Het is eigenlijk een beetje gek om op een XM-forum te vragen of je een XM moet kopen, maar dit forum lijkt me toch de meest logische plaats om mijn zoektocht te beginnen. Daarom wil ik graag het volgende aan jullie voorleggen.:
Mijn eerste auto was een DS, dat was fijn, daarna heb ik een tijdlang met tamelijk veel plezier in een (toch wat duffe) Xsara gereden. Nu heb ik al jaren geen auto meer. Mijn vriendin en ik zijn ons nu weer aan het orienteren op een auto en we neigen allebei heel erg naar een XM. We hebben alleen geen verstand van auto's, dus ik probeer een beetje uit te zoeken waar we eventueel aan beginnen. Het is als volgt: ik zoek een auto voor een redelijke prijs (liefst onder de 4000 euro), en ik heb geen zin in al te veel gedoe. Je hoeft geen financieel genie te zijn om dan te concluderen dat een Japanner de meest voor de hand liggende keus is, maar dat vinden we allebei stom en saai. Liever een Citroën.
Dan nu mijn vragen (het zijn er nogal wat...): We zijn niet van plan enorm veel kilometers te maken, hoeveel kost het ongeveer om een XM te rijden per maand? En heeft het zin om op zoek te gaan naar een niet al te dure XM, met niet al te veel op de teller? Of is dat vragen om problemen? Of bestaan die simpelweg niet (meer)? Wat is er nog verkrijgbaar voor een redelijke prijs? Ik zie auto's van 900, maar ook van 12.000 euro. Is deze auto nog geschikt voor dagelijks gebruik? Of moet je het als een liefhebbersauto zien? Ik hoor graag jullie meningen.
Hoi Tom,
Dit forum zit vol met XM-rijders-voor-dagelijks-gebruik; het zijn daarnaast vooral liefhebbers.
Voor weinig km's is een benzine auto het meest geschikt en dan heb je al gauw een hele keurige 2.0 ver onder de 4000. Kan je de rest van je budget gebruiken voor de tegenvallers die je tegenkomt.![icon_e_wink icon_e_wink](http://www.xmclub.nl/profiles/commons/libraries/ckeditor/plugins/smiley/images/icon_e_wink.gif)
Kosten:
MRB per jaar 750 euro
verzekering: WA(+), is bij elke verzekeraar zo op te vragen
brandstof
onderhoud en reparaties, afhankelijk van de staat van de auto.
Je wordt op Marktplaats op dit moment ongeveer doodgegooid met leuke en minder leuke 2.0's tegen schijtprijzen. Km-standen onder de 2 ton zijn er nauwelijks, (en dan ook gelijk een stuk duurder) maar tussen de 2 en 3 des te meer. En dat kan de XM doorgaans goed hebben.
Afhankelijk van waar je in NL zit, is er doorgaans wel iemand te vinden hier die met je mee kan om te kijken.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Tom, ik weet nog wel een aantal leuke XM's met weinig kilometers en voor een eerlijke prijs.
Ik heb je een berichtje gestuurd.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dank voor jullie antwoord! Een Citroën-dealer raadde me de aanschaf van een XM af. Hij vond dat de auto's op leeftijd raakten en onbetrouwbaar waren geworden. Bovendien vond hij boven de twee ton wel te veel, maar het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat hij me liever een tweedehands C5 verkocht.
Ik vind het alvast bemoedigend dat er onder mijn budget goeie auto's te vinden zijn. Ik zal eens wat opties gaan bekijken. Ik woon in Utrecht, volgens mij is er hier in de buurt wel wat te vinden.
Nee, inderdaad, voor het dagelijkse woon-werkverkeer zullen we de XM niet zo veel gaan gebruiken. Da's voor ons allebei handiger met de trein. Ik werk echter ook vaak tot laat in de avond op zaterdag en zondag, en dan is een auto toch wel erg fijn. Verder hebben we tamelijk veel vrienden en familie ver weg wonen, en dat is met het OV altijd zo vervelend. De auto zal dus vooral in de weekenden en voor de langen afstanden gebruikt gaan worden.
