Nadat diverse mensen/bekenden in het kleine XM-kringetje hier in NL toch wel heel erg nieuwsgierig werden naar wat voor auto ik zou gaan rijden, nu ik mijn TCT te koop had gezet, volgt nu dit topic.
Eigenlijk was ik op zoek naar een andere TCT. Ik was erg tevreden over de vorige maar eens in de zoveel jaar gaat het kriebelen bij mij en dan wil ik iets anders, Weer een XM dus . Tijdens mijn zoektocht naar een mooie, goed onderhouden TCT met weinig kilometers voor een smalle prijs (slecht verenigbaar eisenpakket, ik weet het) stuitte ik op een (hoe kan het ook anders) Vert Véga ERYcr XM V6 12-klepper met een frisse 171.000 km op de teller. Gecheckt bij NAP (for what it's worth) en km-stand leek te kloppen. Volgens de verkoper werkt ALLES. Há, dat zullen we nog weleens zien! Dat zou de eerste zijn voor mij
Afspraak gemaakt, auto bekeken. Dat zag er toch wel erg mooi uit allemaal. Het werd meteen duidelijk dat deze auto zijn hele leven in handen van liefhebbers is geweest. Aangezien ik pas 3e eigenaar zou worden, is de kans daarop ook groter natuurlijk. In de auto plaatsgenomen, allerlei gadgets geprobeerd: verdikkeme, alles lijkt inderdaad te werken. Proefrit gemaakt, wel wat tam zo'n V6 t.o.v. een TCT maar ik denk dat ik daaraan wel kan wennen. Gevraagd of hij de auto ff voor mij wil vasthouden en vervolgens weer huiswaarts getogen. En dan niet kunnen slapen. De volgendew dag bij een andere XM gaan kijken: type 2, minder netjes, 280.000 op de teller, eigenaar geeft aan dat de minimumprijs voor deze XM nog hoger ligt dan de vraagprijs van de prachtige V6. Waar ben ik eigenlijk mee bezig? Heb de man vriendelijk bedankt, ben naar huis gereden en heb meteen de eigenaar van de eerste V6 gebeld met de melding dat ik de auto kopen wilde. Hij zegt: da's mooi, dan zeg ik meteen de potentiele koper af die morgen wilde komen kijken. Ow, stel je voor dat ik niet gebeld had, en dat die persoon wél direct met flappen gezwaaid had... Dan had ik nu niet deze mooie XM gehad.
Maar! Gelukkig was ik zo slim om mij deze XM toe te eigenen. Nou willen jullie natuurlijk foto's zien, snap ik. Nou hier komen ze:
Kilometerstand to date
Interieur, had iets scherper gemogen, sorry. Maar dit zal ik nog wel vaker fotograferen
Schuin op de rechterhoek. Ja, ik heb hem nét gewassen.
Vol in het smoelwerk. Zeg nou zelf, zo'n asymmetrische type 1 grille is toch de mooiste van alle 3 types?
En de kont. Tja, what can I say? Dit spreekt werkelijk voor zichzelf toch.
Ik heb deze auto nu nog geen week, maar ik ben iedere dag nog blij over hoe mooi, hoe verzorgd en hoe new-looking de hele auto is. Ik kan het soms nauwelijks geloven. En aangezien ik zeer weinig betaald heb voor deze auto, verwacht ik stiekem iedere dag dat er een of ander lijk uit de kast komt rollen Tot nu toe rijdt en veert ie echter prima.
Hoe tevreden ik ook ben over deze auto, ik zal mijn TCT toch gaan missen. In vergelijk met de hittepetitterige TCT is deze V6 namelijk een flinke ouwelullenbak! Als je V6 gaat rijden na een TCT wordt je gelijk duidelijk waarom een TCT soms nog meer benzine kan verbruiken dan een V6: je hebt er namelijk ook een heleboel meer lol voor! Hoewel op papier koppel vrijwel gelijk is, en PK's van de V6 zelfs meer, blijkt in de praktijk dat de V6 12-klepper ronduit sloom is t.o.v. de TCT.
Echter, de V6 biedt een ander soort genieten. Dat van het onthaast, rustig glijden met een XM. Wil je per sé het gas intrappen, dan duurt het ff. Maar op zeker moment komt de motor op de 4000 rpm, en dan komt er toch wel degelijk wat alerte respons uit het vooronder! Het Golfje dat dan nog voor je zit, is welhaast zeker het bokkie op het moment dat je dit punt bereikt hebt.
Kortom: Turbo, ik zal je echt missen. Maar diravi is ook heerlijk. Wat vinden jullie trouwens: moet ik het -reeds gemonteerde- houten stuur handhaven, of moet er weer een éénspaaks leren stuur in komen? Ik twijfel. Temeer daar ik een stuur erbij heb gekregen met stuurbediening voor de Cruise control. Nou heb ik zelf nog wel een stuur met radiobediening, maar toch. Ik vind het houten stuur bordering on kitsch, maar het past wel goed bij de rest van het rozenhout...
Op het moment heb ik er nog niet veel aan gedaan. Ik heb alleen de bougies en het luchtfilter vervangen. Nou wil ik nog de motorolie, oliefilter en de bakolie verversen, om een nulpunt qua onderhoud te creëren. Heb vandaag nog mijn autoradio ingebouwd, zodat ik weer kan bellen d.m.v. Bluetooth en fatsoenlijke muziek (ook via USB-stick) heb. Blijkt de speaker linksachter opgeblazen te zijn . Zoektocht naar leuke 130 mm. 2-wegjes open. Ook blijkt dat de originele deurspeakers van een type 1 niet zo goed met bas omgaan als de Philipsjes van de type 2. Dat is dan 1 van de weinige dingen die een type 2 beter heeft dan een type 1! Nou, hier ga ik ff alternatieven voor zoeken en dan komt dat ook wel weer goed.
En voor wat betreft de prestaties, wellicht is er altijd als een 'ouwe lul' mee gereden en moet die gewoon eens flink los gemaakt worden. Mijn V6 is alles behalve sloom en het begint echt veel eerder dan bij 4000 toeren.
Voor wat betreft de speakers zeg ik focal! Al dat af fabrieksspul is, hoe zal ik het zeggen, af fabrieksspul van 20 jaar oud.
En nou je toch zelf over dat stuur begint, ik zeg een 1 spaaks erin!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Leuk Roger! Mooie bak. Dat stuur is walgelijk, maar wel een redelijk zeldzame (gelukkig ) optie. Ik zou zelf zeker gaan voor een eenspaaks. En dan met de knopjes en het rode logootje...
Ik vind het gedrag van mijn V6 eigenlijk heel prettig, lekker rustig als je normaal rijdt en vlot als je in bak in de sportstand zet. Het is natuurlijk wel een andere motor/bak dan die jij hebt. Veel plezier en veilige kilometers!
Gefeliciteerd Rog! Leuk dat je zo'n mooie XM hebt weten te krijgen voor een laag bedrag. Type 1 is ook helemaal weer wat anders, en nu zit alles er voor de verandering al ingebouwd. Het stuur... Tsjah, smaken verschillen. Ik vind het persoonlijk niet om aan te zien, maar zo neemt in ieder geval niemand hem mee. Als het lekker stuurt en je stoort je er niet aan, lekker laten zitten toch? 1 spaaks stuurtje lekker op de plank laten, het wisselen duurt ook maar een paar minuten..
