cruise control werkt niet

11 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Marcel
afbeelding van Marcel
cruise control werkt niet

In de twee jaar dat ik mijn XM heb,heeft de cruise control het maar twee keer gedaan,en die keren dat het werkte was na èèn keer remmen de lol er al weer af,want dan werkte het niet meer.
Zit er soms aan het rempedaal een schakelaar die niet goed werkt?
Ook als de verlichting aanstaat en ik rem een paar keer,begint de verlichting ook te knipperen,ook is dat hoorbaar aan het relais.
Zou dit met dezelfde schakelaar te maken kunnen hebben,of is het van elkaar gescheiden,of moet ik de oorzaken ergens anders zoeken?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Welke verlichting knipperd bij het remmen?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

in koppeling en rem zit een schakelaar die de cruise uit zet wanneer je het pedaal gebruikt.
Bij mij bleef de koppeling iets hangen waardoor de cruise het niet deed.

Marcel
afbeelding van Marcel

Met de verlichting bedoel ik de buitenverlichting (koplampen,achterlichten en dashboardverlichting).
Ook krijg ik regelmatig een melding dat de watertemparatuur te hoog is terwijl de temparatuurmeter netjes 70 graden aangeeft.

Marcel
afbeelding van Marcel

Aan het koppelingpedaal zal het niet liggen,ik heb een automaat (sorry,was ik vergeten te melden).

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

V.w.b. je temperatuur: er zijn 2 temperatuursensors: 1 geeft de temperatuur door aan je meter, en de ander aan je injectiecomputer. Het kán theoretisch dus zo zijn dat je meter vrolijk te weinig aanwijst (70 graden is wel erg laag, zelfs voor een automaat! Moet ongeveer 80 graden zijn) terwijl de werkelijke temperatuur te hoog ligt.
Meten is weten!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Heel vreemd dit met de verlichting, ik zou in eerste instantie denken aan stekkers onder je dashboard in nabijheid van het rempedaal die niet lekker zitten daarintegen kan het ook een massaprobleem zijn maar dat vind ik nog te voorbarig.

Kun je heel precies per handeling puntsgewijs omschrijven hoe het verloop is van 0 tot aan de lichtstoring of is het elke keer als je remt?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Marcel
afbeelding van Marcel

Nee het is niet elke keer als ik rem,ook niet bij elke rit,maar als het gebeurde viel ook mijn radio uit en sprong daarna direct ook weer aan.
Maar die heb ik nu rechtstreeks met de accu verbonden,dus daar heb ik geen last meer van.
Dus even het totaalplaatje:
regelmatig gaat na remmen dus de aanstaande verlichting knipperen en krijg ik de melding watertemparatuur te hoog en de radio (op de originele voorbereiding) gaat uit en weer aan en de cruisecontrol (als die het toevallig een keer doet) gaat ook uit en niet meer aan.
Zou dit kunnen wijzen op een sluiting in de rempedaalschakelaar?

wimb
afbeelding van wimb

Hmmmm. Marcel, je omschrijving komt me bekend voor. Maar uit verschillende ervaringen.
Zelf heb ik gehad dat de accu niet meer geladen werd en dus de spanning zakte. Dat geeft vreemde verschijnselen. Jouw te hoge temperatuur en uitvallende radio vallen daar onder.
Verder hebben we vandaag gekeken waarom Benny z'n remlichten het niet doen: er zit bij hem een ferme kortsluiting als hij remt. Een 10A zekering piept er uit. :shock:
Om een en ander aan elkaar te kletsen: een kortsluiting is feitelijk de ultieme lage spanning. Iets moet bij jouw in staat zijn om ruim 50A (of meer als je een grote accu hebt) kort te kunnen sluiten zonder dat het kapot gaat. En dat kan niet de remschakelaar zijn.

Zouden Benny en Marcel hetzelfde probleem hebben? :roll:

Marcel
afbeelding van Marcel

Alleen heb ik gelukkig nog geen kapotte zekering gehad,tevens zou het acculampje moeten gaan branden op het moment dat de accu niet wordt bijgeladen,ook dat is bij mij niet het geval en nee het acculampje is niet kapot. :?

wimb
afbeelding van wimb

Dat dacht ik toen ook met mijn dynamo. Het lampje brandde niet tijdens het rijden. Maar het brandde ook niet als ik de wagen op contact zette, en dat moet wel gebeuren. Het gebeurde niet door een kapotte dynamo.
Als ik terugdenk, heb ik nog best lang met een ontladende accu gereden. :?