Marc had het over een wegenbelasting van 750, samen met brandstof enzo is het volgens mij nog wel te doen. Als er geen heel gekke dingen gebeuren, althans...
MRB kan je berekenen op http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/
Gewicht van een XM2.0 ligt geloof ik zo rond de 1400 kg. (Berline)
Als je onderhoud of reparaties moet uitbesteden is een goeie liefhebber-Citroen-specialist goedkoper (en vaak beter) dan de echte dealer. Zoals Gerrie zegt kan je een hoop zelf met hulp van het forum. Ook de club-sleutelevenementen zijn handig: ook al hoef je zelf niets te doen, kan je er een hoop leren. Zelfde geldt voor leren op gebied van de anatomie van de XM tijdens sloopevents.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
En zo'n liefhebber/specialist is ook wel te vinden via dit forum, neem ik aan? ;)
Een prius vergelijken met een XM? Ik ben in de verkeerde film beland geloof ik...........
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Beste Tomklaasen,
een citroen xm is niet echt een goedkope auto in onderhoud enz.
mede de franse electronica heeft wel wat uitdagingen.
maar het is en blijft wel een geweldige rij ervaring.
ik zelf heb mijn auto bij Enting in zwartsluis gekocht en ben daar persoonlijk erg tevreden over.
misschien iets duurder, maar wel vertrouwd.
hebben een aantal leuke xm versies staan.
succes
gerard
Ik was er al bang voor dat de vergelijking met de Prius een beetje mank zou gaan
. Het was vooral bedoeld om een beetje een beeld van de maandelijkse kosten te krijgen.
Tom, ik zeg DOEN! Want zo te lezen ben je een liefhebber van mooie Citroëns en dan ga je er gewoon enorm van genieten. Ik heb net 4 jaar een Prius gereden en dat zijn hele betrouwbare maar verder doodsaaie auto's. Nu staat er weer een XM (mijn 5e inmiddels) op de oprit en ben ik weer zo blij als een kind.
Wat het kost? Wegenbelasting ca 70,- Verzekering met jouw no-claim ;-) ca 30,- per maand
Wil je plezierig lange afstanden rijden koop dan een mooie V6 met een lage km-stand. (Eventueel heb ik een hele goede tip voor je)
__________
Crepuscule
Doen of niet doen, die vraag had ik mezelf ook gesteld. Ik heb nog geen XM maar ben al een tijdje aan het zoeken en het eea aan het uitpluizen, volgens mij zijn er zeker nog wel goede XMs te vinden. Volgens mij is goed zoeken en je veel door verscheidene partijen laten voorlichten een eerste vereiste, de rest hangt volgens mij af hoe diep je zakken zijn en wat je er voor over hebt. Ik zoek nog even rustig verder naar mn toekomstige 2liter CT model en ga er tzt zeker een aanschaffen!!
XtraMooi
Guus Reitsma
Een Turbo CT is zeker ook een hele fijne XM. Bijvoorbeeld deze.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m811885418-citroen-xm-2-0i-turbo-c-t-automaat-climatronic.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
__________
Crepuscule
citroen specialist Walter van Broekhoven in Utrecht-stad..
Youngtimer verzekering via bijv de Zürich.. ca 250 /jaar.. WA
V6 en zijn super, maar sleuteltechnisch minder vriendelijk en dus kostenintensiever.. de 2 liters doorgaans betrouwbaar, en vaak te koop met G3 installatie... wegenbelasting iets duurder maar 1 keer tanken en je hebt de meerkosten eruit...
Succes met je zoektocht..!
Luceo non uro....
