is dit normaal ?

Pagina's

48 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
edmond
afbeelding van edmond
is dit normaal ?

Vorige maand bij mijn 2.0 TCT automaat uit 1997 uit voorzorg de LHM laten vervangen bij Chyparse; toen ook 1 lekke bol vervangen.
Nu hoor ik waarschijnlijk de voorraadbol regelmatig behoorlijk ratelen; er is 4,5 liter bijgevuld, en de oranje plunjer staat tussen de 2 streepjes, dus een tekort aan LHM lijkt mij uitgesloten.
Verder zakt de auto als ik het contact uitzet na ongeveer 1 minuut abrupt +/-10 cm. Dat is soms even schrikken als je iets uit de achterbak wilt pakken.

Morgen wordt de ABS sensor schoongemaakt, misschien ook de veercomputer uitlezen ???
Wie heeft een idee wat het kan zijn ??

Ed

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: is dit normaal ?

Dat kan van alles zijn: Een sterk vervuild veer systeem, lucht, smac-bol moet of gevuld/dan wel vervangen worden, hydractive-kleppen blijven kleven,
hoogte regelaars vuil. Ik zou beginnen met het uitlezen van de veercomp. :wink:

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: is dit normaal ?

Heeft een tct uit 97 een anti zink systeem?

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: is dit normaal ?

Ja.

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: is dit normaal ?

Dan is het al raar dat de auto inzakt, de anti inzak klepjes moeten dan dicht staan.(ik neem aan dat de motor uit stond). Staat de auto de volgende ochtend nog een beetje in de rijstand? of ligt ie languit plat op de grond?

wimb
afbeelding van wimb
Re: is dit normaal ?

Anti-inzaksysteem? Dan 'denkt' de auto dus dat 'ie te hoog staat. :roll: Mijn eerste vermoeden gaat uit naar de hoogteregelaars. Maar voordat we verder gaan gissen.
- Is het systeem schoon, danwel schoongemaakt met hydrorinçage?
- Ga eens een aantal keren gymnastieken: een kwartiertje laagste stand - hoogste - laagste - etc. Blijft het probleem dan terugkomen?

edmond
afbeelding van edmond
Re: is dit normaal ?

wimb zegt:

Anti-inzaksysteem? Dan 'denkt' de auto dus dat 'ie te hoog staat. :roll: Mijn eerste vermoeden gaat uit naar de hoogteregelaars. Maar voordat we verder gaan gissen.
- Is het systeem schoon, danwel schoongemaakt met hydrorinçage?
- Ga eens een aantal keren gymnastieken: een kwartiertje laagste stand - hoogste - laagste - etc. Blijft het probleem dan terugkomen?

Dat ga ik eerst maar eens doen morgen; ochtendgymnastiek....
ik zal de vorderingen melden !!

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: is dit normaal ?

wimb zegt:

Anti-inzaksysteem? Dan 'denkt' de auto dus dat 'ie te hoog staat. :roll: Mijn eerste vermoeden gaat uit naar de hoogteregelaars. Maar voordat we verder gaan gissen.
- Is het systeem schoon, danwel schoongemaakt met hydrorinçage?
- Ga eens een aantal keren gymnastieken: een kwartiertje laagste stand - hoogste - laagste - etc. Blijft het probleem dan terugkomen?

De hoogteregelaars doen niks meer als het anti zink klepje dicht is. Die zit tussen de hoogteregelaar en veercilinders in.

Eerst maar eens een weekje rondrijden met de nieuwe LHM, dat zal bij vervuiling al genoeg doen.

Chyparse doet er vast geen LHM in als het systeem heeel vies was. Ik zou even afwachten.

Hoe vaak tikt de drukregelaar als je met lopende motor gewoon naast de auto staat?

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: is dit normaal ?

Zeg, en als dit nu een 96 model is wat in 1997 op kenteken is gezet?? Dan heeft ze geen anti-zinkbol toch?

JaapJ
afbeelding van JaapJ
Re: is dit normaal ?

edmond zegt:

........ en de oranje plunjer staat tussen de 2 streepjes, dus een tekort aan LHM lijkt mij uitgesloten.

