blok vervangen

11 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
alfonslaar
afbeelding van alfonslaar
blok vervangen

zoek hulp bij vervangen motor xm v6 24 v
wil dit project graag afwerken bij hierbij toch hulp nodig

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: blok vervangen

Ehm, ik wil niet naar doen, maar misschien is het leuk als je jezelf en je XM even voorstelt?

Luceo non uro....

alfonslaar
afbeelding van alfonslaar
Re: blok vervangen

heb een xm break station v6 24 klepper van 98.
blok is hiervan stukgelopen,klep gebroken van de achterste bank
ander blok gekocht ,bzig met demonteren van oude blok.
auto staat al enige tijd opgebokt maar kom er alleen niet verder mee.
vandaar de vraag om hulp.
auto staat in de buurt van Coevorden.

m.vr.gr. Alfons

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: blok vervangen

Ik woon helaas veel te ver uit de buurt. Maar waar loop je precies tegenaan? Wat wil er niet?
Wellicht dat we hier je wel op weg kunnen helpen via het forum. Hou je ook een verslagje bij met foto's?
Zou voor mij best handig zijn, ik heb een zelfde traject te doorlopen met mijn Xm V6.24 Break ivm een kapotte automaat....

wimb
afbeelding van wimb
Re: blok vervangen

Een blok demonteren uit een XM is eigenlijk heel simpel:
- Auto voor op bokken (indien op een brug: blokken hout onder de dorpels waar de auto op kan rusten).
- Katalysator/voorpijp los van spruitstuk(ken).
- Auto in laagste stand en ontluchtingsbout open.
- Vloeistoffen aftappen en accu weghalen.
- Schakelstangen los (indien handgeschakeld).
- Splitpennen van aandrijfassen los, grote moeren los.
- Wielen los.
- Moeren onderkant fusees los, aandrijfassen uit fusees.
- 'Haakjes' tussenlager rechts los: 2x M12. De haakjes hoeven er niet uit maar zover los dat je ze een kwart slag kunt draaien.
- Aandrijfassen recht uit de bak trekken.
- Grille los.
- Voorbumper los: in elke wielkast zit een rubber dop, daarachter zit een M13 bout die los moet. Vergeet de bedrading van de mistlampen/knipperlichten niet. n.b. Je hoeft dus niet de sierbumper en de U-balk los van elkaar te halen.
- Koplampen los.
- LHM vat verwijderen.
- Computerbak leeghalen en verwijderen.
- Expansievat verwijderen.
- Accubak verwijderen. Die zit met 2 M13 bouten vast; een voor een helemaal achter bijna bij het einde van de bak. Je ziet ze niet maar kunt ze voelen. De motorkapontgrendelingskabel loopt door de accubak heen maar zit onder het LHM vat gehaakt in een tweede kabel.
- Massaaansluitingen loshalen.
- Draadboom op motorblok laten zitten maar alle stekerverbindingen naar de vaste kant (voornamelijk links) loshalen.
- Overige stekerverbindingen zoals voor kat en achteruitrijschakelaar loshalen.
- Koelslangen loshalen.
- Frame met ventilatoren loshalen. Let op dat er linksonder ook nog een grote steker met draaiverbinding zit, net als bij de linker motorsteun.
- Hydrauliekleidingen die van het blok naar het vaste deel van de auto gaan loshalen.
- Bij Diravi, de aansluitingen daarvan loshalen.
- Eventuele tellerkabel(s) loshalen.
- Selecteurkabel (bij automaat) loshalen.
- Motor in de takel.
- Onderste en bovenste motorsteun los en weghalen.
- Rechter motorsteun (paddestoel) los. Zowel de bovenste bout als de 2 waarmee de paddo op het frame vast zit.
- Takel een beetje op spanning brengen en linker motorsteun (onder rubber kap) loshalen. Let op dat de bak aan deze steun hangt!
- Takel iets laten zaken en motorsteunbeugel verwijderen.
- Motor iets optillen.
- Rechter motorsteun verwijderen.
De motor kan er nu uit. Het manoeuvreren is millimeterwerk en kun je het beste met 2 of 3 man doen. Monteren is in omgekeerde volgorde.
Ik zal in het lijstje nog wel een paar kleine dingen vergeten zijn, maar als je rustig werkt dan zie je vanzelf wat er nog meer los moet.

Tips:
- Gebruik voor alle boutjes, moertjes, beugeltjes, etc. plastic zakjes zodat je weet wat bij elkaar hoort. Schrijf op elk zakje waar het voor is met een watervaste stift.
- Zorg voor veel ruimte om de gedemonteerde spullen ordelijk neer te leggen. Ga maar uit van ongeveer een halve XM aan oppervlakte.
- Als je een motorwissel doet kun je het beste de draadboom op de motor overzetten. Doe je dat niet dan schijn je de kans te hebben dat je de motor niet meer aan de praat krijgt. :?

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: blok vervangen

De airco mis ik nog in het verhaal van Wim. Ik ken de 24 kleps niet, maar zo te zien haalt Wim heel veel meer weg dan ik deed bij mijn 12 kleps. Daar kan je de airco zelfs vol laten.
Zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205049/P15/#1224291

Zelf maak ik altijd lijstjes per categorie: Aandrijving, koelcircuit, hydrauliek, electra, etc.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: blok vervangen

Klopt, bij de ZPJ zit de aircopomp aan de bovenkant toch? Dan kan je er een beetje om heen werken. Bij de ES9J4 zit deze aan de voorkant toch? Ik weet niet of er om heen te werken valt, het is een behoorlijk bonk ijzer

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: blok vervangen

De bonk ijzer is even groot. Waar het om gaat is de lengte van de slangen. Bij de ZPJ kan je de pomp en de droger opzij leggen, zodat het blok er langs kan.
Als dat niet kan is het jammer, want dan ben je weer een aircovulling armer.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: blok vervangen

Ook bij demontage van een ES9J4 kan het airco systeem gevuld blijven volgens de officiële documentatie van Citroën....

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: blok vervangen

Ideaal! weer wat geleerd :)

wimb
afbeelding van wimb
Re: blok vervangen

De airco kun je inderdaad laten zitten, maar dat valt onder 'kleine dingen die ik vergeten ben'. :mrgreen: