Beste medeforummers,
Vanwege laswerk aan de wagenbodem wil ik het subframe onder de auto uit hebben, daarvoor wil ik ook de brandstoftank er onder uit halen. Echter zie ik dat er een veelheid aan slangen en kabels door een oog in de rechter-voorhoek van de brandstoftank lopen en er ook een aantal vastzitten met een soort witte, vastgesmolten bandjes. Verder kom ik natuurlijk heel veel HD en retour leidingen tegen, veel meer dan verwacht eerlijk gezegd.
Heeft iemand ervaring met het de-monteren van de brandstoftank en wat te doen met de slangen die eraan vast zitten? Het liefst zou ik zo min mogelijk Ligarexen doorknippen...
En is het een juiste aanname dat het subframe met vier bouten aan de carrosserie vast zit? op de vier hoeken, met rubbers tussen het frame en de auto.
Verder: Heeft iemand tips waar ik de hydraulische-leidingen het best los kan maken om het subframe te laten zakken? Bij een Cx is dat nog redelijk overzichtelijk met maar twee bollen achter...
Mercí,
Glenn
Chris heeft kort geleden zijn subframe gewisseld. Die heeft vast goede tips voor je.
__________
Crepuscule
Waar moet je lassen?
Geen ervaring met loshalen van de tank, maar weet wel wat er allemaal los moet. Onder de achterbank zit rechts een rond klepje verstopt. Daaronder alle slangen en stekkers loshalen. Dan de vulslang, de grote slang moet los, maar ook 3 kleinere slangen. Daarna kan de beugel van de tank los en de tank eruit. Ik had ooit ergens een foto. Had...
Subframe achter zit inderdaad op vier plekken vast. Dit een optie voor je laswerk?
Dit subframe heb ik onder een sloper weggehaald en daarbij de leidingen weggeknipt:
Er zijn inderdaad best wat leidingen los te halen. Let wel, dit is er eentje met hydractive en heeft nog wat meer leidingwerk. Je hebt gelukkig ervaring met HD leidingen, want ik kan je garanderen dat meerdere leidingen muurvast zullen zitten. Zou ik alles netjes los moeten halen dan zou ik de reservewielbak, uitlaatdemper en hitteschild weghalen en dan op het subframe alle leidingen loshalen. Vergeet niet de ABS stekkers e.d. los te halen, zitten links en rechts bovenop het subframe verstopt. Brandstofilter en slangen zitten aan de rechterzijde bovenop en moeten ook los.
In het kader van "nu je er toch bent", controleer de gekrulde remleidingen links en rechts. Die zitten met een metalen vierkant plaatje op het subframe geklemd. En waar rotten ze door? Juistem, onder dat metalen plaatje. Kom je pas achter als er LHM wegloopt bij het remmen.
Ja ja, die leiding met dat krulletje, vervangen met behulp uit een bundel lreiding van een sloper op maat gemaakt in lengte en aan het eind met de wartel een borst er op geperst.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Bedankt voor de tips mannen!
We zijn nu in het infameuze stadium beland waarbij alles los is, echt alles, op één opstandige HD-leiding na. De wartel zit al los maar de leiding komt niet uit het verdeelstuk, even prutsen vanmiddag dus.
Morgen inmeten en maandag lassen. Hopelijk zit alles dan vrijdag weer in elkaar.
Je pakt wel lekker door
Maak foto's van je avonturen. Daar zijn we gek op.
__________
Crepuscule
Natuurlijk pa ik door: ik wil in augustus graag op vakantie met deze prachtwagen!
Vandaag is het subframe er onderuit gekomen! De opstandige leiding kwam er na een nachtje weken in de kruipolie zonder morren uit.
Echter heeft zich een jammerlijke situatie gepresenteerd: het achter-subframe heeft behoorlijk roest en zelfs perforatie op één punt. Dit kan prakitsch gezien niet meer veilig gelast worden dus daar zal een ander subframe voor moeten komen. Die ga ik eerst zoeken voor ik met de carrosserie verder ga.
Helaas zijn bij het demontageprocess wel de beiden bumpersteunen overleden: erg krokant. Verder werd ik nog positief verrast door de staat van de remmerij achter: Die bleek, net als voor trouwens, nagenoeg nieuw te zijn!
Conclusie: carrosserie-technisch is de auto zeker te redden en het redden waard. Echter wel op voorwaarde dat ik binnen studentenbudget een subframe gevonden krijg.
Gelijk maar de vragen:
-Heeft iemand of weet iemand een achter-subframe (te) staan wat onder mijn break kan? Wellicht in het magazijn?
-Zijn achter-subframes voor breaks en berlines eender?
Mercí,
Glenn
PS: achter het uploaden van foto's ga ik nog even aan, daar ben ik nog niet in thuis
Dat is jammer.
Voor je verder gaat, heb je zicht op de verdere staat van de koets? Met name
- dorpels voorzijde rondom kriksteun, vooral achter het voorspatbord, binnenspatplaat en achter de bekleding op de a-stijl binnenzijde aan de onderzijde op de naad die aansluit op de vloerplaat.
