Dringend: Rararaadsel verschillen uitlaatspruitstukken ZPJ

6 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
Dringend: Rararaadsel verschillen uitlaatspruitstukken ZPJ

Ik heb een raadsel wat de XM-ologen die ik onder de hotline heb niet weten... En het zou heel erg goed uitkomen als er wat snelle reageerders zijn.

Met de sloper die ik een paar jaar terug gekocht en gesloopt heb kwam een setje scheurvrije uitlaatspruitstukken mee, die lagen los in die auto. Scheurvrije spruitstukken komen mij nu heel erg goed van pas, want wat er op zat is goed gescheurd.

De uitlaatspruitstukken voor de achterste rij zijn gelijk, maar die voor de voorste rij zit verschil in. Al past het wel allemaal en is het voor een XM ZPJ bedoelt:
IMAGE(https://myalbum.com/photo/SnabWum8VMJo/360.jpg)
IMAGE(https://myalbum.com/photo/cEm98dUpMNRe/360.jpg)

De oude gescheurde heeft een dikkere flensplaat en 2 bevestigingspunten meer, bij cilinders 1 en 3.

(voor groter beeld: https://photos.app.goo.gl/pcj17TQdz6gyZ1tZ9)

Nu is de hamvraag, waarom en kan ik het andere niet gescheurde spruitstuk gewoon toepassen?
En wat is wijs, de oude toch maar lassen op hoop van zegen of toch die andere erop mikken?
Ik neig naar het laatste, want lichter en die twee bevestigingspunten kunnen denk ik eigenlijk alleen maar meer kwaad dan goed doen. (wringen, spanningen, etc.) En het zware gewicht van de achtbaan hangt voornamelijk aan het achterste, ongewijzigde, spruitstuk.

Weet iemand hoe dit zit? Meningen zijn ook welkom.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

De XM V6 werd vanaf modeljaar '94 (dus najaar 1993)  aangedreven door een nieuwe motor die in de volksmond de naam V6 Couple werd genoemd. Deze nieuwe motor (motorcode ZPJ) kreeg een gewijzigde inhoud: van 2975 cm³ naar 2963 cm³. Deze vermindering werd verkregen door het inkorten van de slag naar 72,3 mm (was 73 mm) en een verbreding van de diameter van de verbrandingskamer van 92 mm naar 93 mm.

Mogelijk is daarbij ook het spruitstuk gewijzigd en heb jij 2 extra exemplaren van na 1993? 

__________
Crepuscule

Mica
afbeelding van Mica
RE: Dringend: Rararaadsel verschillen uitlaatspruitstukken ZPJ

Was die eerdere V6 motor dan de SFZ ? 

https://www.onderdelenzoeker.nl/motorcodes/motorcode/sfz-2975

xxxxxxm

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Ja, SFZ. Als je bij Bart Ebben kijkt zie je dat ze de V6-en met motorcode SFZ ook apart houden. Misschien kun je hun eens bellen. Ik denk dat zij het wel wat precieser kunnen duiden..

https://bartebben.nl/onderdelen/CITROEN/xm/motor-en-motordelen/cilinderkop/3000-b-sfz-123-170-zpj-z-voorste.html 

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Dringend: Rararaadsel verschillen uitlaatspruitstukken ZPJ

Volgens een technische man die ik onder de knop heb is de dikke met extra gaten het doorontwikkelde nieuwe type spruitstuk. Misschien is deze dus al eens vervangen...

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Dat zou inderdaad ook kunnen. Verklaard wel waarom het hitteschildje rondom de startmotor aan de bovenzijde net niet lekker past(te).

Het euvel met brekende tapeinde (schijnt vaker voor te komen) heb ik nu hopelijk opgelost door M8 tapeinden 10.9 ipv 8.8.

Voordeel is dan dat de boel weer origineel is  Alleen jammer dat ik dat op technisch vlak niet heel belangrijk vind. Vandaag gaan de spruitstukken erop, het was even zoeken naar de juiste zelfborgende m8 flensmoeren.