dinitrollen?

4 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Ikrijookeenxm
afbeelding van Ikrijookeenxm
  • 2.0 16V SX
dinitrollen?

Ik kan hier op het forum niet veel vinden over ervaringen met het dinitrollen van de gehele onderkant van de Xm.

Mijn garagist zegt dat het zeker de moeite (geld) waard is om te laten doen. Dan kan ze er weer jaren tegen. Mijn Xm is immers wel mijn dagelijkse voertuig in weer en wind . De beschermings middelen die er ooit op zaten af fabriek zijn allang opgelost..

En ik lees toch wel veel verhalen hier over de roestduivel met de gevolgen van dien.

Het kost geloof ik ongeveer €1200,- voor een volledige behandeling, best wel geld.

Wat zijn jullie ervaringen met bedrijven die dit doen? en ja.. meningen !

MJ67
afbeelding van MJ67
  • XM 2.0 16V SX 1997 Automaat. Gris Meteore EYY
  • XM 3.0 24V Exclusive 1998 Automaat.Rouge d'Enfer (Multimedia) KJA
  • C6 3.0 24V 2006 Exclusive. Benzine. Sable de Langrune
  • XM 3.0 24V 1999 Automaat. Gris Meteore EYY
  • C6 3.0 24V 2006 Exclusive. Benzine/Gas. Ganache
  • DS21 PALLAS 1971
RE:
Ik heb mijn 2 XM's ook laten behandelen met Dinitrol, zeker gezien ik ook nog jarenlang plezier er van wil hebben. Ik heb het laten doen bij Stoproestnu.nl in Oldenzaal en ben daar zeer tevreden over. Deze doen het naar mijn mening erg goed. Auto word grondig gereinigd in alle hoeken en gaatjes, de binnenschermen gaan er vanzelfsprekend ook uit. Je bent de auto zeker een week kwijt. Dat moet ook wel, want alles moet ook goed drogen na het reinigen. Er komen in totaal 3 dunne lagen op, waarvan de laaste bruin metallic is. Afhankelijk van de staat, zijn de kosten tussen de € 800 en €1000,00. Als er wat slechtere plekken zijn dan worden deze apart voorbewerkt met zinkspray en grondverf. Uiteraard word eerst alle roest verwijderd. Dit kan alleen als de roestduivel niet al te erg zijn werk heeft gedaan. Maar je kunt eerst een advies vragen. Ze bekijken de auto eerst samen met je op de brug. Let daarbij goed op de plek waar de vulaansluiting zit van de benzinetank. Dat is een plek waar jezelf niet zo snel naar kijkt als de auto op de brug staat. De rest van de aandachtspunten zijn de kriksteunen, met name de achterkanten bij de dorpels. Hier zit duppel plaatwerk. In de meeste gevallen zit daar wel wat of juist heel veel roest. Bij die van mij had 1 helemaal geen roest en bij de andere XM, was ik nog op tijd. Dus als je nog lang plezier wil hebben van je XM, zou ik het je zeker aanraden. Roestvorming gaat op een gegeven moment harder, dan dat je zou willen. Het blijft natuurlijk wel een hele uitgave. Ook word de auto om de 3 jaar weer gecontroleerd en zonodig bijgewerkt.
M.Jansen
Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
RE:

Als jouw XM nog helemaal 'hard' is, dan is dat zeker het overwegen waard. Ik was het ooit van plan met mijn Turbo-ct, maar dat is er nooit van gekomen. Een krikpunt was namelijk al wat zwak en moest eerst aangepakt en daarna kreeg ik motorpech. Ik moet nog steeds een roestig stukje spatbord vervangen maar daarna....  ... ga ik denk ik zelf aan de slag met Tectyl. Ik weet dat daar ook veel meningen over zijn maar mijn persoonlijke ervaringen zijn prima.

Dinitrol kan bij Goslinga in Leeuwarden of bij Van Aalst in Aphen a.d. Rijn. Die laatste heeft jarenlang bij ons geadverteerd, kent de XM en heeft er zelf ook een geloof ik.

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Iets doen is beter dan niets doen.

Eerste stap bij een voornemen tot een anti-roestbehandeling is de bekende zwakke plekken controleren met een endoscoop en zien of en welke schade er is. Na behandeling is het wat lastiger om te lassen omdat het gebruikte product reageert met het laswerk en wat bijeffecten kan geven zoals smeulen.

De a-stijl, dorpels voorzijde en de holle ruimte onder de pedalen die over de volle breedte loopt zijn echt plekken die eerst beoordeeld moeten worden. De a-stijl bestaat uit drie compartimenten, de dorpels uit twee met aan de achterzijde nog een extra hoekje. Het is dus even puzzelen hoe erbij te komen. Indien gewenst kan ik wel wat foto's van dwarsdoorsnedes posten.

Zelf ben ik echt al jarenlang fan van Mike Sanders vet, dat droogt niet uit en blijft echt vele jaren kruipen. Oliegebaseerde producten zoals Tectyl, Waxoil, Owatrol, RX producten en Dinitrol drogen na een paar jaar uit en beschermen dan een stuk minder. Ik heb al een aantal auto's gezien die ooit behandeld zijn en jaren later toch rot waren op een paar plekken. Fluid Film vind ik na MS vet een goede tweede.

MS vet en Fluid film vind ik ook beter beschermen op reeds enigzins aangetast plaatwerk, met name ook omdat het echt oneindig lang dun wordt en kruipt als het zonnetje erop schijnt.

Lezenswaardig:

https://www.oldtimer-markt.de/rostschutztest
https://www.autobild.de/artikel/rostschutzmittel-im-test-35817.html

MS vet in Nederland: http://www.mikesander.nl/

Ben benieuwd waar je terecht komt en hoe de behandeling aangepakt wordt. (Ik doe dit altijd zelf)