Ik Sem, je zou alles gewoon moeten kunnen zien hoor. Ik sluit me bij de tip van Mark aan.
v.w.b. het veelbesproken stuur: Ik dacht in het begin ook: die gaat er dag 1 vanaf! Maar het stuurt wel heel prettig i.c.m. met de Diravi (waar ik soms nog steeds aan moet wennen). Gelukkig heb ik er een mooi leren eenspaaksstuur bij gekregen. Helaas is die wel met knopjes voor de cruise control, en ik wil knopjes voor de radio natuurlijk. Maar in mijn eigen collectie onderdelen moet ook nog ergens een eenspaaks liggen, en volgens mij had die wel radioknopjes. Of die ook een rood logo heeft durf ik niet te zeggen
Vandaag is de TCT opgehaald. Dat was toch wel ff zuchten hoor... Wat was dat een fijne auto, en wat heb ik daar 3,5 jaar lekker in gereden... Ik merk inderdaad dat de V6 langzaamaan wat vlotter begint te worden naarmate ik hem wat meer op z'n staart trap. Vanavond hoorde ik bij 'beschleunigen' een mooi vinnig V6 geluid dat er nog niet eerder uit kwam. Het gaat dus de goede kant op. Dit wordt ook geholpen door het feit dat ik er gisteren een flesje injectorreiniger in gemikt heb. Dat was wel nodig, een dag later loopt hij al merkbaar rustiger stationair.
Ik ben nog steeds heel erg blij met deze auto. Al vrees ik nog steeds dat er binnenkort een lijk uit de kast komt vallen gezien de aanschafprijs Maar dat zien we dan wel weer, en dat zal ook wel weer opgelost worden. Trouwens, heeft iemand nog een oliepeilstok liggen voor een ZPJ? Ik zag een minpuntje (GASP!) en dat is dat de knop van de peilstok is afgebroken dus ik zoek een mooie andere.
Voor de rest niets dan genieten. Van de rust, van de netheid en van de compleetheid. Het enige dat er niet in zit, is stoelverwarming en supervergrendeling. Voor de stoelverwarming heb ik wel de schakelaars erbij gekregen, dus een setje matjes van Ebay scoren en enkele dagen met de stoelen stoeien is eventueel een optie. In de toekomst ergens
Voorlopig heb ik op de shortlist: motorolie verversen, bakolie verversen, aanstaande maandag wordt de airco opnieuw afgevuld en dan gaan we zien hoe hij zich houdt op vakantie naar Frankrijk. Als ie dat zonder problemen doorstaat is de vuurdoop geslaagd.
1 ding nog: die speakers klinken inderdaad totaal niet. Stoof, heb jij misschien nog iets liggen?
Ah...nou zie ik de foto's, want ik zit nou thuus te kijken en niet met dat ding van m'n werk uit 1930. Mooie wagen hoor, en ga d'r maar van uit dat een goedlopende V6 gehakt maakt van zo'n TCT. Of zit in die van jou nog die "oude" V6?
Was mijn TCT dan 'gekieteld' of zo? Want hoezeer de V6 ook losser wordt, het lijkt me echt volkomen onmogelijk dat ie ooit zal kunnen tippen aan de vlotheid van de TCT. Ja, boven de 160 km/u misschien... Maar gehakt maken van een TCT gaat niet lukken.
@Ik Sem: ik heb inderdaad het oude "Kettenferkel" blok. Dat heeft 167 PK, volgens opgave.
Vandaag weer eindeloos genoten van het ding. Maandag gaat ie naar de airco specialist, ben benieuwd hoeveel me dat gaat kosten
Ik heb met mn buurman eens een V6 opgehaald, met mn TCT. Pas na de ~160 loopt de V6 weg, ongeacht welke versnelling. Dus ja, de V6 is sneller als je het heel groot wil spelen maar tot de ~160 is het nek aan nek. Praktijk test, geen internetrace ;)
@Matthijs: zoiets leek mij ook al. Hooguit even snel (en dan moet er nog aardig wat gebeuren bij mijn V6!) maar 'gehakt maken van' zie ik niet gebeuren, daarvoor is een TCT gewoon te fel.
Gisteren naar de airco specialist geweest: op 3 plaatsen lek. 2 lekken bij slangaansluitingen (niet zo interessant dus) maar ook de compressor is lek. Zoek dus nu met spoed een compressor voor dit type, liefst van '93 of later zodat ik er R134a in kan flikkeren. Zou wel heel fijn zijn als ik met airco op vakantie kan volgende week
Super Gerrie, alvast bedankt, ik ben nu een NOS exemplaar op het spoor, maar mocht dat niet slagen dan is dit zeker een lead. Was jij dat trouwens, die onlangs een setje dichtingen bij de dealer had besteld? Weet jji het nummer nog? Anders kijk ik wel ff op SCC.
Vandaag weer een kleine 100 km afgelegd, tjongejonge wat is dat toch lekker in zo'n XM waarin alles klopt zeg... Wat een auto! Ik snap de visie van Citroën wel: het veert heerlijk comfortabel, het heeft flinke power (vooral voor begrippen van destijds!) en de auto is rijkelijk gelardeerd met allerlei technische snufjes en heerlijke stoelen. Jammer alleen, dat de rest van de wereld er niet zo over dacht. Aan de andere kant, deze auto kostte destijds iets meer dan 100.000 gulden (zegge: een ton!) en dat was dan de Exclusive zonder extra opties. Hoewel, wat wil je dan nog extra...
Hoe dan ook: ik ben de persoon die destijds vermogend genoeg was om deze auto aan te schaffen én vooraal perfect te onderhouden, zéér dankbaar. Dat stelt mij nu in de gelegenheid om de XM te beleven zoals deze bedoeld is. *grijns van oor tot oor als hij rijdt*
Vandaag was een vruchtbare dag voor deze XM. Aangezien ik vandaag vanaf 12.00 vakantie had, verklaarde ik deze dag tot sleuteldag, altijd een goed begin van je vakantie!
Ik ben begonnen met een grote lekkage in het aircosysteem weg te werken (die bij de doorvoer door het schutbord). Loshalen ging voorspoedig, O-ringen vervangen en de boel schoonmaken ook (hoewel die contrastvloeistof nog best nasty spul is!), alleen bij het weer vastzetten ging het mis. Omdat ik de boel flink vast wou draaien, knapte er een tapeind. Tja, als je M6 buitendraad hebt en T25 binnenin, dan hou je niet veel vlees over... Gelukkig had ik hiervan nog 2 stuks liggen, dus dat komt goed.
Vervolgens heb ik de gasklep schoongemaakt met remmenreiniger (stationairloop kon beter, remember?) Ik had ook de indruk dat de slang vanaf het luchtfilter niet helemaal lekker op het gasklephuis aansloot, en na hermontage wel, maar dat kan ook verbeelding zijn...
