Dilemma: Help: La dame noir verni in terminale fase?

19 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
runisoft
afbeelding van runisoft
Dilemma: Help: La dame noir verni in terminale fase?

12 jaar lang de koning te rijk gevoeld in mijn dame 3.0 V6 VSX automaat van maart 1996 (tweede generatie). Ze bracht vanaf 1998 motorisch vrijwel probleemloos de km-stand van 25.000 naar het tienvoudige. OK tegenprestatie was behalve een gezonde dorst af en toe een vervanging en de meer dan verdiende jaarlijks voorgeschreven troetelbeurt. Na jarenlang trouw lidmaatschap van de XM-club vraag ik me af jullie ideeën hebben hoe het nu het beste verder moet met deze dame.

Na eerst voor zo'n 600 euro een spiksplinternieuw gasklephuis te hebben laten monteren (overbrenging gaskabel bij gasklephuis zat vast (bevroren?) en brak door te veel kracht op gaspedaal. Maar van die reparatie heb ik zeggen en schrijven één dag kunnen genieten want de dame begonte stotteren en af te slaan. Op vluchtstrook even stil zetten en starten en wegrijden was een tijdje het motto, maar toen er ook nog knallen onder de rokken van de dame te horen waren, toch maar naar de arts. Diens (pre)APK-diagnose was voor het eerst serieus niet mals:
Tapeinde (035538) achterspruitstuk (034172) gebroken;
Hogedrukpomp / HD-regelaar (LHM-olie) (91164394) lekt;
Ontstekingsmodule met (594551) luchtdruksensor (594609) moeten vervangen, en een lekkende lambdasonde (16282V) op de kathalysator (1705F7).

Hemeltje, dametje toch, wat moet ik nu met je aan? Zijn alle organen met bovenstaande nummers nog wel verkrijgbaar? 't schijnt dat je schepper, Citroën, niet alles meer levert. Hoe kan ik snel bepalen of er goede (sloop)donororganen te vinden zijn? Niet minder belangrijk: Is een dergelijke ingrijpende operatie nog wel betaalbaar en staat dat nog wel in redelijke verhouding tot een gerechtvaardigde hoop op een redelijke levensverlenging waarbij we samen gezellig verder kunnen rond het Amsterdamse? Jouw motor moet nog veel verder kunnen. Als uiterste poging leg ik de keuze over jouw lot daarom maar wanhopig in de handen van de ongetwijfeld beste artsen, Die mede-leden van de XM-club met meer (technische- en markt) ervaring dan jouw baasje. In de hoop dat die snel met hun mening, en tips komen. Als die adviseren dat ik beter jouw hart en jouw goede organen een nieuw leven kan gunnen door die aan te bieden aan hen, althans aan (baasjes van) jouw nog niet terminale zusters, of aan een orgaan-pakhuis waar de XM-club goed terecht zegt te kunnen, dan moet ik dat in hemelsnaam maar doen met veel verdriet maar eeuwige dankbaarheid voor 12 jaar zwevend geruisloos en bloedsnel genot langs 's heren wegen. Al die flitspalen en een gloedjenieuw gasklephuis ten spijt.
Voor tips en belangstelling voor jouw organen mag men ook jouw baasje rechtstreeks benaderen via runisoft@msn.com. Kunnen we misschien toch nog evens van andere dames verlengen.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Dag Runisoft,

Welkom op het forum, alhoewel de aanleiding blijkbaar niet zo leuk is.
Was of is de arts, één en dezelfde, dus die ook het gasklephuis heeft vervangen? ik denk dat de overige gebreken die je opsomt er al waren.

Wat betreft je gasklephuis, die had je 2e hands voor rond de € 100,= kunnen kopen, vervangen is een uurtje flink door werken. Dus 600 is wel heel stevig.

De andere klachtjes:

zegt:

Tapeinde (035538) achterspruitstuk (034172) gebroken;

Wat is er nu gebroken? het tapeind? het spruitstuk? of allebei?.....

zegt:

Hogedrukpomp / HD-regelaar (LHM-olie) (91164394) lekt;

Zelfde vraag, pomp lek? HD regelaar lek? of beide lek?
Vraag is vervolgens waar lekt het? als het een aansluiting is zou het een kwestie van een nieuw rubbertje kunnen zijn.

zegt:

Ontstekingsmodule met (594551) luchtdruksensor (594609) moeten vervangen,

Zijn volgens mij beiden nog te krijgen. Iemand die dit zeker weet?

zegt:

en een lekkende lambdasonde (16282V) op de kathalysator (1705F7).

idem.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Hallo Runisoft,

Gezien de klachtomschrijvingen denk ik dat je dit met gebruikte onderdelen de meeste onderdelen kunt vervangen. Zoals Mark het ook heeft aangegeven :wink: .