- Holle ruimte die over de volle breedte loopt aan de voorzijde van de vloerplaat, daar waar de vloerplaat omhoog loopt. De bodycoating kan heel zijn en hard voelen, een schroevendraaier verteld de waarheid.
- Bumpersteunen voor
Het klinkt misschien erg pessimistisch zoals ik het schrijf, zo is het niet bedoeld. Ik lees dat je op een studentenbudget zit en XM's kunnen heel veel rotterij goed verbergen, vandaar mijn suggestie. Vooral omdat de beschrijving doet vermoeden dat er wel meer roest aan zit.
Een goed subframe daar moet je mazzel mee hebben om die te vinden, de meesten zullen ook roestschade hebben. Post anders eens wat foto's, wie weet is het wel te repareren.
Voor zover ik weet zijn alle subframes gelijk c.q. alle jaargangen en uitvoeringen passen.
In het tekstvakje waarin je je reacties typt, zit deze button waarmee je eenvoudig een foto kunt uploaden.
__________
Crepuscule
Ah, kijk. Dan bij dezen een aantal foto's van de huidige stand van zaken.
Het subframe:
De andere kant van het subframe ziet er prima uit.
De carrosserie:
Wat zijn jullie gedachten hierbij?
Mercí,
Glenn
Gewoon opknappen toch? Goed kaal maken en dan dik in de brunox o.i.d. Of is het echt heel krokant?
__________
Crepuscule
Dit is heel goed krokant idd. De andere poot van het subframe is wel beter?
Het beste wat je kan doen is kijken of je een ander subframe kunt vinden dat beter is. Daarvoor heb ik een complete sloper gekocht die lang droog gestaan heeft.
Langs de onderzijde zit een omgefelste rand rondom, ga daar even bij langs prikken met een schroevendraaier. Dan heb je een compleet beeld. En zou je voorspatborden er even afpakken, als dit zo krokant is dan is de kans groot dat dat ook op andere plekken zit.
Dit is zo krokant dat er een gat in geroest is. Tevens is de geometrie veranderd zo ver ik kan zien, het ophangpunt is volgens mij verbogen. Waarschijnlijk het gevolg van te weinig stijfheid in het frame ten gevolge van de roest.
Helaas heb ik niet de mogelijkheid om een tweede XM te kopen en ernaast te zetten, een los subframe gaat nog wel. Ik zit ook met een bepaalde tijd dat ik de auto op de brug kan laten staan namelijk.
Weet iemand of het magazijn deze heeft liggen? Als we in het Cx magazijn een hard subframe onder een sloper vandaan kunnen halen gebeurt dat meestal wel. We hebben er een aantal liggen.
Dank voor de tip Chris, ik ga zeker de spatborder eraf sleutelen. Ik zag jouw en je XM trouwens op youtube, erg leuk en interessant! De felsrand had ik al geinspecteerd en die is niet heel fantastisch maar ook niet erger dan ik van een Cx gewend ben. Het demonteren van spatborden is wel iets wat ik van een Cx niet gewend ben, daar is alles gelast...
Ik houd jullie op de hoogte!
Er staat wel een fantastisch mooie en goed onderhouden sloper bij het magazijn. Als die kaal genoeg is komt deze misschien wel in de kantelbrug.
Ik weet niet of je al lid bent maar zaterdag a.s. zijn ze open.
__________
Crepuscule
Ik heb mij aangemeld zodra ik zeker wist dat ik de auto zou overnemen, ik zou nog bericht krijgen over de verdere inschrijving. Vorig jaar heb ik wel mn vader een lidmaatschap cadeau gedaan nadat hij een XM kocht. (jong geleerd etc.) Zaterdag ben ik zowiezo in het Cx magazijn dus dan kom ik zeker even aanlopen en kennismaken.
Die grijze sloper zag ik al staan ja, als ik daar het subframe onder vandaan kan halen zou dat wel heel super zijn. Dan zet ik de mijne er wel onder terug om de auto verrijdbaar te houden als dat wenselijk is. Zaterdag even vragen of het frame niet toevallig al gereserveerd is en wat de potentiële kosten zijn.
Ik heb al wel een berg zinkspray besteld en ga vanavond de roest te lijf met een fiberschijf. Daarna zinksprayen tot dat het uit de dakgoot loopt...
Ik merk dat ik wel echt heel vrolijk word van het werken aan de XM omdat het weer nieuwe techniek en constructie is die ik leer kennen door uit te pluizen. Wellicht kan ik mn zaterdagen gaan verdelen tussen de Cx en XM magazijnen.
Ik meen me ter herinneren dat die grijze sloper Dinitrol behandeld was. Dus mogelijk is het subframe nog goed?
__________
Crepuscule
Heb je eerder zinkspray gebruikt?
Zelf vind ik het rommel die amper wat doet qua bescherming. Het houd een jaartje of 2 max en roest t net zo hard verder. Zelf heb ik goede ervaringen met Brantho Korrux 3 in 1 en dan afwerken met een laag Mike Sanders fett (vooral ook aan de binnenzijde). Gebeurt nooit weer wat mee. (de eerste eend die ik 10 jaar geleden behandelde is chassis en koets nog steeds roestvrij bij dagelijks gebruik in weer en wind en buiten parkeren).