Dan viel het me vooral vanochtend op, dat de XM vooral bij koude motor best wel naar benzine stinkt. Dat blijkt een gekend V6 probleem te zijn, aangezien de benzineleidingen recht over het blok lopen. Als er dan nog de originele benzineslangen uit 1992 gemonteerd zijn (zoals bij mij het geval was) dan mag je verwachten dat ze niet meer in topstaat zijn. To say the least. Alle slangenshit tot aan de injectiegalerijen maar vervangen, en ziedaar: de auto hangt flink wat beter aan het gas, Nu nog dat ene vacuumslangetje naar de benzinedrukregelaar vervangen en misschien loopt ie dan nog wat netter stationair.... In ieder geval rook ik geen benzine lucht meer toen ik 's avonds de motor startte om naar mijn ouders te gaan. Waarom? Omdat die een smeerput hebben, dummie. Wat ga je daar doen dan? Nou, motorolie en filter vervangen bijvoorbeeld. Dat kon geen kwaad, aangezien de olie die eruit kwam wat dun was (vorige eigenaar had ook gemeld dat ik deze snel moest verversen), en het oliefilter wat op de motor zat leek wel op die van een 2-liter motor. De korte versie dus. Ik had een originele Bosch besteld en deze was veel langer, en paste gewoon. Ik ga er dus vanuit dat één of andere garagehouder aan 'cutting corners' heeft gedaan en een regulier oliefilter op deze motor heeft gezet, waar een grotere origineel is. Hoe dan ook, er zit nu een grote in en daar ben ik blij mee. Nadat de motor uitgedruppeld was (lees: 2 bakken koffie later) heb ik de boel weer afgevuld met Castrol 10W40.
Dan wilde ik ook nog de bakolie vervangen. Het viel me op dat de bakolie die erin zat teveel was volgens peilstok, en dat bleek ook uit het vrij 'hard' schakelen. Komt nog bij dat deze olie vrij kleurloos was, terwijl ik rode, heftig stinkende (en gedoopte!) bakolie verwacht. Time for a change!
Aftapdekseltje los gedraaid, en er kwam een massa lichtbruin gekleurde, niet erg sterk ruikende vloeistof uit. En dat terwijl de vorige eigenaar ieder jaar, bij de APK, opdracht gaf tot wisselen van de bakolie. Raadplegen van het onderhoudsboekje geeft uitkomst: men vulde bij met Dexron II olie, en ik gebruik altijd Dexron IID.
Anyway: de bak bijgevuld met Dexron IID, afgepeild op de peilstok en alle versnellingen even ingeschakeld bij draaiende motor. Zelfs op weg naar huis (slechts zo'n 10 kilometer) schakelde de bak al voelbaar zachter. Terwijl mijn ervaring is dat een net ververste bak vrij hard schakelt, dus het wordt alleen nog maar beter!
Vervolgens ziet het ernaar uit dat ik inderdaad een NOS airco compressor kan ritselen, dat zou super passen bij een XM als deze! Morgen gaan we hem ophalen, ik hoop dat het de goede is.
Tijdens het rijden vanavond valt op dat de XM veel beter aan het gas hangt. Hij zou zowaar een TCT redelijk kunnen bijhouden Ook schakelt hij ,zoals gezegd, lekkerder. Ik denk dat het goed gaat komen met deze groene lomperd!
Morgen een duurtest: naar de Efteling met het hele gezin omdat zoonlief 5 jaar wordt. Ben benieuwd! <roffel>EDIT: aangezien ik toch in mijn onderdelenmagazijn liep te rommelen om die airco- tapeinden te vinden, kwam ik eveneens het 1-spaaks stuur tegen met radiobedieningsklepje met ZWART citroën-logo. Nou heb ik toch wel dé shit, alleen nog even tijd vinden om de boel te monteren...
En dan de duurtest: vandaag een kleine 250 km afgelegd met het groene gevaarte. En tot volle tevredenheid: de bak schakelt veel zachter, de motor gaat steeds beter aan het gas hangen, en voor de rest is het alleen maar genieten.
Ondertussen pa aan het werk gezet als onderdelenleverancier: ik had een nieuwe oliepeilstok besteld omdat de oude afgebrokkeld was en daardoor niet goed afsloot. En ik houd niet van 1 bar in m'n carter Mooie nieuwe kunnen krijgen (slechts nog 1 van de 2 types voor een ZPJ leverbaar) dus die heb ik er meteen in gedrukt.
Maar dan: ik wist niet dat ze er nog waren, maar voor een zacht prijsje wist ik dit op de kop te tikken:
Niet te geloven toch? Hopelijk kan ik deze er morgen even in prutsen, en dan de boel af laten vullen. Dan hebben we weer een koud vehikel!
knappe kar hoor, die wielen horen er natuurlijk niet onder, en het stuur is toch ook echt mijn ding niet...
(ik heb wel een 1 spaak kap liggen met radiobediening als je wilt overigens) speakers heb ik helemaal niet op t moment dus daar kan ik je niet aan helpen.
Heb vandaag de compressor gemonteerd. Je weet dat je een Franse auto hebt als je het rechtervoorwiel en het binnenscherm moet verwijderen om de spanner van je multiriem te stellen... Echt waar!
Maar OK, na een paar uurtjes klussen zat ie erin. Best wel een snertklus, maar goed het is gelukt en dan denken we er verder niet meer aan terug toch Toen gingen we ff eten, en daarna ben ik nog de auto in gedoken om een leren eenspaaksstuur te monteren (ik had zelf ook nog een kapje met radio bediening liggen, mét zwart logo! Maar toch bedankt Stoof!) Dat ziet er wel een stuk rustiger uit, ben benieuwd of het net zo fijn of nog fijner stuurt als het houten stuur. Morgen nog even in het magazijn duiken, want de sleepring die ik bij dit stuur had gekregen paste niet i.c.m. het eenspaaksstuur. Ff in de collectie kijken of ik nog onderdelen heb die dat probleem oplossen. Heb voorlopig het eenspaaksstuur gemonteerd zonder sleepring - ik moet toch nog ff kijken hoe ik de stuurbediening in deze auto ga vormgeven. Aangezien Takkie ook een JVC autoradio had, heb ik mijn vers geknutselde oplossing voor het tweespaaksstuur in de TCT laten zitten.
Daarna heb ik nog de nieuwe speakers die ik inmiddels aangeschaft heb voor achterin, gemonteerd. Daarna ben ik naar binnen gegaan om de connectoren van de oude, opgeblazen achterspeakers (wat wil je ook met 20 Watt RMS!) af te peuteren om hiervan mooie verloopstekkertjes te solderen naar standaard speakeraansluitingen. Die shit ga ik morgen even monteren en dan ff kijken hoe het geluid is. Ik weet nu al dat ik voorin op termijn een betere combo wil hebben (weinig bas! ) maar dat zal budgettair gezien ff moeten wachten. Als ik me nou écht verveel deze vakantie dan zou ik weleens de Nakamichi eindversterker erin kunnen prutsen die hier al enkele jaren ligt weg te roesten... Maar reken er niet op.