Tom,
De Citroën dealer heeft een beetje gelijk, maar vooral ook ongelijk. Zoals alle grote Citroëns (denk aan de DS en CX) gaan ze een periode door waarin ze wegens de lage aanschafprijs gekocht worden door mensen die groot willen rijden maar er verder ook zo weinig mogelijk aan willen spenderen. Bij te veel problemen worden ze weer snel van de hand gedaan. Dat doet het imago natuurlijk geen goed en de XM ook geen recht.
De XM is een formidabele reisauto, welke met gewoon onderhoud ook heel betrouwbaar kan zijn (m.i. in het bijzonder de 2e serie). Kun je weinig zelf, dan zijn er de nodige specialisten die voor heel redelijke prijzen goed werk leveren. Uurtarieven liggen doorgaans substantieel lager dan bij de dealer en ze hebben veel onderdelen ook op voorraad (nieuw en goede gebruikte). Maar aan de actieve club en haar leden kun je ook veel plezier hebben.
Goede XM's zijn er zeker nog. Hogere kilometerstanden hoeven geen probleem te zijn, als er maar adequaat onderhoud gepleegd is. Onnodig te zeggen dat een goed onderhouden (en daardoor waarschijnlijk iets duurdere) XM uiteindelijk goedkoper zal zijn dan een exemplaar waar van alles aan moet gebeuren.
Nog een paar dingen over de kosten: denk eens aan een youngtimerverzekering (all risk is zelfs mogelijk tegen lage kosten, taxatie dan wel noodzakelijk) en de afschrijving zal gering zijn (kom daar maar eens om bij een jonge C5...). Verbruik valt erg mee, zelfs bij een V6 (van de laatste lichting) en is zeker niet hoger dan bij een CT Turbo.
Succes!
Edwin van Seggelen
Dank jullie wel allemaal voor jullie tips en opmerkingen. Zeer verhelderend! Ik heb inmiddels wat verkenningswerk gedaan, en ben een 2.0 turbo uit 1998 tegengekomen die 178.000 gelopen heeft. Volgens de dealer is het een goede auto, die wat werk nodig heeft. Hij wil dat werk doen, en 'm kant en klaar afleveren voor rond de 3000 euro. Klinkt dat goed? Verder zag ik bij Walter van Broekhoven een prachtige zilvergrijze Type 1 staan, met maar 72.000 op de teller. Die was wel wat duurder dan die Type II, en bovendien bijna tien jaar ouder.
Een 2.0 Turbo is een heerlijke auto waarbij je beschikt over een pittige motor die niet veel onderdoet voor een V6. In die zin is het een goede keuze.
Persoonlijk zou ik voor een type 2 gaan. Die zijn qua techniek toch net wat moderner en ook veliger (met meerdere airbags, balken in de deuren, pyrotechnische gordelspanners ;-) etc
__________
Crepuscule
En wat vinden jullie van de prijs? Ik bedoel, ik kom ook auto's tegen met ongeveer dat op de teller voor 1500 euro. Of moet ik daar dan ook nog bijkomende kosten, rijklaar maken, e.d. bij rekenen?
Tja, dat is moeilijk in te schatten. Wat voor uitvoering is het eigenlijk, SX, VSX, Exclusive? Wat was 'dat werk' waar de dealer het over heeft? Zijn dat een stel nieuwe banden, remschijven en een uitlaat, dan is het mogelijk een goede koop.
Heb je een link naar een verkooppagina? Dan kijken we even met je mee.
__________
Crepuscule
Da's een heel goeie vraag, Veen. Dat weet ik niet. Het enige wat ik weet is dat wat er in het onderstaande overzichtje staat. De auto staat niet op internet, dus ik heb ook geen linkie... We gaan over anderhalve week kijken.
Citroën XM Turbo CT / SX met kenteken JD-VF-23
bouwjaar 30-06-1994
km.stand 171.065
kleur Rouge Mandarin metalique
bekleding stof donkergrijs/zwart
meldcode 0918
5-versnellingsbak
gewicht 1384 kg.
prijs rijklaar € 3.000,-
Even een eerste reactie...
