ongeveer eur 380 kwijt aan onderdelen en garage, behalve de door mij bestede dagen.

 

Dagwaarde nu eur 2.805.
Op MP gekeken naar XM breaks van 1999 met hoge km stand en met electr. airco, 4x electr ramen, 4x airbags ed. en zag prijzen tussen eur. 1500 en eur 2.000. Mijn garage dacht aan eur 1200. Maar ik wil eigenlijk deze wagen helemaal niet kwijt. Of anders een andere VW Passat met minder onderhoud terugkopen, maar ja......

Daarom mijn vraag of mensen mij kunnen helpen, eens een stukje rijden met mijn Dame en kunnen kijken naar de lekkages en benodigde veerbollen en ook eens een inschatting kunnen geven van de kosten die nog nodig zijn tot APK goedkeuring.

Ik had ook gehoopt eerder zover te komen dat ik met sleutelmeetings e.d. zo handig was om zelf olie te verversen, maar heb geen brug, maoet eur 50 per uur betalen voor brughuur bij mijn garage, dan kan ik dat beter door hemzelf laten doen, volgende beurt zou eur 150 ongeveer kosten. Einde nog niet in zicht, APK wel in zicht 1-4-2014, lijkt de belasting wel, haha.

Wie kunnen mijn voiture een kritisch bekijken, is er iemand die serieus interesse heeft, misschien kan ik wel een kleinere Xantia met hydractieve vering kopen...... Maar ja de XM blijft het voor mij winnen. Ik ben gewend aan grote autos en heb een DAF 4 tonner in dienst gereden, nog groter. Maar ja die parkeer ik niet voor mijn maison......

Dus, wie heeft er eens tijd binnenkort? Ik wil best naar je toe zweven avec mon voiture 3.0V6 break.

 

 


 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE:

De markt voor XM's is helemaal ingestort. 1000 tot 2000 euro voor een auto met mankementen en die kilometerstand, waarvan de APK afloopt.. Even ter vergelijk: samen met mijn moeder een TCT gekocht met bijna geen mankementen, van 1e eigenaar. 500 euro, met nog een jaar APK. Niet dat ik je de moed in je schoenen wil laten zinken, integendeel. Als je je maar niet verkijkt op wat je nog kan krijgen voor zo'n auto. Ik zou zelf met serieuze interesse 350 tot max 500 euro ervoor bieden. Je kunt tegenwoordig heel wat nette XM's kopen met geen mankementen voor 1000 - 2000 euro.. Het werk en geld wat je erin stopt krijg je bij een XM nooit terug, die zijn financieel per definitie zo'n beetje total loss. En je hebt ook niet de makkelijkste versie.. V6, handgeschakeld..

Over het verhelpen van de mankementen; wat kan je allemaal zelf? Het is best een lijst namelijk. Koelvloeistoflekkage kunnen meerdere dingen zijn, weet je ongeveer waar? Als het een slang of radiateur is worden de kosten al hoger. Zelfde voor een LHM leiding. Kan een retourslangetje zijn, ook een HD leiding. Ook zeer prijzig.

Ik heb zelf helaas geen tijd om je te helpen, ik zit te druk met school op het moment. Als je de beslissing maakt om de auto van de hand te doen, heb ik in ieder geval interesse.

XMcorberg
afbeelding van XMcorberg
  • Citroen XM 3.0V6 break lpg-g3(vgi) 1999
RE: Advies hulp gevraagd XM verder repareren of verkopen

Bedankt voor je bod, maar dan verlies op de wagen, heb er zelf ook nog ongeveer eur 400 aan gespendeerd met onderdelen en 3 garage rekeningen. Gisteren een doe het zelf garage in Den Haag gevonden, ga daar zelf olie verversen en olie en brandstoffilter.  Dit moet toch te doen zijn. Alleen de plaats van de brandstoffilter moet ik nog vinden op internet en in de 3L motor.