Als de auto in hoogste stand staat niet, als de plunjer tussen de streepjes staat bij normale rijhoogte heb je toch echt tekort.
Helaas zeg je dat er niet bij.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: is dit normaal ?

La Noir Verni zegt:

Zeg, en als dit nu een 96 model is wat in 1997 op kenteken is gezet?? Dan heeft ze geen anti-zinkbol toch?

Daarvoor moeten we even JP lief aankijken, ik dacht begin '96.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: is dit normaal ?

dat is te controleren met het chassisnummer

edmond
afbeelding van edmond
Re: is dit normaal ?

wimb zegt:

Anti-inzaksysteem? Dan 'denkt' de auto dus dat 'ie te hoog staat. :roll: Mijn eerste vermoeden gaat uit naar de hoogteregelaars. Maar voordat we verder gaan gissen.
- Is het systeem schoon, danwel schoongemaakt met hydrorinçage?
- Ga eens een aantal keren gymnastieken: een kwartiertje laagste stand - hoogste - laagste - etc. Blijft het probleem dan terugkomen?

Oke; even weg geweest zonder XM, nu weer verder met het veersysteem;

Bij Chyparse hebben ze goed gekeken naar de vervuiling; die was minimaal; dus alleen 4,5 liter LHM ververst.
In hoogste stand staat de oranje plunjer nog wel tussen de streepjes,
maar wel tegen het onderste streepje aan.

Na herhaaldelijk gymnen kreeg ik na de auto van de laagste stand in de rijstand te hebben gezet
de volgende melding: Hydraulisch systeem + let op remdruk + rode stoplampje. Alles ging na 5 sec. weer uit

Bij het rijden lijkt alles oke qua vering; maar na contact uit, zakt de auto toch nog steeds snel een centimeter of 5 a 10. (is oorspronkelijke klacht)
De veercomputer is inmiddels ook uitgelezen en geeft geen storingen. Hoewel oranje veerlampje bij het starten niet aan en uit gaat....

Ik wil nu het ontlastboutje op de drukregelaar eens losdraaien om het systeem te ontluchten, maar ik kan dat boutje nergens vinden.......weet iemand waar dat precies zit bij een 2.0 TCT automaat.
Is er ergens een tekening of foto te vinden ?? ik wil niet zomaar aan alle boutjes gaan draaien, wie weet maak ik meer kapot dan mij lief is.

Is er wellicht iemand in midden Nederland (omgeving Utrecht) die mij hier misschien even mee kan helpen; alleen aanwijzen zou al voldoende zijn.

dank

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: is dit normaal ?

Ja , Wim, kom er maar in! Die is net uitgerust van 2 weken spanje :lol:

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: is dit normaal ?

bedoel je nou dat de auto terug naar rijstand zakt als jij uitgestapt bent? Dat lijkt mij redelijk normaal.......

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: is dit normaal ?

La Noir Verni zegt:

Ja , Wim, kom er maar in! Die is net uitgerust van 2 weken spanje :lol:

Foutje: Wimb is pas over 3 dagen terug...

edmond
afbeelding van edmond
Re: is dit normaal ?

maartenh zegt:

bedoel je nou dat de auto terug naar rijstand zakt als jij uitgestapt bent? Dat lijkt mij redelijk normaal.......

Tsja , ik weet nu eigenlijk niet meer wat normaal is;
Maar als ik het contact af zet en uitstap, en daarna de achterklep open komt het regelmatig voor dat de auto abrupt 10 cm zakt.......dat is soms wel even schrikken.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: is dit normaal ?

Weet je wat jouw orga nr is?

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: is dit normaal ?

Bij de weg, je lhm kan nog zo groen zijn de hoogte-regelaars kunnen nog steeds hartstikke vuil zijn.
Misschien is ook de smac-bol wel aan zijn eind is dit nagekeken!?

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: is dit normaal ?

Smac bol doet niets met de hoogte, die houdt het remsysteem op druk.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: is dit normaal ?

Hoezo het remsysteem?

