Vorige maand bij mijn 2.0 TCT automaat uit 1997 uit voorzorg de LHM laten vervangen bij Chyparse; toen ook 1 lekke bol vervangen.
Nu hoor ik waarschijnlijk de voorraadbol regelmatig behoorlijk ratelen; er is 4,5 liter bijgevuld, en de oranje plunjer staat tussen de 2 streepjes, dus een tekort aan LHM lijkt mij uitgesloten.
Verder zakt de auto als ik het contact uitzet na ongeveer 1 minuut abrupt +/-10 cm. Dat is soms even schrikken als je iets uit de achterbak wilt pakken.
Morgen wordt de ABS sensor schoongemaakt, misschien ook de veercomputer uitlezen ???
Wie heeft een idee wat het kan zijn ??
Ed
Dat kan van alles zijn: Een sterk vervuild veer systeem, lucht, smac-bol moet of gevuld/dan wel vervangen worden, hydractive-kleppen blijven kleven,
hoogte regelaars vuil. Ik zou beginnen met het uitlezen van de veercomp. :wink:
Heeft een tct uit 97 een anti zink systeem?
Ja.
Dan is het al raar dat de auto inzakt, de anti inzak klepjes moeten dan dicht staan.(ik neem aan dat de motor uit stond). Staat de auto de volgende ochtend nog een beetje in de rijstand? of ligt ie languit plat op de grond?
Anti-inzaksysteem? Dan 'denkt' de auto dus dat 'ie te hoog staat. :roll: Mijn eerste vermoeden gaat uit naar de hoogteregelaars. Maar voordat we verder gaan gissen.
- Is het systeem schoon, danwel schoongemaakt met hydrorinçage?
- Ga eens een aantal keren gymnastieken: een kwartiertje laagste stand - hoogste - laagste - etc. Blijft het probleem dan terugkomen?
Dat ga ik eerst maar eens doen morgen; ochtendgymnastiek....
ik zal de vorderingen melden !!
De hoogteregelaars doen niks meer als het anti zink klepje dicht is. Die zit tussen de hoogteregelaar en veercilinders in.
Eerst maar eens een weekje rondrijden met de nieuwe LHM, dat zal bij vervuiling al genoeg doen.
Chyparse doet er vast geen LHM in als het systeem heeel vies was. Ik zou even afwachten.
Hoe vaak tikt de drukregelaar als je met lopende motor gewoon naast de auto staat?
Zeg, en als dit nu een 96 model is wat in 1997 op kenteken is gezet?? Dan heeft ze geen anti-zinkbol toch?
Als de auto in hoogste stand staat niet, als de plunjer tussen de streepjes staat bij normale rijhoogte heb je toch echt tekort.
Helaas zeg je dat er niet bij.
Daarvoor moeten we even JP lief aankijken, ik dacht begin '96.
dat is te controleren met het chassisnummer
Oke; even weg geweest zonder XM, nu weer verder met het veersysteem;
Bij Chyparse hebben ze goed gekeken naar de vervuiling; die was minimaal; dus alleen 4,5 liter LHM ververst.
In hoogste stand staat de oranje plunjer nog wel tussen de streepjes,
maar wel tegen het onderste streepje aan.
Na herhaaldelijk gymnen kreeg ik na de auto van de laagste stand in de rijstand te hebben gezet
de volgende melding: Hydraulisch systeem + let op remdruk + rode stoplampje. Alles ging na 5 sec. weer uit
Bij het rijden lijkt alles oke qua vering; maar na contact uit, zakt de auto toch nog steeds snel een centimeter of 5 a 10. (is oorspronkelijke klacht)
De veercomputer is inmiddels ook uitgelezen en geeft geen storingen. Hoewel oranje veerlampje bij het starten niet aan en uit gaat....
Ik wil nu het ontlastboutje op de drukregelaar eens losdraaien om het systeem te ontluchten, maar ik kan dat boutje nergens vinden.......weet iemand waar dat precies zit bij een 2.0 TCT automaat.
Is er ergens een tekening of foto te vinden ?? ik wil niet zomaar aan alle boutjes gaan draaien, wie weet maak ik meer kapot dan mij lief is.
Is er wellicht iemand in midden Nederland (omgeving Utrecht) die mij hier misschien even mee kan helpen; alleen aanwijzen zou al voldoende zijn.
dank
Ja , Wim, kom er maar in! Die is net uitgerust van 2 weken spanje :lol:
bedoel je nou dat de auto terug naar rijstand zakt als jij uitgestapt bent? Dat lijkt mij redelijk normaal.......
Foutje: Wimb is pas over 3 dagen terug...
Tsja , ik weet nu eigenlijk niet meer wat normaal is;
Maar als ik het contact af zet en uitstap, en daarna de achterklep open komt het regelmatig voor dat de auto abrupt 10 cm zakt.......dat is soms wel even schrikken.
Weet je wat jouw orga nr is?
Bij de weg, je lhm kan nog zo groen zijn de hoogte-regelaars kunnen nog steeds hartstikke vuil zijn.
Misschien is ook de smac-bol wel aan zijn eind is dit nagekeken!?
Smac bol doet niets met de hoogte, die houdt het remsysteem op druk.
Hoezo het remsysteem?
de achterremmen zijn verbonden met de achtervering, op die manier wordt het inzakken van de achterkant tegengegaan nadat de inzakklepjes zijn geopend na het starten.
Het ORGA nummer is moeilijk te lezen; lijkt op 7518
kan het zijn dat deze cijfers overeenkomen met de laatste 4 cijfers van het chassisnummer??
Dat van die smac bol snap ik niet goed; kreeg wel bij het gymnen kort een melding : let op remdruk
zoek ook nog advies over het volgende:
Ik wil nu het ontlastboutje op de drukregelaar eens losdraaien om het systeem te ontluchten, maar ik kan dat boutje nergens vinden.......weet iemand waar dat precies zit bij een 2.0 TCT automaat.
Is er ergens een tekening of foto te vinden ?? ik wil niet zomaar aan alle boutjes gaan draaien, wie weet maak ik meer kapot dan mij lief is.
Ik las dat WimB in Hilversum woont; dat is voor mij een kwartiertje rijden; zou hij tijd hebben om te luisteren/kijken/adviseren ???
Die remdrukmelding is normaal bij een type 2 Xm als je van de laagste stand weer terug in de rijstand (of nog hoger) gaat.
Oh ja?........ Ik gym elke 14 dagen (keer of 6 op en weer neer) en heb die melding nog nooit gehad.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Wij hebben een 6+2 pomp met weinig opbrengst voor de vering, Mark een debielblok.
Zeg scheld jij je moeder ff uit vriend :mrgreen:
Ik bedoel er maar mee te zeggen dat niet alles normaal is.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat scheelt dan weer; kan ik die afstrepen
Dan is ze geproduceerd op 9 juni 1997! Heeft niets met chassisnr te maken maar is de code van de produktiedatum. Het is dus een volbloed 1997 model.
Dat klopt aardig met de datum dat ze op kenteken kwam: 8 dec 1997
Dat van die remdrukmelding heb ik soms ook tijdens het gymnastieken. En m'n mini-XM met zo'n flut 6+2 pomp deed dat ook. Maar het is niet iets om je zorgen over te maken. :wink:
Ik wil best luisteren/kijken/adviseren en je tonen waar de ontluchtbout zit. Stuur me ff een pb om een en ander af te spreken. Mijn Garage de la Rue begint legendarisch te worden; zowel bij XM-ers als bij de buren. 8)
Pagina's