Display verlichting van de XM wijzigen van een TYPE I !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Onderstaande is vertaalt vanaf een duitse site.
Ik rij nu al een tijdje rond met m´n XM en kan er nog maar niet aan wennen dat wanneer ik overdag met dimlicht rij mijn dashboardverlichting gedimd word. Klokje onleesbaar, en niet te zien in welke stand de selecteurhandel staat. Nu vond ik via via op een duitse website een heldere uitleg om de dashboard verlichting zo aan te passen dat als je je verlichting aanzet het gewoon op volle sterkte blijft branden of desgewenst via een schakelaar “normaal” blijft werken, dus dimt als je de verlichting aan doet.
Nu worden er de navolgende zaken gedimd als je de verlichting aandoet; De aanduiding in welke stand de “selecteur” van de automaat staat, de “boordcomputer links”, “boordcomputer rechts” (waarin ook de klok zit) en de “klimaatregeling”.
Wil je ook de werking van de display verlichting wijzigen ? dat gaat zo;
Demonteer de afdekplaat onder het dashboard, onder de stuurkolom, dus die boven je voeten, het klimaatregelingspaneel en de afdekrand van je dashboard.
Onder de stuurkolom bevinden zich rechts een aantal stekkers, links met dikke draden is de centrale massa aansluiting, daar rechts naast bevinden zich meerdere stekkers onder elkaar en daarvan de meeste linkse aansluiting, van onderuit gezien zit aan de 2e stekker een witte draad en daarboven een grijze. Die allebei doorknippen, en de beide losgekomen draden (dus grijs en wit) met elkaar verbinden2. (de grijze draad is voor de aanduiding van het stadslicht)
De grijze draad aan die nog aan de stekker zit isoleren, die hebben we verder niet meer nodig. De witte(1) hebben we straks nog nodig, daarop kom ik later terug.
Met deze actie hebben we de aansluiting van de “aanduiding selecteur” en de “klok” met de lichtschakelaar verbroken.
Aan de klokkenkast zit links een blauwe stekker neem daarvan de 2e draad van links en knip die door. De vrijgekomen draad isoleren, deze hebben we niet meer nodig.
Klimaatregeling.
Aan de klimaatregeling zit een volgegoten stekker waarvan we 1 van de 4 witte draden nodig hebben, die moeten we dus uitmeten, alle draden een kleinstukje de isolatie wegsnijden en wanneer je het licht inschakelt moet er 12 volt op een van de draden komen te staan. Heb je de draad gevonden, doorknippen. Overige isolatie weer herstellen en de vrijgekomen draad isoleren en die mag in het dashboard verdwijnen.
Goed nu hebben we een schakelaar nodig, b.v. die van de vergrendeling van de achterruitbediening, dus die voorkomt dat de achterpassagiers de achterruiten nog kunnen bedienen.
Nu de volgende draden met elkaar verbinden, De witte(1) draad onder het dashboard die aan de stekker zit, de draad van de stekker die aan het klokkenkast zit en de witte draad die aan de stekker van de klimaatregeling zit. Alle draden worden samen aangesloten op B2 van de nieuwe schakelaar.
De beide losgekomen draden (dus grijs en wit) die je bij 2 met elkaar verbonden hebt aansluiten op de schakelaar aan B5. Van de schakelaar B4 en B1 aan massa leggen.
schema http://docs.google.com/leaf?id=0B2Sbn4PYd02cMjU1ZjEyNDYtNzYzOC00M2Q4LWFhZmItYmNhMWU3OWUyODVm&hl=nl