Zo dat is lang geleden dus nu maar eens een vraagje posten.
Ik heb problemen met de airco in mijn Xm's
Oorzaak is dat er in de leidingen zeer kleine gaatjes zitten , na verloop van tijd geen koeling meer dus.
Ook zijn diverse leidingen niet meer te krijgen.
Mijn dealer zegt dat de leidingen vaak sneuvelen door de aantasting van pekel.
De pekel vreet in het aluminium.
Is er een middel om de kleine openingen toch goed dicht te maken?
Hoe kun je het beste een goede leiding beschermen , simpelweg een spuitbusje lak?
Groet,
Mark
Dat de leidingen zouden zijn aangetast door pekel geloof ik niet maar dat terzijde. Goed schoon- en vetvrij maken en dan spuiten is op zich voldoende om tegen corrosie te beschermen. Maar dan heb je weer kan op beschadiging door steenslag. Tja, zo blijf je bezig. :?
Aangetaste leidingen zou ik niet proberen te repareren omdat het aluminium dan ook op andere plaatsen is aangetast. Het beste kun je op zoek naar andere. Zo staat op dit moment een XM bij Van Rijn in Ankeveen met airco. Of je laat de betreffende leiding maken, volgens mij kan dat gewoon via de aircoboer.
Moeten airco leidingen perse bloot liggen!? Anders zou ik zeggen in wikkelen met stof zoals een kabel-boom.
Wikkelen in stof houdt alleen maar meer vocht vast; uber snelle corrosie
Wim, dat de leidingen kapot gaat door de pekel klinkt naar mijn idee heel aannemelijk per slot van rekening roesten onze dames er ook van en zoals ik laatst zag ook heel erg hard ( op een 97-er ).
Ook heb ik al van een donor een andere leiding afgehaald.
Net voordat ik deze wagen kocht was de airco gevuld, koelde als een dolle.
Haal de leiding er voorzichtig uit en dealer laat na vullen zien dat de betreffende leiding ook al lek was.
Nu koelt de betreffende XM ook al minder net als de andere.
Heb hem weer laten vullen koelt goed , alleen voor hoe lang.
Ik denk toch dat er een mogelijkheid moet zijn om de leidingen te dichten, maar hoe ?
Groet,
Mark
Moet je op CiFo maar eens zoeken, Brian heeft zn airco laten vullen bij de dealer met een speciale sealant omdat hij zn verdamper lek had. Werkt nog steeds goed
Matthijs,
Ik heb het betreffende topic nog niet gevonden.
Heb wel ff gegoogled en daar lees je uiteraard weer verschillende verhalen waardoor het onduidelijk wordt of het raadzaam is een dergelijk middel te gebruiken.
Groet,
Mark
Tja, een 2e hands pomp kost te kop niet als deze er niet tegen zou kunnen. Ik kan je wel vertellen dat het vervangen van alle leidingen en verdamper je meer gaat kosten dan je XM waard is :mrgreen:
Fluortestje al gedaan ?
Volgens mij allemaal broodje aap, lekkende leidingen, nog never nooit van gehoord. Wat best vaak voorkomt is slechte (vul)ventielen, die dichten soms niet meer goed af door kleine vuildeeltjes die je met het blote oog nauwelijks ziet. Dit kun je testen door een paar druppels olie in de ventielen te druppelen, zie je belletjes, dan weet je genoeg. Bij de laatste meeting in Heusden heeft Gijs dit gedemonstreerd.
Spuit er maar gewoon zeepsop op :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
[quote="Lignage"]Volgens mij allemaal broodje aap, lekkende leidingen, nog never nooit van gehoord.
Lignage,
Ik heb zelf bij de dealer gezien ( heeft me laten zien ) dat van beide wagens bij mij de leidingen kleine lekkage vertonen, duidelijk te zien met de contrastvloeistof. En na een tijd ( na het vullen ) koelt de wagen minder.
Natuurlijk kan een aansluiting ergens ook lekken maar bij mij niet te zien.
Groet,
Mark