 

Citroen Cor
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: Advies hulp gevraagd XM verder repareren of verkopen

Die zit toch in de wielkast achter bij de vuldop??

detlev
afbeelding van detlev
RE: Advies hulp gevraagd XM verder repareren of verkopen

DHZ in Den Haag? Waar dan?

 

Ik dacht dat de WAC de dichtstbijzijnde was?

En een handtekening!!!!

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Advies hulp gevraagd XM verder repareren of verkopen

Te doen zeker, ik bewonder je inzet voor de wagen. Jammer dat ik niet kan helpen, Den Haag is erg ver weg en er staan hier 3 auto's op mij te wachten nog.. Ik wens je iig veel succes! Olie verversen is zeker geen rocket science. Met de juiste tang krijg je zo'n oliefilter ook zo los, wel opletten dat het vlak waar de rubber ring van het oliefilter het motorblok mooi schoon is, en dat je de rubber ring van het oliefilter ook een klein beetje insmeert met olie. LHM lekkages kunnen hardnekkig zijn en erger worden. Kijk ernaar als die op een brug staat en maak ook foto's zodat mensen hier op het forum je ook advies kunnen geven.

XMcorberg
afbeelding van XMcorberg
  • Citroen XM 3.0V6 break lpg-g3(vgi) 1999
RE: Advies hulp gevraagd XM verder repareren of verkopen

Olie is ververst en nieuwe oliefilter is geplaatst.

Ik heb de wagen te koop gezet op marktplaats en blijf erin rijden totdat ik een goede prijs van iemand krijg.

een paar keer gepoetst en vandaag met plastishine de zwarte delen mooi gekregen.

Citroen Cor
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Advies hulp gevraagd XM verder repareren of verkopen

Met die vraagprijs, voor die kilometerstand, met die lekkages, terwijl je de auto een maand of 3 geleden gekocht heb voor 500 euro? Succes. Dat bedrag betaal je voor een superknappe XM met weinig kilometers bij een garage met evt nog een maand of 3 garantie. Ik vind het raar hoe je handelt, maar dat is slechts mijn mening. Succes met de verkoop dan maar.icon_wave

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Advies hulp gevraagd XM verder repareren of verkopen

Eerlijk is eerlijk, ik heb voor mijn gelijksoortige break, met meer dan een ton minder op de teller, en een goede bekende onderhoudshistorie, én nog  bijna  drie kwart jaar APK de helft betaald. Ik vind het niet écht correct om dan zoveel geld te vragen.

Binnen dit forum wordt wel prijs gesteld op een eerlijke manier van handelen.

Luceo non uro....

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Advies hulp gevraagd XM verder repareren of verkopen

Mensen mogen vragen wat ze ervoor willen hebben. De koper (markt) bepaalt zelf de prijs. De zekerheid dat wat hier via het XM-forum wordt aangeboden ook goed is heb je nooit.

Prijzen lopen van dit naar dat.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: Advies hulp gevraagd XM verder repareren of verkopen

Hij is idd vrij duur, en het feit dat zn apk er bijna opzit gaat je niet helpen. XM's zonder APk was ik vroeger gek op: daar kwamen de mensen niet vanaf en kon ik ze voor een appel en een ei ophalen.

 

We leven in een vrij land en je mag ervoor vragen wat je wil maar gezien je topics hier en wetende wat er mis is/was verwacht ik wel iets meer auto voor een dikke 2000 piek

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Advies hulp gevraagd XM verder repareren of verkopen

Dat inderdaad.
En de adviezen die gegeven worden worden genegeerd, dat was een beetje mijn struikelblok.

Ik zeg het ook niet zomaar. Straks zit je met een hoop ijzer zonder APK omdat niemand hem voor die prijs wil kopen..

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Advies hulp gevraagd XM verder repareren of verkopen

En dat lijkt me een slotpleidooi om deze discussie te stoppen.
Meneer verkoopt zijn auto onder zijn voorwaarden, daar hebben wij als geen verantwoordelijkheid voor, gelukkig!