Ik heb dezelfde vragen als Mark.

Deze XM V6 heeft geen HD regelaar indien het een PRV oftewel een ZPJ V6 is met diravi stuurbekrachtiging (snelheidsafh. bekrachtiging met automatische terugkeer). Denk ik wel gezien het van Maart 1996 is.

Dit komt omdat Diravi (Direction Rappel Asservi) met volledige HD pompdruk (ca 180bar) werkt en niet met debiet [liter/s] zoals de "normale" Dirass (Directon Assisté) stuurbekractiging van overige XM modellen. Bij Dirass moet de druk teruggebracht worden met de HD regelaar en bij Diravi niet.

Indien er een lekkage is bij de wartel die de leiding op de HD pomp vasthoudt, is het een kwestie van een rubertje van hooguit 2 euro of zo. Een gebruikte pomp vertrouw ik minder :roll: , maar voor hetzelfde geldt ben je wel ermee geholpen als de HP pomp zelf vervangen moet worden.

De ontstekingsmodule moet nog wel te krijgen zijn, omdat er iemand anders op het forum onlangs met een PRV/ZPJ V6 zo`n module heeft vervangen door een nieuwe. Maar gebruikt kan net zo goed zijn en veel goedkoper.

De luchtdruksensor zal de (GM ahum..) MAP (Manifold Absolute Pressure) sensor zijn, controleer eerst het rubberen vacuüm slangetje voordat je dit vervangt. Als het slangetje droogtescheurtjes vertoond, kan de sensor ook niet de juiste inlaatdruk c.q. belasting vd motor aan de ecu (motormanagement)doorgeven. Dan volstaat een goedkoop rubber slangetje van een paar euro ipv een GM MAP sensor.

Een lambdasonde kun je vervangen door een nieuwe, maar dit hoeft niet van Bosch te zijn. De mijne heb ik vervangen door een merk van NGK en werkt net zo goed. Die was iets van 36 euro dacht ik, goedkoper dan van Bosch.

Is er met de gasklephuis vervanging ook de potmeter vervangen? Het probleem zal eerder in het laatste onderdeel zitten. Als het baantje versleten is, geeft die ook niet de juiste gasklepstand c.q. ook een maat vd belasting vd motor aan de ecu (motormanagement).

Check ook de koelwatertemperatuursensor (groene) voor de injectie. Als het karateristiek is verlopen dan kan de ecu (motormanagement) ook verkeerde signalen afgeven. Zo`n sensor kun je het beste nieuw kopen en is niet duur.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Gelijk maar een kleine aanvulling dan op de gasklep-potentiometer.
Die zijn volgens mijn dealer niet meer nieuw verkrijgbaar..... tenminste ik herinner me nu dat dat bij mijn type I het geval was.
Potmetertje koste destijds nieuw maar 12 euro....

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Dat de Citroën dealer dat niet meer kan leveren, wil niet zeggen dat het onderdeel niet meer leverbaar is.

Als het bijv een Bosch onderdeel is, kun je met het Bosch nummer bij bv Brezan dat alsnog bestellen en vaak goedkoper dan via de Citroën dealer :wink: .

wimb
afbeelding van wimb

Hallo Runisoft,

Allereerst welkom om het forum.
Meteen maar ter zake. Als ik zo je 'klachten'lijst zie, vind ik het wel meevallen. Maar dat is natuurlijk wel aan de hand van jouw uitvoerige beschrijving. :!:

In aansluiting op de collegaforummers vind ik die lambasonde ook niet echt indrukwekkend.
Je verhaal over lekkende pomp/HD-regelaar begrijp ik niet: het zijn 2 aparte onderdelen. En wat is lekken? (Behoorlijk) zweten of echt lekken dat de druppels er af lopen? En waar dan? Zo'n HD-regelaar kost overigens gereviseerd een eurootje of 80.

