Douwe's project; XM V6 1991

18 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
douwez
afbeelding van douwez
Douwe's project; XM V6 1991

Afgelopen week heb ik mijn tweede XM opgehaald; een prachtige XM V6 uit 1991. Deze XM heeft in 2005 voor het laatst een APK keuring succesvol doorstaan, en is dus sinds 2006 al niet meer op de Nederlandse wegen te bewonderen geweest. Ik ben de uitdaging aangegaan om de auto in ieder geval lopend en rijdend te krijgen, en dan te kijken waar deze Franse boot strand. Als iemand van het forum toevallig de auto kent - ik ben heel benieuwd naar het verhaal 

Allereerst moet ik mijzelf maar even voorstellen dacht ik zo. Ik ben Douwe uit Leeuwarden, bouwjaar 2001, en ik rijd sinds 2020 voornamelijk rond in Volvo 480's; in Nederland gebouwd en ontworpen, met Franse aandrijving en een Zweeds logo. Want naast de financiering en hier en daar wat uitwisselbare onderdelen is er niets echt Volvo of Zweeds aan de 480, en is het een vreemde verschijning tussen de blokkendozen die je bij Volvo in de showroom kon tegenkomen. En dat maakt hem voor mij juist zo leuk; ik heb wel wat met aparte auto's. Maar goed, vergeleken met een Citroën uit die tijd is de 480 maar gewoontjes.

In 2020 kocht ik mijn eerste auto, een groene 480 ES voor 1250 euro. Een leuk bedrag voor een auto die prima reed, maar hij was wel wat versleten, en daar was de prijs ook naar. Daarom heb ik in 2021 een andere 480 gekocht, ditmaal een prachtige 'Paris Blue' in de luxe GT uitvoering; met o.a. airco, leren interieur en ABS. De afgelopen jaren heb ik veel tijd en geld in die auto gestopt om hem netjes te maken, en ook vooral om de techniek weer wat op te frissen. Toen mijn blauwe 480 in de winterstalling stond en ik het motorblok aan het opknappen was, heb ik een tijdje een Xantia Activa gehad, omdat het hydropneumatische veersysteem mij altijd al aangetrokken heeft. Toen de 480 weer reed, is die verkocht (en helaas, heel snel daarna al gesloopt :'( ) omdat 2 auto's wat te veel van het goede was op dat moment. 

Helaas, 3 weken geleden tijdens mijn vakantie is de blauwe 480 tot een ongelukkig einde gekomen doordat in Engeland de automobilist achter mij wat anders aan het doen was dan autorijden op het moment dat mijn voorligger een afslag wilde nemen. Ik remde op tijd, de auto achter mij niet. Boem.

Na het verwerken van dat verlies (want dat doet toch best wel pijn) heb ik al vrij snel een nieuwe 480 gekocht. Maar ik had ook naar andere auto's gekeken; en dat is toen ik deze XM tegen kwam. Na een beetje twijfelen heb ik toch even gekeken, en hem gekocht. Hij gaat eerst wel een hoekje in de loods in, zodat ik eerst de blauwe kan demonteren, maar ik kijk er zeker naar uit om de XM op te knappen.

Ik noemde ook al kort dat het mijn tweede XM is. Ergens vorig jaar heb ik kort een XM uit 1997 gehad. Een vriend van mij werkt bij een Saab garage, waar een XM ingeruild was met een flinke LHM lekkage. De garage wilde hun vingers er niet aan branden en hij stond op het punt om naar de sloop te gaan, waarna ik hem gekocht heb en de LHM lekkage opgelost. Toch was het niet helemaal de XM zoals ik hem wilde; het was een vrij langzame 2.0 gekoppeld aan een automaat, en ik vind persoonlijk de phase 2 zowel qua exterieur als interieur een stuk minder aantrekkelijk dan de ph1. En omdat het geen lichte auto is, vond ik het de maandelijkse lasten niet waard om hem te houden, en heb ik hem verkocht. 

Heel verhaal alweer, maar even naar nu. De XM is eigenlijk precies zoals ik hem zou willen; V6, automaat, leren interieur, en het enkelspaaks stuurwiel. Nu moet hij natuurlijk nog rijden.

Op dit moment start de auto niet; de startmotor is zeer waarschijnlijk overleden. Stap 1 is dus om een startmotor te vinden, maar die lijken online nog wel nieuw te krijgen te zijn. Verder heeft hij wel wat elektronische kuren; onder andere de claxon, ruitenwissers, koplampen en raammechanisme aan de bestuurderskant doen het niet. Dus misschien ligt het wel niet aan de startmotor; dat is nog even afwachten. De XM heeft wel netjes nog alle vloeistoffen binnen en op peil, dus qua lekkages zal het wel wat meevallen. Als hij start, eerst alle vloeistoffen verversen en kijken wat er moet gebeuren om hem door de APK te krijgen. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Douwe's project; XM V6 1991

Welkom Douwe,

Mooi project. De 1e serie XM's is berucht om zijn electrische problemen. Ik zou beginnen met alle massapunten onder de motorkap na te lopen

Hoe is de carosserie? Kriksteunen voor zijn ook een dubieus iets.

Als je lid bent van onze club zijn er in het magazijn veel onderdelen 2e hands te krijgen

Jaap

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Douwe's project; XM V6 1991

Hallo Douwe, welkom inderdaad. Dat is een mooie XM.

Je weet dat je een startcode moet hebben en intikken?

__________
Crepuscule

Feije
afbeelding van Feije
RE: Douwe's project; XM V6 1991

Dat maakt voor het rondgaan van de startmotor niks uit ;). Tenminste, niet bij de PSA-auto's die ik ken. 

douwez
afbeelding van douwez
RE: Douwe's project; XM V6 1991

Dank voor de tips! Tsja, de kriksteunen. Degene die dat ontworpen heeft... ze zijn in ieder geval al aardig krokant, dus daar zit wel wat werk in. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Douwe's project; XM V6 1991

Nou, pak het lasapparaat er maar bij . Ik dacht altijd dat XM's roestten op de dorpels omdat ze verkeerd opgekrikt werden, maar nu ik XM-dorpels binnen een paar jaar van netjes naar verrot heb zien gaan, vermoed ik eerder dat ze vanbinnen al verrot zijn en vervolgens een keer door de krik heen zakken. Ik vermoed dat de kriksteunen van zichzelf wel stevig genoeg zijn, maar dat ze al gauw te zwak worden doordat ze vaak gaan roesten. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Douwe's project; XM V6 1991

Zou kunnen, maar de theorie dat door het opkrikken de coating beschadigd en dat dan t roesten begint zou ook waar kunnen zijn

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Douwe's project; XM V6 1991

Als eerste van harte welkom!

Een startmotor nieuw vinden is volgens mij niet zo'n probleem. Maar je kunt natuurlijk ook eerst ff de huidige testen door direct 12v er op te knallen. 

Wat betreft de kriksteunen....
Als die al goed krokant zijn moet je even kijken bij de voorsten of in de wielkuip de onderste koker nog hard is. Deze geeft steun aan de kriksteun zodat deze niet zijdelings kan wegbuigen. 
Bij twijfel opkrikken onder de montagebouten van het subframe.
Een nieuwe steunkoker lassen en/of wat plaatwerk van de dorpel dichtlassen is relatief makkelijk te doen. Als je de kriksteun de wagen in hebt gedouwd met de krik dan heb je een extra hoofdstukje voor je project. 
 

Achterste kriksteunen zijn wat minder kritisch. Die vangen een stuk minder vuil en zijn daardoor minder ondehevig aan rot. Daarnaast hebben die een stuk minder gewicht te dragen, dat scheelt ook.

 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Douwe's project; XM V6 1991

Ik ga er sowieso van uit dat Douwe zich hier wel mee redt hoor. Ik heb gezien hoe hij de 480 had aangepakt en dat was geen half werk. Doodzonde dat die total loss is . Hoe dan ook, rot of niet rot: het komt allemaal goed!