Enkele berichten hierboven heb je het over een Turbo CT uit 1998, maar de auto die je nu noemt is van 1994. Vermoedelijk is deze laatste een exemplaar van vóór de facelift. De facelift is er gekomen vanaf modeljaar 1995 (organummer 6383 e.v.). Een nieuw modeljaar wordt voor zover mij bekend vaak uitgeleverd vanaf augustus. Voor meer info over de verschillen tussen een serie 1 en serie 2, zie de website van de club of het Citroën-forum (bijvoorbeeld http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/173777/).
Verder kan de RDW website (www.rdw.nl) altijd interessante info opleveren. Zo is van bovengenoemde auto de APK per 19-10-2011 vervallen. En voor het laatst overgeschreven op 14-04-2012. In ieder geval eens goed om na te vragen hoe het precies zit.
Mijn advies: houd oren en ogen goed open en neem een XM-kenner mee als je gaat kijken (of kijk verder...).
Edwin van Seggelen
Mwah de auto heeft al 2 1/2 jaar geen APK en staat dus stil... goed kijken ik vind het knáp aan de rpijs.
Is een sx uitvoering
Vond nog deze:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m811885418-citroen-xm-2-0i-turbo-c-t-automaat-climatronic.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
en deze:
bijzonder want handgeschakelde V6
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m813962761-citroen-xm-3-0-v6-exclusive-leder-ecc-schuifdak-full-options-nie.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
Luceo non uro....
Oeh, die laatste is een lekkertje. Climate Control en open dak, ook een niet veel voorkomende combi. En idd alle opties (maar die kunnen dan ook allemaal kapot gaan!).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Wel meer dan 3 ton op de teller, maar wat je zegt een heerlijke auto.
Tja, dillemma's...welke nemen we? Hoe duur? Hoeveel zekerheid wil ik? Ben nog niet helemaal uitgezocht maar ik denk dat ik bij de aanschaf wat meer geld ga uitgeven om zo toch enige zekerheid te krijgen dat ik in de auto kan rijden ipv er naar kijken met een mankement.. Particulier zijn er ook nog hele goede maar mijn speurtocht komt toch elke keer weer bij een erkende dealer uit, namelijk Enting in Zwartsluis, wel wat duurder maar hele goede beoordelingen, garantie mogelijkheden en liefhebbers! deze bv
http://autos.brick7.nl/tweedehands/citroen/xm/73377.html
Mooi, prijzig of veel te duur? Wat denken jullie?
XtraMooi
Guus Reitsma
@ Tom, Kijk dat maakt veel duidelijk en ook veel reacties los. De wagen is inderdaad iets ouder dan gedacht. Omdat het een SX is denk ik trouwens dat ie net type 2 is. Want daar zijn ze bij Citroen pas in 94 mee begonnen. SX is trouwens de minst luxe uitvoering en dus een instap-model.
Ik zeg nog steeds; doen Tom. Zoek een XM! Maar deze zou ik laten staan en nog even doorzoeken. De leeftijd, de uitvoering, het lange stilstaan, de km-stand en de relatief hoge prijs maken dit niet tot de ideale XM. (een prijs van maximaal 1200,- zou naar mijn idee passender voor deze XM zijn)
De hierboven gemelde Turbo CT bij Hoefnagels vind ik persoonlijk een stuk aantrekkelijker. Je houdt dan ook nog wat geld over om 'm bij Walter van Broekhoven in onderhoud te doen.![icon_biggrin icon_biggrin](http://www.xmclub.nl/profiles/commons/libraries/ckeditor/plugins/smiley/images/icon_biggrin.gif)
@ Guus, bij deze garage is men heel bedreven in het aanwakkeren van de XM-liefde bij potentiele liefhebbers. Ze hebben daar echt een antenne voor. En het gaat natuurlijk ook goed als je zoveel mooie XM's in elke prijsklasse hebt staan. Klanten gaan hoe dan ook met een XM naar huis.
__________
Crepuscule
Pagina's