Maar eerst maar 'ns beginnen met 2 basisvragen:
- Ben je een sleutelaar?
- Zo nee, dan heb je hulp/advies nodig. Waar woon je? Misschien dat een forumlid bij jou in de buurt 'ns een blik kan werpen.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

HAALLLLOOOO RUNISOFT?

wimb
afbeelding van wimb

Ik vroeg me vanavond ook al af hoe het met de TS gaat. Misschien zit 'ie z'n knopen te tellen?

Dipita
afbeelding van Dipita

Hoi Runisoft,

Tja, mijn LHM pomp lekte ook olie, maar niet op de pakkingen, maar waar de twee helften op elkaar zaten. Inclusief het schoonmaken van de dynamo (die zit er namelijk direct onder) koste me dit grapje € 1370 euro.... Dat is € 740 voor de nieuwe pomp (een oude is niet aan te raden) , wat klein matriaal, nieuwe olie, een nieuwe V-snaar en natuurlijk het nodige arbeidsloon.

Was het het waard?
Oké, even slikken :( , maar ik vind van wel! Dubbel en dwars! De auto veert weer goed, de dynmo is gelukkig op tijd schoongemaakt (anders kun je die ook vervangen) en tja... Voor dat geld koop ik geen nieuwe auto van dit type waarvan ik weet wat er mee gebeurd is.

Veel succes ermee!

xmbreak
afbeelding van xmbreak

Dat is een hoop geld Dipita. Nu wordt wel het duurste scenario geschreven. Ik had een tweedehands pomp voor €150,-. Met een middagje klussen en een paar liter LHM ben ik er ook gekomen. Voorlopig alweer 40.000km.........................

wimb
afbeelding van wimb

Helemaal eens met xmbreak. Ik had vorig jaar een tweedehands pomp voor €50,-. En m'n dynamo is gereviseerd voor €130,-
En er zijn diverse bedrijfjes die die pompen ook reviseren. Met zelf sleutelen spaar je wel zo'n €1000,- op dat bedrag van Dipita :roll:

vertvéga
afbeelding van vertvéga

Zo stil als het hier is zou je bijna denken dat de dame van runisoft al richting sloop vertrokken is. Zullen we voor d'r duimen? :)

wimb
afbeelding van wimb

Tja, eigenlijk zijn de antwoorden die we geven niet leuk. Runisoft denkt dat z'n voiture jarenlang goed onderhouden is geweest. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Vraagt wat advies hier omdat 'ie toch wel schrikt van de prijsopgave. En wij vertellen eigenlijk dat 'ie een rib uit z'n lijft heeft betaald. :?

runisoft
afbeelding van runisoft
RE:

RuniSoft heeft nu twee keer een reactie proberen in te typen maar deze site reageert op het gebruik van de backspace-toets in de tekst met het terugkeren naar de vorige pagina (of het abusievelijk plaatsen van deze eerdere mislukte pogingen hiervóór maar dat kan ik nog niet checken). Hier dan eindelijk (hoop ik) de bedoelde en beoogdevolledige reactie.

RuniSoft is na een uitzending begin dit jaar tijdelijk en nu na drie jaar weer definitief terug in het land en hecht er aan nu alsnog latent zijn geestverwanten hartelijk te danken voor zover die in dit lijntje hebben meegedacht, een hart onder de riem hebben gestoken of anderszins constructief hebben gereageerd. Het minste dat RuniSoft dan kan doen is om jullie op de hoogte te brengen van het vervolg van zijn La Dame Noir Verni (XM V6 3.0 VSX (UFZ ZPJ/Z) met Automaat).