Achterste kriksteunen die echt door beginnen te rotten heb ik denk ik alleen maar gezien bij hele late XM's (≥'98). Die schijnen roestgevoeliger te zijn, maar er is vast een medeforummer die de details daarover scherper heeft dan ik. 

douwez
afbeelding van douwez
RE: Douwe's project; XM V6 1991

Feije zegt:

<p>Ik ga er sowieso van uit dat Douwe zich hier wel mee redt hoor. Ik heb gezien hoe hij de 480 had aangepakt en dat was geen half werk. 

 

Feije legt de verwachtingen goed hoog haha, de 480 was netjes, maar een XM is wel een ander verhaal. Ik denk dat het een elektronica verhaal wordt. Gister startte de XM na het vervangen van een gesmolten zekering ineens prima, startmotor klonk gezond, en hij liep! Maar, een kwartier later ineens niet meer, en die zekering was nog heel. Daarnaast werken een heleboel dingen niet; claxon, koplampen, richtingaanwijzers, ruitenwissers... Ik denk dat dat ook de reden is dat hij is stilgezet, het kapje over de ECU zit al los, dus er zal het e.e.a aan elektronica problemen in de auto zitten. Nu heb ik daar nog niet veel mee gedaan, dus onder het motto 'ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' toch maar kijken hoe ver ik kom. 

Stap 1 is de auto rijdend maken, en dan verder kijken wat er moet gebeuren om hem weer op de Nederlandse wegen toe te laten

Wordt vervolgd! 

 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Douwe's project; XM V6 1991

Kap van de ECUbak zit regelmatig los omdat het een stukje expertise vereist alle bedrading er zo in te proppen dat het deksel nog passend dicht te krijgen is. 

In principe is het stuurstroom-circuit van de startmotor vrij simpel.

Een signaal van 't Contactslot via een Relais naar de startmotor. 
Dat signaal wordt door dat relais onderbroken op het moment dat de de Automaat niet in Park of Neutraal staat.

Uiteraard kan het contactslot zelf ook niet lekker zijn of is het relais zelf niet goed. En natuurlijk de aftaster op de Automaat om af te lezen in welke stand deze staat.
Maar dat relais is het makkelijkste om mee te beginnen. Zit bij de koplamp aan de bestuurderszijde.

Verder..., en dat zit ook direct aan dat relais verbonden, de massapunten.
Als die van jou nog de originele witte blokken met gele stekkers tegen de zijkant van de motorruimte heeft.., haal ze los en maak ze heel goed schoon. Of maak er ogen aan en monteer alle bedrading direct tegen het chassis. Dat is de modificatie die Citroën zelf doorgevoerd heeft.
Helaas had de Xm toen al definitief z'n reputatie van elektrisch drama te pakken. Grotendeels te danken aan die dingen.
   

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

douwez
afbeelding van douwez
RE:

Thanks voor de tips! De massa is duidelijk het eerste beginpunt, dus daar zal ik eerst mijn aandacht op leggen. Al moet ik toegeven; door andere prioriteiten moet ik eigenlijk de Xm nog even laten staan. Dus het kan even duren voordat hier verdere updates op komen

blaueboot zegt:


En natuurlijk&nbsp;de aftaster op de Automaat om af te lezen in welke stand deze staat.<br />


Aha, ja het viel me al op dat als ik de automaat in D zet, dat het schermpje denkt dat het P is, hetzelfde voor de R die zich identificeert als 'N'. Dus daar gaat iets niet helemaal lekker. Probleem voor latere zorg zullen we maar zeggen.

douwez
afbeelding van douwez
RE: Douwe's project; XM V6 1991

It's alive!!! 

Zoals gedacht, een massaprobleem. Terwijl een vriend de auto probeerde te starten, drukte ik eens een willekeurig relais aan, en toen ging die weer! Hij start, loopt best mooi en komt omhoog. Wel veel lawaai van de pulley die de hydropomp aandraait, die lijkt wat te slippen. Maar goed, eerst maar eens een verse beurt, olie en riempjes en dan maar verder kijken. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Douwe's project; XM V6 1991

mooi!

