Naar aanleiding van de doorgeschoten veerpoten heeft Arjan Bosman in de AE40 de de-en montage van de veerpootscotel beschreven:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Doorgeschoten%20XM%20veerpoten/AE40veerpootschotelmontage.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Doorgeschoten%20XM%20veerpoten/AE40veerpootschotelmontage2.jpg
Nog wat foto`s van de doorgeschoten veerpoten:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Doorgeschoten%20XM%20veerpoten/MVC-220F.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Doorgeschoten%20XM%20veerpoten/MVC-221F.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Doorgeschoten%20XM%20veerpoten/MVC-223F.jpg
Mooie beschrijving van Arjan. Het gaat hier echter over een ver-roeste veerschotel, dit is wezenlijk anders dan een kapot rubber? zoals bij Mike????
Arjan heeft zijn veerpootschotel vervangen omdat hij bang was dat die ook door kan schieten.
Het draait allemaal om het rubber dat gaat scheuren en de veerpoot door de motorkap laat schieten :cry: .....
Nog wat info van service.citroen.com over de typen veerschotels.
Serie1:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Doorgeschoten%20XM%20veerpoten/veerpootschotelserie1.jpg
Serie2:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Doorgeschoten%20XM%20veerpoten/veerpootschotelserie2.jpg
Die schotel van Arjan was het rubber nog goed voor... Over de nodigheid van het vervangen valt dus nog te discussieren..
Voor je de schotels gaat vervangen, kijk goed naar de diameter van je leiding naar je bol (wel of geen hydractive) en naar de diameter van het schroefdraad op je poot.
Tussen de verschillende versies zit hier verschil in. Een 2.0 16v bijvoorbeeld heeft dunne veerpoten.
Een V6 heeft daarentegen weer dikke poten met groter schroefdraad. De bijbehorende schotels zijn ook totaal anders..
Let wel, ik heb het nu over serie 2.
Er zouden voor de serie 2 modificaties zijn gemaakt dat die niet door kan schieten, maar ik trek dat heel hart in twijfel!
Marco
Bedankt voor je aanvulling :wink:
Nogmaals voor de beeldvorming:
De veerschotel ziet er zo uit in dwarsdoorsnede:
Dubbelpost, en waarom gebruik je geen ?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Wes wilde niet hebben dat er (grote) foto's gepost worden. Tenzij ik het verkeerd begrepen heb.
Ik had het net met een vriend over dit probleem en we moesten weer elders kijken naar deze afbeelding. Het is makelijker om het probleem met dit plaatje te zien :wink: .
Volgens het Duitse ACC-forum, waar de discussie over deze 'domlager' een stuk activer is dan hier, betreft het probleem zowel type 1 als type 2.
dat klopt, het veerschotelprobleem geldt voor beide typen :wink:.
Het verzoek is om de foto's niet al te breed te laten zijn. Ik denk dat iets van 800 pixels in de breedte wel het maximum is.
Wat een bezopen constructie is dat nou weer!
Als dat rubber gaat scheuren of verweren kan die veerpoot dus gewoon omhoog door het gat! Je zou zeggen dat een of andere stalen beveiliging tegen doorschieten hier wel op zijn plaats zou zijn! Nee, dus.
Daar komt bij dat controleren uitermate lastig dan wel onmogelijk is.
Stel dat we twee halve manen maken van pakweg 3mm RVS met elk twee gaten M10 die over de montagenbouten passen.
Wel lassen daar twee strips op die met de halve manen mee gebogen zijn.
Aan die strips lassen we een stuk rond (zeg 10 mm diameter) dat van de ene naar de kant andere loopt, net over de veerschhotel heen.
Dan heb je een ding dat de klap wel kan opvangen.
Ik ga dat maar eens maken. Ik heb ook zo'n verdachte veerschotel.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Dat idee is al een aantal keren uitgevoerd en zelfs te koop geweest op ebay..
Dan nog blijft het feit dat je ophanging los scheurt en een stuk doorschiet. Dan kan evengoed een gevaarlijke situatie ontstaan! Bij verdenking van de schotel gewoon vervangen! Zo'n constructie is wellicht leuk om preventief te monteren, maar lijken mij niet de juiste stap als je schotels al aan het vergaan zijn!
De scheuren zijn duidelijk waarneembaar als je de geribbelde stofhoes aan de onderkant van de schotel los trekt!
Gek genoeg heb ik alleen nog maar van gevallen gehoord waar dit gebeurt tijdens het geparkeerd staan, niet rijdend.. Kans is natuurlijk wel groot dat dit gebeurd is, maar niet naar voren is gekomen..
Ik heb dit ook een keer gehad, poot door de kap. 'grappig' genoeg was die poot al een tijd los en pas toen we de parkeerplaats afrolden klapte de poot door de kap (zo goed als stilstaand eigenlijk). Waarschijnlijk door het omhoogpompen oid ?
Mag ik vragen waarom je dan moedwillig gaat rijden met een poot die "al een tijd los zat"? Ik vind dat niet grappig. Rondrijden met afgescheurde ophangings onderdelen is levensgevaarlijk! Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je medeweggebruikers als er iets gebeurt!
Denk aan je hart, ik kwam er later pas achter aan de hand van een foto
Mijn verklaring waarom alleen stilstaande veerpoten door het rubber schieten is dat tijdens het rijden de cilinder niet loodrecht op de schotel staat en daardoor net niet door het gat kan schieten. Kijk maar naar de doorsnede op pagina 1, het is wel een hele krappe ruimte.
Heel plausibel :)
Modedit De discussie over reparatie van de veerschotels is geplaatst in een eigen onderwerp:
http://xmclub.nl/forum/topic?f=9&t=631