Begin dit jaar al even de tijd genomen om eens contact te leggen met het XM-magazijn. Ook in verband daarmee wil ik mijn grote dank uitbrengen aan Marcel Kruse voor het uitzoeken en verstrekken van de duidelijkheid over de verkrijgbaarheid en +/- prijs van de vervangende second hand onderdelen die mijn Dame nodig zou hebben om weer lachend door de APK te deinen en daarna over 's-heeren wegen om nog wat toe te voegen aan haar bijna 263.000 km. Ook dank aan de door hem aangeschakelde Gerrie Vlaming, Peter van Lint, Willem Klein Lankhorst, Mark, Gerald Bosboom, Marcel Karman en Paul Dubber voor zover die hebben aan die duidelijkheid hebben bijgedragen. Slechts ongeveer € 500,- en dat viel niet tegen. Uiteraard wel exclusief montage, dat wel. Want ik mag als Citrofiel nu dan hernieuwd weer met grote afgunst in de fora lezen over jullie eigen handigheid, vindingrijkheid en mogelijkheden binnen of buiten het XM-netwerk, maar ik heb en ben geen sleutelaar. Bovendien was er wel een aantal andere probleempjes te beslechten. De belangrijkste is een andere Dame, over wie ik niet de baas ben (en hoor te zijn) zoals over La Noir Verni. Deze eist de tweede plek op het eigen terrein naast de inmiddels aangeschafte C5 exclusieve (niet geheel onterecht) eindelijk eens op voor haar Pluriël (zie bijgevoegde foto). Al dan niet gespeelde frustratie, boosheid, en verdriet mijnerzijds om clementie te krijgen en argumenten als "dat is toch zonder van dat gloednieuwe spruitstuk dat de dealer voor zo'n € 500,- er nog ingezet heeft maar waarmee nog geen 10 km mee gereden is?" ten spijt. Mijn toneel mocht helaas niet langer baten.

Was dat anders dan waren er ook andere problemen. De Dame - al die tijd op eigen terrein in de schorsing hunkerend en in tranen achterbleven, kan en mag zich immers niet voortbewegen naar een sleutel- of sloopdag. Als ik daaraan al nog kon deelnemen als ik een sleutelaar had. Want daarnaast blijk ik te zijn uitgeschreven als XM-clubmember (ik heb achteraf bezien ook een vaag vermoeden waardoor, of beter gezegd door wie).

Althans dat concludeer ik pas nu omdat ik (nog) wel kan inloggen maar geen nieuw draadje kan openen of iets te koop kan aanbieden. Daardoor blijk ik ook geen gebruik te kunnen maken van de diensten van het XM-magazijn. Daarom heb ik met ontzettend veel pijn in het hart maar besloten om van mijn harem (heb ook twee dochters) tenminste één van de twee dames die elkaar niet verdragen happy te maken en dat is na loting helaas (grapje) niet La Dame de voiture geworden. Ik had er het liefst XM-clubmembers blij mee gemaakt. Niet alleen omdat ik de toename zie en onderken van de behoefte (en prijzen) van de originele onderdelen. Maar ook omdat de kans groot is dat mijn Dame met minste zo veel liefde een second kans zou kunnen krijgen of ten minste haar onderdelen met liefde gedoneerd en hergebruikt kan zien worden. Behalve de eerdergenoemde onderdelen is alles in goede staat en als ik zie (en herken) hoe naarstig er gezocht kan worden naar een van de vele andere zaken dan is het doodzonde dat dit allemaal stukgeperst gaat worden door een sloper. Van een prima en origineel codeklepje, spiegels, spoiler, deuren, raamautomaat, schuifdak tot  het onberispelijke lopende motormonster (met metalen distributieriem) en automatische versnellingsbak. Er worden belachelijke prijzen voor gevraagd. Was ik maar wel een sleutelaar met tijd en ruimte. Dan had ik - de gemiddeld gevraagde prijzen van alle onderdelen bij elkaar opgeteld - ook een prima handeltje.

Dat is echter niet het geval dus heb ik - tot mijn spijt en ontzettend veel pijn in het hart - La Dame daarom enkele dagen geleden als (googel voor meer foto's etc daarop maar eens) Citroen XM 3.0 V6 VSX AUT 1996 Zwart te koop aangeboden voor een schijntje ten opzichte van de som der gemiddelde onderdeelprijzen. Dus (helaas) niet tevens op deze site, maar - tegen een minimumprijs - op Marktplaats en (tegen de maximumprijs) Autotrack en Autoscout 24 met veel foto's. Googel maar eenDit in de hoop dat Zij niet terechtkomt bij een sloper die er een te prijzige en heiligschennisende handel van maakt, maar bij een echte liefhebber zoals de XM-clubkleden  (of voor de onderdelen bij ons, nu jullie, XM-magazijn).