@Stoof: als mijn portemonnee weer een beetje bijgekomen is van de aanschaf van dit bakkie, dan laat ik nieuwe banden op mijn blokjesvelgen leggen en dan komen die er weer onder. Dan is de boel weer origineel. Overigens vind ik étoiles goed staan onder ieder type XM, het zijn mooie velgen met een vrij neutraal design, IMHO.
@ Djidde: ja soms moet je mazzel hebben hé? Anders kom je nergens in het leven Kom jij nog die mestbak ophalen op zéér korte termijn? Anders breng ik de hele zooi naar de oud-ijzerboer. Ik wil deze vakantie mijn onderdelenshit opruimen nu de TCT weg is. Ook jij hebt vakantie dus je moet hem op kunnen halen als je hem nog wil .
vind de wielen ook niet lelijk hoor, maar een t 1 hoort origineel natuurlijk blokjes of speedlines... zij hij die met de karrewielen rijdt.
Goeie composet is zeker een aanrader, en dan ook even de vochtvangers uit de deuren halen, dat scheelt al een hele boel. Voor de originele speakers zeker niet doen, dat is allemaal geperst papier, maar nieuwere speakers kunnen prima tegen een beetje vocht.
Wat betreft de stuurwiel bediening van de radio ga ik je in de gaten houden, dat is nl iets dat bij mij ook nog op de verlanglijst staat.
Nee, stuurbediening werkt bij JVC met dezelfde pulstreinen als degene die de IR afstandsbediening genereert. Het makkelijke daarvan is, dat je je knopjes kunt hardwiren aan een afstandsbediening (die je toch al bij je radio kreeg en nooit gebruikte!) en de uitgang voor de IR LED vervolgens eenvoudigweg kun verbinden met de ingang voor stuurbediening op de radio. Iets dergelijks had ik ook al in de TCT geknutseld, een of twee maanden geleden. Nooit zo ver gekomen om het te testen, maar Takkie heeft blijkbaar ook een JVC radio dus die gaat het nog proberen zegt ie.
Vandaag het tapeind van de aansluiting van de airco door het schutbord vernieuwd. In de volle zon, mijn vriendin verklaarde me voor idioot, en terecht: het zeet droop van m'n harses. Vervolgens geprobeerd om de laatste slang die lek gemeld was (dat korte slangetjes vanaf compressor naar het buffervaatje bovenop het blok; als iemand die nog heeft liggen please please PM me!! Ik ga vrijdag met vakantie en MOET dan een werkende airco hebben!) los te halen. Dit bleek weer een typische Citroën-klus -moeren niet bereikbaar, wartels op plekken wwaar een slangenmens nog niet bij kan- waardoor ik besloot dat ik eerst maar eens een nieuwe slang moest gaan regelen voordat ik deze klus ondernam. Je kunt immers ook niet met een open airco-systeem gaan rondrijden, nietwaar?
Daarom maar naar mijn lokale Citroën-man getogen, gewapend met de juiste nummers voor het benodigde onderdeel, én met mijn zoontje natuurlijk. (Mag ik mee papa? Ah toe? 'Tuurlijk jongen ) Hij gaat nu kijken of enig CitroËn-dealer in NL het ding nog heeft liggen. Ik hoop het, want had ik al gezegd dat ik per sé MET airco op vakantie wil?
Daarnaast heb ik vandaag de vacuumslangen van de drukdoos en de benzinedrukregelaar vervangen. Eervolle vermelding voor het Kleber slangetje dat sinds 1992 al dienst deed tussen inlaatspruitstuk en benzinedrukregelaar, en toch nog steeds soepel was! Desondanks liep de auto weer iets netter stationair na aanpassing van deze twee slangen. Bovendien kon de stoere V6 kap er weer op, want ik wilde niet te lang rondrijden met de bougiekabels gewoon liggend op het blok. Dat leek me niet bevorderlijk.
Vandaag de geluidsinstallatie met de nieuwe speakers getest en het lijkt acceptabel. Mocht ik nog ergens dit jaar zeeën van tijd krijgen (fat chance!) dan ga ik de Nakamichi versterker nog installeren, alsmede speakerdraad met een fatsoenlijke diameter. Dan klinkt de boel al heel wat beter lijkt me. Maarja da's voorlopig toekomstmuziek (letterlijk! )
@Djidde: ik hou je eraan gast! vanaf 27-7 ben ik op vakantie en dan is de shit weg!
Zeg maar wanneer je wilt Djidde. Je moeder heeft mijn telefoonnummer eventueel , ik ben nog in Nederland t/m vrijdag. Prijs was € 75 IIRC? Ik stuur je voor de zekerheid ff een PB met mijn tel.nr.
Nog verschillende kleine dingetjes aan de V6 gedaan, damn wat rijdt dat lekker zeg. Wring me momenteel in de gekste bochten om nog een R12-compliant vulling in de airco te krijgen voor vrijdag, maar ik heb stiekum de hoop al opgegeven...
@Coen: Hoewel Richard een flinke prijs vraagt, had ik hem deze week al gebeld. Het maakt me namelijk momenteel niet zoveel uit hoeveel het kost, als ik gedurende de vakantie maar een werkende airco heb. Hij nam niet op, ik heb een voicemail ingesproken maar hij moet tot op de dag van vandaag nog terugbellen. Blijkbaar gaan de zaken erg goed in retrofit-aircoland. Hij bevindt zich in goed gezelschap though: Met hem meegerekend wacht ik nog op callbacks van 3 'adresjes'. Wie weet zijn ze allemaal op vakantie, dat zou kunnen. Maar wel bedankt voor je tip! Het had natuurlijk goed gekund dat ik hem niet kende.
Hoe dan ook: inmiddels heb ik de hoop opgegeven dat iemand me morgen nog kan helpen met een refill van een drop-in als R437 o.i.d. en dus probeer ik maar te wennen aan het idee dat ik zaterdag ga vertrekken met een hele mooie XM die helaas niet meer de mogelijkheid heeft om het interieur onder de buitentemperatuur te koelen... Had ik er maar niet aan laten frunniken 2 weken geleden, dan had ik nu in ieder geval nog minimale verkoeling gehad. Ach ja, dat is het lot van de sleutelaar: je streeft altijd naar de 'als nieuw' conditie, maar soms moet je toegeven dat je op de korte termijn meer kwaad dan goed hebt gedaan.
More to follow, hopefully. Maar eerst een welverdiend weekje Frankrijk! Bonjour á tous!
Dank je Miche!
Nadat diverse mensen/bekenden in het kleine XM-kringetje hier in NL toch wel heel erg nieuwsgierig werden naar wat voor auto ik zou gaan rijden, nu ik mijn TCT te koop had gezet, volgt nu dit topic.
