Ik maak dit topic even aan voor Peter, die zelf nog geen account heeft :wink:
Ik ben vandaag op bezoek geweest bij Peter. Hij kwam in contact met mijn moeder en zo dus ook over XM's.
We hebben dus ook even aangeboden om zijn XM even uit te lezen met de Lexia, en gewoon even naar het ding te kijken in het algemeen. Hij wou wel graag weten hoe het met zijn auto was. Ten eerste: wat een prachtige kleur!
Helaas niet meer foto's gemaakt, maar ik ga er nog een keer langs om wat basis probleempjes op te lossen, dus dan maak ik ook wel wat meer foto's.
Het is een V6 24v uit 1998, met ik geloof 240k Km. Staat super in de lak, en heeft sinds die de fabriek verlaten heeft altijd de onderhoudsbeurten gehad. Heeft ook sinds aanschaf altijd in een garage gestaan. En dat is dan ook wel te zien! Volgens mij is hij tevens de eerste eigenaar.
Enkele opties:
-Leren bekleding (handbediend)
-Boordcomputer
-(aftermarket) Schuifdak
-(aftermarket) Cruise control
Natuurlijk even de kap open getrokken, en het zag er allemaal mooi schoon en verzorgd uit, op 1 retourslang na. De retourslang van de HDpomp naar het LHM reservoir was eigenlijk gewoon recht over het blok getrokken. Dat moet zeker wat mooier kunnen en die ga ik dan ook even een mooiere positie geven. Wat mij in het bijzonder opviel was dat het subframe geen enkel roestplekje had! Helemaal niks! Gewoon de zwarte lak die er af fabriek op zat.
Goed, dan maar even over naar het uitlezen. Eerst maar eens de beruchte: de veercomputer 8)
Kwamen flink wat storingen naar voren, sowieso meer dan 5. Allemaal tijdelijke storingen. Gewist, en ze kwamen niet terug. Ik liet Peter zien hoe je kunt herkennen dat je VC in de noodloop staat, aan het hydractivelampje dus. Waarop hij opmerkte dat die dat nog nooit had zien aan gaan! En de auto is altijd netjes in onderhoud geweest! Kan me niet voorstellen dat niemand dat ooit even heeft gedaan :shock:
Hij had ook wat problemen gehad met de airco, dus die ook even gedaan. Daar kwam een recirculatieklepstoring naar voren. De klep stond vast in de recirculatistand, er kon dus bijna geen frisse lucht naar binnen! Verder geen storingen, en ze bleven ook weg. Gelijk wat frisse lucht naar binnen! Indexering van buitenspiegel ook gedaan. Motormanagement niet aan toegekomen, maar daar was ook geen reden toe. Automaatbak gedaan, en daar zat 1 storing in: rempedaalsensor. Hij zei dat die 5 (!) keer vervangen is door zijn garage, en dat het niet hielp. Even aan de bedrading wroeten gaf het antwoord al: er was een stukje afgetapt voor de cruisecontrol, maar de massa is niet goed, en het zit niet gesoldeerd maar met kabelschoentjes. Ongelooflijk.
Verdere probleempjes en wensen:
Lampjes van de boordcomputer stuk
Hij wou toch wel graag elektrisch bedienbare stoelen
Een afdekkapje van een raamschakelaar
Lichtmetalen velgen voor in de winter met evt winterbanden er al om
CV rechts voor werkt niet. Sleutelmet IR affabriek, maar die doet het ook niet. Je hoort de ontvanger ook niet klikken.
De cruisecontrol doet het af en toe wel, en af en toe niet. Iig niet betrouwbaar genoeg om het vaak te gebruiken.
Hoedenplank was ook stuk.
Het was al met al heel gezellig en leuk om zo'n XM te bewonderen. Hij was in bijzonder goeie toestand en Peter was vreselijk opgelucht dat zijn auto zo goed was. Leuk om iemand te helpen zo 8)
Mooie kleur! Nog niet zien rijden in w'wijk of omgeving.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mooi ding. En wat aardig van je om hem te helpen.
Hoedenplank heb ik liggen.
CV. Als alleen rechtsvoor het niet doet. Ander motortje?
En als hij ooit het handbediende leren interieur weg wil doen dan sta ik vooraan om dat over te nemen.
Ik ga samen met hem de onderstellen van de stoelen vervangen. Hebben nog 2 elektrische staan uit de festivalbak. :wink:
Een vraagje over de CV met afstandsbediening (origineel)
De auto reageert niet op het knopje van de sleutel. Batterij van de sleutel is goed, lampje brandt gewoon helemaal fel. Ik hoor geen relais klikken in het dashboard. Zal dit de oorzaak zijn?
Rechtsvoor reageert de CV niet. Gaat niet mee met de rest van de sloten, dus moet eerst handmatig op het knopje drukken. Vervangen van de CV module?
Als je geïnteresseerd bent, heb ik nog wel een serie 2 handbediend leren berline stoelenset staan. PB maar ff if interested
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Oh leuk zeg: nieuw bloed, en nog een mooie auto ook!
Als de CV op 1 deur niet meedoet is er iets met de motor van dat portierslot aan de hand, of met de bedrading. Als de rest wel werkt is dat gedeelte van de Kiekert iig nog goed.
Als het in de bedrading zit ligt dat meestal aan het flexibele stuk dat tussen deur en chassis zit, met die 2 draaistekkers. Motor komt echter veel vaker voor.
Qua het niet werken van de afstandbediening zou dat gedeelte van de Kiekert weleens stuk kunnen zijn, terwijl de CV nog werkt (deels in dit geval)
Ik denk dus dat je hier tegen 2 afzonderlijke problemen aanloopt.
For testing purposes heb ik nog een RF Kiekert te leen eventueel. Met bijbehorende sleutel.
Sidenote: ik hoor ook geen relais klikken in mijn dashboard als ik de afstandsbediening gebruik (maar ik heb wel aftermarket RF, mind!) dus dat hoeft niet per se een fout aan te geven.
Errug mooie kleur, lekker hoor tussen al dat groen
Je hoort geen klik in de auto bij bedienen van de plip.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mooi werk Djide, Peter zal wel heel blij zijn met jou, en ook met zijn XM nu deze zo aangepakt wordt door een connaisseur!! :clap:
prachtige kleur idd,
Peter welkom hier en gaarg meer plaatjes :wink:
Das dus mijn kleur ja, kwam er tijdje gelee in Amsterdam een tegen en onlangs in Arnhem.
Tres chique. Hoe heet dat nou?
Ik zal de kleurcode wel eens bekijken als ik de kans heb :wink: Bij dibert in Borculo staat er ook nog eentje, al best een tijd.. Een turbo CT dacht k
:kwijl:
Dat is een mooie!! :D
Welkom op het forum :ballonnen:
Is het niet dit deze kleur:
Dan moet de code KMV (CR) zijn. CR staat voor metallic en vernis (blanke lak laag)
De naam is dan: Bleu Buckingham
We maken er maar even `la Reine bleue`van..
Luceo non uro....