Dag allen,
Als recent mede-XM'er heb ik me hier maar eens aangemeld. Sinds enkele weken ben ook ik eigenaar van dit bijzondere stukje techniek uit Rennes. Met alle respect voor onze fijne bolides, maar het zou zo maar kunnen dat ik zo nu en dan wat hulp nodig heb. Maar ik deel ook graag het plezier dat ik met deze fantastische bolide ervaar: een bijzonder soepele, zachtgeveerde, maar ook vrij snelle auto met een heerlijk karakterstiek design.
Hier enkele foto's:
Later update ik dit topic nog wel, dit alvast een aardige aanzet.
Gegroet,
der Magistrat
Hé, dat is leuk. Serie 1 XM's zien we niet meer zo heel erg veel. De XM is inderdaad een passende voiture voor een magistraat. Maar zou Le Magistrat niet passender zijn ;-)
__________
Crepuscule
Inderdaad mooi zo'n serie 1 met schuifdak !! Veel rijplezier toegewenst
Mooie auto
Dank! Dat zou wellicht passender zijn, maar ik gebruik deze naam al enige tijd op andere fora.
Dank ook aan de anderen.
Het schuifdak gaat helaas niet meer open, naar ik heb vernomen moet de dakbekleding daarvoor eerst verwijderd worden, dus daar ga ik me binnenkort eens in verdiepen.
XM & Regata
Beste Magistrat, Voor het vervangen van het codeklepje moet je eerst het totale paneel eruit wippen incl de schakelaars voor raanbediening achter en speigels enz. (afhankelijk van uitvoering). Dan een foto maken hoe de stekkers zitten. contact uit houden ivm losnemen startcode paneel en dan alle stekkers los maken. Er zitten nokjes aan de zijkant van de stekkers die je moet inknijpen. Dan kan het raampje met codepaneel er vanaf onder uit. Hier zitten ook 4 nokjes die je moet indrukken. Dan kan het codepaneeltje weer uit het raampje geklikt worden. Het clubmagazijn heeft ze meestal wel op voorraad. Pas als stekker codepaneel weer gemonteerd is contact weer aan.
Met vriendelijke groet, Edwin
Dank ethuijs nog! Ik had je bericht wel gelezen, maar een soort van 'bewaard' voor wanneer het moment daar was.Helaas is er inmiddels wat veranderd. Ik heb me bij aanschaf wat te veel op het motorische deel gericht, lijkt het. Ik heb inmiddels een APK-afkeur binnen en wel voor een behoorlijk aantal punten, sommige al wat lastiger te bewerken. Misschien hebben jullie nog tips hier. Ik verkoop de auto namelijk liever niet in onderdelen, maar als het zo lastig is als de garage me vertelde, dan moet dat haast wel. Nu, wat zeggen jullie?
XM & Regata
Waarom is het in het Engels?
Een aantal punten lijkt me geen issue, de opmerkingen over de verschillende lampen en de kentekenplaat zijn waarschijnlijk makkelijk te fiksen. Kapotte lampjes vervangen, koplampen stellen of vervangen door een set betere. Die zijn er genoeg te vinden (oa in het clubmagazijn).
Abs zul je moeten onderzoeken. Uitlezen met een knipperkastje of lexia om de foutcode te achterhalen. Misschien een kapotte sensor of brakke stekkerverbinding.
Roest is wel een lastigere, helaas komt het vaker voor dat het subframe voor roest. Is normaal gezien als het niet te ver heen is echter wel redelijk te herstellen voor een redelijke prijs.
Aandrijfas hoes vervangen is ook niets spannends. Die opmerkingen over de gordelbevestigingspunten vind ik wat vreemd. Dat zijn geen typische Xm punten. Zou betekenen dat je Xm serieus veel roest heeft aan de onderkant bij de b stijl. Dat had je denk ik wel moeten kunnen zien bij het bezichtigen. Dan is normaal gezien de halve dorpel weg...
De opmerkingen over de leidingen kun je zo niet veel mee. Hangt er vanaf wat er niet goed is. Zal wellicht wat retourleidingen betreffen. Maar ook een aanvoerleiding vervangen is meestal wel goed te doen
Al met al bekruipt me het gevoel dat men of overdreven kritisch is of je een oor aan probeert te naaien. Kan het mis hebben natuurlijk, is maar een gevoel....
@Furriegurrie: Ik woon in Engeland; het is een Britse auto.
Dank voor je (ondersteunende!) bericht. Wat zou jij een redelijke prijs voor dergelijk roestherstel noemen? Sorry, ik ben een redelijke leek op dat vlak.
Leidingen vervangen en koplampen gaat op zich ook nog wel. Het is de stapel met dingen die het wat lastiger te behappen maakt, de distributieriem moet nl. ook vervangen worden, net als dat ik helaas ook slachtoffer ben van het beruchte slotprobleem; vandaag begaf mijn 'reserveslot' aan de passagierzijde het (de auto kan nu dus niet meer op slot van buiten).
Ergens denk ik ook wel dat met wat tijd en de juiste technische vaklui dit wel te doen is, maar het is toch wel een moeilijke situatie. Ik wist dat toen ik een XM voor niet al te veel geld kocht, dat er nog wel behoorlijk wat achterstallig onderhoud zou zijn, maar dit overvalt me dan toch wel.
XM & Regata
Ah, dat detail had ik even gemist. Zijn de eisen voor de MOT gelijk aan die van de apk?
Ben je actief op het fcf of het forum van de Engelse Xm liefhebbers? Wellicht zit er iemand bij je in de buurt die eens kan meekijken met je. Ik heb wel het idee dat de Xms in de UK veel harder roesten dan hier. Wellicht strooit men nog meer zout in de winter...
Ik heb geen ervaring met roest herstel en kan je dus qua prijs niets nuttigs vertellen.
Geen probleem.
Ik gok gelijkaardig, al zullen er wel wat nuanceverschillen zijn.
Ik ben inderdaad al aan het kijken naar of er daar iemand is die me eventueel kan helpen.
Ik woon nu trouwens nabij de kust, dat komt de auto ook niet ten goede (zoute wind), maar naar ik begrepen heb komt de auto uit het binnenland.
En geen probleem, alvast heel erg bedankt!
XM & Regata