Weet iemand of het kan voorkomen dat er geen bevestigingsgaten in de daksponning zitten?.
Ik heb net originele dragers gekocht en wilde ze proberen maar kan de gaatjes nergens ontdekken!.
Heeft iemand een oplossing?.
Groeten Rob
Weet iemand of het kan voorkomen dat er geen bevestigingsgaten in de daksponning zitten?.
Ik heb net originele dragers gekocht en wilde ze proberen maar kan de gaatjes nergens ontdekken!.
Heeft iemand een oplossing?.
Groeten Rob
Die gaten kunnen afgedicht zitten met rubber. Ze zijn er normaal gezien wel en je zou ze moeten kunnen vinden als je de deuren open zet. Ze zitten normaal gezien uit het zicht achter de bovenkant van de deuren.
Dat is inderdaad even zoeken. Er zit vaak een plakkertje over en je moet het rubber iets insnijden. Het rubber zit in het midden boven de deur ook iets los. Volgens sommigen moet je de dakdrager daar achter door de rubber heen steken.
__________
Crepuscule
Bedankt voor de reacties.
Ik heb ze gevonden, ze waren nooit gebruikt en indedaad afgeplakt onder wat vuil.
Ik lees nu dat er plaatjes gemonteerd moeten worden, hoe zien die eruit?.
Zijn ze echt nodig?
Ongeveer 6 x 2 cm met een gat in het midden ;-) Tja, het kan ook zonder, maar als ik 3 weken op vakantie ga monteer ik ze wel. Er kunnen behoorlijke krachten op zo'n dakkoffer staan. Zeker met een lekkere Mistral in Frankrijk.
__________
Crepuscule
Dit is de plek. Het is soms ff zoeken.
Je moet de dakdragers van boven af insteken. Voorzichtig met de lak!
__________
Crepuscule
Kijk dat geeft veel meer duidelijkheid, goed zeg die foto's!.
Die plaatjes kan ik wel namaken, komen die aan de buitenkant van de dragers of tussen de auto en de dragers?
Hoe dik zijn de originele plaatjes?
Tussen de auto en de drager. Het exacte formaat 6,5 x 1,5 cm. dikte ca. 1,2 mm
__________
Crepuscule
Ja inderdaad vastschroeven.
__________
Crepuscule
Volgens mij was het M8.
__________
Crepuscule
M8
Inbus met lage kop, flush, anders mol je je deuren bij het sluiten.
Gisteren gekeken hoe het bij mijn V6 zit, want de eerste eigenaren heeft ook originele dakdragers gebruikt (lagen bij aanschaf nog in de kofferbak ook ).
Een M8-torx (hier even losgedraaid), maar ook:
- Een groot rechthoekig gat in het dakrubber --> is dat origineel zo?
- En met het stalen plaatje terug gemonteerd --> hoort dat, of moet die eigenlijk bij de dakdragers bewaard worden?
Hoe moet de dakdrager nu precies gemonteerd worden? Tussen rubber en dak (wat ik hierboven dacht te lezen)? Of toch zoals hier dus gebeurd lijkt, tussen de twee helften van het rubber?
Het terugmonteren met het plaatje lijkt mij dubieus: het verzonken deel van het plaatje sluit volgens mij niet helemaal aan op de rubber tape op de carrosserie. Met lekkage (oh ja, we hadden een nat tapijt laatst...) risico. Nu dus terug gemonteerd met extra rubber onder het verzonken deel (en wat verse vaseline op het schroefdraad). Kijken of de XM nu hoosbui- of tuinslang-proof is.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Bedankt voor de info,de foto's maken veel duidelijk.
Vanwege een korte vakantie naar Brabant waarbij de fietsen ook mee moeten, heb ik de originele dakdragers maar weer eens gemonteerd.
Deze hebben een mooie aerodynamische vorm die mooi aansluit op de body van de XM. Max 75 kg staat erop. Dat moet met 1 fiets bovenop geen probleem zijn. De rest gaat op de twinnyload.
__________
Crepuscule