Detlev; XM V6.24 uit 1998

Pagina's

98 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
detlev
afbeelding van detlev
Detlev; XM V6.24 uit 1998

Jaja, vandaag opgehaald.

Natuurlijk geen perfecte auto, maar wel een hele goeie. 186k km.

Dingetjes die ik heb gevonden:
Vering lijkt te hoog afgesteld
Bij terugveren (van drempel AF rijden) nogal hard.
linker spiegel reageert niet op afstelelectronica
buitenthermometer geeft 48C

En met behulp van Lexia: Remdrukschakelaar lijkt continu op 'aan' (1) te staan. Is dit de ruststand of moet ik hem nakijken?

Vandaag nog afspraak proberen te maken bij Civer voor de distributieriem, dan gelijk hydrorinçage, bollen testen/vervangen (7stuks?) en hoogte laten afstellen. En dan ook eens een pva om de velgen van de erfgoed60 op deze te krijgen.

Nog geen foto's, het trekt hier helemaal dicht dus het licht is rampzalig. Oh, en terwijl ik dit typ worden de sluizen ook even opengezet...

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

proficiat! en welkom in de wondere wereld van de 24klappers :mrgreen:

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Temperatuur en spiegelbediening zit m waarschijnlijk in storing in een en dezelfde draadboom, aangezien de sensor in de linker spiegel zit.

Voorts uiteraard gefeliciflapstaart met je aanwinst.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Ik ben heel benieuwd! De problemen die dr mee zijn krijgen we wel weg, daarna kan Erfgoed eens flink worden aangepakt!
Gefeliciteerd!

detlev
afbeelding van detlev
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Waar haal ik het batterijtje voor de afstandbediening?

En een handtekening!!!!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Euh, supermarkt, electronica winkel, benzinepomp?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

pavang
afbeelding van pavang
  • V6 exclusive 24 met zpj handgeschakeld
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Ook op deze plek nogmaals gefeliciteerd.
Hou je de andere xm erbij? Daar mankeerde nogal wat aan toch?

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

gefeliciteerd! en niet te dicht bij elkaar zetten , ze vermenigvuldigen zich... :mrgreen:

Luceo non uro....

ErikV
afbeelding van ErikV
  • TCT Series 2 Madame Morette
  • TCT Series 1 Madame Kitty Noir
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Gefeliciteerd!! :clap:

Dat hard veren van de drempel af had ik dus ook. Bij mij waren diverse bollen stuk en de rest van druk af, en er zat een storing in waardoor de auto op sportstand vloog bij belasting.

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Gefeliciteerd en jaloers..! :lol:
Heel veel mooie auto voor weinig geld.
Hoe zie je zo snel dat de vering te hoog is afgesteld? Of voel je dat?

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Lef gozert die Detlev, twee Xm's op de dam. 8)

detlev
afbeelding van detlev
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Storingen aan de vering heb ik verwijderd en blijven ook weg.

Te hoog staan: Als de lijn van de sierstrip een handbreedte boven de bovenkant velg zit (of zelfs meer) dan staat 'ie echt te hoog.

Rondje bollen was ik ook al van plan, tegelijk met de distririem. Kan het ook gewoon lucht zijn?

En ja, voorlopig twee. Deze laat ik eerst opknappen, de 12v is dan om zelf op te oefenen (tijd en weder dienende).

Want van deze moet het dashboard tzt ook los, achter de schermpjes zijn volgens mij wat lampjes stuk.

En mocht ik deze moeten verkopen: RDS op linkerschermpje is geloof ik al €500 waard tegenwoordig :mrgreen:

En een handtekening!!!!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Gekke vent, die Detlev! :lol: Proficiat met je aankoop en ik ben benieuwd naar de foto's!

marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Is het er dus toch van gekomen!

Gefeliciteerd! Ik hoop dat je fijne zweefkilometers gaat beleven.
En dat je nog meer mag gaan genieten van de wondere wereld van het zelf sleutelen!

