Ik hebt een 21TD van 96" met ECC. is deze (of zijn deze) aircosystemen ook beveiligd
tegen te lage druk ??? Ik bedoel, wanneer het systeem nagenoeg leeg is dat de compressorpomp uitgeschakeld wordt zodat deze niet kapot kan gaan ???
Mijn pomp is nu (na nog maar 4 jaar geleden vervangen te zijn) alweer kapot. mocht die beveiliging er niet inzitten dan wil ik die alsnog laten inbouwen ......
Op de filterdroger zit een drukschakelaar die de pomp uitschakelt bij onder- én overdruk. Het zou kunnen dat die defect is.
Als je airco koelde voor de pomp kapot ging ligt het waarschijnlijk niet aan die schakelaar.
Maar... wie zegt dat de pomp kapot is en waarom?
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Een airco gespecialiseerd bedrijf. nadat de magneetkoppeling nooit insloeg (lees als rondraaide) is deze vervangen. Na vervanging draaid deze schokkend rond. Hetgeen dus betekend dat de pomp zelf ook niet meer fris is.
De beveiliging zit dus op de droger. Mooi: kan ik er makkelijk bij om te controleren of deze het nog wel doet (zit links van de accu) na vervanging van de pomp !! :wink:
Raar verhaal. Aircospecialisten heb je in soorten: van heel goed (en niet duur) tot hele slechte, (heel duur en geen resultaat). Ik ken voorbeelden van beide.
Als er te weinig koelmiddel over is in je systeem zorgt de sensor (dat ding op de droger) ervoor dat de magneetkoppeling niet wordt bekrachtigd, dus niet ronddraait. Dan is er dus niets met die magneetkoppeling.
Als het systeem netjes op druk is hoort de pomp periodiek te draaien. Een paar seconden wel en een paar seconden niet, op commando van de thermostaat van de klimaatregeling. Ook dan is er niets mis met de koppeling of de pomp.
Het behoort dan koud te worden in het interieur.
Je kan onwetende klanten namelijk van alles wijsmaken. Dus bijvoorbeeld ook dat de magneetkoppeling kapot is of de hele pomp. Als je uiteindelijk aan het eind van het hele rijtje bent en honderden € armer is de leverancier blij en jij niet.
Op de sloop haal je een vervangende aircocompressor voor een redelijk bedrag. Onder de leden voor minder dan op de sloop.
Het vervangen van een compressor betekent ook dat je opnieuw moet vullen. En dat kost 60 tot 100 €.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.