Staat er op Facebook een XM te koop uit 1991 zonder spoiler en vermoedelijk zonder toerenteller. Navraag bij een kenner (Niet de verkoper..) leert me dat het wellicht om de versie met monopoint injectie gaat gezien het vermogen van 84kw/114pk.
Wat ik er erg leuk aan vind is juist die soberheid, geen hydractief, het tijdsbeeld dat deze uitstraalt met die prachtige stoffering en het éenspakige stuurwiel. Men zegt meestal, hoe eenvoudiger hoe minder sores...is dat wel zo bij dit type?
Heeft iemand hier ervaring met dit type? Hoe rijdt het, is het lagere vermogen voldoende?
Een vorige eigenaar heeft haar wat opgepimpt met de blokjesvelgen- wel leuk en passend bij het bouwjaar- een eenspakig stuurwiel met knopjes erop ( voor de radio?) en een verhoogde middenconsole.
Als het om de hoek was, was ik al wezen kijken. Van de weinig meedeelzame verkoper, een kleine handelaar, wordt ik niets wijzer behalve dat hij meent dat de auto in 'topstaat' verkeert. Op de foto ziet het er allemaal goed uit, dat wel. De auto heeft 3 eigenaren gehad en 195k gelopen.
Verleiding....
Kan ook een XM met carburateur zijn... Die zijn leuk en uitzonderlijk maar ook erg 'old-school' qua techniek![](https://xmclub.nl/profiles/commons/libraries/ckeditor/plugins/smiley/images/icon_rolleyes.gif)
Stuur ff een link naar deze wagen, dan kijken/denken we ff mee...
__________
Crepuscule
Is eigenlijk een grote bx qua techniek. Geen grote valkuilen anders dan andere Xms. Wellicht dat sommige motor delen wat shoppen bij tijdgenoten nodig maakt omdat er maar weinig van dit soort Xms zijn (geweest). Als ie netjes is en niet roest zou ik er niet bang voor zijn.
De link plaatsen lukte niet, wel een paar foto's.
Veen: De technische gegevens via het kenteken vertellen me dat het een monopoint injectie is. Gewicht 1448 kg. Dat is iets lichter dan de standaard 2.0 uit die tijd.
Volgens een kenner/verzamelaar is het een monopoint carburateur, meestal gewoon monopoint genaamd. Dus zowel injectie als carburateur.....
Ik herinner me dat er indertijd een uitgekleedde versie op de markt werd gebracht die net onder de 50.000 gulden aanschafsprijs moest blijven om belastingtechnische redenen. ( voor de leasemarkt geloof ik)
1448 moet natuurlijk 1248kg zijn.
Grappig. Deze auto stond ooit te koop bij D'oro (David Overberg) tijdens Citromobile in 2006. Ik heb er toen foto's van gemaakt en die hebben ook nog in ons clubblad gestaan. De blokjesvelgen zaten er toen ook al onder.
__________
Crepuscule
De lage-belastingen versie (Oort-versie, naar de voorzitter van de Commissie die in 1986 de belastingherziening schreef) heeft geen middenarmsteun, dus dit is geen Oort-versie, of is ooit opgepimpt met een andere middenconsole (en electrische armsteunverhoger!).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik meen me te herinneren dat er inderdaad zo'n hele korte middenconsole in deze wagen zat. Maar kan er even geen foto van vinden![](https://xmclub.nl/profiles/commons/libraries/ckeditor/plugins/smiley/images/icon_problem.gif)
Deze hoort er sowieso niet in ..
__________
Crepuscule
Gevonden in AE 30! Deze middencosole zat er toen in.. Dit is dus inderdaad een Oort-achtige XM.
__________
Crepuscule
Leuk zeg..de middenconsole en het stuur zijn er later ingezet, dat lijkt me nu wel duidelijk.
Oh het stuur is ook gewijzigd. Dat had ik nog niet eens gezien. Ben benieuwd of die stuurbediening ook werkt. Dat is wel een aardige knutselklus om voor elkaar te krijgen.
Ik kan mij best voorstellen dat een armsteun fijner is tijdens het rijden maar eigenlijk is het wel een beetje jammer dat van deze 'unieke' XM een 'doorsnee' XM is gemaakt.
Ik weet nog dat iemand bij de clubstand mij destijds vertelde over deze XM en dat ik er speciaal naartoe ben gelopen om 'm te bewonderen en te fotograferen.
Hopelijk hebben ze de middenconsole bewaard.
__________
Crepuscule
Volgens mij staat daar wat over in onze Xm bijbel van Thijs van der Zanden op blz 72 en 73.
volgens mij heeft hij nog exemplaren liggen.
Het idee om een paar dingetjes weg te laten......wie verzint zoiets?
Als ik haar vergelijk met de Seduction, is ook de bekleding niet origineel. De knopjes op het stuur zijn er dan weer wel, waar dienen die voor?
Weglaten dempingsmatten onder de motorkap, tja....die zou ik dan weer wel opnieuw aanbrengen. Een middenconsole zou ik ook wel willen en die wieldoppen.....nee, die weer niet.
Het meest kenmerkende is toch wel de carburateurmotor en de ontbrekende spoiler, dat zou ik absoluut zo laten. Heb die grote spoiler noot mooi gevonden.
Ik weet niet of ik er nog achteraan ga. Als iemand geinteresseerd is kan ik het telefoonnummer van de handelaar geven. Ik ga vandaag naar een andere dame kijken....wordt vervolgd. Oja, morgen zetten we mijn huidige XM op de brug, gaan we de motor eens goed schoonmaken en kijken waar precies de olie lekt. Maar dat is een ander topic onder 'mechanisch'.