Eigenlijk was ik op zoek naar een andere TCT. Ik was erg tevreden over de vorige maar eens in de zoveel jaar gaat het kriebelen bij mij en dan wil ik iets anders, Weer een XM dus . Tijdens mijn zoektocht naar een mooie, goed onderhouden TCT met weinig kilometers voor een smalle prijs (slecht verenigbaar eisenpakket, ik weet het) stuitte ik op een (hoe kan het ook anders) Vert Véga ERYcr XM V6 12-klepper met een frisse 171.000 km op de teller. Gecheckt bij NAP (for what it's worth) en km-stand leek te kloppen. Volgens de verkoper werkt ALLES. Há, dat zullen we nog weleens zien! Dat zou de eerste zijn voor mij
Afspraak gemaakt, auto bekeken. Dat zag er toch wel erg mooi uit allemaal. Het werd meteen duidelijk dat deze auto zijn hele leven in handen van liefhebbers is geweest. Aangezien ik pas 3e eigenaar zou worden, is de kans daarop ook groter natuurlijk. In de auto plaatsgenomen, allerlei gadgets geprobeerd: verdikkeme, alles lijkt inderdaad te werken. Proefrit gemaakt, wel wat tam zo'n V6 t.o.v. een TCT maar ik denk dat ik daaraan wel kan wennen. Gevraagd of hij de auto ff voor mij wil vasthouden en vervolgens weer huiswaarts getogen. En dan niet kunnen slapen. De volgendew dag bij een andere XM gaan kijken: type 2, minder netjes, 280.000 op de teller, eigenaar geeft aan dat de minimumprijs voor deze XM nog hoger ligt dan de vraagprijs van de prachtige V6. Waar ben ik eigenlijk mee bezig? Heb de man vriendelijk bedankt, ben naar huis gereden en heb meteen de eigenaar van de eerste V6 gebeld met de melding dat ik de auto kopen wilde. Hij zegt: da's mooi, dan zeg ik meteen de potentiele koper af die morgen wilde komen kijken. Ow, stel je voor dat ik niet gebeld had, en dat die persoon wél direct met flappen gezwaaid had... Dan had ik nu niet deze mooie XM gehad.
Maar! Gelukkig was ik zo slim om mij deze XM toe te eigenen. Nou willen jullie natuurlijk foto's zien, snap ik. Nou hier komen ze:
Kilometerstand to date
Interieur, had iets scherper gemogen, sorry. Maar dit zal ik nog wel vaker fotograferen
Schuin op de rechterhoek. Ja, ik heb hem nét gewassen.
Vol in het smoelwerk. Zeg nou zelf, zo'n asymmetrische type 1 grille is toch de mooiste van alle 3 types?
En de kont. Tja, what can I say? Dit spreekt werkelijk voor zichzelf toch.
Ik heb deze auto nu nog geen week, maar ik ben iedere dag nog blij over hoe mooi, hoe verzorgd en hoe new-looking de hele auto is. Ik kan het soms nauwelijks geloven. En aangezien ik zeer weinig betaald heb voor deze auto, verwacht ik stiekem iedere dag dat er een of ander lijk uit de kast komt rollen Tot nu toe rijdt en veert ie echter prima.
Hoe tevreden ik ook ben over deze auto, ik zal mijn TCT toch gaan missen. In vergelijk met de hittepetitterige TCT is deze V6 namelijk een flinke ouwelullenbak! Als je V6 gaat rijden na een TCT wordt je gelijk duidelijk waarom een TCT soms nog meer benzine kan verbruiken dan een V6: je hebt er namelijk ook een heleboel meer lol voor! Hoewel op papier koppel vrijwel gelijk is, en PK's van de V6 zelfs meer, blijkt in de praktijk dat de V6 12-klepper ronduit sloom is t.o.v. de TCT.
Echter, de V6 biedt een ander soort genieten. Dat van het onthaast, rustig glijden met een XM. Wil je per sé het gas intrappen, dan duurt het ff. Maar op zeker moment komt de motor op de 4000 rpm, en dan komt er toch wel degelijk wat alerte respons uit het vooronder! Het Golfje dat dan nog voor je zit, is welhaast zeker het bokkie op het moment dat je dit punt bereikt hebt.
Kortom: Turbo, ik zal je echt missen. Maar diravi is ook heerlijk. Wat vinden jullie trouwens: moet ik het -reeds gemonteerde- houten stuur handhaven, of moet er weer een éénspaaks leren stuur in komen? Ik twijfel. Temeer daar ik een stuur erbij heb gekregen met stuurbediening voor de Cruise control. Nou heb ik zelf nog wel een stuur met radiobediening, maar toch. Ik vind het houten stuur bordering on kitsch, maar het past wel goed bij de rest van het rozenhout...
Op het moment heb ik er nog niet veel aan gedaan. Ik heb alleen de bougies en het luchtfilter vervangen. Nou wil ik nog de motorolie, oliefilter en de bakolie verversen, om een nulpunt qua onderhoud te creëren. Heb vandaag nog mijn autoradio ingebouwd, zodat ik weer kan bellen d.m.v. Bluetooth en fatsoenlijke muziek (ook via USB-stick) heb. Blijkt de speaker linksachter opgeblazen te zijn . Zoektocht naar leuke 130 mm. 2-wegjes open. Ook blijkt dat de originele deurspeakers van een type 1 niet zo goed met bas omgaan als de Philipsjes van de type 2. Dat is dan 1 van de weinige dingen die een type 2 beter heeft dan een type 1! Nou, hier ga ik ff alternatieven voor zoeken en dan komt dat ook wel weer goed.
More to follow. Hopefully only good news.
Proficiat Roger,
Mooie dame, ziet er strak uit!
En voor wat betreft de prestaties, wellicht is er altijd als een 'ouwe lul' mee gereden en moet die gewoon eens flink los gemaakt worden. Mijn V6 is alles behalve sloom en het begint echt veel eerder dan bij 4000 toeren.
Voor wat betreft de speakers zeg ik focal! Al dat af fabrieksspul is, hoe zal ik het zeggen, af fabrieksspul van 20 jaar oud.
En nou je toch zelf over dat stuur begint, ik zeg een 1 spaaks erin!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mooi is ze Roger! V.w.b het stuur: 1 spaaks zou ik ook zeggen. dit is wel héél erg kisch..
Mijn kettingmonster was ook zo sloom, komt goed ! het haar-uit-de-oren-gehalte gaat vat nog naar beneden..;-)
Veel veilige kilometers toegewenst met je fraaie dame.
Luceo non uro....
Leuk Roger! Mooie bak. Dat stuur is walgelijk, maar wel een redelijk zeldzame (gelukkig ) optie. Ik zou zelf zeker gaan voor een eenspaaks. En dan met de knopjes en het rode logootje...
Ik vind het gedrag van mijn V6 eigenlijk heel prettig, lekker rustig als je normaal rijdt en vlot als je in bak in de sportstand zet. Het is natuurlijk wel een andere motor/bak dan die jij hebt. Veel plezier en veilige kilometers!
Gefeliciteerd Rog! Leuk dat je zo'n mooie XM hebt weten te krijgen voor een laag bedrag. Type 1 is ook helemaal weer wat anders, en nu zit alles er voor de verandering al ingebouwd. Het stuur... Tsjah, smaken verschillen. Ik vind het persoonlijk niet om aan te zien, maar zo neemt in ieder geval niemand hem mee. Als het lekker stuurt en je stoort je er niet aan, lekker laten zitten toch? 1 spaaks stuurtje lekker op de plank laten, het wisselen duurt ook maar een paar minuten..
