Buitentemperatuur voeler vervangen
Mijn XM geeft aan dat het buiten ergens rond de 60 graden is. Ik neem aan dat de voeler stuk is. Ik heb begrepen dat deze bij een Y4 in de rechter buitenspiegel zit. Nu heb ik een NOS versie gevonden maar wil even zeker weten of het deze voeler is die stuk is. 95 651 014.
De plek van de sensor in de buitenspiegel klopt, maar de sensor op de afbeelding is niet degeen die in de spiegel zit.
Die is veel kleiner en heeft vaste bedrading en zit binnen in de deur ergens gekoppeld.
Zelf denk ik dat niet zozeer de sensor stuk is, maar de bedrading. Dat zijn namelijk 2 dunne draadjes die binnendoor langs het scharnier van de spiegel liggen. De isolatie slijt door en/of de draadjes gaan oxideren waardoor ze een verkeerde weerstand gaan doorgeven.
In principe kan je het driehoekige kapje aan de onderzijde van de spiegel loshalen om bij die draadjes en de vermoedelijke slijtageplek te komen.
Als je de sensor wil vervangen dan moet je de hele spiegel en de deurbekleding loshalen om de kabels los te koppelen en naar buiten/binnen door te kunnen voeren.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Die sensoren heb ik ook wel eens kapot gezien hoor. Hetzelfde type zit ook in een Xantia, maar bv ook in een 206, 307, Opel Corsa, etc. Ze zijn dan ook nog gewoon nieuw leverbaar, zelfs bij Citroën. Ik betaalde er een paar jaar geleden bij de dealer €37 voor, maar dat raad ik niet zozeer aan. Ik hoopte dat een originele sensor net zo nauwkeurig zou zijn als de oude was tot die stukging, maar hij geeft bij mij nu structureel 1 of 2 graden te veel aan. Kun je dus net zo goed aftermarket kopen. Citroën is zelf ook van leverancier gewisseld sinds de jaren '90:
Je moet alleen wel zelf de draadjes van de nieuwe sensor aan de stekker verbinden. Ik heb dat gesoldeerd, maar als je snel klaar wilt zijn kun je natuurlijk ook scotchloks gebruiken. Dan geef je natuurlijk wel toe dat je aan het beunen bent . Google maar eens op onderdeelnummer 6445 F9. Het is best te vinden. Uiteraard is het altijd een goed idee om eerst je bedrading te controleren!
Dank voor de uitleg. Ik ga eerst de draden controleren. En als dat het niet is, of oplost, dan weet ik welk onderdeel ik nodig heb.
Vergeten is een vorm van vrijheid
XM 2.0 Turbo C.T. 1996
Acht de kans ook groter dat het in de bedrading zit. Zag bij mij in de onderhoudshistorie dat de sensor nog geen jaar voordat ik de auto gekocht heb vervangen is, en hij geeft nog steeds de verkeerde temperatuur aan. Bij mij structureel kouder dan dat het buiten is.