Foto's jaaaahhhh... :mrgreen:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

eXpelliarMus zegt:

Lef gozert die Detlev, twee Xm's op de dam. 8)

En hoe :lol:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

8)

Luceo non uro....

wimb
afbeelding van wimb
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Hij hep ut gedaan! Een tweede genomen. Van harte met je aanschaf Detlev.

detlev zegt:

Te hoog staan: Als de lijn van de sierstrip een handbreedte boven de bovenkant velg zit (of zelfs meer) dan staat 'ie echt te hoog.

Wat ik van de Citroënmonteurs geleerd hebt: in rijstand moet voor je vlakke hand (pink beneden, duim boven) net tussen band en spatbord passen. Verder moet de dorpel achter 2 cm hoger staan dan voor.
En dit blijkt hetzelfde te zijn als die ingewikkelde formule van de fabriek waarbij je allerlei hoogtes onder de auto moet meten en van elkaar aftrekken en optellen. :shock:

detlev
afbeelding van detlev
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Haha, ja, en alle handen hebben precies dezelfde maat... Overigens, als mijn pink beneden is en duim boven noem ik dat geen vlakke hand meer. Handdikte zou heel goed kunnen kloppen maar handbreedte is veel hoor!

Ik ga nu ff de pics uploaden.

Overigens, rijhoogte wordt hier als zeer groot pluspunt gezien (door partner). Nu heeft ze niet zo'n lage instap. Jaja, we worden een dagje ouder!
Enige wat ik op dit moment echt zorgelijk vind is het stuitergedrag. Ene drempel goed veren, volgende zo hard als een bmw. Dat kan ook nooit goed zijn voor de wegligging...
Distributieriem ga ik voor de zekerheid laten vervangen (!) maar nu ik gezien heb wie de XM in onderhoud heeft gehad geloof ik niet dat die niet is gewisseld bij import, dus 134k km...

En een handtekening!!!!

detlev
afbeelding van detlev
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

De eerste foto's:

IMAGE(https://lh3.googleusercontent.com/-c5goNgvWM2o/T-VawoSXPGI/AAAAAAAAAzY/7J6dST6JyS4/s800/2012-06-22%252016.41.38.jpg)

IMAGE(https://lh3.googleusercontent.com/-e7TJ5u583GM/T-VapT3EDiI/AAAAAAAAAzQ/M4gEi5k9KLg/s800/2012-06-22%252016.41.47.jpg)

IMAGE(https://lh3.googleusercontent.com/-mdQxKmdFILA/T-VaiNDxTRI/AAAAAAAAAzI/EVOi6NWTcf0/s800/2012-06-22%252016.42.14.jpg)

Hé! Ik heb een accubak gekocht voor maar 1250 euro! :rofl:

IMAGE(https://lh6.googleusercontent.com/-tChA6bd1LLE/T-VaXmniZOI/AAAAAAAAAy4/YmKS3Ag7f40/s800/2012-06-22%252016.44.39.jpg)

Ik heb een beetje de indruk dat het érg lang duurt voordat ze een beetje op temperatuur komt. Wat zou de normale bedrijfstemperatuur van de olie moeten zijn?
En stationair wellicht een tikkie langzaam, eerder 700t/m dan de 800 die ik gewend ben.

En een handtekening!!!!

detlev
afbeelding van detlev
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Nog iets anders dat me opgevallen is en dat me bevalt: De automaat schakelt in eco stand stukken sneller naar een hogere stand. Met als gevolg dat ik nu écht 50 in z'n 4 kan rijden. Helaas ben ik nu wel het smoesje voor oom agent kwijt dat ik 63 rij vanwege het nieuwe rijden...

En een handtekening!!!!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Olie temperatuur loopt veel langzamer op dan de water temp Detlev, dat klopt wel. Bij mij geeft ze met normaal rijden 90c aan en als je dan even flink eraan trekt 110. Maar dat kan bij andere weer anders zijn?
IS ze nou Noir Verni??

detlev
afbeelding van detlev
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Als zwart metallic noir verni is dan wel ja... Topic hernoemen naar LNV 990?

En een handtekening!!!!

detlev
afbeelding van detlev
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Net boodschappen gedaan, ook batterijtjes gehaald voor de AB, werkt nu weer prima. Wel apart, had ik nog nooit gezien: 1 keer lang richtingaanwijzers bij op slot doen, geen lichtsignaal bij openen. Is wel logisch omdat dan niemand ziet dat hij per ongeluk opengaat, maar had het nog nooit eerder gezien.