Een goed subframe van die sloper zou wel heel fijn zijn! Ben benieuwd :-)
En was het subframe van de sloper nog te gebruiken?
__________
Crepuscule
Dag Allen,
Excuus voor de onaangekondige pauze in mijn updates over de operatie. Ik ben twee weken met scouting op zomerkamp geweest en deze week iedere avond aan de dame bezig om haar APK klaar te krijgen.
Als eerst: HET LASWERK IS GEDAAN!! met zeer veel dank aan twee vrienden zijn zowel de framesteunpunten als een kriksteun weer voorzien van vers, stevig staal!
Het subframe onder de sloper is in prima conditie, en zelfs de meeste wartels komen zonder al te veel morren los. Momenteel ben ik bezig de draagarmen om te wisselen. De breaks hebben grotere remmen achter namelijk en die vindt ik toch wel prettig om eronder te hebben.
Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat één van de stempels waarmee de veercilinder tegen de draagarm aanligt vast zit. De borgpennen kwamen er al met de grootste moeite uit. Ik heb er al drie dagen achtereen kruipolie op gespoten, gisteren met een hout en hamer er beweging in proberen te krijgen maar helaas... geen sjoege. Iemand een tip wat nog te proberen?
Verder heb ik een viertal nieuwe bandjes, filters voor brandstof en olie en een pijlstok aan laten rukken. Heeft er toevallig nog iemand een setje van die dichte wieldoppen met 5 "boutgaten" erin liggen waar ze afscheid van willen nemen? Dat zou het plaatje compleet maken namelijk.
En hebben jullie tips wat bollen betreft? Er zitten momenteel IFHS bollen onder, 5 jaartjes jong, die nog nooit gevuld zijn. Ik zat eraan te denken deze te laten controleren/vullen en dan de centrale bol op 110 á 120% te laten vullen om de auto in comfortmode toch iets zweveriger te krijgen. Wat zijn jullie ervaringen en adviezen in deze?
Vanavond volgt er weer een update, met foto's!
Glenn
Vind je die dichte wieldoppen leuker? Die horen origineel niet onder een serie 2. De Monte Carlo-velgen die je er nu onder hebt trouwens ook niet maar die vind ik persoonlijk wel heel mooi onder een break.
Ja maak graag veel foto's. Ik wil namelijk graag een artikel schrijven voor het clubblad over het magazijn en de sloper die eigenlijk te mooi was... maar nu toch in andere XM's voortleeft.
Hoe heb je het subframe daar onderuit gekregen trouwens?
__________
Crepuscule
Leuk om te lezen dat het allemaal lukt het opknappen van de wagen.
Als je bollen wil vullen moet je ze eerst meten. Als ze te laag op spanning zijn bereden is er kans dat het interne membraam al ingesneden/beschadigt is en ze na het vullen alsnog defect raken.
IFHS is gewoon een goed merk voor veerbollen. Goedkoper dan origineel citroën en dus door velen gebruikt. Wellicht dat ze wat minder lang meegaan (lees: sneller hun druk verliezen). Ergens (ik meen een engels forum) heeft iemand eens bijgehouden hoe lang zo'n IFHS bol op druk bliijft. Dacht dat de druk na zo'n 2 jaar (significant) begint terug te lopen. Dit geld voor bollen die gebruikt worden. Bollen die in doos liggen lopen niet zo hard terug. Waarschijnlijk omdat het membraam wat het N2 doorlaat dan bijna volledig tegen de metalen buitenwand aangedrukt zit.
Het probleem is dus een beetje die 5 jaar. Kan zijn dat de bollen al aardig plat zijn en in dat geval zijn er 'vullers' die eigenlijk niet meer die dingen willen vullen omdat het membraam al beschadigt zou kunnen zijn. Dan zou op korte termijn dat kunnen scheuren en nis het vullen voor niets geweest.
Ik zou zeggen: Voor iets van 250eu kan je een compleet nieuwe IFHS set kopen. Monteer deze zelf en ga dan over 2 jaar de handel laten controleren/bijvullen. Dan weet je zeker dat je veerbollen bijvult die technisch in goede staat zijn.
Anderzijds..., als je in staat bent een subframe te wisselen...
Nu kan je ze zelf demonteren en gewoon als los pakketje lanhsbrengen en laten testen. Zijn nog redelijk in de buurt van wat ze ooit moesten zijn dan zal het membraam ook nog goed zijn en kunnen ze voor 15eu de stuk gevuld worden. Alles wat als te leeg bevonden wordt kan door een nieuwe IFHS vervangen worden.
De prijzen die ik noem zijn niet exact trouwens. Dat zijn prijzen die ik me zo herinner van mijn veerbollen aanschaf en rondvraag naar vullen.
Overvullen van de midden-bollen wordt tot nu met zo'n 20% gedaan.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.