Ik zie alleen maar rooie kruisjes (heb ik dat) of moet ik iets speciaals doen Roger om de pics te bekijken
Al een andere browser geprobeerd?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik Sem, je zou alles gewoon moeten kunnen zien hoor. Ik sluit me bij de tip van Mark aan.
v.w.b. het veelbesproken stuur: Ik dacht in het begin ook: die gaat er dag 1 vanaf! Maar het stuurt wel heel prettig i.c.m. met de Diravi (waar ik soms nog steeds aan moet wennen). Gelukkig heb ik er een mooi leren eenspaaksstuur bij gekregen. Helaas is die wel met knopjes voor de cruise control, en ik wil knopjes voor de radio natuurlijk. Maar in mijn eigen collectie onderdelen moet ook nog ergens een eenspaaks liggen, en volgens mij had die wel radioknopjes. Of die ook een rood logo heeft durf ik niet te zeggen
Vandaag is de TCT opgehaald. Dat was toch wel ff zuchten hoor... Wat was dat een fijne auto, en wat heb ik daar 3,5 jaar lekker in gereden... Ik merk inderdaad dat de V6 langzaamaan wat vlotter begint te worden naarmate ik hem wat meer op z'n staart trap. Vanavond hoorde ik bij 'beschleunigen' een mooi vinnig V6 geluid dat er nog niet eerder uit kwam. Het gaat dus de goede kant op. Dit wordt ook geholpen door het feit dat ik er gisteren een flesje injectorreiniger in gemikt heb. Dat was wel nodig, een dag later loopt hij al merkbaar rustiger stationair.
Ik ben nog steeds heel erg blij met deze auto. Al vrees ik nog steeds dat er binnenkort een lijk uit de kast komt vallen gezien de aanschafprijs Maar dat zien we dan wel weer, en dat zal ook wel weer opgelost worden. Trouwens, heeft iemand nog een oliepeilstok liggen voor een ZPJ? Ik zag een minpuntje (GASP!) en dat is dat de knop van de peilstok is afgebroken dus ik zoek een mooie andere.
Voor de rest niets dan genieten. Van de rust, van de netheid en van de compleetheid. Het enige dat er niet in zit, is stoelverwarming en supervergrendeling. Voor de stoelverwarming heb ik wel de schakelaars erbij gekregen, dus een setje matjes van Ebay scoren en enkele dagen met de stoelen stoeien is eventueel een optie. In de toekomst ergens
Voorlopig heb ik op de shortlist: motorolie verversen, bakolie verversen, aanstaande maandag wordt de airco opnieuw afgevuld en dan gaan we zien hoe hij zich houdt op vakantie naar Frankrijk. Als ie dat zonder problemen doorstaat is de vuurdoop geslaagd.
1 ding nog: die speakers klinken inderdaad totaal niet. Stoof, heb jij misschien nog iets liggen?
Ah...nou zie ik de foto's, want ik zit nou thuus te kijken en niet met dat ding van m'n werk uit 1930. Mooie wagen hoor, en ga d'r maar van uit dat een goedlopende V6 gehakt maakt van zo'n TCT. Of zit in die van jou nog die "oude" V6?
Fijn dat je weer plaatjes ziet, en in vervolg graag daar melden waar het hoort.
Ook de 'oude' 173 pk versie rijd een tct eruit.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Was mijn TCT dan 'gekieteld' of zo? Want hoezeer de V6 ook losser wordt, het lijkt me echt volkomen onmogelijk dat ie ooit zal kunnen tippen aan de vlotheid van de TCT. Ja, boven de 160 km/u misschien... Maar gehakt maken van een TCT gaat niet lukken.
@Ik Sem: ik heb inderdaad het oude "Kettenferkel" blok. Dat heeft 167 PK, volgens opgave.
Vandaag weer eindeloos genoten van het ding. Maandag gaat ie naar de airco specialist, ben benieuwd hoeveel me dat gaat kosten
Ik heb met mn buurman eens een V6 opgehaald, met mn TCT. Pas na de ~160 loopt de V6 weg, ongeacht welke versnelling. Dus ja, de V6 is sneller als je het heel groot wil spelen maar tot de ~160 is het nek aan nek. Praktijk test, geen internetrace ;)
@Matthijs: zoiets leek mij ook al. Hooguit even snel (en dan moet er nog aardig wat gebeuren bij mijn V6!) maar 'gehakt maken van' zie ik niet gebeuren, daarvoor is een TCT gewoon te fel.
Gisteren naar de airco specialist geweest: op 3 plaatsen lek. 2 lekken bij slangaansluitingen (niet zo interessant dus) maar ook de compressor is lek. Zoek dus nu met spoed een compressor voor dit type, liefst van '93 of later zodat ik er R134a in kan flikkeren. Zou wel heel fijn zijn als ik met airco op vakantie kan volgende week
Super Gerrie, alvast bedankt, ik ben nu een NOS exemplaar op het spoor, maar mocht dat niet slagen dan is dit zeker een lead. Was jij dat trouwens, die onlangs een setje dichtingen bij de dealer had besteld? Weet jji het nummer nog? Anders kijk ik wel ff op SCC.
Vandaag weer een kleine 100 km afgelegd, tjongejonge wat is dat toch lekker in zo'n XM waarin alles klopt zeg... Wat een auto! Ik snap de visie van Citroën wel: het veert heerlijk comfortabel, het heeft flinke power (vooral voor begrippen van destijds!) en de auto is rijkelijk gelardeerd met allerlei technische snufjes en heerlijke stoelen. Jammer alleen, dat de rest van de wereld er niet zo over dacht. Aan de andere kant, deze auto kostte destijds iets meer dan 100.000 gulden (zegge: een ton!) en dat was dan de Exclusive zonder extra opties. Hoewel, wat wil je dan nog extra...
Hoe dan ook: ik ben de persoon die destijds vermogend genoeg was om deze auto aan te schaffen én vooraal perfect te onderhouden, zéér dankbaar. Dat stelt mij nu in de gelegenheid om de XM te beleven zoals deze bedoeld is. *grijns van oor tot oor als hij rijdt*
Vandaag was een vruchtbare dag voor deze XM. Aangezien ik vandaag vanaf 12.00 vakantie had, verklaarde ik deze dag tot sleuteldag, altijd een goed begin van je vakantie!
Ik ben begonnen met een grote lekkage in het aircosysteem weg te werken (die bij de doorvoer door het schutbord). Loshalen ging voorspoedig, O-ringen vervangen en de boel schoonmaken ook (hoewel die contrastvloeistof nog best nasty spul is!), alleen bij het weer vastzetten ging het mis. Omdat ik de boel flink vast wou draaien, knapte er een tapeind. Tja, als je M6 buitendraad hebt en T25 binnenin, dan hou je niet veel vlees over... Gelukkig had ik hiervan nog 2 stuks liggen, dus dat komt goed.
Vervolgens heb ik de gasklep schoongemaakt met remmenreiniger (stationairloop kon beter, remember?) Ik had ook de indruk dat de slang vanaf het luchtfilter niet helemaal lekker op het gasklephuis aansloot, en na hermontage wel, maar dat kan ook verbeelding zijn...