Ik blijf jullie na dit trieste afscheid met belangstelling volgen maar hoop dat jullie kunnen begrijpen dat het stoppen met disproportionele nieuwe investeringen in niet meer dan een hobbyauto - de beste keuze is waarmee ik in elk geval mijn portemonnaie en eveneens - dat moet gezegd - als een hydropneumaat verende andere dame tevreden houdt op wie ik ook trots ben en van wie ook nog vele kilometers begeleiding verwacht.

Het gaat jullie goed. Hebben jullie belangstelling in onderdelen(verkoop), dan krijgen jullie als XM-clubmember voorrang. (mail mij in dat geval gerust via runisoft@msn.com of bel).

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE:

Luceo non uro....

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
RE: Dilemma: Help: La dame noir verni in terminale fase?

Heel jammer, maar ik begrijp je situatie volkomen. Alle kleine dingetjes die jouw XM nodig heeft heb ik liggen, maar ik heb op het moment de handen vol aan mijn eigen V6 nu deze mij heeft laten staan op vakantie... Hoewel de prijs die je vraagt al genoeg is om de opbrengst in onderdelen ruimschoots te dekken. Ik hoop - samen met jou- dat deze XM terechtkomt bij iemand die graag wat tijd in een echte V6 XM zsteekt, en er nog vele fijne kilometers mee maakt. Djidde misschien? Hij kost minder dan het opknappen van een matige XM met veel minder luxe... *duimt*

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Dilemma: Help: La dame noir verni in terminale fase?

Nah, ik ben toch wel heel erg gek met mijn auto! 
Voor die prijs moet iemand hem toch wel komen ophalen..

runisoft
afbeelding van runisoft
RE:

Dank voor jullie reacties. Er is al wel geboden maar ja, als echte Nederlanders, zeer schamel en zonder enig idee van de stijgende waarde van de steeds schaarsere onderdelen (of juist wel maar voor een dubbeltje op de eerste reng willen!?).  De dealer rekende alleen al het dubbele voor het inzetten van een hagelnieuw spruitstuk waar La Dame nog geen 30 km van heeft mogen genieten.

Mijn proza was met name bedoeld om meedenkers te bedanken en XM-clubleden bij voorrang te helpen aan (een nieuwe kans op) zweefgenot dan wel aan schaarse onderdelen voor een zacht prijsje. Liever een (aspirant) mede-citrofiele kenner met een buitenkansje spekkoper laten zijn van (nu nog) mijn Dame dan een sloper over de bevallige rug van La Dame te verrijken. Het geeft me een heel vervelend gevoel als een oud-ijzerhandelaar de hoogste bieder zou zijn, slechts met het oogmerk om er schroot van te maken dus heiligschennis te plegen. Dan is het "weg" puik draaiende motor met dito automatische bak en gave carosserie, originele LM velgen en verdere accesoires waar je maar net om verlegen kan zitten ofwel verrijking door jullie een oor aan te laten naaien met belachelijke onderdeel-prijzen voor mijn tot donor gedegradeerde Dame.

Een nachtmerrie derhalve maar ja, zij moet nu echt einde van de week wel opgehaald bij mij thuis en dat is niet (langer) Arnhem zoals op Marktplaats staat maar tussen Amstelveen, Aalsmeer en Schiphol. Want mijn andere - sprekende - dame heeft, claimt en verdient ook (o.a. parkeer)rechten en loopt (gelukkig) wel. Geen trek om de schorsing nogmaals te verlengen voor misschien een paar tientjes hoger bod. Heb inmiddels op advies van Mark nog wel XM-magazijn benaderd met de vraag of daar interesse bestaat om de  onderdelen te sparen van de ondergang door inkoop van het geheel t.b.v. een sloop- of sleuteldag. Blijft het geld en al dat moois in elk geval toch in de XM-familie en krijgt het leven of krijgen de "organen" van mijn Dame toch nog een waardig vervolg of einde. Des te langer kan ik ook nog echte voitures op de wegen waarnemen.

De gelukkige XM-rijder die zich geroepen voelt spekkoper te worden, een Dame kan (laten) transporteren en - als de kentekenplaten erbij  gewenst worden - zorgt voor en vrijwaringsbewijs, kan deze (snik) binnenkort geamputeerd voelende mede-liefhebber - nu de tijd gaat dringen - beter bellen op 06 200 10 722.

Au revoir

 

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: