Mijn vrouw wordt misselijk door het veercomfort van mijn XM (Y3, Serie I, V6, HA). De auto heeft geen modificaties is het veersysteem (zoals bollen met overdruk of aangepaste demperplaatjes). Om de misselijkheid te voorkomen zou de XM eigenlijk een stuk strakker moeten veren als mijn vrouw mee rijdt. Ik kan natuurlijk permanent de sportstand inschakelen, maar dat rijdt over een langere periode niet bepaald prettig.
Is het mogelijk om een soort tussenstand te hebben tussen sport en comfort en hoe? (De vraag is misschien ook: wordt je misselijk door een gebrek aan demping of een gebrek aan stugheid?).
Een interessante topic is: https://xmclub.nl/forum/veercomfort-aanpassing-met-het-behoud-van-de-sportstand . Dat gaat echter over het permanent aanpassen (verminderen) van de demping en verhogen van de gasdruk.
Ik wil hier wel wat op zeggen maar bedenk me op het laatste moment.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dag Mark,
Spreek je gerust uit, bedoel je misschien: De rijstijl aanpassen?
Gr. Toine
Met vriendelijke groeten,
Toine
Stuggere middenbollen monteren lijkt me de kortste klap.
Mijn kinderen moesten ooit ook weer even wennen na 4 jaar een Toyota leasewagen. Dat duurde 2 weken en toen was het weer goed.
__________
Crepuscule
Was meer een treitertje, en wou even polsen of er een reactie op zou komen, maar goed, daar komt die dan.........er is een oplossing, vrouw d'r uit of XM d'r uit, dat laatste zou je natuurlijk nooit doen
Je rijstijl zal het niet aan liggen, een oud collega van mij had er ook last van, nog geen 100 meter gereden en hij hing al zowat uit het raam, het is iets met wat de ogen zien maar de hersenen niet kunnen verwerken. Overgaan doet dat denk ik nooit.
De Xm is de meest richting europeesch geveerde auto's, veel stugger dan zijn voorganger serie 1 en cx en ds en de 2 serie is nog stugger. Dus of er echt wat aan kan doen ik betwijfel het. De sportstand zal denk ik ook niet heel veel helpen tenzij je je als een nikkie lauda gedraagd want al wat het doet is sneller de middelste bollen uitschakelen. Ik merk als ik normaal rijd, dus geen abrupt gasgeven, remmen of nokse stuurbewegingen niks anders qwa veercomfort als ik de auto in de sportstand zet. Dat is ook niet de werking van de sportstand, het systeem reageert in de sporstand sneller bij hevig gasgeven of remmen of abrupt of scherp sturen door de vering sneller 'stug' te zetten. Het is zelfs zo dat de auto in comfortstand blijft zolang je onder de 180 Km/h blijft, daarboven gaat die automatisch in sportstand of je nou wilt of niet.
Als je vrouw zelf rijd heeft ze er dan ook last van?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Stuggere middenbollen is een optie, alleen ook een 'definitieve'. Is er ook een 'schakelbare' optie? Vrouw erin - iets stugger geveerd. Vrouw eruit - normaal comfort.
Met vriendelijke groeten,
Toine
Qua sportstand heb ik een oude XM (1990). Als ik de sportstand inschakel is deze altijd stug. Latere versies van de HA werden wat slimmer en bleven niet constant in de stugge stand. Ik ben al van plan om zelf een veercomputer te maken met een microcontroller. Op zichzelf stelt dat niet veel voor. Het belangrijkste is dat de parameters cq. de meetwaarden van de sensoren bekend zijn waarop de veercomputer van comfort naar stug moet schakelen, en die waardes heb ik nog niet. Misschien dat iemand op het forum weet of deze meetwaarden publiekelijk verkrijgbaar zijn.
Ik begrijp overigens je standpunt dat je de XM als allerlaatste de deur uit moet doen. Maar de suggestie dat ik mijn vrouw in de XM moet laten rijden.......... Daarmoet ik nog eens goed over nadenken...
Inderdaad, grapje. Als mijn vrouw in de XM rijd heeft ze er veel minder last van.
Met vriendelijke groeten,
Toine
Primatour of vergelijkbare middeltjes. En als het blijft een neuroloog raadplegen.... voor je vrouw dan, niet voor de XM.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Er is een Citroën oplossing voor:
https://www.citroen.nl/over-citroen/nieuws/citroen-introduceert-de-eerste-bril-waardoor-op-reis-gaan-weer-leuk-wordt-seetroen.html
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken https://www.youtube.com/watch?v=dhFMkwmfbZk
Misschien dat het een optie is om een HA2 veercomputer aan te sluiten? Ik weet alleen even niet in hoeverre deze 'backwards-compatible' zijn. Binnen HA2 zijn ze dat wel. Maar ik weet zo snel even niet of er met HA2 niet ook extra sensors zijn gekomen die de computer gaat missen en of de pinbezetting in de stekkers hetzelfde is gebleven.
Voordel van de computers is dat de sportstand niet constant 'stug' is. Maar zoals je zelf al wil programmeren, 'soepel' blijft maar sneller een beetje 'stug' in de mix gooit om de wagen strakker te houden.
Ook zou er ergens op het forum/de site een download sectie moeten zijn met documentatie. Die kan ik zo snel niet vinden. Dus ik voeg even het document waar ik je naar wil verwijzen toe als bijlage bij deze post. Dit is een document wat HA2 tot in de details beschrijft. Inclusief alle drempelwaardes in tabel per sensor wanneer deze de computer laat schakelen tussen 'soepel' en 'stug'.
Wellicht dat je daar nog iets mee kan voor je eigen programmeer-project.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Zet een schakelaar tussen het relai van de extra bol zodat je zelf kan bepalen hoe het relai wel of niet wordt ingeschakeld.
Een originele met lampje bvb. die voorde verwarming van de achterruit . Op het dasboard is er nog een plaats vrij (tweede van rechts ?)
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Interessant artikel qua techniek. Ik heb het model van de bril bekeken, daar moet ik niet mee bij mijn vrouw aankomen, dat is niet één maar enkele bruggen te ver.
Met vriendelijke groeten,
Toine
Een HA1 en HA2 zijn niet uitwisselbaar. Maar je maakt mij heel blij met de meegestuurde documentatie. Dit is de informatie die ik zocht. Op basis hiervan kan ik een betere HA computer maken. Mogelijk zelfs een universele zodat we binnen de club voor de HA1 computers vervangers hebben.
Heb je ook informatie over het motormanagement van de ZPJ PRV V6?
Gr. Toine
Met vriendelijke groeten,
Toine
Ik neem aan met de bedoeling om de XM continue in stug te zetten. Ik heb een oude HA1 computer, zodra ik deze in de sportstand zet is deze al permanent stug, en dan is de XM zelfs stugger dan mijn DS5 Hybride, en die is al onprettig stug. Lang in de sportstand rijden wil je ook niet.
Maar misschien bedoel je iets anders nog.?
Met vriendelijke groeten,
Toine
Fijn dat dit gaat helpen. Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
't Document heb ik van het forum hierzelf. Helaas bezit ik niet de complete collectie technische documentatie van de XM.
Heb wel de gewoonte er van gemaakt om alles wat ik tegen kom meteen te bewaren. Maar over motor manegement ben ik nog niets tegen gekomen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Banden hebben natuurlijk ook invloed op de veereigenschappen. Op dit moment staat de XM op 15" 205/60 banden. Hoeveel verschil zal er zijn door de auto te voorzien van 17" velgen met als band 17" 205/45. Heeft iemand hier ervaring mee?
Gr. Toine
Met vriendelijke groeten,
Toine
Wat voor velgen heb je op het oog Toine? Zeg het maar ...
__________
Crepuscule
Ik speel namelijk ook met de gedachte aan 17" velgen. Gewoon een leuk setje ernaast die ik wisselend kan gebruiken op mijn XM's. Soms vind ik het best mooi namelijk.
Hangt wel af van de velgen....
__________
Crepuscule
Met 17" heb ik geen ervaring maar ben er stiekem wel benieuwd naar.
Voor zover ik begrijp gaat een lagere wang voornamelijk het afrolcomfort beïnvloeden. Korte riggels, putjes, dat soort dingen komen wat meer door. Het deinen van de wagen / zachte vering zal gewoon intact blijven.
Daarnaast.., al zou het helpen.., het is weer een permanente oplossing. Tenzij je als beroep in een pitstraat werkt en dus voor een ritje maar een paar seconden nodig hebt om van wielset te wisselen.
Het probleem bij wagenziekte is dat je niet voelt dat je beweegt maar het wel ziet. Dit probleem is er ook in Virtual Reality. Omdat ik de eerste paar maal goed ziek ben geworden in een Rally simulator ben ik wat gaan zoeken hoe hier vanaf te komen. Voornamelijk rustige gewenning werd genoemd, maar ook deze tip die voor jou goed haalbaar is.
Er wordt gezegd om heel simpel een ventilator op het gezicht te richten. De ogen zien dat je beweegt, en door de luchtstroom op het gezicht voel je dat je beweegt.
Er is geen 100% garantie dat het werkt, maar ook niet duur/moeilijk om te proberen.
Uiteraard eerst een proberen wat de ventilator van de wagen zelf als resultaat geeft. Maar aangezien dit aardig wat geluid gaat produceren kan ik me voorstellen dat dat niet de meest ideale oplossing is.
Een simpel USBfannetje heb je voor een paar euro wat dan op de aansteker aangesloten kan worden. Hooguit even nagaan of die dingen ook echt voldoende blazen om er op een afstandje wat van te voelen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Raampje open?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Heb je 17" velgen over?
Met vriendelijke groeten,
Toine
Ik ga je tip eens toepassen op mijn vrouw, ik hoop dat dit werkt.
Met vriendelijke groeten,
Toine
Precies wat eerder werd gezegd, oneffenheden komen harder door, veercomfort blijft hetzelfde, ik geloof niet dat 17 of 18 inch verschil maakt daarin (ik rij in de zomer met 18) Smaken verschillen natuurlijk, maar in mijn optiek lijkt de XM op grotere wielen ineens 10 of meer jaar jonger.