Hallo clubleden,
Ik wil ff een topic starten over onze airco ervaringen.
Hiermee bedoel ik wat was er stuk en hoe is het opgelost.
Ik lees steeds vaker dat xmmer's bakken met geld uitgeven om een airco te repareren maar dan is het na die bak met geld nog niet opgelost.
Zelf kunnen we dit niet repareren daar we de technische apparatuur niet hebben. Gelukkig kunnen we verder wel alles repareren.
Ik begin dan maar en natuurlijk omdat ik nu een probleempje heb.
Een van mijn wagens ( Xm V6 24 1998 ) koelde niet goed en daar heb ik de filterdroger laten vervangen en laten vullen en nu koelt hij weer goed.
De andere wagen ( Xm 2.0 16 V 1996 ) koelde ook niet goed.
Oorzaak een defecte condensor en een lekke leiding.
Ook is de filterdroger vervangen ( dat was nodig ) en het systeem is op druk gebracht en er is contrast vloeistof gebruikt om verdere lekkage's te zoeken voor de zekerheid.
Nu koelt de wagen maar niet echt goed.
Over een leiding wordt getwijfeld maar er lijkt buiten dat meer aan de hand.
Op de filterdroger zit het venstertje waar je op kunt zien dat er koelmiddel in zit. Echter we zien ook luchtbelletjes en dat is niet goed en ook zie ik dan het niveau wegzakken en weer omhoog komen achter het venstertje.
Druk is er wel en pomp slaat ook aan en koelt wel maar niet genoeg.
Mijn vraag is nu waar moet ik het zoeken?
Dealer dacht nog aan een eventuele verstopping of een defect expansieventiel. Waar zit die eigenlijk?
Groet,
Mark
Heb je de lucht wel eens gemeten die er uit komt? Hoe koud is die?
Hoi Mark!
Ik ben na een aantal omzwervingen bij een bedrijf hier in Eindhoven gekomen dat alleen maar airco en koelwagens doet. Ze maken zelf ook slangen op maat, reviseren pompen, olie verversen van de pomp etc. Was er erg tevreden over en de koeling is nog steeds top. Systeem is uiteraard geretrofit. Ik denk dat de dealer uiteindelijk te weinig kennis heeft als het eventjes iets anders is als gangbaar...dat geldt voor meer tereinen overigens...