Beste mede XM liefhebbers!
Op mijn Citroen XM TCT uit 1999 ontstaat een overdruk op mijn koelsysteem, veroorzaakt door (waarschijnlijk) een kapotte koppakking of lekkage van turbo naar het koelsysteem (aldus de lokale specialist).
Na een aantal lekkage te hebben gehad, en deze te hebben gerepareerd, ging een andere slang weer bol staan als een ballon. De specialist gaf aan dat het de koppakking of turbo is. Een lek naar het koelsysteem zorgt er dan voor dat overdruk in de cilinders of turbo kan ontsnappen naar het koelsysteem en deze langzaam op druk zet. De dop van het koelwater reservoir laat dus blijkbaar ook geen druk af. Op ten duur moet er dan natuurlijk iets kapot springen.
Nu rijd ik rond met de dop van het koelwater reservoir er gewoon los op gedraaid. Dit voorkomt drup opbouw en weer springende leidingen.
Zijn er betaalbare oplossingen? Een turbo vervangen is vrij prijzig en de koppakking vervangen is ook niet goedkoop maar vooral zinloos als het achteraf de turbo blijkt te zijn.
Iemand nog ideeen om onderstaande godin op de weg te houden? Of is het echt gewoon turbo en koppakking vervangen?
Bedankt!
Dat is vervelend Maarten. Het is wel een knappe XM. Sommige garages hebben een apparaatje waarmee ze kunnen vaststellen of er CO2 uitlaatgassen in het koelsysteem zit. Je kunt ook in het koelvloeistofvat kijken terwijl iemand wat gas geeft. Als het flink gaat bubbelen en bruisen is het je koppakking.
Het vervangen is toch gauw 10 uur werk. Ik heb eens de koppakking van mijn XM laten vervangen voor ca. 1200,- maar daar zat ook de waterpomp, distributie en afpersen van de kop bij.
__________
Crepuscule
Koppakking vervangen kostte mij € 650,00, 4 jaar geleden alweer.