Dit is ze. Mijn fatale vrouw

17 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Faberjan
afbeelding van Faberjan
  • V6 3.0l 12v
  • Xsara Break 1.6 16v
Dit is ze. Mijn fatale vrouw

Heel wat jaren geleden, ik denk dat ik zo'n 12 jaar oud was, mocht ik met mijn vader mee naar de garage in ons dorp. Hij ging zich oriënteren op een nieuwe tweedehands auto en zijn aandacht was getrokken door een Citroën Visa 1.4. Terwijl mijn vader druk in gesprek was met de meneer van de garage, doolde ik wat door de showroom en bekeek de glanzend gepoetste bolides. Het kon me allemaal best bekoren, totdat ik, op een kleine verhoging en speciaal uitgelicht, een waanzinnige auto zag staan. Imponerend, majestueus en onheilspellend als een ruimteschip. Ik ben er tientallen keren omheen gelopen en vond hem er vanuit bijna elke hoek indrukwekkend uitzien. Ik keek eens om me heen, maar zag in die showroom verder niemand anders dan mijn vader en die verkoper, achter in de hoek. Ik trok mijn stoute schoenen aan sloop naar de bestuurderskant, pakte het robuuste handvat stevig vast en trok. Met een donkere klik ontgrendelde de zware deur en gleed geruisloos open. Ongehoord. Ik was de laatse jaren gewend geraakt aan de Opel Corsa van mijn moeder, niet meer dan een koekblik op wielen.

Nu staarde ik naar het prachtige leren interieur dan zacht werd verlicht en me vriendelijk uitnodigde plaats te nemen achter het stuur. Ik gleed op de bestuurdersstoel en sloot de deur. Die deed van 'doef' en niet van 'kloink' zoals ik gewend was. Ik legde mijn hand op het leren stuurwiel en tuurde naar de klokken, want de voorruit haalde ik nog niet. Hierna heb ik alle zitplaatsen in de auto eens uitgebreid geprobeerd en besloot dat dit welhaast een buitencategorie auto was, waar alleen maar hele bijzondere mensen in konden rijden. Desondanks probeerde ik het toch, zoals alle jongetjes van die leeftijd. Bij het verlaten van de garage liepen mijn vader en ik langs de Citroën XM V6 Exclusive ( want dat was het ) en ik wees hem op de bolide. 'Kijk pap,' zei ik tegen beter weten in, 'dat is een mooie wagen. Is dat niks voor ons?' Mijn vader keek even meewarig naar de auto, maar moest daarna lachen. 'Helaas knul, zo'n auto is niet voor ons soort mensen weggelegd.' En dat stak me. Vooral dat 'ons soort mensen' Niet veel later besloot ik, dat ik ooit exact zo'n auto zou bezitten. Hoe, wanneer en waar, dat deed er niet toe. Maar hij zou er komen en ik zou bewijzen, dat ook ons soort mensen in een XM kan rijden.

Na deze gelofte vele jaren sluimerend bij me te hebben gedragen, stuitte ik in de winter van 2012 eindelijk op een redelijk geprijsde, groene V6. Ze stond bij Ton van Soest in Bosschehoofd en bleek jarenlang zijn persoonlijke auto te zijn geweest, tot hij haar inwisselde voor een zilvergrijze 24 klepper. Ik zocht haar op in een hoekje, waar ze wat beledigd stond te mokken. Ze was duidelijk gechoqueerd zomaar aan de kant gezet te zijn. Ik liet mijn ogen over haar body gaan, hoewel de ouderdom begon te spreken en zij niet meer moeders mooiste was, zag ik direct dat er een onstuimig karakter schuilging achter haar koele facade.

Volgens Van Soest was zij altijd keurig onderhouden en was de motor evenals de versnellingsbak gereviseerd. Dat wilde ik dan nog wel geloven, maar het begrip 'onderhoud' heeft in Brabant klaarblijkelijk een andere betekenis dan die waar ik bekend mee ben. Schonkig, versleten en wankel op de benen, toch nam ik haar mee. Want ik was bij de eerste aanblik al verkocht. Liefdevol heb ik haar sindsdien verzorgd en mok niet, als zij weer eens tegenpruttelt of haar vloeistoffen laat lopen. Eindelijk heb ik mijn XM en ben er direct mee naar mijn vader gereden, heb hem uit zijn luie stoel getrokken en hem naast me op de bijrijdersstoel geplant. 'Zo,' zei ik. 'Nu gaan we een stukje rijden. Ook al is het geen auto voor ons soort mensen.' Mijn vader keek me niet-begrijpend aan, ik moest lachen, want ik had 25 jaar na dato eindelijk mijn droom vervolmaakt.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Dit is ze. Mijn fatale vrouw

buig  icon_thumbup

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Dit is ze. Mijn fatale vrouw
Mooi verhaal!
par eXeMple
afbeelding van par eXeMple
RE: Dit is ze. Mijn fatale vrouw

Prachtig verhaal, het is echt een sprookje met een happy end! In het begin waren we arm en moesten in 2e-hands Visa's rijden, maar nu is mijn droom uitgekomen en heb ik een echte XM V6 Exclusive. Wat een rijkdom! lovecit

Veel plezier en veilige km's ermee!

​Vertel eens wat meer, is het type 1 of 2, welk jaar? En een fotootje kunnen we altijd waarderen!

