Brandstof pomp krijgt geen voeding

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
Brandstof pomp krijgt geen voeding

We hebben een 2.0i 16v uit '99 waarvan de brandstofpomp geen voeding krijgt. De pomp die erin zat bleek stuk en is inmiddels vervangen. Ze krijgt nog steeds geen voeding. Als we voeding aftakken start de auto perfect. 

De wagen heeft een gasinstallatie. Deze is deels gesloopt door vorige eigenaar, met name het reservoir en onderdelen die daarop aansluiten. Dit was in het verleden echter geen probleem om te starten en te rijden. Onder de motorkap lijkt alles nog aanwezig. Gasinstallatie is AG DGi 500 051.

Het eerste idee was om vanaf de pomp terug te meten en zo te kijken vanaf waar we wel spanning hebben. Omdat de meeste stekkers het meten met naalden langs achter niet toelaten hebben we de stekker losgemaakt en de continuiteit van de draden gecontroleerd. Het deel onder het handschoenkastje hebben we niet gevonden, verder waren de draden wel in orde. Dit zegt uiteraard niets over de stekkerverbindingen maar die zijn dus moeilijk te controleren. 

Omdat we geen 2de benzine XM hebben kunnen we geen onderdelen wisselen. We hebben ook geen Lexia. De gascomputer kunnen we eveneens niet uitlezen. 

Onderstaand schema is niet het juiste voor mijn wagen (ORGA 7710) maar geeft al een aardig idee. 

 

Ik heb de schema's van deze site gebruikt (Ik krijg de juiste foto niet geupload).

http://oldipcxm.free.fr/schematek/513-04.pdf

Vandaag heb ik de stekker op het brandstofrelais onder handen genomen. Deeltje isolatie verwijderd voor de stekker en dan continuiteit meten (biep test) tussen dat stukje en het contact in de stekker. Dit om te zien of er geen contacten in de stekker van het brandstofrelais stuk waren. Nu blijkt dat er sommigen op elkaar doorgeven oftewel met elkaar verbonden zijn. Sommigen mogen dat volgens het schema maar ik krijg reactie op punten waar dat niet zou mogen. 

Namelijk, de contacten 2,6,8,11,14 en 15 liggen met elkaar verbonden.  6 en 2 mogen echter niet op de ander genoemden reageren. Lijkt mij toch. Het relais is verwijderd en we doen dit op binnekant stekker.  Weet iemand trouwens waarvoor het paarse relais naast het brandstofrelais dient? het draadje dat van de stekker brandstofrelais naar dit relais gaat ligt eveneens in contact met draden 2,6,8,11,14 en 15.

Nu, met alles aangesloten krijgen we bij contact aan spanning op 11 en spanning op 2. Spanning op 2 geeft aan dat het brandstofrelais bekrachtigd wordt. We krijgen echter geen spanning op 1 en op 9. Zou nochtans moeten. Als we starten dan valt de spanning op 2 weg, motor blijft draaien. Dit geeft aan dat eens gestart draad 1 spanning krijgt aangezien dit de bobijnen zijn (echer niet in praktijk gemeten). Draad 9 blijft ook met draaiende motor spanningsloos. 

Als we spanning rechtstreeks op draad 9 zetten begint de pomp niet te werken. Aangezien schema niet aangeeft dat er nog iets tussen zit zou je dat wel verwachten. 

De voornaamste vragen zijn nu. Is het mogelijk dat de aanwezigheid van de gasinstallatie invloed heeft op het onderling doorverbonden zijn van de stekker? Ongeacht welk schema  je neemt, hij is verbonden op onderdelen waar dat niet mag.

De gasinstallatie is op een aantal punten met de kabelboom verbonden, echter niet met draad 9. Kan de gasinstallatie of ECU van de wagen de voeding naar de brandstofpomp tegenwerken? 

Spanning op draden 11 en 2 maar niet op 9 en met contact aan ook niet op 1. Kan ervan uit gegaan worden dat dit wijst op een defect relais?  

Wie heeft met zekerheid het juiste schema of kan zeggen welke pagina het is vanuit bovenstaande link? 

 

 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Brandstof pomp krijgt geen voeding

Is trial and error mbt wisselen van relais niet het simpelste om als eerste te doen?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE:

Dat wel. Maar een reserve relais voor benzine hebben we niet. Omdat het een wagen is die niet in gebruik is heeft het de voorkeur om geen onderdelen te moeten kopen, tenzij het zeker is dat dat de oorzaak is.

Dat relais bestaat uit 2 delen. Als we het relais demonteren, de spoel onder spanning zetten dan verbind alles wat moet door verbinden wel door. Dat is op zich geen garantie dat het relais in de auto ook naar behoren werkt maar het idee was om eerst zoveel mogelijk andere oorzaken uit te sluiten. 

Ik heb het clubmagazijn even gemaild met de vraag of ze eentje hebben. 

Htilanus
afbeelding van Htilanus
  • 2.0 CT, handgeschakeld, Op de weg sinds 19-05-1998
  • 2.0 v16, handgeschakeld, Op de weg sinds 4 juni 1999
RE: Brandstof pomp krijgt geen voeding

Beste Stijn,
Benieuwd of jouw probleem is opgelost. Ik loop namelijk tegen het zelfde aan (alleen heb ik geen gas):

Ik rijd 6 jaar een 2.0CT (TJ-ZV-67). Sinds een jaar heb ik regelmatig problemen met de brandstoftoevoer bij het starten. De motor krijgt dan geen benzine. Slaat 1 à 2 seconde aan en stopt dan weer.

Bij herhaald contact aanzetten en weer uitzetten werkt het op een gegeven moment. 

Het leek te maken te hebben met hitte (gebeurde bijvoorbeeld als de auto in de brandende zon had gestaan, of na een een kort bezoek aan een parkeergarage) maar gebeurde laatst ook in de winter.

We hebben het teruggebracht tot onvoldoende spanning op de brandstofpomp (Pomp is vervangen, bleek het niet te zijn. Directe stroomtoevoer op de pomp gezet, werkte wel).
Nu ik jouw verhaal lees, denk ik ook aan het relais. Waar zit dat relais?
Groeten,
Huib

Huib Tilanus

Whemelaer1
afbeelding van Whemelaer1
RE: Brandstof pomp krijgt geen voeding

Zit in de computerbak onder de motorkap, is een dubbele relais. Volgens mij kun je deze nogbestellen bij autodoc auto onderdelen. Zeker enkele maanden geleden toch nog. Of misschien in ons clubmagazijn. Groetjes.

Walter xm1990