Jaap

Feije
afbeelding van Feije
RE: Douwe's project; XM V6 1991

Een V-snaar die slipt bij de hydrauliekpomp komt vaak voor bij een PRV, omdat veel onderdelenwebsites je een snaar van 700 mm verkopen in plaats van de 670 of 675 mm die erop hoort. Blaueboot heeft daar eens over gepost hier op het forum (semi-recent, want ik was hier ook al actief), maar ik kan die posts niet terugvinden. 

Misschien is het trouwens niet zo'n gek idee om de pootjes van dat relais en het voetje waar je hem in drukt goed schoon te maken. Als er een beetje mee knoeien werkt, zal het wel aardig geoxideerd zijn. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Douwe's project; XM V6 1991

Ho, bovenstaande is desinformatie: tot ORGA-nr 5565, wat overeenkomt met 3 februari '92, heb je een andere poelie op de hydrauliekpomp waardoor je een kortere riem nodig hebt. De riem die jouw 91'er nodig heeft is 650 mm lang. Vanaf ORGA 5566 klopt bovenstaande wel. Overigens heeft medeforummer Eise er vanavond voor gezorgd dat die V-snaar niet meer slipt (we waren even op bezoek), maar ik stel me zo voor dat je er toch wel een keer een nieuwe op wilt zetten 

douwez
afbeelding van douwez
RE:

Thanks voor jullie komst mannen! Het is altijd goed om er even een 'kenner' bij te halen, die kan altijd veel aanwijzen over zulk soort auto's en wat goede tips geven. De volgende keer zal ik ervoor zorgen dat er wat koude frisdrank is in plaats van alleen bier haha.


De XM moet voornamelijk gewoon even verse vloeistoffen krijgen met nieuwe filters, en ik ook rondom nieuwe veerbollen aangezien het systeem geen druk houd. Ik heb er nog niet mee gereden, dus dat is nog even afwachten maar hij zal daardoor ook niet heel mooi veren. Daarnaast klinkt de startmotor toch niet fantastisch, en moeten er hier en daar wat contactpunten schoongemaakt worden. 

Feije
afbeelding van Feije
RE: Douwe's project; XM V6 1991

Was hartstikke leuk! Frisdrank wordt inderdaad gewaardeerd, maar we hebben het zo ook overleefd 

Eigenlijk viel je XM me inderdaad best mee. Het is natuurlijk even afwachten wat die automaat doet, maar ik heb de indruk dat 'ie in 2006 gewoon als rijdende auto is weggezet. Je voorraadbol is sowieso plat. Voor de rest zou je eens kunnen kijken hoe die veert, maar ik heb er weinig vertrouwen in. Ik heb ook nieuwe bollen uit 2004 gezien die puur door leeftijd compleet waren leeggelopen (in alle eerlijkheid: dat was een Lizarte. Dat zou ik geen A-merk noemen). Jouw bollen zijn vast van vóór 2004. Afgezien daarvan denk ik dat je met relatief weinig moeite best een nette XM neer kunt zetten - als er geen gekkigheden zijn. 

Je kachelmotor doet alleen maar standje vol gas toch? Ik weet niet of die identiek is aan een type 1 - dat weet iemand anders hier vast wel - maar van de type 2 en de Xantia ken ik dat de transistors die erop zitten nog wel eens overlijden. Daar is vast een draadje over hier op het forum, maar dat kan ik zo gauw even niet vinden. Ik heb ze bij m'n Xantia vervangen voor transistors van type MJ11015G (volgens mij van ON semiconductor, maar andere merken zijn vast beschikbaar). Ik heb me laten vertellen dat dat de opvolger is van het type dat er origineel in zit, en dat dit nieuwe type transistor wél heel blijft. Bij mij werkte de kachelmotor daarna in ieder geval weer keurig. Is prima te doen als je een heel klein beetje kunt solderen. Wel monteren met koelpasta ertussen!