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Dit is ze. Mijn fatale vrouw

Feauteaus!!!

 

Leuk verhaal! gefeliciteerd met je dame en veel fijne veilige zweefkilometers toegenwenst!

Luceo non uro....

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Dit is ze. Mijn fatale vrouw

als het mee zit krijg ik de dame vanavond in levende lijve te zien. Gaan we eens kijken of we toch de veercomputer gereset kunnen krijgen....

en als de tijd en het weer het toelaten kunnen we misschien ook nog even kijken (en wie weet wat meer icon_wink) naar de vastzittende bouten van de remklauwen.

fredixm
afbeelding van fredixm
RE: Dit is ze. Mijn fatale vrouw

prachtig verhaal! leuk geschreven.. gefeliciteerd met je dame

“You only live once, but if you do it right, once is enough.”

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Dit is ze. Mijn fatale vrouw

Erg leuk verhaal. Heel veel plezier met de XM! En inderdaad, wat voor V6 is het? 

Janvb
afbeelding van Janvb
RE: Dit is ze. Mijn fatale vrouw

Prachtig geschreven! Gefeli met je Dame.

Faberjan
afbeelding van Faberjan
  • V6 3.0l 12v
  • Xsara Break 1.6 16v
RE: Dit is ze. Mijn fatale vrouw

Hallo allemaal,

bedankt voor jullie positieve reacties op mijn verhaaltje, dat heeft me deugd gedaan.

Wat meer informatie: het is een V6 12v Exclusive, Vert Vega. Een zogenaamd overgangsmodel, uit november 1994. Dat betekent een type 1 motor, maar al een type 2 opbouw en interieur. Motor is dus een ZPJ4. Ze rijdt op gas en er staat reeds 420.000! op de teller. 't Lijkt mijn dame niet in het minst te deren, want ze rijdt als een zonnetje. Ze heeft ( tot nog toe ) geen hele grote mankementen. Of nou ja, een klein beetje inwendige lekkage in het DiRaVi-huis. Voor de rest alle bollen vervangen, plus hd pomp en hd regelaar bij remaccu. Radiateur, koelwaterreservoir, beide stadslicht-armatuurtjes, twee voorbanden, VC gemodificeerd, remblokken voor en remschijven voor. Dat valt toch allemaal nog best wel mee?

Ach, ik heb het graag voor haar over. Ik zou dolgraag wat foto's laten zien, maar heb geen idee hoe ik die hier moet uploaden..

 

Merci,

et je ne regret rien. 

Faberjan.

ErikV
afbeelding van ErikV
  • TCT Series 2 Madame Morette
  • TCT Series 1 Madame Kitty Noir
RE: Dit is ze. Mijn fatale vrouw

Kom je aanstaande zaterdag naar de tourrit in Twente? Dan worden er genoeg foto's gemaakt om hier te showen icon_biggrin

Foto's kun je (als je ze geupload hebt naar een online album) hier plaatsen door simpelweg de [img] link hier te plaatsen. Welkom hier en benieuwd naar de foto's!  

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Erik is even in de bonen, de [img] link is hier niet.

Hier http://xmclub.nl/forum/fotos-plaatsen staat beschreven hoe het werkt om afbeelding te uploaden/plaatsen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
RE: Dit is ze. Mijn fatale vrouw

Ooit, het zal ongeveer 1983 zijn geweest, reed ik met een vriend terug uit de Dordogne in mijn DSuper 5. Onze vakantie zat er op, de dames zouden volgen met de kinders in een DS23 ie Break.

Wij tankten ergens langs de autoroute, naast een SM, die net klaar was en wegreed. Plankgas de snelweg op, telkens tot hoog in de toeren brulden de 170 pk's uit ons blikveld.

Hard werken en carrière maken, zeiden we tegen elkaar, dan staat ons misschien ook wel zo iets te wachten.

In 1990 kreeg ik de eerste XM V6 Ambiance van mijn baas, HFl 75.000 gulden kostte dat ding, evenveel als die SM destijds. En ook 170 pk.

Ik moest aan dat moment in Frankrijk denken, toen ik voor het eerst met die 170 pk onder de voet de snelweg op brulde.

En ik denk er nog wel eens aan als ik mijn huidige XM V6 Break ZPJ de sporen geef.

 

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: Dit is ze. Mijn fatale vrouw

ik dacht even dat het vervolg zou zijn dat jullie later op het dooie akkertje de SM weer voorbij tuften terwijl hij stukkend in de berm stond......

AccroCitroën
afbeelding van AccroCitroën
  • Citroën XM V6 12s Brun Castor!
  • Citroën XM V6 phase 1 - Solido 1/18
  • Citroën XM multimedia - Otto models 1/18
  • Citroën XM break - Neo scalemodels 1/43
RE: Dit is ze. Mijn fatale vrouw

Super verhaal Faberjan, we verwachten nu wel foto's welcome

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
RE: Dit is ze. Mijn fatale vrouw

Heel leuk verhaal idd. En zo herkenbaar! Met enkele variaties op het thema, natuurlijk... icon_wink

Ik wens je veel rijplezier met je zeer ervaren dame.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
JJ
afbeelding van JJ
RE: Dit is ze. Mijn fatale vrouw

Lees het nu pas, heel herkenbaar. Veel succes gewenst!

Ierse zoefmachine