Dan viel het me vooral vanochtend op, dat de XM vooral bij koude motor best wel naar benzine stinkt. Dat blijkt een gekend V6 probleem te zijn, aangezien de benzineleidingen recht over het blok lopen. Als er dan nog de originele benzineslangen uit 1992 gemonteerd zijn (zoals bij mij het geval was) dan mag je verwachten dat ze niet meer in topstaat zijn. To say the least. Alle slangenshit tot aan de injectiegalerijen maar vervangen, en ziedaar: de auto hangt flink wat beter aan het gas, Nu nog dat ene vacuumslangetje naar de benzinedrukregelaar vervangen en misschien loopt ie dan nog wat netter stationair.... In ieder geval rook ik geen benzine lucht meer toen ik 's avonds de motor startte om naar mijn ouders te gaan. Waarom? Omdat die een smeerput hebben, dummie. Wat ga je daar doen dan? Nou, motorolie en filter vervangen bijvoorbeeld. Dat kon geen kwaad, aangezien de olie die eruit kwam wat dun was (vorige eigenaar had ook gemeld dat ik deze snel moest verversen), en het oliefilter wat op de motor zat leek wel op die van een 2-liter motor. De korte versie dus. Ik had een originele Bosch besteld en deze was veel langer, en paste gewoon. Ik ga er dus vanuit dat één of andere garagehouder aan 'cutting corners' heeft gedaan en een regulier oliefilter op deze motor heeft gezet, waar een grotere origineel is. Hoe dan ook, er zit nu een grote in en daar ben ik blij mee. Nadat de motor uitgedruppeld was (lees: 2 bakken koffie later) heb ik de boel weer afgevuld met Castrol 10W40.
Dan wilde ik ook nog de bakolie vervangen. Het viel me op dat de bakolie die erin zat teveel was volgens peilstok, en dat bleek ook uit het vrij 'hard' schakelen. Komt nog bij dat deze olie vrij kleurloos was, terwijl ik rode, heftig stinkende (en gedoopte!) bakolie verwacht. Time for a change!
Aftapdekseltje los gedraaid, en er kwam een massa lichtbruin gekleurde, niet erg sterk ruikende vloeistof uit. En dat terwijl de vorige eigenaar ieder jaar, bij de APK, opdracht gaf tot wisselen van de bakolie. Raadplegen van het onderhoudsboekje geeft uitkomst: men vulde bij met Dexron II olie, en ik gebruik altijd Dexron IID.
Anyway: de bak bijgevuld met Dexron IID, afgepeild op de peilstok en alle versnellingen even ingeschakeld bij draaiende motor. Zelfs op weg naar huis (slechts zo'n 10 kilometer) schakelde de bak al voelbaar zachter. Terwijl mijn ervaring is dat een net ververste bak vrij hard schakelt, dus het wordt alleen nog maar beter!
Vervolgens ziet het ernaar uit dat ik inderdaad een NOS airco compressor kan ritselen, dat zou super passen bij een XM als deze! Morgen gaan we hem ophalen, ik hoop dat het de goede is.
Tijdens het rijden vanavond valt op dat de XM veel beter aan het gas hangt. Hij zou zowaar een TCT redelijk kunnen bijhouden Ook schakelt hij ,zoals gezegd, lekkerder. Ik denk dat het goed gaat komen met deze groene lomperd!
Morgen een duurtest: naar de Efteling met het hele gezin omdat zoonlief 5 jaar wordt. Ben benieuwd! <roffel>EDIT: aangezien ik toch in mijn onderdelenmagazijn liep te rommelen om die airco- tapeinden te vinden, kwam ik eveneens het 1-spaaks stuur tegen met radiobedieningsklepje met ZWART citroën-logo. Nou heb ik toch wel dé shit, alleen nog even tijd vinden om de boel te monteren...
En dan de duurtest: vandaag een kleine 250 km afgelegd met het groene gevaarte. En tot volle tevredenheid: de bak schakelt veel zachter, de motor gaat steeds beter aan het gas hangen, en voor de rest is het alleen maar genieten.
Ondertussen pa aan het werk gezet als onderdelenleverancier: ik had een nieuwe oliepeilstok besteld omdat de oude afgebrokkeld was en daardoor niet goed afsloot. En ik houd niet van 1 bar in m'n carter Mooie nieuwe kunnen krijgen (slechts nog 1 van de 2 types voor een ZPJ leverbaar) dus die heb ik er meteen in gedrukt.
Maar dan: ik wist niet dat ze er nog waren, maar voor een zacht prijsje wist ik dit op de kop te tikken:
Niet te geloven toch? Hopelijk kan ik deze er morgen even in prutsen, en dan de boel af laten vullen. Dan hebben we weer een koud vehikel!
Fijn dat je sleutelen zoveel verbetering geeft.. En een prachtig nieuwe compressor! En dat voor een zacht prijsje, lucky bastard!
knappe kar hoor, die wielen horen er natuurlijk niet onder, en het stuur is toch ook echt mijn ding niet...
(ik heb wel een 1 spaak kap liggen met radiobediening als je wilt overigens) speakers heb ik helemaal niet op t moment dus daar kan ik je niet aan helpen.
Heb vandaag de compressor gemonteerd. Je weet dat je een Franse auto hebt als je het rechtervoorwiel en het binnenscherm moet verwijderen om de spanner van je multiriem te stellen... Echt waar!
Maar OK, na een paar uurtjes klussen zat ie erin. Best wel een snertklus, maar goed het is gelukt en dan denken we er verder niet meer aan terug toch Toen gingen we ff eten, en daarna ben ik nog de auto in gedoken om een leren eenspaaksstuur te monteren (ik had zelf ook nog een kapje met radio bediening liggen, mét zwart logo! Maar toch bedankt Stoof!) Dat ziet er wel een stuk rustiger uit, ben benieuwd of het net zo fijn of nog fijner stuurt als het houten stuur. Morgen nog even in het magazijn duiken, want de sleepring die ik bij dit stuur had gekregen paste niet i.c.m. het eenspaaksstuur. Ff in de collectie kijken of ik nog onderdelen heb die dat probleem oplossen. Heb voorlopig het eenspaaksstuur gemonteerd zonder sleepring - ik moet toch nog ff kijken hoe ik de stuurbediening in deze auto ga vormgeven. Aangezien Takkie ook een JVC autoradio had, heb ik mijn vers geknutselde oplossing voor het tweespaaksstuur in de TCT laten zitten.
Daarna heb ik nog de nieuwe speakers die ik inmiddels aangeschaft heb voor achterin, gemonteerd. Daarna ben ik naar binnen gegaan om de connectoren van de oude, opgeblazen achterspeakers (wat wil je ook met 20 Watt RMS!) af te peuteren om hiervan mooie verloopstekkertjes te solderen naar standaard speakeraansluitingen. Die shit ga ik morgen even monteren en dan ff kijken hoe het geluid is. Ik weet nu al dat ik voorin op termijn een betere combo wil hebben (weinig bas! ) maar dat zal budgettair gezien ff moeten wachten. Als ik me nou écht verveel deze vakantie dan zou ik weleens de Nakamichi eindversterker erin kunnen prutsen die hier al enkele jaren ligt weg te roesten... Maar reken er niet op.