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: is dit normaal ?

de achterremmen zijn verbonden met de achtervering, op die manier wordt het inzakken van de achterkant tegengegaan nadat de inzakklepjes zijn geopend na het starten.

edmond
afbeelding van edmond
Re: is dit normaal ?

La Noir Verni zegt:

Weet je wat jouw orga nr is?

Het ORGA nummer is moeilijk te lezen; lijkt op 7518

kan het zijn dat deze cijfers overeenkomen met de laatste 4 cijfers van het chassisnummer??

Dat van die smac bol snap ik niet goed; kreeg wel bij het gymnen kort een melding : let op remdruk

zoek ook nog advies over het volgende:
Ik wil nu het ontlastboutje op de drukregelaar eens losdraaien om het systeem te ontluchten, maar ik kan dat boutje nergens vinden.......weet iemand waar dat precies zit bij een 2.0 TCT automaat.
Is er ergens een tekening of foto te vinden ?? ik wil niet zomaar aan alle boutjes gaan draaien, wie weet maak ik meer kapot dan mij lief is.

Ik las dat WimB in Hilversum woont; dat is voor mij een kwartiertje rijden; zou hij tijd hebben om te luisteren/kijken/adviseren ???

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: is dit normaal ?

Die remdrukmelding is normaal bij een type 2 Xm als je van de laagste stand weer terug in de rijstand (of nog hoger) gaat.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: is dit normaal ?

Oh ja?........ Ik gym elke 14 dagen (keer of 6 op en weer neer) en heb die melding nog nooit gehad.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

maartenh
afbeelding van maartenh
Re: is dit normaal ?

Wij hebben een 6+2 pomp met weinig opbrengst voor de vering, Mark een debielblok.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: is dit normaal ?

Zeg scheld jij je moeder ff uit vriend :mrgreen:

Ik bedoel er maar mee te zeggen dat niet alles normaal is.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

edmond
afbeelding van edmond
Re: is dit normaal ?

furriegurrie zegt:

Die remdrukmelding is normaal bij een type 2 Xm als je van de laagste stand weer terug in de rijstand (of nog hoger) gaat.

Dat scheelt dan weer; kan ik die afstrepen

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: is dit normaal ?

zegt:

"edmondHet ORGA nummer is moeilijk te lezen; lijkt op 7518

Dan is ze geproduceerd op 9 juni 1997! Heeft niets met chassisnr te maken maar is de code van de produktiedatum. Het is dus een volbloed 1997 model.

edmond
afbeelding van edmond
Re: is dit normaal ?

La Noir Verni zegt:

zegt:

"edmondHet ORGA nummer is moeilijk te lezen; lijkt op 7518

Dan is ze geproduceerd op 9 juni 1997! Heeft niets met chassisnr te maken maar is de code van de produktiedatum. Het is dus een volbloed 1997 model.

Dat klopt aardig met de datum dat ze op kenteken kwam: 8 dec 1997

wimb
afbeelding van wimb
Re: is dit normaal ?

edmond zegt:

Dat van die smac bol snap ik niet goed; kreeg wel bij het gymnen kort een melding : let op remdruk

zoek ook nog advies over het volgende:
Ik wil nu het ontlastboutje op de drukregelaar eens losdraaien om het systeem te ontluchten, maar ik kan dat boutje nergens vinden.......weet iemand waar dat precies zit bij een 2.0 TCT automaat.
Is er ergens een tekening of foto te vinden ?? ik wil niet zomaar aan alle boutjes gaan draaien, wie weet maak ik meer kapot dan mij lief is.

Ik las dat WimB in Hilversum woont; dat is voor mij een kwartiertje rijden; zou hij tijd hebben om te luisteren/kijken/adviseren ???

Dat van die remdrukmelding heb ik soms ook tijdens het gymnastieken. En m'n mini-XM met zo'n flut 6+2 pomp deed dat ook. Maar het is niet iets om je zorgen over te maken. :wink:

Ik wil best luisteren/kijken/adviseren en je tonen waar de ontluchtbout zit. Stuur me ff een pb om een en ander af te spreken. Mijn Garage de la Rue begint legendarisch te worden; zowel bij XM-ers als bij de buren. 8)

Pagina's