Omdat ik ruimte wil maken voor een andere wagen XM mag deze de verkoop in.
Een, al zeg ik het zelf, prachtige Blue Maritius 2.9L V6 automaat in Exclusive uitvoering. Goed om nog jaren lang mee over ‘s werelds wegen te zweven. Ongeacht het wegdek.
Afgelopen jaren heeft deze wagen dienst mogen doen als reserve vervoer voor als ik aan mijn primaire XM werkte. Van het een komt het ander, en voor je het weet heb je niet één, maar twee mooi onderhouden wagens.
Omdat de ruimte maar beperkt is, en ik toch weer aan een volgende XM wil werken mag deze dus een andere eigenaar gelukkig gaan maken.
Hoewel de onderhoudshistorie niet geheel bekend is zijn er wel enkele dingen bekend via het forum van de XM-Club (periode 2010-2016 en 2018-heden). Deze heb ik in een net overzicht gezet ter inzage.
Belangrijke / interessante punten daar op zijn:
– Vervanging van de Airco Verdamper in 2011 (vereist een complete demontage van het dashboard)
– Spoelen van de automaat
– Nieuwe midden- en einddemper voor de uitlaat (2012)
– Revisie van de automaat (2013)
Recentelijk (2020@287.000KM) zijn nog vervangen:
– Distributie riem en spanrollen, waterpomp, multiriem
– Automaatolie vervangen volgens verversingsinterval
– Vloeistoffen (Olie / LHM / kvs), alsook het oliefilter vervangen
Het interieur is in 2018 verwisseld voor het huidige zwarte leer. Dit komt uit een wagen waar nog maar net 200.000 KM op de klok stond en is dus in goede staat.
Het exterieur heeft ook de nodige aandacht gehad. De gehele bodem van de wagen is met Tectyl behandelt. De lak is vorig jaar grondig gereinigd met klei en na het poetsen met een kwalitatief goede wax (Collinite476s) behandelt en daarna bijgehouden.
Heeft de wagen ook minpunten?
Ja, maar geen grote gezien de leeftijd en kilometerstand. Ondanks dat ze glanst als een parel heeft de lak zo z’n gebruikersschade. Denk hierbij aan wat steenslag over de motorkap, een enkel klein deukje in het plaatwerk en wat parkeersporen op de bumpers.
De wagen veert momenteel op de zogenaamde Comfort-bollen. Deze heb ik op hun druk gecontroleerd en vallen nog binnen de door Citroën opgegeven cijfers.
Hoewel Comfort bollen ook wel eens gemonteerd worden om een niet of slecht werkend Hydractief systeem te verbloemen is dat hier niet het geval. Het Hydractief systeem werkt normaal en de ECU is voorzien van nieuwe VN05N’s en diodes.
De huidige KM-stand is 290898.
Wordt afgeleverd met verse APK en gevuld/getest Airco systeem.
Dit alles voor het mooie bedrag van €3500,-
Prachtige wagen zeg. Mooi interieur ook.
xxxxxxm
Aan de mensen die mij een prive bericht gestuurd hebben..: U heeft antwoord. Vanaf nu hou ik mijn inbox beter in de gaten. :)
Dank je. Ik heb er dan ook m'n best op gedaan.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.