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Roel Veenstra
afbeelding van Roel Veenstra
  • XM 2.0 TCT automaat
  • L' éminence grise
  • ex-2.0 TCT VSX,brun quad
  • ex-2.1 td Prestige, noir verni
  • ex-2.0 TCT, grijs
  • ex-2.0i comfort wit
RE: Advies hulp gevraagd XM verder repareren of verkopen

2600 euri ?! icon_eek 

In geen 2600 jaar!

Alhoewel... 2600 jaar 1% inflatie... Da's 172 miljard procent, komt overeen met 1 miljoenste cent nu,

kijk, tegen die tijd wil ik er nog wel eens over nadenken....

______________

L' éminence grise

XMcorberg
afbeelding van XMcorberg
  • Citroen XM 3.0V6 break lpg-g3(vgi) 1999
RE: opzegging, verkoping of toch niet?

Ik heb geen hulp langer nodig, ik verkoop mijn XM of ik blijf er in rijden, want vandaag is er een nieuwe APK tot 26-4-2014.

Vraagprijs is gezakt naar eur 1.500, in overleg met een garage. Ik heb inmiddels 2 biedingen. Ik heb niet via de XM club advertentie gezet, want ik heb ook geen rechten. Ook fotos kwamen eerst wel en toen niet goed.

Ik had me verheugd mijn plezier voor de XM te delen, heb dat ook kleinschalig gedaan. Onderhoud valt niet mee met uitkering, daarnaast doe ik met mijn vrouw wat verkopingen en verhuizingen en excursies met de VW bus en de XM en aanhanger. Dus ook dat hebben we nodig om rond te komen. Ik ben nu in de IOAW vanuit WW terechtgekomen en via gemeente heb ik een opleiding tot taxichauffeur aangeboden die nu gister is begonnen. Daarnaast gister ook opnieuw medisch goedgekeurd voor CDE rijbewijzen, misschien touringcarchauffeur in de toekomst? Is FT en leerlingenvervoer is maar PT. Zelf betaald, ik ga ook een bus test les nemen binnenkort, zelf betalen.

Ik ben dus GEEN monteur en kan niet even snel allerlei adviezen opvolgne, heb wel goede dingen gedaan met forum als lezen, over nadenken en naar XM in Arkel, ben langs garages geweest voor onderhoud, heb zelf met plezier gesleuteld. Ook 2 keer naar Arkel magazijn geweest. Oa koplampunit vervangen, drooggasfilter, luchtfilter en zwevende airco zekering, Sluitingen laten verhelpen, vering laten verbeteren en:

VANDAAG heb ik naar de LHM lekkage laten kijken door garage, blijkt dat ik hem teveel heb bijgevuld, als auto schuin stond kwam olie eruit ,. horizontaal niet. Gasklep laten schoonmaken. Auto is nu APK tot 26-4-2015 gekeurd en vraagprijs aangepast naar eur 1500. Ik zet hem ook niet te koop via Forum.

Ik had graag naar Louwman dag gegaan met mijn XM en vrouw en kind en een toerrit samen, maar het lijkt wel of ik de boel oplicht hier en niet luister , dit is wel het geval. Vraagprijs is nog geen verkoopprijs. Michael (van de club?) had interesse tot eur 700 en was zelf met deze auto bezig geweest te bieden, maar ging niet door. Sinds diet tijd heb ik veel aan de auto laten doen. Geen lekkages meer, sluitingen verholpen e.d. en nieuwe APK. Dat krijg je ook niet zomaar.

 

Ik bedank iedereen voor de hulp. ik kwam niet om te klagen of te verkopen, maar ben ook geen monteur leer dingen zelf met hulp.

Ik voel me nu niet meer welkom en wil daarom stoppen as forum lid en lid in spe.

Iedereen veel plezier. Watwel blijft is mijn plezier om te zweven in mijn XM op lpg. Ga nu 2,5 week dagelijks met meerijders naar de cursus in Hilversum.

Cor 

 

 

Citroen Cor
Citroen XM Break 3.0 V6 24V lpg 1999

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Advies hulp gevraagd XM verder repareren of verkopen

Topic gesloten.

Luceo non uro....

Onderwerp gesloten