@Stoof: als mijn portemonnee weer een beetje bijgekomen is van de aanschaf van dit bakkie, dan laat ik nieuwe banden op mijn blokjesvelgen leggen en dan komen die er weer onder. Dan is de boel weer origineel. Overigens vind ik étoiles goed staan onder ieder type XM, het zijn mooie velgen met een vrij neutraal design, IMHO.
@ Djidde: ja soms moet je mazzel hebben hé? Anders kom je nergens in het leven Kom jij nog die mestbak ophalen op zéér korte termijn? Anders breng ik de hele zooi naar de oud-ijzerboer. Ik wil deze vakantie mijn onderdelenshit opruimen nu de TCT weg is. Ook jij hebt vakantie dus je moet hem op kunnen halen als je hem nog wil .
vind de wielen ook niet lelijk hoor, maar een t 1 hoort origineel natuurlijk blokjes of speedlines... zij hij die met de karrewielen rijdt.
Goeie composet is zeker een aanrader, en dan ook even de vochtvangers uit de deuren halen, dat scheelt al een hele boel. Voor de originele speakers zeker niet doen, dat is allemaal geperst papier, maar nieuwere speakers kunnen prima tegen een beetje vocht.
Wat betreft de stuurwiel bediening van de radio ga ik je in de gaten houden, dat is nl iets dat bij mij ook nog op de verlanglijst staat.
Nee, stuurbediening werkt bij JVC met dezelfde pulstreinen als degene die de IR afstandsbediening genereert. Het makkelijke daarvan is, dat je je knopjes kunt hardwiren aan een afstandsbediening (die je toch al bij je radio kreeg en nooit gebruikte!) en de uitgang voor de IR LED vervolgens eenvoudigweg kun verbinden met de ingang voor stuurbediening op de radio. Iets dergelijks had ik ook al in de TCT geknutseld, een of twee maanden geleden. Nooit zo ver gekomen om het te testen, maar Takkie heeft blijkbaar ook een JVC radio dus die gaat het nog proberen zegt ie.
Vandaag het tapeind van de aansluiting van de airco door het schutbord vernieuwd. In de volle zon, mijn vriendin verklaarde me voor idioot, en terecht: het zeet droop van m'n harses. Vervolgens geprobeerd om de laatste slang die lek gemeld was (dat korte slangetjes vanaf compressor naar het buffervaatje bovenop het blok; als iemand die nog heeft liggen please please PM me!! Ik ga vrijdag met vakantie en MOET dan een werkende airco hebben!) los te halen. Dit bleek weer een typische Citroën-klus -moeren niet bereikbaar, wartels op plekken wwaar een slangenmens nog niet bij kan- waardoor ik besloot dat ik eerst maar eens een nieuwe slang moest gaan regelen voordat ik deze klus ondernam. Je kunt immers ook niet met een open airco-systeem gaan rondrijden, nietwaar?
Daarom maar naar mijn lokale Citroën-man getogen, gewapend met de juiste nummers voor het benodigde onderdeel, én met mijn zoontje natuurlijk. (Mag ik mee papa? Ah toe? 'Tuurlijk jongen ) Hij gaat nu kijken of enig CitroËn-dealer in NL het ding nog heeft liggen. Ik hoop het, want had ik al gezegd dat ik per sé MET airco op vakantie wil?
Daarnaast heb ik vandaag de vacuumslangen van de drukdoos en de benzinedrukregelaar vervangen. Eervolle vermelding voor het Kleber slangetje dat sinds 1992 al dienst deed tussen inlaatspruitstuk en benzinedrukregelaar, en toch nog steeds soepel was! Desondanks liep de auto weer iets netter stationair na aanpassing van deze twee slangen. Bovendien kon de stoere V6 kap er weer op, want ik wilde niet te lang rondrijden met de bougiekabels gewoon liggend op het blok. Dat leek me niet bevorderlijk.
Vandaag de geluidsinstallatie met de nieuwe speakers getest en het lijkt acceptabel. Mocht ik nog ergens dit jaar zeeën van tijd krijgen (fat chance!) dan ga ik de Nakamichi versterker nog installeren, alsmede speakerdraad met een fatsoenlijke diameter. Dan klinkt de boel al heel wat beter lijkt me. Maarja da's voorlopig toekomstmuziek (letterlijk! )
@Djidde: ik hou je eraan gast! vanaf 27-7 ben ik op vakantie en dan is de shit weg!
Is nogal niet wat, dat gesleutel aan een V6, maar dan heb je ook wat!
Ierse zoefmachine
Ik ben morgen in Arnhem tot en met vrijdag. Kun je een van deze dagen? En wat was je prijs ook alweer?
Zeg maar wanneer je wilt Djidde. Je moeder heeft mijn telefoonnummer eventueel , ik ben nog in Nederland t/m vrijdag. Prijs was € 75 IIRC? Ik stuur je voor de zekerheid ff een PB met mijn tel.nr.
Nog verschillende kleine dingetjes aan de V6 gedaan, damn wat rijdt dat lekker zeg. Wring me momenteel in de gekste bochten om nog een R12-compliant vulling in de airco te krijgen voor vrijdag, maar ik heb stiekum de hoop al opgegeven...
Bel dan even met AircoBolt.
Die werkt ook in de avonduren.
(al denk ik dat die met deze temperaturen al helemaal volgeboekt is)
Coen, ik denk eerder dat het genoemde slangetje Roger ervan weerhoudt om de airco te laten vullen. Ik had Roger al een pm gestuurt maar tijd.........
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
@Coen: Hoewel Richard een flinke prijs vraagt, had ik hem deze week al gebeld. Het maakt me namelijk momenteel niet zoveel uit hoeveel het kost, als ik gedurende de vakantie maar een werkende airco heb. Hij nam niet op, ik heb een voicemail ingesproken maar hij moet tot op de dag van vandaag nog terugbellen. Blijkbaar gaan de zaken erg goed in retrofit-aircoland. Hij bevindt zich in goed gezelschap though: Met hem meegerekend wacht ik nog op callbacks van 3 'adresjes'. Wie weet zijn ze allemaal op vakantie, dat zou kunnen. Maar wel bedankt voor je tip! Het had natuurlijk goed gekund dat ik hem niet kende.
Hoe dan ook: inmiddels heb ik de hoop opgegeven dat iemand me morgen nog kan helpen met een refill van een drop-in als R437 o.i.d. en dus probeer ik maar te wennen aan het idee dat ik zaterdag ga vertrekken met een hele mooie XM die helaas niet meer de mogelijkheid heeft om het interieur onder de buitentemperatuur te koelen... Had ik er maar niet aan laten frunniken 2 weken geleden, dan had ik nu in ieder geval nog minimale verkoeling gehad. Ach ja, dat is het lot van de sleutelaar: je streeft altijd naar de 'als nieuw' conditie, maar soms moet je toegeven dat je op de korte termijn meer kwaad dan goed hebt gedaan.
More to follow, hopefully. Maar eerst een welverdiend weekje Frankrijk! Bonjour á tous!
Fijne vakantie Roger! Kom heel aan en heel weer terug..
( in elk geval geen oud ijzer boer meer nodig..;-) )
Luceo non uro....
Pagina's