Overigens denk ik dat (in ieder geval) mijn achterveerbollen leeg/stuk zijn. Voelt alsof hij redelijk veert, zeker onder de 30, maar op momenten dat je je voor kunt stellen dat de HA bol wordt afgesloten is 'ie zo hard als beton. Ook zal er wel wat vervuiling in zitten; de klepjes die de hoogte vasthouden komen blijkbaar pas laat los. Net bij het wegrijden eerste honderd meter knoerthard (de vering dus), daarna voel je hem losschieten (en zakt hij ook even). Daarna gaat de achterkant weer (te ver) omhoog.

Oh ja, en twee assteunen gescoord bij Lidl. Altijd handig.

En een handtekening!!!!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

detlev zegt:

Wel apart, had ik nog nooit gezien: 1 keer lang richtingaanwijzers bij op slot doen, geen lichtsignaal bij openen.

Doet de mijne ook... :D

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

gomp
afbeelding van gomp
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

je meters staan keurig hoor. Als je hiervoor geen olie temp meter had is het idd even wennen. Je merkt dan pas dat het best wel lang duurt voor een motor op bedrijfstemperatuur is. Bij normaal rijden zal het zo rond deze stand blijven. Ga je er even stevig aan trekken loopt de olie idd op maar zakt ook weer relatief snel.

detlev
afbeelding van detlev
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Ja, olie had ik wel verwacht. Maar de watertemperatuur bleef héél lang op 70C, en da's echt te weinig. maar even in de gaten houden of de thermostaatklep niet gewoon open blijft staan (of zelfs weg is?)

ff voor de zekerheid: Als ik goed tel heb ik nu 8 bollen; 4+2 vering, 1 voorraad en 1 SMAC? Klopt dat?

En een handtekening!!!!

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

aantal en type bollen klopt :wink:

pavang
afbeelding van pavang
  • V6 exclusive 24 met zpj handgeschakeld
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Bij mijn (turbo ct ) blijft de water temp ook lang onder de 90 Gr. (zoals bij jouw op de foto)
Ik heb dit bij m'n Ds ook eens gehad en toen was inderdaad de thermostaat kapot.
Zit de thermostaat bij een xm ook in een slang naar de radiateur?
Of zijn die eerst lage temperaturen normaal?
Wat aantal bollen betreft Heb je er inderdaad 8 want diravi zit er niet op toch.

detlev
afbeelding van detlev
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Nee, diravi is ingewisseld voor SMAC ;)

Mijn twaalfklepper wordt vrij snel warm en blijft dan op temperatuur. Deze 24v deed er de eerste dag lang over. Aan de andere kant geloof ik dat hij het nu beter doet, wellicht zat 'ie een beetje vast door het lange stilstaan ;)

En waar de thermostaat zit? Geen idee, maar eventueel gaat die ook op het lijstje.

Lijstje tot dusver:
[strike]batterijen AB[/strike] (gedaan)
dirstributieriem
waterpomp

Alle bollen nakijken/vullen/vervangen
HA-bollen +20% druk
LHM vervangen door Rinçage

eventueel thermostaatklep

lijkt me meer dan voldoende.

En een handtekening!!!!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Detlev, beetje laat misschien, maar proficiat met de aanschaf van een super XM!
Veel geluk ermee, en veel succes met je eerste stappen op het gebied van zelf sleutelen.
Als je jezelf dwingt om regelmatig de boel zelf aan te pakken, durf je volgend jaar zelf een DB-wissel te doen :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
detlev
afbeelding van detlev
Re: Detlev; XM V6.24 uit 1998

Ach, durf... Ik durf best veel als ik een week de tijd heb. Ik durf alleen niet veel als ik weet dat het tegen kan zitten en ik dus opeens geen vervoer meer heb. Nu dus eerst maar eens de 12v een beetje aanpakken, die kan nu lekker blijven staan. Daar leer ik dan weer van hoe het m met de 24v moet.

En ik heb bij aankoop al ingeschat dat ik €2000 opzij zou leggen voor eerste groot onderhoud. alles wat minder is is meegenomen.

En een handtekening!!!!

Pagina's