Hallo mensen,
gisteren fijn een middagje bezig geweest met het vervangen van remschijven en blokken aan de voorkant. Een bewerkelijk klusje, met als grootste hindernis het los krijgen van de remklauwen. Zowel links als rechts zitten die bouten muur en muurvast. Ze zitten op een plek waar je lastig bij komt, tegelijk hebben liters WD40, wrikken, duwen, trekken, tikken en kloppen met een hamer geen enkel effect. Heeft iemand tip of advies over hoe de weerbarstige bouten te lossen? Alvast bedankt!
Een verlengstuk proberen op je ratel, of de bout verhitten is wat mij te binnen schiet nu.
Ierse zoefmachine
Je wielen naar buiten draaien, zodat je een stuk steigerpijp o.i.d. op je ratel kunt zetten.
Ik heb met m'n steigerpijp van 2 meter tot nu toe alles nog los gekregen.
Moet je wel even met z'n 2'en zijn.
Steigerpipes rule:)
Maar het is altijd handig even een helper te gebruiken.
Dit om te voorkomen dat de dop of de torq op de remklauw er af schiet.
Ierse zoefmachine
Of gewoon geduld hebben en eerst inspuiten met IMAL kruipolie en dagje wachten.
ze zijn los
Faberjan was bij mij vanavond om z'n veercomputer te resetten. We hebben gelijk even "gekeken" naar de vastzittende bouten.
Met wat overtuigingskracht en een goede dop 18 en ratel kwamen ze alle 4 (2 aan elke kant) prima los...
daarna weer vast gezet zodat hij gewoon naar huis kon en van het weekend de schijven kan vervangen.
De imal heeft zijn werk dus gedaan.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
ehhh, nee, Furrie heeft het werk gedaan
er valt volgens mij niet heel veel te imallen, er is geen schroefdraad zichtbaar en het is ook lastig om voldoende imal aan te brengen zonder de blokken en schijven vol te soppen. Ik denk dat het in dit geval voornamelijk een kwestie was van het juiste gereedschap en iets meer ervaring....
Tja, je moet natuurlijk wel weten welke kant je op moet draaien.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ja mensen,
natuurlijk voelde ik mij ietwat onnozel toen ik met mijn auto bij Furrie op de oprijlaan stond en hij die vier boutjes vrij eenvoudig los kreeg. Maar ik had met al mijn WD40 en gewrik natuurlijk al een hoop voorwerk gedaan :-)
Ben inderdaad nog niet zo'n heel ervaren sleutelaar, tegelijk, al doende leert men en ik leer snel, naar het schijnt. Ik woon in het centrum van Rotterdam en wat mij vaak tegenzat was het niet hebben van een fatsoenlijke sleutelplek. Als ik eens op de stoep voor de deur met mijn hoofd onder de motorkap stond, kreeg ik binnen no-time gezelschap van mijn turkse en surinaamse buurmannen, die dan over mijn rug heen ruzie kregen over de door mij te volgen tactiek. Het zijn lieve mensen hoor, daar niet van.
Na een tijdje onderzoek gedaan te hebben op internet, heb ik eindelijk mijn plek gevonden. In het havengebied van Schiedam ligt sinds de jaren '70 het hobbyterrein van de Wilton Automobiel Club. Destijds opgericht door medewerkers van Wilton Fijnoord, om in de vrije tijd een gezellige plek te hebben om rustig te kunnen sleutelen. Tot vandaag de dag wordt het complexje draaiende gehouden door vrijwilligers, die inmiddels diep in de 70 of krap in de 80 zijn. Als je door het hek binnen rijdt, krijg je het vermoeden dat je op een volkstuinencomplex bent aanbelandt. Maar kennelijk houden de vrijwilligers net zo van bloemen en planten als van auto's.
Het terreintje bevat twee benzinepompen, 3 sleutelboxen, 2 smeerputten, 1 brug, bergen gereedschap gratis te gebruiken, een aantal stofzuig/poetsplaatsen en een aantal wasboxen. Tevens hebben ze een heren en een damestoilet. Deze faciliteiten worden je aangeboden in ruil voor een lidmaatschap van een jaar, voor de somma van 22 Euro.
Dus, als er mensen zijn in de omgeving Rotterdam en opzoek naar een ontspannen sleutelplek voor weinig, google dan eens op WAC Schiedam. Dan ga ik nu de deur uit om aldaar op het gemakje mijn remschijven te vervangen (en dan moet ik zeker ook die shitzuigers weer terugdraaien?? Damn.)
Merci,
et je ne regret rien.
Faberjan.
Wouzers!
Gelijk een linkje aangelegd.
En een handtekening!!!!
Cool Detlev, nu maar hopen dat zich meer Citroenezen aanmelden. Mijn remschijven zitten er ( eindelijk ) onder. Wat dat betreft kan de topic dicht ;-)
Merci,
et je ne regret rien.
Faberjan.
ok doe ik em dicht.