Airco verkeerd om.... 8-(

18 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Janvb
afbeelding van Janvb
Airco verkeerd om.... 8-(

De kachel bleef, ondanks de aangename buitentemperaturen telkens maar lauw, in welke instelling dan ook.
Hier op het forum heb ik gevonden dat dat vaak het servo motortje is van de heteluchklep.

Gisteren dus dat dingetje uit elkaar gehaald en de koolborstels recht gemaakt met een stukje schuurpapier.
De boel weer in elkaar, en viola: een bewegend servootje!

Dat bleek dus te vroeg gejuigt, want nu werkt de kachel verkeer om! 
Het ding vandaag nog eens uit elkaar geprutst, maar je kan het eigelijk niet fout in elkaar zetten, als je de pijltjes op de tandwielen maar tegenover elkaar zet.
Ik had nog het plan om hem om te ruilen met de servo van de recirculatieklep, maar die kreeg ik er niet uit. Daarvoor moet je van het speciaal gekweekte ras van Citroenmonteurs zijn met 40 vingerkootjes en vier ellebogen zijn...

Boeltje weer in elkaar, en met een batterijtje de servo naar stand "koud" gezet.
Nog eens goed gekeken: zodra je de tempartuur veranderd, draait de servo helemaal naar standje heet.

Er zit daar in de bak van de verwarming een lange dunne sensor: die eens gemeten. 5kOhm.
De weerstand neemt af als je hem warm maakt: lijkt OK
In het plafond zit ook een sensor met een ventilatortje: 13 jaar aangekoekt stof eruit geblazen en toen liep het weer.
Van de schrik vergeten te meten...

Het lijkt er op dat er ergens een sensor of een regeldinges stuk is.
Volgens mij ziet de regelkring ziet dat het te koud is, draait de kachel open, maar meet niet dat het warmer wordt...

Dusss:
Zitten er nog meer sensors in dit systeem behalve die ik al gevonden heb?
Heeft er iemand hier een schema van deze regeling?
Iemand hier op het forum die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Het gaat om een 2.1TD uit 2000, met volautomatische airco.

Janvb
afbeelding van Janvb
RE:

OK, drie sensoren dus!
http://xmclub.nl/forum/inbouwen-ecc-xm-met-standaard-handbediende-airco


Die links boven op deze foto had ik al gevonden: http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/xmbreak/ecc/IMAG0622.jpg
Waar die rechts boven ergens zit is me niet helemaal duidelijk. Aan de lengte van de kabel te zien, ergens in de buurt van de servo van de luchtklep servo?

Een schema zou fijn zijn, dan kan ik aan de kant van de computer meten!

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Airco verkeerd om.... 8-(

Eentje steekt er op een lastige plek in het blowerhuis. En eentje zit dacht ik als een klemmetje op de koelwaterbuizen.icon_biggrin
Misschien is uitlezen met een Lexia ook nog een goeie. Tegenwoordig hebben veel mensen van het forum een Lexia, en daar is ook een apart topic voor. Met een beetje mazzel weet je dan precies waar je aan toe bent!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Airco verkeerd om.... 8-(

die met dat klemmetje zie ik niet op de van Mechuccio staan. Op die foto zie je links een metalen voeler, die zit in de aircoverdamper. Bereikbaar vanuit bij de pedalen van de bestuurder. Rechtsboven zie je een staafvormige zwarte sensor, deze zit in het kachelhuis waar de van buiten binnenkomende lucht langs gaat.

Janvb
afbeelding van Janvb
RE:

Gisteren nog even de Nokia carkit uitgebouwd en mijn Parrot er in, gelijk even een goeie radio er in die ook MP3´tjes snapt.

Die sensor in het plafond toch maar even gemeten: 5k7, en veranderd als ik hem warm maak. Zal dus wel snor zitten.

Bij de proefrit bleek de ventilator van de kachel niet meer te werken....
Even met F2 gerommeld en toen werkte het weer!
F2 ging er vlot uit en in, en ziet er niet heel slecht uit, maar de pootjes waren wel heet geweest zo te zien.

Vandaag dus maar bij de Turck langs, een waterdichte zekeringhouder kopen en de F2 mod doen.

Zou hier ook het probleem met die kachelservo vandaan kunnen komen?
​Dat de computer in de war raakt van varieerende ingangsspanningen?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Airco verkeerd om.... 8-(

Janvb zegt:

Zou hier ook het probleem met die kachelservo vandaan kunnen komen?

Tis Frans, dus ik sluit het niet uit. Lijkt me sowieso verstandig om eerst de F2 mod te doen en dan te kijken of het werkt. Is ook nog stukje brandpreventie, dat je dan uitvoert. icon_mrgreen

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Janvb
afbeelding van Janvb
RE: Airco verkeerd om.... 8-(

Gisteren de boel weer eens los gehad, potmeter op de servo gemeten, en die geeft goed aan dat de stand veranderd, dus dat kan het niet zijn.

Er zit zo´n wit blok met doorverbinders en aangezien ik daar ook aangeweest ben heb ik die ook voor de zekerheid allemaal maar een keer aangedrukt. Hielp niks.

De F2 mod gedaan: toen deden de koelfans en de cruise control het niet meer....
Relaisjes schoon gekrabt (wat voor enorme oetlnl heeft het bedacht om DAAR onbeschermde relais te plaatsen!!!) en nu doen de fans het weer. De cruise controll nog niet. Ik splits even het topic voor dat probleem.

Nu heb ik wel een concequent blazende interieurventilator, maar nog geen automatische temperatuur regeling.
Mijn vermoeden is dat het motortje de uitgang van de computer heeft opgeblazen, of dat er iets mis is en de computer een reset moet hebben.
Het kan natuurlijk nog een van die sensoren zijn die ik nog niet gemeten heb, maar daarvoor heb ik een schema nodig en dat heb ik nog niet kunnen vinden. (niet de detailschema´s waar de stekker achter op de aircocomputer op staat tenminste)

Dussss:

Is er emand hier in de buurt (Eindhoven) die een aircocomputer en/of een Lexia heeft en mij helpen wil?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:

ik heb beide, maar zit tussen Breda en Roosendaal, dus iets verder weg. Je bent welkom.

 

Consequent blazende ventilator als in op hoogste snelheid en niet regelbaar? Dan zou het kunnen zijn dat de transistors kapot zijn...

 

vwb de cruisecontrol. Er zit een stekkerverbinding met één enkel draadje bij de linker koplamp bij de relais daar. Wellicht is dat stekkertje los gegaan door je werk aan de relais en zekeringen, dan doet de cruise control het niet meer. Check ook even of je remlichten nog werken, mocht dat niet zo zijn heb je misschien een gesprongen zekering en dan doet de cruise control het geloof ik ook niet.

Janvb
afbeelding van Janvb
RE: Airco verkeerd om.... 8-(

Consequent als in dat ie het nu wel goed doet! :-)

Ik PB je even. 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Airco verkeerd om.... 8-(

ontvangen, ik ga even overleggen en laat je wel wat weten

Janvb
afbeelding van Janvb
RE: Airco verkeerd om....

Blijkt dus dat je zo´n servo wel degelijk verkeerd om in elkaar kan zetten!.
Ik had het motortje uit elkaar gehad, en dat moet je dus exact zo weer terug op de koolborstelhouder zetten, anders loopt ie verkeerd om...

Gisteren dus bij Gerrie geweest, waarvoor nogmaals hartelijk dank!
Alle storingen uitgelezen en gewist, maar dat hielp toch niet.

Toen een anddere climaatcomputer er aan gehangen, maar dat hielp ook niet.
Enfin, een losse reserveservo liep wel goedom, dus toen heb ik mijn eigen servootje nog eens goed bekeken..

Het controlelampje van de vering doen het nu ook weer als ik hem op kontakt zet, en ze blijft nu op de snelweg ook zacht als het moet.

Heel fijn, nu nog even de CC fixen.

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
RE: Airco verkeerd om.... 8-(

Hoe ter wereld krijg je dat regelkastje weer op zijn asje?

Omdat mijn verwarming de temperatuur niet meer regelt heb ik in mijn zoektocht ook het servo (boven het gaspedaal) gedemonteerd.
Het loopt netjes mee met de temperatuurvraag, dus daar zit het foutje niet.
Ook het hefboompje op het huis draait soepel.
Maar nu de vraag:
Hoe krijg ik dat ding weer op zijn asje? Er zit een plat kantje aan, dus ook in het gat van dat hefboompje, maar waar?

Ik krijg het niet in het beeld.
Is er een truuk voor of gewoon urenlang proberen in een onmogelijke houding?

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Airco verkeerd om.... 8-(

Gewoon een beetje freubelen Jan icon_biggrin en vooral rustig blijven met dit weer. Een truukje weet ik zo echt niet.

 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
RE: Airco verkeerd om.... 8-(

Als het platte kantje van de uitgaande as evenzijdig staat aan de lange zijde staat hij in de middenposite.

Het hendeltje van de klep ook in de middenpositie zetten, dan past de boel direct in elkaar als het kastje op de boutgaatjes valt.

Hendeltje staat hier in de bovenste stand : koud.

 

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Janvb
afbeelding van Janvb
RE: Airco verkeerd om.... 8-(

Yep dat is de truuk!
servo er tegenaan houden met je linkerhand, en dan met je recterhand het hendeltje verdraaien tot het zootje in elkaar schuift.

 

jabaar
afbeelding van jabaar
RE:

En hoeveel graden is dat dan ongeveer als je geen draaiknop hebt, maar een elektronisch paneel?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Airco verkeerd om.... 8-(

icon_problem Het gaat hier toch uitsluitend om electronische bediening? anders zaten er geen servomotortjes, maar allerlei kabels.

Temperatuur heeft hier geen invloed op, althans de stand is afhankelijk van de ingestelde temperatuur en de daadwerkelijke temperatuur, en of het dus warmer of kouder moet worden, ofwel of er meer warme, danwel koude lucht moet worden ingeblazen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Airco verkeerd om.... 8-(

Dan heb ik het toch goed gedaan. Denk ik en hoop ik.