Als 2.5 rijders hebben we vaak afwijkende zaken aan onze auto waardoor onderhoud en dergelijke aan de DK5 lastiger is.
Gelukkig hebben we ook wel eens mazzel, zoals het inbouwen van de cruise control :)
De DK5 beschikt over de VP36 diesel pomp en de MSA11 ECU. Deze combinatie is compleet geschikt voor cruise control zonder vacuum regelaar.
Daarnaast was Citroen zo aardig om alle stekkers ook al voor te monteren, dus is het een schakelaar in het dash steken en een gat boren onder de stuur kolom zodat de befaamde stengel er in kan.
De schakelaar die in het dash moet komen. Het dubbele afdekplaatje kan je er met een schroevendraaier vanaf de rechterkant zo uit wippen.
Vervolgens lijn je de stengel precies uit met de kap. De middelste schroef moet loodrecht op het plastic uit komen en als hoogte aanduiding kan je de andere twee schroeven gebruiken. Met deze twee gegevens markeer je de boorplek en maak je er een gat in van ~12mm doorsnee.
Onder de stuur kolom kom je de bruine stekker tegen, hier moet de stengel aan komen. De stekker van de stengel heeft een schuif clip waarmee je hem aan de stuur kolom kan hangen en hij niet gaat rond rammelen.
Netjes! Origineel zit er alleen nog een rubber beschermingsringetje om de randen van het geboorde gat. Misschien is dat nog ergens te vinden (of een kap van een sloper die af -fabriek cc had)?
Cool, :thumbup: dat zou ik ook wel willen op mijn 2.1td-tje...
Maar vlgs mij werkt de CC bij de 2.1 alleen op de automaat?!
Heb hem iig nooit op een handgeschakelde gezien.
______________
L' éminence grise
Moet je binnenkort maar eens bij mij komen kijken. :mrgreen:
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Thanks :)
Goed punt, ik zal eens een stukje zwart vilt zoeken en dat er achter lijmen, kan er ook geen rommel in de kap komen.
Dan weet ik wat ik aan sinterklaas ga vragen!
Is dat net zo makkelijk plug 'n play als bij de midimaze?
______________
L' éminence grise
Ik heb zo'n naar vermoeden van niet eigenlijk.. We kunnen op de sleutelmeet wel ff checken.. Als de bedrading er ligt is het makkelijk te testen natuurlijk!
Denk het ook niet; er zit in het motorruim ook nog het een en ander dat ik eerder nog nooit had gezien bij mijn andere (weliswaar s1) 2.1TD's.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Helaas, alleen bij de 2.5TD is het plug-and-play...
Deze heeft die VP36, ofwel de elektrisch gestuurde diesel pomp en de MSA 11 ECU. Deze combinatie kan dus zelfstandig het cruise control deel afhandelen.
Alle andere motoren die in de XM zijn gezet hebben een vacuüm bediening op de gashendel nodig. Die zal je er dan dus ook bij in moeten bouwen.
Interessant zeg, dat is dus een hele andere (en heel logische !) benadering van een CC implementatie.
Kan ik je nog een mooie vertellen;
de 2.1 met de lucas epic pomp heeft een electronisch gaspedaal, zelfde principe als de 2.5TD. Mag jij 1 keer raden of ze deze heel logisch via de ecu een CC hebben gegeven, of via een vacuum systeem die deze electronische sensor alsnog gaat verdraaien. :roll:
Volgens mij had de 2.1 td automaat wel een CC als optie, toch?
zou die dan niet op een handbak kunnen?
______________
L' éminence grise
Haha, added as afterthought dus. Zou zelfs nog marketingkeuze kunnen zijn: dat je van Lucas de CC erbij kon kopen en anders kreeg je gewoon geen technische gegevens erover. Kun je wel reverse engineeren maar patenten etc. zijn dan ineens heel lastig. Dus dan maar gewoon een vacuum kreng erop. Ik noem maar wat.
Enige reden die ik kan verzinnen is dat de kickdown bij de automaat dan ook mee gaat. Iets wat je met een hp20 wel via een electronisch signaaltje kan sturen maar bij een hp18 niet. Dan is het ineens niet zo heeeel gek meer.
En over de wel of niet automaat cc... daar durf ik geen uitspraken over te doen. Misschien is het een luxe optie die luie automaatrijders eerder namen dan de goedkope diesel-handbak rijders ;)
op mijn 2.1td aut zit geen voorbereiding voor een cc :( maar bij mij zit er ook een bosch pomp op
Die hebben sowieso geen CC gehad geloof ik. Alleen de EPIC. waar mijn SX ook geen voorbereiding had.
De mechanische diesels die ik heb gezien/gehad hadden allemaal aftermarket spullen van VDO / John Gold erop zitten
Nee hoor, ik heb een handgeschakelde 2.1 TD VSX 96" met epic. Daar zit geen aansluiting onder de stuurkolom noch op de plaats naast de alarm schakelaar. :( Heb nu nog een hendeltje en schakelaar op de plank liggen.........
Ik stelde niet dat élke EPIC CC had, zie mijn reactie erachter. Ik stelde alleen dat a) mechanische er geen hadden en b) dat je minstens een EPIC moet hebben voor CC, niet dat elke EPIC cc hád
naast mijn alarmknop zit bij mij nog een gele stekker die niet is aangesloten op een schakelaar...
zou dit kunnen betekenen dat de mijne wel degelijk is voorbereid op CC?
______________
L' éminence grise
Kan, maar hoeft niet! Bij zowel onze break als onze festivalbak zitten de stekkers daar ook. Ik weet vrijwel zeker dat de rest niet voorbereid is. Maar, probeer het zou ik zeggen. er is vast wel iemand die zo'n pookje en een knop overheeft in de buurt. Misschien heb je gewoon eens mazzel! :lol:
Kijk vooral ff in je stuurkolom afdekking of daar die bruine stekker zweeft (hoort bruin te zijn toch?)
Als die er zit dan ligt de rest van de bedrading er ook wel.
Maar zelfs met knopje en pookje meot je nog steeds de vacuum pomp en balg overbouwen he, zie voorgaande posts
Ja uiteraard, maar als alle bedrading er al is wordt het wel lekker plug'n'play als je die onderdeeltjes ook hebt.
Klopt, dat scheelt een boel, maar de mythe dat je in een EPIC met slechts een stokje en een knopje klaar bent is hardnekkig ;)
In mijn Roode Gevaar (2.1TD aut met Lucas Epic) zit een originele CC en dat is inderdaad precies hetzelfde ding als in mijn Break V612v.
Dus met een vacuumpompje onder het linkervoorspatbord en een balgje om gas te geven.
Die pompjes hebben na ca 300 à 400k een beurt nodig. Alle contacten even opfrissen en de collector opzuiveren en alle stekkers schoonmaken en in de vaseline.
En verder uiteraard het beruchte contact in het rempedaal. Kennelijk ge-engineerd door de jongste bediende toen de baas er even niet was. Ik heb al een microswitch klaarliggen voor als de volgende het weer begeeft.
En uiteraard de primitieve relaisvoeten. Rechts voor bij de computers zit er een die in het CC circuit zit.
Maar verder een probleemloos ding.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.